1.0 TSI of 1.5 TSI handbak ?

Topic in 'Octavia III' gestart door dj.verhulst, 15-12-2019.

?

welke motor ?

  1. 1.0 TSI

    15 stem(men)
    30,6%
  2. 1.5 TSI

    32 stem(men)
    65,3%
  3. Anders ?

    2 stem(men)
    4,1%
  1. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Ik denk dat @dj.verhulst eerst nog kijkt voor een auto, dus de eventuele tuning is van later zorg.
     

  2. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    O ja, als hij dat bedoelt....
     
  3. dj.verhulst

    dj.verhulst Forumguru

    aanschaf wagen ,, voor een tuning is het anders ,, daar hoef je als het goed is maar 1 x heen.

    ik ken Lochem, en nu ook Nuenen ,, wie zit er in Varsseveld ?
     
  4. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

  5. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Ik heb mijn huidige auto ook wat verder dan huis gekocht dan de Skoda/SEAT dealer waar ik al een jaar of 10 tot volle tevredenheid kom.
    Ook de verkoper hoef je niet opnieuw te bezoeken, zeker niet zolang er geen garantieissues optreden - en die heb ik niet hoeven meemaken.
     
  6. dj.verhulst

    dj.verhulst Forumguru

    bijna bij alle auto's moest er wel iets gedaan worden,, nou ben ik ook best kritisch en zie en hoor ook alles..

    hoorde toch wel een redelijk geluids verschil tussen mijn huidige en die 1.o de media unit is compleet anders
     
  7. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Het is natuurlijk prettig en praktisch wanneer je er één dicht in de buurt vindt, maar ik zou er één helemaal naar mijn verder weg niet voor laten staan
     
  8. dj.verhulst

    dj.verhulst Forumguru

    als ik de perfecte wagen kan vinden verder weg maar dan ook echt perfect qua specs, prijs en opties, en uitvoering ,, maar er is heel veel van het zelfde en dan kies liefst redelijk dichtbij huis .

    jammer dat je LED koplampen niet zo makkelijk achteraf inbouwt, en dat je dan naar een specialistisch bedrijf moet en dan serieus knaken kwijt bent
     
  9. dj.verhulst

    dj.verhulst Forumguru

    <Update> ik heb wat 1.0 bekeken ,, die heeft een goede indruk , wil graag een luxe uitvoering, de 1.0 word vaak in de Ambition Business uitvoering aangeboden , zelden in een Style Bussniness of Sport met 6 H ,, met DSG vaker in zo'n luxe uitvoering, de 1.5 kan je met 6 H en in luxe Style of Sport vinden, en ook vaker in een leuke kleur dan dat eeuwige zwart.
    volgende week ga ik kijken naar een 1.5 die wil ik geprobeerd hebben,

    zou eigenlijk wat praktijk verbruiks cijfers willen ,, en wanneer gaat die ACT in schakelen ,moet ie dan helemaal warm zijn ,, hoe gaat dat ? je merkt er amper wat van .
    het valt me op dat bij de 1.5 de cijfers ver uit elkaar liggen met rijd 1 op 14 of dik 1 op 21 ... dat is bij de 1.0 minder ver uit elkaar.

    heb gezien dat er veel Octavia's geïmporteerd worden
     
  10. Jewepe

    Jewepe Forumguru

    Zie www.spritmonitor.de
     
  11. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Je merkt amper wat van de ACT in de 1.0 (de 1.5 moet je nog proberen)? Klopt, zit er niet op.
     
  12. dj.verhulst

    dj.verhulst Forumguru


    daar zag ik die enorme verschillen , en daar rijden ze harder dan hier, als je veel 140 a 180 rijd, dan werkt ACT niet.
     
  13. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Precies, die (enorme) verschillen zul je altijd zien, per definitie. Omdat niet iedereen hetzelfde/even hard rijdt, een zelfde rittenpatroon (korte ritten vs lange snelweg ritten) heeft. Het best kun je er van uitgaan dat de fabrieksopgave een stuk te rooskleurig is.
     
  14. dj.verhulst

    dj.verhulst Forumguru

    het gekke is dat die ik die meestal wel op een 10 a 15 % we benader . daarom kijk ik naar praktijk cijfers , bij sommige vooral de wat krachtigere is het verschil tussen theoretische en praktijk kleiner
     
  15. LdN

    LdN Forumguru

    ACT bij de 1.5 werkt in alle gevallen wanneer het benodigde vermogen laag genoeg is, of de motor nu koud of warm is.
    Verwacht er echter geen grote invloed van op je brandstof verbruik, hooguit wat gerommel achter de komma, het is meer
    iets wat gericht is op een zo laag mogelijke uitstoot.
    Hij zit bij mij in een Karoq dus het verbruik is sowieso hoger dan in een octavia, ik krijg de 1.5 niet onder de 8 liter per 100km
    maar ik rij vaak relatief korte afstanden van 30 - 40km wel c.a. 50/50 snelweg en provinciale weg.
    Met mijn vorige auto een 1.4 octavia was in mijn geval het verbruik 6 tot 6,5 liter per 100km.
     
  16. EdK

    EdK Forumguru

    Tsja als die dan ene keer op 2 cilinders rijd en volgende moment op 4, zou ik zeggen ga lekker voor een 3 cilinder en geef hem een update bij JD of Vag Techniek of dat soort toko's.
    Met de aankomende 100Km pu in Maart heb je er meer dan genoeg aan en in Duitsland is de discussie over max snelheid ook weer opgelaaid vanwege de milieu eisen !
    En kans is groot dat het nu wel doorgaat....
     
    dj.verhulst vindt dit leuk.
  17. Henrik

    Henrik Forumguru

    Ik zou, los van het verbruik sowieso voor de 1.5 kiezen. Loopt veel mooier, is veel krachtiger en het verschil met de 1.0 in verbruik zou ik hoe dan ook op de koop toenemen. Zeker als de gewenste uitvoering, met een beetje luxe, vooral als 1.5 beschikbaar is.
    Afgelopen week had ik een Rapid mee als leenauto met de 1.0 en een automaat. Vond het echt vies tegenvallen, die 1.0. Het voelt snel onderin, maar als de auto eenmaal rolt, dan maakt hij vooral herrie, maar weinig snelheid. Even gechargeerd gezegd natuurlijk. Maar voor mij zou het echt een absolute no-brainer zijn! :pardon:
     
  18. MiDe

    MiDe Actief lid

    Ik heb een 1.5 TSI hatchback van dec 2018, dus nu net iets meer dan een jaartje in gebruik. Ik sta nu op de 4e plek op Spritmonitor qua verbruikscijfers met een gemiddelde van 5,71 l/km. Dat is gebaseerd op het aantal liters dat er daadwerkelijk in gaat.

    Als je veel provinciale wegen zou rijden met weinig rotondes/kruispunten/vertragingen dan kun je gemakkelijk onder de 5 liter komen, want dan rijd je voortdurend op 2 cilinders. In Noorwegen (vooral 80) zelfs in de bergen zat ik onder of net boven de 5 liter, dus dat moet dan provenciaal zeker lukken. In Nederland op de snelweg, 100 met windje mee is 2 cilinders, maar dat komt niet vaak voor.

    Met de huidige temperaturen rond het vriespunt, al binnen twee minuten gaat ACT in werking als ik hier vertrek.

    Ik rijd elke werkdag dag van Zoetermeer naar Utrecht en zit binnen 5 minuten op de snelweg met een reistijd van een uur. Ik rijd geen 130, want dat is rond de spits voortdurend gassen/remmen. Ik laveer zo rond de 110 met AAC aan. Daarnaast wat kleine ritjes tussendoor en als je kijkt op Spritmonitor ga je zien dat ik ook een keer met een caravan heb gereden, even de sleurhut van mn ouders opgehaald nadat zij een ongeval hadden gehad.

    Dus moet je het voor de cilinderuitschakeling doen? Nee, als je veel snelweg rijd heeft het nauwelijks invloed. Anticiperen veel meer. En die beste persoon die op plekje 1 staat met een liter minder, dat zou best kunnen. Als je in een gebied woont met heel veel 80 wegen, lange stukken maakt en dat ook ongestoord kunt rijden zonder vertraging, dan gaat dat best.
     
    dj.verhulst vindt dit leuk.
  19. dj.verhulst

    dj.verhulst Forumguru

    kijk dat wist ik niet ,, ik gebruik de Skoda meestal voor afstanden over 80/100 en snelwegen dan rij ik tussen de 100 en 105, ga ik harder zie je het verbruik progressief stijgen
     
  20. EdK

    EdK Forumguru

    Tsja zou graag kijken maar dan moet je wel de link ernaar toe neerzetten.
    Of de Spritmonitor mogelijkheden van het forum gebruiken..
     

Deel deze pagina