1.0 TSI of 1.5 TSI handbak ?

welke motor ?

  • 1.0 TSI

    Stemmen: 22 35,5%
  • 1.5 TSI

    Stemmen: 38 61,3%
  • Anders ?

    Stemmen: 2 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    62

dj.verhulst

Forumguru
Pon heeft een bepaalde reputatie, alleen als ze juridisch verplicht zijn doen ze wat.
ken wel wat mensen die met hun VAG auto de grens over gingen en kosteloos een nieuwe distributie ketting kregen of nieuwe zuigers en zuiger veren ,, en cilinderkoppen omdat de oude scheuren hadden en PON mensen liet zitten.

daarom vind ik dat importeur in landen niet exclusief mogen zijn, iedere dealer moet met iedere importeur zaken kunnen doen, dan ontstaat er ook concurrentie tussen importeurs, zal de service bereidheid een stuk beter maken.
want de positie van dealers is ook niet te benijden .....
 

leon-cupra

Forumguru
@dj.verhulst , is europees bepaald dat er geen exclusiviteit meer mag zijn.de rol van invoerder is hierdoor uitgespeeld. (Vanaf wanneer dit geldt weet ik niet precies). In principe kan de dealer rechtstreeks bij de fabriek bestellen. Echter zijn er wel wat kanttekeningen. 1)geen enkel merk is hier voorstander van (veel meer administratie voor hen) 2) de invoerders zoal Pon en D'ieteren in BE zijn zo rijke ondernemingen dat ze of veel dealers opgekocht hebben of zoals in BE veel dealers monsterplannen hebben doen uitvoeren die belachelijk veel geld kosten (wat de dealers niet hebben) en waarvoor de invoerder geld geinvesteerd heeft en de dealer zo nog meet afhankelijk geworden is van de invoerder. Op die manier is er eigenlijk niets verandert.
 

dj.verhulst

Forumguru
juist over dit soort dingen wilde de EU alles openbreken en hervormen en privatiseren , met importeurs die veel dealers hebben , ontstaat ongezonde situatie, ja ik weet hoe die rijke importeurs werken en denken, word je niet vrolijk van.
Daarom snap ik niet dat de EU daar niks aan gedaan hebben , nu heeft een importeur het alleen recht in een land, en een dealer in een regio, en mag niemand anders dealer zijn ,, de status sub dealer is een grijs gebied .

heb wat dealers als klant gehad, niet normaal hoe dat er aan toe gaat , ook bij andere merken,, verplichte afnames bij door hun toegewezen partners die daar gruwelijk misbruik van maken.

dus hoop dat ze eens door pakken bij de EU, maar reken maar nergens op
 

leon-cupra

Forumguru
@dj.verhulst , de consumentenwet zegt zowel in BE als in NL : in de eerste 6 maanden kan een verkoper de garantie niet weigeren. De wet veronderstelt dat het gebrek aanwezig was op het moment van de verkoop. Na de eerste 6 maanden, wanneer er een gebrek is, dient de koper te bewijzen dat dat het gebrek aanwezig was op het moment van de verkoop. In vele gevallen moeilijk aan te tonen dus kan de verkoper garantie weigeren.
Constructeurs kunnen een volledige eigen garantiewet opstellen.

Wat jij en edk doen is gewoon een pistool tegen de dealer zijn hoofd plaatsen.
 

dj.verhulst

Forumguru
@dj.verhulst , wie is er slimmer? Een overbetaalde EU-ambtenaar of een rasechte ondernemer? :deuk:


heeft vooral te maken met motivatie, die ambtenaar heeft hele andere belangen ,die ondernemer wil geld verdienen en scoren ,, die ambtenaar krijgt z'n geld toch wel ,, heb voor gemeentes, provinciën en ministeries gewerkt als ICT'er en bij defensie ,, zeg nooit dat ambtenaren allemaal dom zijn,, ze hebben een andere mindset . maar kunnen wel vreselijk naïef en domme dingen doen.


bij de consumenten wet , moet de verkoper aantonen dat jij iets verkeerd gedaan heb, pas na garantie periode moet jij aan tonen dat er een constructie fout is , of nalatigheid , maar dat is lastig en kostbaar .

het papier is geduldig zullen we maar zeggen, heb wel eens wat dingen voorbij zien komen , toen consumenten recht en de nieuw garantie 2 jaar werd, zeiden importeurs en bepaalde grote dealers , vinden we niks gaan we gewoon niet doen.
en ze dachten we zetten dat in het contract dat het maar 1 jaar blijft,, maar ze vingen direct bot bij de eerste kanton rechter,, en raar dat jij op een auto van enkele tienduizenden € maar 2 jaar krijgt heb je een goed product is 3 a 5 jaar beter, ook voor een dealer en importeur, tot die tijd gaan de klanten echt wel naar de dealer voor onderhoud, en doen minder snel gekke dingen ,, en merken als Hyundai en of Kia doen onder voorwaarden 5 of zelfs 7 jaar ..
Dan moet die 3 jaar wat je bij de meeste Japanse merken ook krijgt eigenlijk geen punt van discussie zijn.

we kunnen inmiddels echt wel een auto maken die fluitend 2,5 ton rijd in een 3 a 5 jaar , en niks duurs kapot gaat, men kan immers slijtage delen uitsluiten als ze vervangen moeten worden door de hoge km stand, banden. remmen , hoe vaak gaat de 1e montage accu eerder dan 5 jaar kapot ?? zelden,, met goed onderhoud kan je dingen voor zijn en monitoren , en met een black box kan je prima monitoren dat iemand met koude motor weg scheurt , en door jakkert terwijl het koelwater/olie te warm is , of te laag staat en te lang in zit .
 

leon-cupra

Forumguru
@dj.verhulst , voor de fabrieksgarantie telt dit maar niet voor de wettelijke garantie. Trouwens, de fabrieksgarantie stelt de fabrikant zelf op en kan dus afwijken van fabrikant tot fabrikant.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een dealer kan geen software schrijven, las ik en denk ook dat dit zal kloppen. Maar het is in dit geval niet relevant, want hij mag het natuurlijk ook niet, al zou hij het kunnen en willen. Hij is gebonden aan de officiele software en als die op een bepaald moment op zich laat wachten, dan is dat pech voor de klant en de dealer
 

leon-cupra

Forumguru
@ertromp , lach maar zoveel je wilt. Bewijs ligt op tafel. Tegen dat de EU zijn wetten uitgevoerd heeft, hebben de invoerders zich al lang aangepast waardoor de EU-wetten niets meer uitmaken. De invoeders zoals Pon en D'Ieteren zijn hier al meer dan 5j mee bezig.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, je mag er van uit gaan dat je dealer van goede wil is en alles in het werk wil stellen om je van dienst te zijn. Heb je dat gevoel niet, dan is het tijd een andere dealer te zoeken. In zo'n geval als dit staat de dealer gewoon met lege handen, omdat ook hij afhankelijk is van de derde partij
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad on-topic: motor problemen kent de 1.5 niet echter de software op de eerste bouwjaren niet oké maar inmiddels ook opgelost
Mijn voorkeur zou een 1.5 TSI zijn. Toch wat meer power dan een 1.0 inde standaard situatie
En onder motor problemen versta ik bijvoorbeeld de zuigerveren op de eerste generatie 1.8 TSI of de netto problemen bij de eerste 1.2 en 1.4 TSI
 
Ik heb nog nooit in een 1.0 TSI gereden dus kan daar niks over zeggen, wel in een Karoq met 1.5 DSG, vond de trekkracht een beetje tegenvallen en de DSG niet altijd schakelen bij de toerentallen waarbij ik dat handmatig zou doen, dus mijn keuze zou zijn een 1.5 met een handbak en eventueel een stage 1 tuning, als bugetvriendelijker optie een 1.0 met tuning en ook een handbak met 6 versnellingen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Gelijk de DSG naar wens laten aanpassen kan ook uiteraard. Zeker aan te raden in combinatie met motor tuning.
Mijn Fabia 1.0 was daarna echt een compleet andere auto en reed geweldig. Zeker een goede optie; 1.5 zou ik evt aan denken als ik een sleurhut of anderszins zou moeten voorttrekken op gepaste tijden
 

leon-cupra

Forumguru
De optie 1.0 + stage was al aangegeven in bericht 4 ;)
Ben wel eens benieuwd naar de eerste testritten van TS en zijn ervaring met deze motorisaties. @dj.verhulst , al testritten voorzien?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, als we alle redundantie uit de diverse berichten hier gaan uitzeven, blijft er bar weinig over. Om maar te zwijgen over wat er overblijft na verwijdering van alle onzin en off topic meuk.
 

EdK

Forumguru
@EdK , hoe jij het "oplost" met je dealer, hoef je zelf te weten. Een wisserstang is absoluut niet te vergelijken met het softwareprobleem van de 1.5. De kennis van de dealer op softwaregebied en deze op te lossen , zal niet zover reiken als de kennis die bij de invoerder of bij het merk zit
Het gaat niet om de wisserstang of de software, het gaat om het punt dat jouw communicatie punt de dealer is las koper van de wagen !
Niet meer en niet minder !!
Dus JIJ moet het met je dealer oplossen en niet met een importeur oid
Dat is het aanspreekpunt van je dealer de importeur !!
Dus als in jou garantie er problemen zijn met JOUW wagen dan moet je bij de dealer zijn en DIE moet je onder druk zetten of aansprakelijk stellen !

Heb jij klachten over je dealer en kom jij met hem er niet uit dan KUN je je beklag doen over de dealer bij een importeur.
En vinden zei die klacht terecht over hun dealer dan kan een importeur jou in gelijk stellen en op matje roepen !

En zo is het , en niet meer en niet minder !
 
Bovenaan Onderaan