1.0 TSI of 1.5 TSI handbak ?

welke motor ?

  • 1.0 TSI

    Stemmen: 22 35,5%
  • 1.5 TSI

    Stemmen: 38 61,3%
  • Anders ?

    Stemmen: 2 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    62

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zet de DSG ook standaard in de S stand. Dan werkt hij voor mij perfect. Dus de DSG aan laten passen vind ik zinloos. (Naast dat het een auto van de zaak is, en ik er dus sowieso niet aan laat 'tunen')
Dat doen er meer (S stand), ook bij mijn dealer bv. Maar dat blijft een verre van ideale uit de nood geboren oplossing vind ik, omdat hij dan veel te lang naar mijn zin blijft doortrekken (zonder dat er op het laatst nog iets gebeurt)
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Tuurlijk betrouw ik dat blok, omdat Diesel's nog steeds minder moeite hebben met het genereren van Koppel, zat reacties van mensen ( ook hier ) die beweren dat een Benzine qua koppel niet kan tippen aan een Diesel. Dat komt echt wel ergens van. Jij blijft aan het karakter van Diesel vs Benzine voorbijgaan, terwijl Benzines sowieso niet kunnen wat Diesels kunnen over meerdere jaren en km's.

Tja typ eens tsi problemen en Google is te klein, Wat wil je nu?:pardon:

Over 10 jaar is één ofwel Diesel helemaal terug, ofwel rijden we elektrisch, en Elektrisch is vele malen beter dan de kleine benzines. Dan spreekt niemand nog over die veel te kleine blokken die tegen alle wetten in in te grote auto's zitten.
 

JeSko

Forumguru
Ik ben behoorlijk :ot: gegaan, mijn excuses voor het vervuilen van dit topic wat aanvankelijk niks te maken had met benzine vs diesel.
 

kalespijker

Actief lid
Dat doen er meer (S stand), ook bij mijn dealer bv. Maar dat blijft een verre van ideale uit de nood geboren oplossing vind ik, omdat hij dan veel te lang naar mijn zin blijft doortrekken (zonder dat er op het laatst nog iets gebeurt)

Tja, dat hangt er denk ik ook vanaf hoeveel gas je geeft. Als ik normaal rij dan schakelt ie op bij 2500 en valt dan terug naar 2000. Precies het toerental waarop hij zijn maximale koppel levert. Daarmee rij je dus nooit met veel te weinig toeren (met mogelijke hardware problemen tot gevolg) en voelt ie vlot aan terwijl het geluid amper toeneemt. Bij langere tijd volgas blijft ie soms wat lang in een lage versnelling hangen, maar dat schaar ik onder het kopje 'eigen schuld' ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
[...] omdat hij dan veel te lang naar mijn zin blijft doortrekken (zonder dat er op het laatst nog iets gebeurt)
Ik ervaar dat helemaal niet: bij normaal vlot wegrijden zonder het gas op de plank te persen schakelt hij keurig door de versnellingen heen tot 7 zonder in hogere toerentallen te komen. Op 80-wegen blijft hij in eerste instantie bij 80 nog wel hangen in 6, maar zodra de cruisecontrol erop gaat schakelt hij meteen door naar 7 (ook met de caravan aan de haak).
Die 7e versnelling houdt hij trouwens ook gewoon vast als ik de CC weer uitschakel en (overmatig gasgevend) boven de ca 75 km/u blijf.

Ik durf de stelling wel aan dat hij in de S-stand schakelt zoals hij eigenlijk in D zou moeten doen. Daarnaast heb ik geen behoefte aan een nog sportievere stand, dus ik vind het een prima oplossing.
Kan het nog beter? Vast wel.
Maar kan het ook €499 beter? Voor mij niet...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja bij wat erg behoudend tijden en niet al teveel gas zal het wel meevallen. Maar dat wil niet iedereen altijd. Ik vond het erg nerveuzig
 

Canon-Eye

Forumguru
Afgaande op wat ik in het verkeer om me heen zie gebeuren kan ik mijn rijstijl niet bepaald als "erg behoudend" omschrijven - dat is toch nog iets geheel anders dan "vlot zonder te planken"...
 

dj.verhulst

Forumguru
Ik moet eerst gaan proefrijden, en ik denk dat ik dit eerst ga doen alvorens iets anders te gaan doen .

een diesel heeft coherent aan deze constructie van nature meer koppel dat heeft te maken met de druk opbouw van de expansie van het mengsel van lucht en net ingespoten diesel. maar door het kortere toeren bereik kan er ook minder vermogen in pk gekregen waar door een diesel en benzine met zelfde cc de diesel heeft meer koppel en bij lagere toerentallen en de benzine heeft meer pk's op toeren , maar de diesel heeft een hoger rendement

heb geen bezwaar tegen een kleine uitstap . snap het wel hoor heb gevoelsmatig ook iets tegen een klein motortje in een grote zware auto , maar weet van mijn werktuigbouwkundige studie autotechniek ,, je kan wel dergelijk klein motorblok bouwen , als je maar hoogwaardige materialen gebruikt, en goed door ontwikkeld, en voldoende reserves en beveiligingen , in de vorm van olie en water koeling & warmte wisselaar, zodat ie thermisch gezond blijft, stop er goede sensoren in die pingelen , uitlaatgas temperatuur, luchtmassa , lambda die voldoende bereik en tolerantie hebben.
maar zoiets kost wel geld is dan duurder om te maken dan een grotere 4 cilinder .

ik trek wel eens een aanhanger , met een motorfiets erop, en dan een redelijke afstand, Almelo ~ Eindhoven .

heb geen hekel aan schakelen , vind de huidige 6 bak prima schakelen , automaat kan best leuk zijn ,, zeker de 3e generatie DSG die veel beter is, maar heb liever zelf de controle .

heb michelin energiesaver de laatste nieuwe, die zijn erg prettig, stil, goed op nat wegdek , en na 40 K zit ik op de helft en zou ik er 70 a 80 K mee doen ,, dat is vreselijk netjes dacht ik

ik rij er woon & werk 30 km enkele reis, en dan redelijk wat snelweg werk 100 a 140 km enkele reis, vakantie ritten naar zuid/noord Duitsland , de Ardennen , Alpenlanden . met 4 mensen + bagage , of een partij muziek instrumenten en die 4 a 5 mensen.

en dan tank ik 98 , heeft ie wel verdiend dan ! ,, doe altijd dealer onderhoud, maar banden en alles wat je op straat kan doen doe ik zelf , deze skoda is de eerste auto waar ik niks hoefde te doen aan de speakers en radio .
wat ik wel gezien heb als ik 2018 en nieuwe, die hebben betere ( lees snellere navigatie systemen )
 

dj.verhulst

Forumguru
vind het eigenlijk wel een idee een 1.0 en dan even lang Lochem te rijden en dan chippen op 95 en 98 tanken , neem aan dat de 1.0 net zo anticipeert op 95 en 98 als de 1.2 ? ,, voor het prijs verschil van een 1.0 en een 1.5 kan ik nog wel wat anders laten doen,, maar denk dat ik dan ga voor een Style uitvoering . jammer dat die de elektrisch verwarmde voorruit niet standaard heeft. maar na een proeft weet ik of het genoeg is
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik plank ook niet bepaald, in elk geval meestal niet. En in de Polo met de DSG6 is het eigenlijk goed te doen in D. Maar ook daar vind ik hem in S onnodig lang doortrekken. D is nu zodanig aangepast dat je eigenlijk zelden of nooit meer de neiging zult hebben hem in S te zetten (behalve bergafwaarts dan).
 

Rosinfield

† In Memoriam
chippen op 95 en dan 98 tanken? Nee, dan moet je ook chippen op 98, anders heeft het weinig zin later 98 te tanken.
 

dj.verhulst

Forumguru
de motor zou de ontsteking met de pingel sensor optimaliseren ,, ga je puur op 98 tunnen pak je de max, maar dat hoeft ie, als ie maar lekker loopt
leuk filmpje over dat ie soms meer vermogen heeft
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hij heeft bij chippen op 98 iets meer vermogen (niet max; tot zover gaan ze helemaal niet) en loopt wat lekkerder.
Als je toch van plan bent op 98 te gaan rijden, zou ik hem zeker op 98 laten chippen. Vraag anders maar eens na bij JD wat wijsheid is ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Is idd het enigste en beste advies :ga testrijden ;)
Maar aangezien je reeds een 1.2 gewoon bent (weet uit ervaring dat dit een plezant blokje is - zelf ook 1 gehad) , zal de 1.0 wss niet teleurstellen. Mijn kleine zus met zware voet (:D) is er enorm tevreden over.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Wie herinnert zich nog dat VW met de allereerste snellopende diesels kwam?
Dat kon nooit goed gaan, zei men. Dat was vragen om problemen, zeker ook qua levensduur.
En Nu? Er zijn geen dieseltjes meer als de Merc 190D, dé taxi van die goede oude tijd, of de Peugeot 404 diesel.

Ik vond 1.0 3 cilinder óók nix, drie keer helemaal nix. En nu rijdt ik idd een 3-cilinder 1.0 met 115 pk.
Tja, er is zeker qua autotechniek véél veranderd. Ik rijd nu in een computer met 4 wielen én (gelukkig) ook 4 stoelen.

grtsss
 

EdK

Forumguru
Ik vond 1.0 3 cilinder óók nix, drie keer helemaal nix. En nu rijdt ik idd een 3-cilinder 1.0 met 115 pk.
Tja, er is zeker qua autotechniek véél verranderd. Ik rijd nu in een computer met 4 wielen én (gelukkig) ook 4 stoelen.
Toen de Yeti uitkwam met de 1,2TSI waren er ook veel die het maar een licht motortje voor zo'n wagen vonden.
En ook ik dacht er zo over hoor, maar toen ik een proefrit ging maken moest ik heel snel op mijn woorden terugkomen
En dat ik uiteindelijk de 1,4 Yeti kocht was puur dat ik deze kon kopen voor de prijs van de 1,2 toendertijd ( eerste 250st )

En nu rij ik ook met een 3cil 1,0TSI in de Fabia, en uiteindelijk meer dan voldoende power , maar heb uiteindelijk wel bij VAG Techniek de fabrieks software genomen, en moet zeggen dat de wagen er geen racemonster door is geworden , maar hij rijd nu net ff soepeler en gebruiksvriendelijker.
En uiteindelijk voor mij genoeg en zal dan ook niet een stage 1 of 1+ nemen voor deze wagen

En voor de Octa van TS betreft, denk dat een stage 1 voldoende is om hem net wat soepeler en gebruiksvriendelijker te maken.
Maar voor de keren dat je er wat achterhangt zou ik geen zwaardere motor kiezen...
Zeker nu we toch straks maar max weer 100 mogen en met de aanhanger het toch maar 90 blijft
 

tha a

Senior Member
Ik vind de 1.0 niet prettig icm de handbak (iig in mijn A3) Als ik in m'n eentje erin zit is het nog wel te doen maar als er 2 man bijzitten (bv in weekend) merk je dat meteen. Je hebt werkelijk helemaal niks over voor een vlotte inhaalactie. Alles moet je van te voren op anticiperen.
Ik zou dus (als ik weer zelf zou mogen kiezen) altijd gaan voor de 1.5.
 

sitechris

Donateur
Ik zou in zo'n grote auto altijd gaan voor de 1.5, alles gaat vlotter gaan, ik ben geen fan van veel massa/weinig motorinhoud, die kleinere motor gaat altijd harder moeten werken om zo'n break voorts te bewegen.

1.5, moet je imo zelfs niet over twijfelen.:pardon:

Mooi omschreven! Helemaal mee eens.
 
Bovenaan Onderaan