Nadelen Diesel: Hoge wegenbelasting,enorme afschrijving (door opinie gevoed,diesel gaat eruit?),niet toekomstbestendig (maar goed na de diesel is benzine aan de beurt)
Voordelen: minder aan de pomp,2e hands goedkoper in aanschaf, beter als je iets moet trekken qua koppel.Minder problemen?
Beste,sterkste en betrouwbare Diesel die ik ooit heb gehad was een mondeo SW,1e generatie vorige model, 1.8tdci (zonder roetfilter haha)....mooie korte roetpluim bij accelereren uit een tunnel haha . sterk,betrouwbaar en perfecte/haarfijne wegligging zonder enige aanpassing aan onderstel,motor etc....zoals het heurt!
Heb zakelijk altijd Diesel gereden waarbij de voors en tegens niet zo belangrijk waren,in een tijd met slecht twee belastingtarieven, werd meestal bepaald door de kilometrage en dus door werkgeven en leasemaatschappij.
Heb nu prive een benzine auto met 25000 per jaar. Heb de calculatie meerdere keren gedaan waarbij diesel op basis van de operationele kosten goedkoper had geweest (niet coronatijd)....echter die restwaarde. Minder relevant als je een auto voor 10 jaar koopt waarbij dit voor benzine of diesel hetzelfde bedrag op gaat leveren denk ik.
Wat zou ik nu doen? Toch nog steeds voor benzine kiezen. Geen elektrisch (caravan), geen hybryde (ivm onbekende levensduur accu's, wat doen deze na 8 jaar?)Wel met een fatsoenlijke motor, en geen extreem gedownsizde variant waarbij teveel vermogen wordt gepompt uit een te kleine motor.
Jaja ...kiezen is de helft verliezen