Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

  • Ja

    Stemmen: 26 63,4%
  • Nee

    Stemmen: 15 36,6%

  • Totaal aantal stemmers
    41

Rataplan

Forumguru
Moet je alles in één hebben? Soms kunnen twee wagens ook goedkoper of handiger zijn.
Ik twijfel nu serieus tussen óf een Amarok óf een Crafter én een Up (of Citigo). Qua totaalprijs maakt het elkaar niet veel uit. Luxewagen heeft m'n vrouw mee en op de papa-dagen of vrije dagen zie ik mij niet een grote Crafter bij een speeltuin of zwembad parkeren.
 

ramniv

Senior Member
Niet altijd nodig een 4x4 of FWD. Met mijn zwager laten we regelmatig de Bayliner via de boothelling in Zutphen te water maar met uithalen laat dan niet de boot volledig al op de trailer zakken. Door de boot iets naar achter te laten liggen houd je ook op de natte helling voldoende grip op de voorwielen. Sta je weer vlak dan boot volledig op de trailer trekken Gaat prima met een 1.8 VW Sharan van 2009

Klopt, zo doe ik het ook. Maar mocht ik een andere kopen, vind ik het fijner als ik elke helling goed kan nemen, er zijn echt veel hellingen die glad en steil zijn. Vandaar dat ik even aan het fantaseren was, wat zou ik willen kopen en stuitte ik op een diesel.
Voor een benzine zou ik dan denk ik uitwijken naar een ander merk en dat vind ik jammer, want mijn superb bevalt uitstekend.
 

ramniv

Senior Member
Moet je alles in één hebben? Soms kunnen twee wagens ook goedkoper of handiger zijn.
Ik twijfel nu serieus tussen óf een Amarok óf een Crafter én een Up (of Citigo). Qua totaalprijs maakt het elkaar niet veel uit. Luxewagen heeft m'n vrouw mee en op de papa-dagen of vrije dagen zie ik mij niet een grote Crafter bij een speeltuin of zwembad parkeren.

We hebben als tweede auto een Twingo, die voldoet prima. Als opvolger van deze superb zou ik graag weer een personenauto willen. En met mijn 2.02 meter ook een wat grotere. Dit moet te doen zijn en ook in benzine, bijvoorbeeld:
- Skoda superb (tdi of 4x4 benzine)
- Mazda cx-5 2.5 AWD
- Toyota Rav4 (niet zo mooi)
- Subaru forester (trekt prima, niet echt zuinig, vind het wel wat hebben)
 

ramniv

Senior Member
Zou ook een optie zijn, alleen nog boven budget.
Ik denk dat budget incl. inruil eigen auto (geen idee wat ik daar voor krijg) op max 20.000 ligt.
 

Frup

Forumguru
Voor mij komt er wél weer een diesel: een nieuwe(re) Yeti 2.0 TDI 4x4. Dezelfde die ik al heb, maar dan wat nieuwer (12/2016) en met veel minder kilometers op de teller. (en met een Amundsen waarop Smartlink waarschijnlijk nog geactiveerd moet worden, maar dat terzijde).
Normaal gaan we vaak op pad met de caravan. Ook in de bergen. En een paar keer per jaar naar de wintersport. Onder normale omstandigheden zo'n 55K km per jaar. Dat zal wel iets minder worden met vaker thuis werken. Maar er zullen zeker nog veel kilometers worden gemaakt. En dan is diesel toch wel rendabel de komende jaren. Voorlopig denk ik dat gesloten steden niet voor veel problemen zullen zorgen.
De Yeti komt uit Duitsland (vandaag in NL gearriveerd) en is Euro6 met Adblue. Dat scheelt.
Lang getwijfeld over weer een (laatste) diesel. Maar het fijne rijden (koppel) en de kilometers die we zullen maken, gaven de doorslag.

 

BigCheese

Forumguru
Ik heb vorig jaar een andere baan gekregen en mijn leaseauto + tankpas ingeleverd. Toen kwam het dilemma, welke brandstof? Diesel komt inderdaad steeds negatiever in het nieuws en we gaan graag naar Duitsland, daar heeft het 'dieseltje pesten' iets grotere vormen aangenomen dan hier. Uiteindelijk liep ik tegen een mooie Octavia aan op aardgas (CNG). Die stond al een tijd te koop en voor een hele leuke prijs, en dat is hem geworden. Restwaarde maak ik me niet zo druk over, we weten toch niet hoe het gaat lopen en straks zijn alle auto's op fossiele brandstoffen een stuk minder waard.

Rij gewoon de auto die je graag wilt en maak je er niet te druk over. Mijn zwager kocht rond dezelfde tijd een Audi A3 op diesel en is daar ook nog steeds ontzettend blij mee. Maar die is niet zo luxe als mijn Octavia :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Duijzer

Donateur
Ook ik heb een Diesel, 20.000 km per jaar. In deze tijd ook wat minder. Maar ik doe hem niet weg. Ten eerste vind ik het erg fijn rijden (bijna 500Nm koppel), is het toch nog redelijk zuinig en ik vind het een rustigere motor dan een benzinemotor. Onderhoud is gelijk of minder dan aan een benzinemotor, ze kunnen moeiteloos veel kilometers maken en restwaarde is voor mij minder van belang omdat ik ze over het algemeen lang rijdt.
Ik heb deze uit Duitsland gehaald, en een hele mooie prijs betaald omdat men daar ook bang was voor diesels. Bovendien een dikke uitvoering, waar je in een benzine-versie de hoofdprijs voor betaald.

Wat is dan het nadeel? De wegenbelasting. Ik betaal iets van 330,- per kwartaal. Dat is fiks meer dan een vergelijkbare benzine-versie. Maar als ik dat afzet tegen het verbruik (het reële verbruik, niet de fabrieksopgave) en het aantal liters dat ik dan tank x0,40 doe (ongeveer het verschil tussen de prijs van benzine en diesel) dan vallen die extra kosten wel weg. In mijn geval kom ik zelfs met 20.000 km per jaar nog voordeliger uit.
Oh ja, de topsnelheid ligt iets lager. Maar met je bootje erachter zal het niet uitmaken of je 240 of 260 kunt...

Ik merk wel dat je gemakkelijker een stukje rijdt met een diesel. Ik heb eigenlijk altijd benzine gereden tot ik mijn eerste Octavia Diesel kocht. 6-8-12 cylinders op benzine, stevige motoren. Stevig verbruik ook (Met een Mercedes W140 S600 reed ik 1 op 4. Gemiddeld...) En als je een ritje van 100 km moet doen denk je met een diesel toch sneller 'ik rij wel even'. 5-6 liter diesel is te doen. 9 liter benzine kost dan toch bijna het dubbele. En belasting heb je toch al betaald, dus rijden maar. Klopt natuurlijk niet, want je betaald veel meer belasting, maar het is bij mij wel de praktijk...
 

ramniv

Senior Member
Hoeveel ik er mee rijd is een beetje afhankelijk van het seizoen. Dit jaar zeker niet mee op vakantie naar het buitenland, dus vooral in Nederland, laten we zeggen 2-3 duizend km. Tripjes met de trailer naar Amsterdam, Rotterdam, Friesland enz. (vanuit het oosten).
Benzine is ook zeker een optie hoor, weet dan alleen niet welke en kom dan op het lijstje wat hierboven staat.
 

Stuiver

Forumguru
Leuk topic!
Ikzelf heb om een heel practische reden gekozen voor een Diesel: ik ga met regelmaat met de Superb naar Rusland, en voorbij duitsland zijn de practische electra punten op een paar vingers te tellen. In Polen gaat het nog wel met goed kiezen, maar in Belarus en Rusland. Diesel is daar overal te koop, benzine vaak.

ik heb wel gekozen deze auto (nu in het 4e levensjaar) voorlopig niet in te ruilen of te vervangen omdat er verdacht weinig diesels te koop zijn die motorisch en qua uitrusting hebben wat ik wil, voor de prijs die ik wil uitgeven. Als ik mijn huidige auto opnieuw wil kopen ben ik 22% meer kwijt aan aanschafsprijs!
 

Tees

Donateur
Om even kort off-topic te gaan om te reageren op @Rataplan: iedereen mag natuurlijk z'n eigen afweging maken. Ik zeg ook niet dat diesel geen plek heeft in het huidige plaatje, het is een natuurlijk een prima brandstof voor bepaalde doeleinden (hoog koppel toepassingen dan vooral). Maar we moeten natuurlijk ook niet overdrijven over wat 'nodig' is: een gemiddelde dieselauto van 30 jaar geleden had minder koppel dan een moderne benzineauto, en toen reden er ook mensen met graszoden rond ;)

Wat betreft het volledige plaatje, heb je natuurlijk helemaal gelijk @CharlesTucker! Voor een recent gedetailleerd onderzoek kan je (o.a., er zijn er natuurlijk enorm veel) hier terecht. Even een korte samenvatting hiervan: een diesel VW Caddy stoot ongeveer 1.5x zoveel fijnstof, 2.5x zoveel stikstof en 40% meer zwavel uit dan een benzine VW Caddy. Daar staat tegenover dat een benzine Caddy ongeveer 18% meer CO2 uitstoot. Opnieuw: ieder mag z'n eigen afweging maken, ik vind de uitstoot van schadelijke stoffen zwaarder wegen dan de CO2 uitstoot, zeker in de stedelijke omgeving waar ik woon.

En ik heb er een hekel aan dat er hier geen subscript gebruikt kan worden voor de 2 van CO2...
 

MRNX

Forumguru
Ik heb eens even gekeken bij de tankstations in de buurt (1 km van elkaar, in NL en B. Ik snap dat dit natuurlijk niet voor iedereen geldt, maar het verschil is voor mij te klein om privé diesel te rijden:
Benzine (B) 1,33
Diesel (NL) 1,22

Diesel rijdt erg fijn, verbruik is zeker gunstiger, maar dan zou ik toch wel heel veel moeten rijden om met Diesel gunstiger uit te zijn....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ramniv

Senior Member
Laat ik dan eens met een concrete vraag komen.... Waar zou je voor kiezen:

Mazda cx-5 23.000 euro (2.5 awd 192 pk)
Skoda Superb 20.000 euro (2.0 tdi 4x4 met 190 pk)

20.000 km per jaar. Beide auto's uit 2015/2016 en beide ongeveer 100.000 gelopen.
 

leon-cupra

Forumguru
Twee verschillende wagens maar ik zou absoluut de Superb nemen. Collega heeft een CX5: CX5 is wss al een vorig model. Redelijk gedateerd . Superb is ruimer, mooier interieur , ...
 

Canon-Eye

Forumguru
Allebei NIET.
  • Superb is me veel te groot, ik heb dat niet nodig en deze staat dan onder de carport vooral in de weg: door zijn breedte maakt hij de doorgang langs het huis smaller (kans op krassen door fietstassen), door de lengte zou ik een extra meter van een border moeten bestraten om bij de andere kant van de auto te kunnen komen.
  • De CX-5 (en elke andere SUV-achtige) valt af omdat ik zo'n hoog dak niet wil. Veel te lastig bij het opladen van de kajak.
Ik hou het dus bij een combi maatje Octavia / Leon / Fabia - zolang hij maar minstens 1100 kg mag trekken.
En van diesel ben ik inmiddels wel genezen, dat kan voor mij niet meer uit.
 

TL@

Forumguru
Ik zou de diesel doen (in België) en ongeacht de motor altijd de Superb (maar ik ben geen fan van opgehoogde hokken :deuk:)

Een diesel met 190pk zal ook vlotter aanvoelen (en zijn) dan een benzine (zonder turbo) met 190pk
 

leon-cupra

Forumguru
Turboloos blok met wat vermogen rijdt anders wel fijner hoor. In mijn MX5 zat een turboloos blok. Vond dat blok eigenlijk aangenamer dan al mijn vorige opgefokte turboblokken. Andere manier van rijden dat wel ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MRNX

Forumguru
Qua auto vind ik de superb mooier, maar voor mij zou diesel echt not done zijn met 20dkm per jaar. Twee moeilijk te vergelijken auto's zo wat mij betreft.
 
Bovenaan Onderaan