Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

  • Ja

    Stemmen: 26 63,4%
  • Nee

    Stemmen: 15 36,6%

  • Totaal aantal stemmers
    41

ramniv

Senior Member
Op dit moment rijd ik een Superb uit 2009 en ben daar meer dan tevreden over. Ik merk dat ik soms stiekem naar een nieuwere Superb zit te kijken en dan een 4x4 ivm bootje op de helling. De 4x4 benzine valt sowieso buiten budget i.c.m. verbruik.
Nu heb je de 2,0tdi 4x4 met 190 pk, maar tja.... een diesel in deze tijd met de steden die ze weren, de afschrijving enz...

Nu is mijn vraag, zouden jullie nog een diesel overwegen met ongeveer 20.000 km per jaar? (zou dan gaan om bijvoorbeeld een 2016 met ongeveer een 100.000 op de teller.)
 

Tees

Donateur
Wat betreft de milieuzones hoef je je voorlopig geen zorgen te malen met een diesel uit 2016. Diesels zijn op dit moment heel laag geprijsd omdat de vraag laag is, maar die prijzen zullen naar verwachting zeker niet gaan stijgen, dus houdt er rekening mee dat je niet zoveel restwaarde overhoudt ivm een benzine.

Ik vraag me trouwens af of je met 20.000/jr diesel wel echt goedkoper is? De wegenbelasting voor diesels is tenslotte een stuk hoger dan voor benzine...

Verder zou ik persoonlijk sowieso geen diesel willen rijden vanwege de milieuaspecten, maar dat mag je zelf afwegen ;)
 

ramniv

Senior Member
Ik denk dat het met 20.000 per jaar niet per se goedkoper of duurder is. Het voordeel is de trekkracht op de boothelling en dat het wat zuiniger is om met een trailer erachter te rijden dan een benzine. En als ik benzine wil, welke dan? De 4x4 is er alleen in 280pk en een stuk duurder dan de diesel, dus dat is voor mij qua budget geen optie.
 

hendrik38

Forumguru
Ik zou mij er zeker niet meer aan wagen. De wegenbelasting is hoog bij de diesel 4x4 (heb ik hiervoor gehad, passat 4 motion) ook door het eigen gewicht. Het verbruik van de huidige benzine motoren is echt best oke. Ik rijd nu bijna net zo zuinig benzine als met de diesel passat. Op 1 of andere manier verbruikte die toch aardig wat. benzine is voor mij nu gunstiger dan diesel met rond de 18000 per jaar aan km.
Ondanks dat diesel niet veel vervuilender is wordt hij helemaal uit de markt geprijsd en steeds meer overal geweerd.
 

EJS

Forumguru
Ik heb zelf wel voor een diesel gekozen een half jaar geleden. Ongeveer zelfde aantal kilometers rijd ik. Milieuzones krijg je uit mn hoofd op zn vroegst pas in 2027 mee te maken. In mijn geval heb ik de auto dan 7 jaar en is deze 11jr oud. Vraag is dan überhaupt wat je voor je auto terug krijgt en wat je dus pj af hebt geschreven. Ik heb voor diesel gekozen omdat de aanschaf aanzienlijk goedkoper was dan een zelfde uitvoering in benzine. Dat ga ik met de restwaarde van benzine tov diesel tzt niet terug verdienen denk ik.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Bereken gewoon je vaste maandkosten en beslis dan. Als je de wagen op rijdt heeft de restwaarde toch van geen enkel belang. Voor die benzine met 250.000km zullen ze een zeer laag bod geven.
 

Kempes

Forumguru
Dat ‘gewoon’ berekenen is momenteel anders knap lastig.....verplicht thuiswerken, dus weinig gebruik..kilometervergoeding die niet meer zoals altijd een vast bedrag was...onzekerheid ivm het wegpesten van diesel.

Je kan momenteel berekenen wat je wil maar met alle onzekerheden moet je een hele goeie glazen bol hebben.
 

leon-cupra

Forumguru
Tja, het geeft dan een indicatie :pieker:
Beslis je morgen ander werk te zoeken en het is 50km verder, tja dan sta je daar ook met je benzine. Je kan 1001 redenen vinden die tegen beide ingaan.
Je kan toch ondanks heel de miserie een inschatting maken. Doe het dan op basis van 2019. :pardon:
 

hemi24

Forumguru
Uiteindelijk geldt voor elke auto dat berekenen alleen maar een prognose zal zijn; je weet pas écht wat de auto je gekost heeft op het moment dat je deze van de hand doet...

Persoonlijk ben/was ik altijd enorme fan van dieselauto's, maar moet toegeven dat m'n huidige Kodiaq met TSI me ook prima bevalt! Al ben ik nu nog blijer dan voorheen meet de tankpas als ik moet afrekenen bij de pomp...
 

Rataplan

Forumguru
Nieuw bestelde Octavia’s in Duitsland zijn nog zo’n 2/3 diesel. Ik zou mij totaal niet druk maken om eventuele verkoop. Exporteren dat ding, denk verder dan die symbolische streep die men ‘grens’ noemt. In werkelijkheid zijn het vierkante palen met een nummer erop (ik loop er dagelijks langs).


Verder zou ik persoonlijk sowieso geen diesel willen rijden vanwege de milieuaspecten,...
Van dit soort berichten gaan echt mijn nekharen van overeind staan hè. Door dit soort opmerkingen komt de diesel in steeds meer in een verdomhoekje te staan.

Qua werkauto heb ik een diesel, ik heb die koppel nodig! Als ik twee pallets graszoden op de aanhangwagen heb staan, staat er 2200kg exclusief het gewicht van de kar en dan is het hier niet zo vlak als in de Randstad. Hou toch op met diesel bashen!
 

Derooke

Forumguru
Qua werkauto zou ik er idd niet zo heel erg naar kijken. Maar privé. Tegenwoordig zijn (benzine)motoren voor die 1 of 2 keer per jaar dat je echt ver gaat meer dan potent genoeg .
Mijn directe omgeving is ook van het gedacht . Het moet een 2.0 liter diesel zijn anders is het niet goed.
Daar ben ik het dus niet mee eens (wel voor werk doeleinden)
Er is iemand die ik ken . 2 liter diesel. Rijd 10.000 km per jaar en slechts een keer per jaar "ver" met de caravan, anders altijd stukken van 20 km.

Als de motor en wagen het gewicht mag trekken zie ik dus geen probleem met benzine.

PS blijft je eigen keuze natuurlijk
 

CharlesTucker

Forumguru
"De milieuaspecten", ik vind dat eerlijk gezegd altijd een beetje een vreemd. Als je je beslissingen daadwerkelijk baseert op de "milieuaspecten" zou je wel naar het totale plaatje moeten kijken, iets wat vrijwel nooit gebeurt. En misschien ook wel niet mogelijk is. Altijd worden er een paar aspecten gepakt waar de diesels slecht scoren, maar het is zeker niet zo dat benzine en ook elektrisch over de gehele levensduur, inclusief bouw en sloop/afvoer van je auto, op alle milieuaspecten "beter" scoren. Ik heb nog nooit ergens een serieus en kompleet onderzoek gezien, altijd alleen maar delen. "Diesel is slecht vanwege de fijnstof-uitstoot". "Elektrisch is slecht vanwege kinderarbeid bij de productie van de accus", "benzine stoot meer uit dan een moderne diesel met goede filters", "elektrisch is slecht vanwege het feit dat er meer fijnstof optreedt vanwege bandenslijtage door het hogere gewicht en koppel", etc. Wie het weet mag het zeggen, maar ik heb nog nooit een artikel gelezen van iemand die het echt weet.

Maar, als koper heb je wel met dat diesel-bashen te maken, en het zorgt wel degelijk voor angst in de markt en dus lagere prijzen. Is dat erg, hangt van je situatie af. Als je een tweedehands wilt kopen die je (vrijwel) op wilt rijden, nee, dan lijkt het me helemaal niet erg, misschien zelfs wel gunstig. Aanschaf iets goedkoper, inruil boeit in zo'n geval niet. Maar misschien moet je je dan wel een beetje zorgen maken over milieuzones. Wil je iets nieuws of vrijwel nieuws kopen en na een klein aantal jaren weer inruilen, dan boeit het wel, inruil zal beroerder zijn dan bij benzine.

Ondanks dat ik zelf geen diesel-basher ben heb ik toch voor benzine gekozen, puur om financiele redenen op lange termijn. Dat is vooral ingegeven door een beetje angst voor de gevolgen van het diesel-bashen door anderen, ik koop nieuw, en doe dan relatief lang met een auto, plan is minstens 250.000km, een jaar of 7). Terecht, dat weet ik niet, dat zie ik over een paar jaar wel als ik 'm wil verkopen. Voorlopig ben ik wel blij met m'n keuze, betaal minder belasting en nu met Corona en thuiswerken boeit is het prijsverschil tussen benzine en diesel aan de pomp voor mij ook niet meer relevant.
 

Bakkertje

Forumguru
Wat ik nog niet heb gelezen is of je perse een 4x4 nodig hebt om de boot de helling op te krijgen?
Want als die motivatie wegvalt dan heb je ineens veel meer keuze en zou ik persoonlijk voor een 1.4 (of 1.5 natuurlijk) tsi met ACT gaan.

Kun je de boot niet uit het water laten trekken en er eenmaal op het land zelf mee rijden?
 

ramniv

Senior Member
Dank voor alle reacties, leuk om te lezen.
Ik heb een nieuw bootje die ik meerdere keren per jaar ga traileren, laten we zeggen 20 tot 40 keer. Dit natuurlijk ook wel te doen met mijn huidige superb, (meer dan genoeg vermogen en trekkracht) maar een boothelling is over het algemeen erg nat, glad en steil. Voorwielaandrijving is dan niet ideaal en omdat ik bizar zuinig op de auto ben, zou ik het zonde vinden wanneer hij hier erg onder gaat lijden.
Moet het een 4x4 zijn, niet per se maar mocht ik me toch gaan oriënteren op een andere, dan heeft het wel mijn voorkeur om bovenstaande redenen.
 

MRNX

Forumguru
Ik heb in 2018 privé een O3 diesel gekocht, met de verwachting hier lang mee te rijden. Door een nieuwe baan kreeg ik een lease auto, en heb de O3 verkocht. Dat heb ik wel gemerkt in de waarde. Heel vaak hoorde ik toen het 'de diesel gaat eruit, daar geven we niets meer voor'.

Toch zie ik nog steeds veel diesels en het heeft zeker z'n voordelen. Mijn huidige lease auto is nog een diesel, maar ik heb de O4 in benzine moeten bestellen. Mijn LM geeft alleen nog diesel bij > 50 dkm per jaar. Ik rijd zo'n 40 dkm.

Privé zou ik er nu ook over twijfelen. Puur kosten analyse
 

Herre

Senior Member
Gezien de toename van alle milieuzones (ook buiten NL) heb je bij diesel onzekerheid waar je wel of niet heen kan.
Voor 4x4 benzine zijn er toch ook autos geleverd met een 1.4 of 1.5 (misschien niet in NL, maar zeker daarbuiten). Overigens is het verbruik van een 2.0 op papier niet veel hoger dan van een 2.0 (maar dat hangt denk ik vooral van de rechtervoet af).
 

Rataplan

Forumguru
Met de luxewagen rijden we zo'n 25k per jaar. Voor ons was een diesel dus voordeliger dan een benzine; qua vaste lasten zit er namelijk niet zo'n groot verschil hier. Tóch voor een benzine gekozen vanwege de rijbeleving van een RS en de diesel was nog niet bestelbaar.

Gezien de toename van alle milieuzones (ook buiten NL) heb je bij diesel onzekerheid waar je wel of niet heen kan.
De reden dat ik nu met m'n werkauto helemaal om Arnhem heen zou moeten rijden via de A50 om bij een klant te komen die net aan de andere kant van het centrum woont. Vele kilometers verder; brandstof, uitstoot, tijd, slijtage etc etc. Zou... het systeem herkent geen buitenlandse kentekens, dus ik rij er nog wel. Het is op bouwjaar bepaald, de motor is nog vele jaren in deze auto geplaatst en op papier zou een nieuwer model wel door mogen rijden.

Moet het een 4x4 zijn, niet per se maar mocht ik me toch gaan oriënteren op een andere, dan heeft het wel mijn voorkeur om bovenstaande redenen.
Als ik het zo lees, zou ik zeer zeker voor een 4x4 of minstens RWD gaan. Een beetje gewicht op de kogel en de voorwielen hebben geen grip meer op een vochtige helling. Onderschat vocht en hellend vlak niet. Wellicht ligt er ook een beetje mos.
Zo ga ik waarschijnlijk een Crafter bestellen, ook al mogen de FWD 3t trekken ik wil perse RWD en liefst AWD. AWD omdat ik nu gewend ben met de huidige combinatie overal te kunnen parkeren of zo dicht mogelijk bij werkplek te komen.

Kijk eens op mobile.de waarschijnlijk zul je in Dld en Oostenrijk veel meer 4x4 versies vinden. Andere kant van de grens een auto kopen is echt niet moeilijk hoor.
 

ramniv

Senior Member
ik ben ook zeker aan het kijken in buitenland hoor. De vraag is dan alleen, wat is een betaalbare auto voor mij (zeg even 20.000 euro ooit) en is een goede trekauto met het comfort wat ik nu heb.
Vandaar dat ik bij de superb tdi 4x4 uitkwam. Nog nooit aan een diesel gedacht namelijk. Kost het me een paar tientjes meer in de maand, prima. Ik gebruik hem niet voor mijn werk en voor korte stukjes al helemaal niet, doe ik met huidige ook niet. Die worden in de twingo gereden.
Ik vind het jammer dat de benzine meteen een 4x4 en 280 pk heeft, dan loop ik alleen op de benzine al leeg.
 

ertromp

Forumguru
Niet altijd nodig een 4x4 of FWD. Met mijn zwager laten we regelmatig de Bayliner via de boothelling in Zutphen te water maar met uithalen laat dan niet de boot volledig al op de trailer zakken. Door de boot iets naar achter te laten liggen houd je ook op de natte helling voldoende grip op de voorwielen. Sta je weer vlak dan boot volledig op de trailer trekken Gaat prima met een 1.8 VW Sharan van 2009
 
Bovenaan Onderaan