Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

  • Ja

    Stemmen: 26 63,4%
  • Nee

    Stemmen: 15 36,6%

  • Totaal aantal stemmers
    41

SkodaJosh

Senior Member
Het verschil dat een turboloos blok diesel met goed vermogen gewoon blijft trekken ook in hogere snelheden. Een kleiner blok met turbo zal sneller weg zijn maar na 500m haal je die wel weer bij en daarna ver achter je.

Qua diesel of niet is het jammer dat de diesel motor als het zwarte schaap gezien wordt en als het ware weggpest wordt in het voordeel van de benzine. En dat terwijl een moderne diesel even veel of zelfs minder uistoot heeft dan een moderne benzine.

In dat geval hebben ze bal weer goed misgeslaan onze regerigen en politiekers. Geen onderzoek, alleen maar besliisingen die goed op hun palmares staan.

Enfin. Ik vrees dat het over en uit is voor de diesel met al die pest maatregelen, maar ik vertik het om een benzine te kopen, want daar zullen ze ook wel iets op vinden als iedereen dan een benzine gekocht heeft.

Mijn volgende wagen zal volledig elektrisch zijn en terwijl ik wacht tot die belachelijk hoge prijzen zakken en het aantal kilometers per opgeladen batterij stijgt zal ik mijn diesel wel oprijden....
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Een modern turbo benzine-blok is ook schakellui te rijden. Op dat vlak moet een benzine absoluut niet meer onder doen voor een diesel.
 

ramniv

Senior Member
Het is allebei 4x4 dus ik verwacht weinig moeite op de helling bij beide. Het koppel van de diesel is natuurljk stuk beter... maar zo heeft allebei zijn voor en tegens.
 

TL@

Forumguru
Turboloos blok met wat vermogen rijdt anders wel fijner hoor. In mijn MX5 zat een turboloos blok. Vond dat blok eigenlijk aangenamer dan al mijn vorige opgefokte turboblokken. Andere manier van rijden dat wel ...

Mijn eerste echte auto (de Golf II 1.6d reken ik even niet mee, die was trager dan een fiets) was een Golf IV TDI130, met een heerlijk turbogat en aan/uit karakter. Ik reed zo graag met dat ding, dat ik dus nooit nog een atmosferische motor wil.

Zoveel mensen, zoveel meningen :D
 

leon-cupra

Forumguru
@TL@ hell no ... het 1.5 blok in mijn Mazda MX5 is het zaligste blok dat ik ooit gehad heb (buiten de aankomende M2 gerekend). De rest waren allemaal turboblokken. Trekken tot 7000 toeren, mooi opbouwend, mooi geluid erbij ... :rockon:
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

Tees

Donateur
De SuperB in een benzine-uitvoering ;)
Maar ik ben dan ook geen fan van SUVs en niet van diesels. En de Sup is natuurlijk wel een heel mooie en luxe bak, zeker de 3e generatie.
 

Rataplan

Forumguru
De SuperB, ik hou niet van Aziatische auto’s.


Dan moet je wel echt een kleine oprit hebben...
Verder geef ik je gelijk voor wat betreft SUV’s, het is een hype die ik niet begrijp. ‘Zo overzichtelijk, ik zie eerder wat er voor mij gebeurd.’ Dat voordeel is er niet meer sinds bijna iedereen een SUV rijdt die notabene meestal slechts FWD zijn en meer zuipen omdat de uit de kluiten gewassen aardappels wel vooruit bewogen moet worden.

Ik heb een SUV gereden, AWD en AT banden waarmee dagelijks een zware kar getrokken moest worden. Vervangen voor een Octavia en terreinwagen.
 

Sjoerdb

Forumguru
In december 2018 heb ik toch gekozen voor een octavia 3 combi 1.6d greenline, 56.000 km in 4 jaar tijd op de teller gezet, nu 2 jaar later bijna op de 100.000 km. eerste jaar 23.000 km, zoals het nu gaat rij ik van maart tot maart 15.000 km. Dus aardig terug gezakt.

Maar geen moment spijt van gehad, een knappe benzine was niet te vinden, er is wel naar gekeken. Ik wacht wel af tot er een uitkoop regeling komt waar ik goed aan verdien!
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan moet je wel echt een kleine oprit hebben
Dát is het probleem niet, integendeel. De caravan kan ook vooraan op de oprit en dan kan ik er met de auto nog langs.
Maar de standaardplek voor de auto is (grotendeels) onder de carport, en die is niet van elastiek.
 
Moet je alles in één hebben? Soms kunnen twee wagens ook goedkoper of handiger zijn.
Ik twijfel nu serieus tussen óf een Amarok óf een Crafter én een Up (of Citigo). Qua totaalprijs maakt het elkaar niet veel uit. Luxewagen heeft m'n vrouw mee en op de papa-dagen of vrije dagen zie ik mij niet een grote Crafter bij een speeltuin of zwembad parkeren.

Wij hebben als 2e auto een Clio RipCurl uit 2007. Toch pakt mijn vrouw sneller onze Octavia.
Een 2.0 liter diesel. Mijn 2e diesel en onlangs gekocht. Ik gok dat het diesel rijden nog wel even aanhoud.
Ongetwijfeld zullen er strengere regels komen, maar dat zie ik dan wel. Ook kan het voor mij niet uit. Ik rij te weinig km per maand, maar ik neem de extra kosten per maand voor lief. Ik rij mijn hele leven al een diesel. We gaan het zien wat regels betreft. In de volgende zullen vast Duracell batt gaan ipv diesel in de tank.
 

AdB

Senior Member
Ik heb in 2016 als particulier destijds een Tiguan 2.0 TDI aangeschaft vanwege afstand woon-werk. Ik geniet sinds zomer 2020 van een welverdiend pensioen. Voor kleine ritjes gebruiken we nu de UP! van vrouwlief en voor langere ritten de Tiguan die nu een km-stand heeft van 120.000 km. Toegegeven: de Tiguan staat vaak dagen ongebruikt op de oprit, overstappen op een benzine-auto lijkt dus voor de hand liggend vanwege de motorrijtuigenbelasting. Echter: dat weegt niet op tegen de lagere variabele km-kosten (lees: brandstofkosten) maar wat nog belangrijker is: bij inruil ben ik een dief van mijn eigen portemonnee, ik moet dan namelijk genoegen nemen met een afschrijving van meer dan 20.000 euro!! Dat maakt dat ik besloten heb om de Tiguan te behouden, met zo'n km-stand gaat ie nog jaren mee. Nog een reden: is ook nog eens een prima caravantrekker!!
 

JeSko

Forumguru
Onze benzine Cactus rijd heel erg goed, ben er van geschrokken hoe soepel dat gaat, maar... Ik zou het nooit als eerste auto willen voor mezelf, Diesel zal bij mij altijd de voorkeur hebben, nu word onze Sup enkel gebruikt voor afstanden +10 km, ben er nu de vrouw met gaan halen, is 10 km enkel en 10 terug, motor blijft draaien die minuten dat ik op de parking wacht op haar, kortere afstanden is met de Cactus, vrouw gaat werken met de Sup als het kan. We wisselen zo af en zo word elke auto gebruikt "optimaal" gebruikt, of toch meer naar het karakter van de auto.

Lez zones in België mag ik nog binnen tot de laatste dag van 2024, vanaf 2025 moet ik betalen, dat kan per dag met een dagvignet, of ik betaal gewoon meteen bij bovenop mijn jaarlijkse wegenbelasting, daarmee word de Sup aan belasting bijna dubbel zo duur, maar ook daar heb je geen nieuwe auto voor. Ben is aant zoeken geweest naar een fatsoenlijke benzine stationwagen onder 12 k, alles is dan een DIKKE stap terug van onze Bílý, we houden hem dus. Liever een dikke Diesel dan een kale naft.
 

larsy

Forumguru
Als je de juiste auto op naft koopt (zelfde cc) zou ik die liever willen dan een diesel .

Zo veel meer vermogen
Een vag blok 2L van nu
heeft ook 200-300pk
(Dus en octaaf rs en klaar )

die tijden van een diesel => heeft veel koppel enzz enzz
is al goed voorbij vin ik.
Nu die 2L turbo’s er zijn de laatste jaren (golf R , cupra , vr s , enzz)

Laats nog tege ne bmw M550d gereden met mijn 2L naftje .... ( meneer zat in mijn kont te duwen/rijden ... en toen het van 1 naar 2 baanvak ging ... zijn we van 50km/h tot 200+ gegaan en hij kwam er totaal niet over . Daar heb je u dikke diesel dan met meer pk’s en koppel :maakmegek::maakmegek:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan