Ook ik heb een Diesel, 20.000 km per jaar. In deze tijd ook wat minder. Maar ik doe hem niet weg. Ten eerste vind ik het erg fijn rijden (bijna 500Nm koppel), is het toch nog redelijk zuinig en ik vind het een rustigere motor dan een benzinemotor. Onderhoud is gelijk of minder dan aan een benzinemotor, ze kunnen moeiteloos veel kilometers maken en restwaarde is voor mij minder van belang omdat ik ze over het algemeen lang rijdt.
Ik heb deze uit Duitsland gehaald, en een hele mooie prijs betaald omdat men daar ook bang was voor diesels. Bovendien een dikke uitvoering, waar je in een benzine-versie de hoofdprijs voor betaald.
Wat is dan het nadeel? De wegenbelasting. Ik betaal iets van 330,- per kwartaal. Dat is fiks meer dan een vergelijkbare benzine-versie. Maar als ik dat afzet tegen het verbruik (het reële verbruik, niet de fabrieksopgave) en het aantal liters dat ik dan tank x0,40 doe (ongeveer het verschil tussen de prijs van benzine en diesel) dan vallen die extra kosten wel weg. In mijn geval kom ik zelfs met 20.000 km per jaar nog voordeliger uit.
Oh ja, de topsnelheid ligt iets lager. Maar met je bootje erachter zal het niet uitmaken of je 240 of 260 kunt...
Ik merk wel dat je gemakkelijker een stukje rijdt met een diesel. Ik heb eigenlijk altijd benzine gereden tot ik mijn eerste Octavia Diesel kocht. 6-8-12 cylinders op benzine, stevige motoren. Stevig verbruik ook (Met een Mercedes W140 S600 reed ik 1 op 4. Gemiddeld...) En als je een ritje van 100 km moet doen denk je met een diesel toch sneller 'ik rij wel even'. 5-6 liter diesel is te doen. 9 liter benzine kost dan toch bijna het dubbele. En belasting heb je toch al betaald, dus rijden maar. Klopt natuurlijk niet, want je betaald veel meer belasting, maar het is bij mij wel de praktijk...