Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

  • Ja

    Stemmen: 26 63,4%
  • Nee

    Stemmen: 15 36,6%

  • Totaal aantal stemmers
    41

ElScorpione

Forumguru
Ik heb eind 2019 een diesel gekocht, maar met de kennis van nu zou ik die keuze niet nog een keer maken. Corona kwam en nu mag ik van de baas vrijwel volledig thuis werken. Nu al bijna een jaar fulltime thuis en na Corona in principe maar 1 dag per week op de zaak. Dus die diesel staat hier vrijwel werkeloos op de oprit. Normaal gezien reed ik 35k per jaar en dan is diesel nog wel te rechtvaardigen. Maar met 20k per jaar zou ik nooit een diesel nemen. Dan zou ik gaan voor een 1.0 tsi (niet in een superb overigens) of een 1.5 tsi met automaat. Rijdt echt prima. En dat een diesel schakellui rijdt t.o.v. een benzine is ook niet perse waar. Die tsi motoren hebben hun koppel ook al bij zeer weinig toeren. Iemand nog op zoek naar een leuke diesel? Zie profiel info ;)
 

TL@

Forumguru
Uiteraard diesel, in de dezelfde categorie rijdt een diesel gewoon prettiger. Een 1.5TSI 150pk of een 2.0TDI 150pk, dan zal ik toch altijd kiezen voor de diesel.

Ik mocht ze beiden kiezen van "de baas", ze kosten ongeveer evenveel in de lease (ik denk 10€ per maand minder voor de benzine)

Met 50.000km per jaar is een diesel ook prive altijd goedkoper (in België)

Dus binnenkort een Superb TDI op de oprit.
 

tim_j

Senior Member
Ik denk maar zo, als je veel rijd en het prettig vind rijden gewoon doen. Met een Euro6 kan je nog wel een tijd door.
 

Rataplan

Forumguru
Onze Octavia staat bij de (Duitse) garage, ik kreeg een gloednieuwe O4 als leenauto mee... een diesel!


Leuk om te vergelijken met z’n voorganger die we hadden en met z’n snellere benzine broer die we nu hebben. Qua kilometers en vaste lasten hadden we financieel gezien beter een diesel kunnen kopen... maar ach lol mag wat kosten. ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Uiteraard diesel, in de dezelfde categorie rijdt een diesel gewoon prettiger. Een 1.5TSI 150pk of een 2.0TDI 150pk, dan zal ik toch altijd kiezen voor de diesel.
Zo achterhaald ... hedendaagse benzines beschikken over voldoende koppel bij een laag toerental om even “schakelarm” te rijden als een diesel en zeker wanneer de motor gekoppeld is aan een automaat ervaar je nog minder “ongemakken”. De nadelen van een benzine zijn al lang weggewerkt maar de voordelen tov een diesel zijn nog steeds gebleven.
 
Laatst bewerkt:

ElScorpione

Forumguru
Uiteraard diesel, in de dezelfde categorie rijdt een diesel gewoon prettiger. Een 1.5TSI 150pk of een 2.0TDI 150pk, dan zal ik toch altijd kiezen voor de diesel.

Ik mocht ze beiden kiezen van "de baas", ze kosten ongeveer evenveel in de lease (ik denk 10€ per maand minder voor de benzine)

Met 50.000km per jaar is een diesel ook prive altijd goedkoper (in België)

Dus binnenkort een Superb TDI op de oprit.

Dit is wel appels met peren vergelijken. Je moet die 1.5 TSI vergelijken met de 1.6 TDI qua inhoud. En die zijn echt wel aan elkaar gewaagd. Een 2.0 TDI heeft veel meer koppel natuurlijk. Maar als je niet in de luxe positie bent om een auto van de zaak te rijden, dan is die 1.5 TSI toch echt veel voordeliger bij 20K. Sterker nog, bij 25K ook. En qua verbruik komt die benzine versie er ook nog beter uit denk ik. Vergeet niet dat de wegenbelasting in NL voor diesel niet misselijk is. Ik zou echt voor de benzine versie gaan.
 

SkodaJosh

Senior Member
Net zoals de meeste diesel eigenaars hier ga ik die van mij gewoon op rijden. Ik gok dat die 1,6 het nog wel 5 jaar zal doen. Dan is die 10 jaar oud en verwachtte kilometer stand zal dan rond de 240.000 zijn.

Wat er dan in de plaats komt? Allicht een volledig elektrische wagen in de hoop dat de prijzen dan wat schappelijker zijn en de afstanden per laad beurt hoger liggen.
 

TL@

Forumguru
Je moet niet vergelijk op cilinderinhoud maar op aankoopprijs en absoluut vermogen. Dan zit een 1.5TSI in het vaarwater van de 2.0TDI150pk, de 1.6TDI is trouwens niet meer leverbaar op de meeste modellen en vervangen door een 2.0 die afgeknepen is tot 120pk
 

ElScorpione

Forumguru
Net zoals de meeste diesel eigenaars hier ga ik die van mij gewoon op rijden. Ik gok dat die 1,6 het nog wel 5 jaar zal doen. Dan is die 10 jaar oud en verwachtte kilometer stand zal dan rond de 240.000 zijn.

Wat er dan in de plaats komt? Allicht een volledig elektrische wagen in de hoop dat de prijzen dan wat schappelijker zijn en de afstanden per laad beurt hoger liggen.

Daar denk ik inderdaad ook aan ja. Laatste diesel die ik heb gekocht en gewoon op rijden tot hij uit elkaar valt. En dan zien we wel weer.
 

ElScorpione

Forumguru
Je moet niet vergelijk op cilinderinhoud maar op aankoopprijs en absoluut vermogen. Dan zit een 1.5TSI in het vaarwater van de 2.0TDI150pk, de 1.6TDI is trouwens niet meer leverbaar op de meeste modellen en vervangen door een 2.0 die afgeknepen is tot 120pk
Even zitten klikken op de NL site. Ik de octavia kun je niet eens meer een diesel krijgen als je hem nieuw samenstelt. In Belgie wellicht nog wel vanwege het fiscale vermogen. Diesel lijkt nu echt uit de gratie.
 

JeSko

Forumguru
Gaat zeer doen als de Diesel definitief verdwijnt, ben sinds kinds af aan fan van Diesels, Dieselen zit in mijn familie hun bloed, ik zal nooit die 2.0 Turbo Diesel Ecotec Vectra vergeten van mijn vader, ding had af en toe wel wat, maar man dat was een lekkere trekker, echte Diesel power.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb ooit een Opel Astra gereden met een 1.9 CDTI motor (alfa romeo blok). Dat was mijn eerste diesel, maar man wat een beer van een motor was dat. Voor de rest wat het een k...t auto ;)
 

Frup

Forumguru
Hier ook de laatste. Zojuist nog een 2.0 diesel gekocht. Wel specifiek gekozen voor euro 6.
In de wetenschap dat dit waarschijnlijk de laatste zal zijn. Momenteel zijn er, behalve hybride, nog te weinig echte alternatieven voor het trekken van een caravan. Ook in de bergen. Dan heeft diesel met het prettige koppel nog mijn voorkeur. We hebben ook benzine overwogen, maar uiteindelijk gaf het rijgedrag met de caravan de doorslag.
 

Rataplan

Forumguru
Mijn dagelijkse diesel is een TD5 5-cilinder in een Defender. Geüpgraded met grotere intercooler, grotere turbo en aangepast software.
 

SkodaJosh

Senior Member
Gaat zeer doen als de Diesel definitief verdwijnt, ben sinds kinds af aan fan van Diesels, Dieselen zit in mijn familie hun bloed, ik zal nooit die 2.0 Turbo Diesel Ecotec Vectra vergeten van mijn vader, ding had af en toe wel wat, maar man dat was een lekkere trekker, echte Diesel power.
Die oude diesels. Ik heb als kind altijd in de Ford Escort MK5 2L diesel, 150pk gezeten. Dat ware echte Pk's, turbo kwam er niet aan te pas, snelheid evenmin. Ik herinner me dat de oprit zwart was waar hij altijd werd gestart. Als het lekker gevroren had in de winter kreeg je hem amper in het gang dan wel met veel voorgloeien De motor maakte het geraffineerde geluid een paar kiezels heen en weer schudden in een ijzeren blik.
 
Laatst bewerkt:

Rataplan

Forumguru
Even zitten klikken op de NL site. Ik de octavia kun je niet eens meer een diesel krijgen als je hem nieuw samenstelt. In Belgie wellicht nog wel vanwege het fiscale vermogen. Diesel lijkt nu echt uit de gratie.
2/3 nieuw verkochte Octavia’s in Duitsland is diesel...
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

leon-cupra

Forumguru
Gaat zeer doen als de Diesel definitief verdwijnt, ben sinds kinds af aan fan van Diesels, Dieselen zit in mijn familie hun bloed, ik zal nooit die 2.0 Turbo Diesel Ecotec Vectra vergeten van mijn vader, ding had af en toe wel wat, maar man dat was een lekkere trekker, echte Diesel power.
Kom binnenkort maar eens naar Roeselare. Kzal je eens van je diesel-ziekte afhelpen :D
;)
 
Bovenaan Onderaan