Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

  • Ja

    Stemmen: 27 64,3%
  • Nee

    Stemmen: 15 35,7%

  • Totaal aantal stemmers
    42

SkodaJosh

Senior Member
Ooit nog 6maanden in een golf 4 sdi gereden ... daar wordt je niet blij van :nono::nono:
Is anders een wagen die nog steeds veel rond rjjdt en vaak met hele hoge kilometerstanden. Ford Mondeo model 2001 - 2006 is er ook zo een. Allemaal 2L diesel en kilometerstanden om u tegen te zeggen. Hier in België gaan die nog steeds weg tussen de €2000-€3000 zeker die mer full options, en dat terwijl ze niet eens Euronorm 5 halen.
 

leon-cupra

Forumguru
"Levensgevaarlijke" wagen, zo een SDI. Voor naar huis te rijden moest ik in Kortrijk een paar drukke punten kruisen. Wierwar van korte op-en afritten ... pfff dan wil je wel even wat vermogen om "veilig" in te voegen.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb als kind altijd in de Ford Escort MK5 2L diesel, 150pk gezeten.

Was je vader een grote verhalenverteller?
Bij mijn weten is de 5e generatie van de Escort enkel met de 1.8 diesel geleverd geweest met vermogens tussen 60 en 90 pk...
 

Bakkertje

Forumguru
Hmm ook hier een hoop twijfel ....
De Touran ga ik binnenkort inleveren bij mijn werkgever en zoals het er nu naar uitziet ga ik bij mijn nieuwe baan geen leaseauto meer "krijgen".
Eisen die ik aan een auto stel:
Ruimte voor 5 volwassenen
Trekvermogen van minimaal 1500 kg (vanwege de caravan)

De meeste kilometers die we maken zijn korte stukjes (kind naar school / sport, boodschappen, etc). Voor die toepassing zou een plugin hybride interessant kunnen zijn. Met een budget tot 15k kom ik dan uit op een v60, Passat GTE of een Mitsubishi Outlander. De Volvo valt af vanwege gebruik aan ruimte (met name op de achterbank), blijven de Passat en Outlander over. De Passat heeft een DSG-6 en icm met de caravan vind ik dat weer een aardige gok. De outlander, sja... die staat niet hoog in mijn lijstje van mooie auto's en weegt ruim 1700 kg (en wordt dus heel duur in de belasting)

Maar ja, al zoekende kom je ook hele mooi S2's (al dan niet facelift) tegen onder de 8k en dan met 1.6 TDI. Ik heb er zelf 1 gereden van 2011 - 2015 en misschien wel de fijnste auto ooit. Zeer zuinig op lange ritten (ik reed met gemak 1 op 20 - 24 op de snelweg). Maar ja zo'n diesel is dan weer niet zo geschikt voor korte stukken .. en nee ik ga niet op de fiets boodschappen doen...

Dus eigenlijk probeer ik een afweging te maken tussen een hybride en een diesel.. Waarbij ik weet dat een diesel gevoelig is voor korte stukken en bij een hybride ben je waarschijnlijk flink aan de beurt als er iets stuk gaat (nog los van de aanschafprijs die ruim het dubbele is van een diesel...)
 

tim_j

Forumguru
Is de passat echt zo ‘krap’ op de achterbank? Dat lijkt me de meest geschikte. Al zit die ook al op de 1500/1600 kg
 

brepus13

Forumguru
De V60 is weliswaar een mooie auto maar idd qua ruimte niet echt op niveau van de Passat of outlander. Ook de kofferbak van de V60 is matig tov de andere modellen.

Passat is een mooie degelijke auto. Die gte zijn nog wel aardig aan de prijs (worden meestal excl btw geadverteerd)

outlander rijdt eigenlijk heel relaxed. Ik vond alleen de afwerking en knopjes etc van lage kwaliteit. Geeft een heel goedkoop gevoel.

Heb zelf ook een superb 2 FL 1.6 tdi gehad. Super fijne auto, zeker na tuning! Ik zou voor voornamelijk korte stukken geen diesel nemen. Roetfilter problemen zijn ook niet goedkoop...

misschien toch kijken voor een normale Passat of superb op benzine?

succes met de keuzes.
 

Bakkertje

Forumguru
@tim_j de passat is niet krap (sterker nog ik heb hiervoor een Passat sedan gehad), de v60 wel.

@brepus13 de benzine versies is ook lastig. Bij de Passat uit de vorige generatie en de Superb kom ik dan op een 1.8 TSI uit. Daar durf ik mijn vingers niet aan te branden..
De Passat en Superb met 1.4 ACT zitten, met normale kilometerstanden, ook al gauw boven budget en is eigenlijk net zo duur als een GTE.

Voor ons gebruik zie ik de volgende risico's/nadelen:
- GTE, DSG en caravan en kosten als er iets elektrisch kapot gaat
- Outlander, schijnt technisch degelijk te zijn, zwaar en dus op termijn hoge belasting
- Diesel, korte stukjes zijn funest..

Voordelen:
- GTE: snel, rijke uitrusting, fijne stoelen
- Outlander: goedkoper in aanschaf, veel opties (bij goed zoeken)
- Diesel: goedkoop in aanschaf, ruimte (aangenomen dat het een S2 wordt)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
M'n ouders hebben om die reden een Tiguan met 2.0 TSI motor gekocht, die hebben ook een stevige caravan erachter hangen. Geen kinderen meer achterin, dus dat was minder van belang, maar zeker die 2.0 benzinemotoren hebben méér dan genoeg koppel en vermogen om zo'n zware caravan te trekken.

Ik dacht trouwens dat hybrides meestal gelimiteerd zijn in hun trekgewicht tot iets van 1200 kg?
 

Bakkertje

Forumguru
@Tees de GTE mag 1600 kg trekken, de Outlander 1500

Tiguan zou inderdaad ook kunnen maar de 2.0 TSI houdt ook niet echt van veel korte stukjes...
 

CharlesTucker

Forumguru
Klinkt alsof je gaat kiezen tussen een Passat en een Superb, dat zou gezien je wensen en eisen ook mijn keuze zijn. Ik zou denk ik wel voor benzine (handgeschakeld) gaan. Bij veel korte stukjes ben je met een diesel waarschijnlijk ook wel een keer flink aan de beurt. En zo'n hybride lijkt ideaal, maar als de aanschafprijs echt hoog is kun je voor het prijsverschil benzine kopen voor heel veel kilometers (tenzij hybride in belasting weer veel gunstiger is natuurlijk). Die Passat zit lekker in de ruimte op de achterbank, mijn twee teenage dochters waren er blij mee toen we eens 4500 km in een vakantie hebben gereden in een gehuurde Passat. De bagageruimte vond ik wel iets tegenvallen, ik had meer moeite om de spullen erin te krijgen dan bij m'n Octavia, ondanks dat ie op papier even groot is. Persoonlijk vind ik de Passat dan wel weer mooier dan een S2 ... Succes met kiezen.
 

hemi24

Forumguru
@Bakkertje :
Afgezien van het claustrofobische karakter van de Volvo V60 zou ik deze laten staan, zeker als D6 plugin hybrid: die dingen zijn verre van storingsvrij!

Outlander moet je van houden, beetje hoog plastic-fantastic gehalte, verder kleine tank in het geval van de PHEV, dus vaak tanken (helemaal met caravan!).

Passat GTE is nog de meest veilige keus als je het mij vraagt. Ik volg niet wat je voor problemen ziet in de DSG-6, uiteindelijk is dit één van de betere versies v.w.b. de DSG-bakken! (eigenlijk is het in de GTE een TSG...) ;)
 

brepus13

Forumguru
Groot prijsverschil idd tov de diesel maar je hebt nu ook wel een S2 uitgezocht. Ik zou dan wel minimaal de S2 FL nemen... zoals gezegd is de gte een relatief veilige keuze. De nieuwere generaties 1.8 tsi zouden ook goed moeten zijn mocht je toch benzine zoeken.

een nog goedkoper alternatief: kleinere caravan en een Octavia op benzine 1.0 of 1.2 :-)
 

haassie

Forumguru
Nadelen Diesel: Hoge wegenbelasting,enorme afschrijving (door opinie gevoed,diesel gaat eruit?),niet toekomstbestendig (maar goed na de diesel is benzine aan de beurt)
Voordelen: minder aan de pomp,2e hands goedkoper in aanschaf, beter als je iets moet trekken qua koppel.Minder problemen?

Beste,sterkste en betrouwbare Diesel die ik ooit heb gehad was een mondeo SW,1e generatie vorige model, 1.8tdci (zonder roetfilter haha)....mooie korte roetpluim bij accelereren uit een tunnel haha . sterk,betrouwbaar en perfecte/haarfijne wegligging zonder enige aanpassing aan onderstel,motor etc....zoals het heurt!

Heb zakelijk altijd Diesel gereden waarbij de voors en tegens niet zo belangrijk waren,in een tijd met slecht twee belastingtarieven, werd meestal bepaald door de kilometrage en dus door werkgeven en leasemaatschappij.

Heb nu prive een benzine auto met 25000 per jaar. Heb de calculatie meerdere keren gedaan waarbij diesel op basis van de operationele kosten goedkoper had geweest (niet coronatijd)....echter die restwaarde. Minder relevant als je een auto voor 10 jaar koopt waarbij dit voor benzine of diesel hetzelfde bedrag op gaat leveren denk ik.

Wat zou ik nu doen? Toch nog steeds voor benzine kiezen. Geen elektrisch (caravan), geen hybryde (ivm onbekende levensduur accu's, wat doen deze na 8 jaar?)Wel met een fatsoenlijke motor, en geen extreem gedownsizde variant waarbij teveel vermogen wordt gepompt uit een te kleine motor.

Jaja ...kiezen is de helft verliezen
 

JeSko

Forumguru
@Bakkertje

Roetfilter en EGR problemen zijn kostelijk zoals @brepus13 terecht aangeeft, maar als je zo'n Superb aan 8000 kan kopen stop je 7000 in je zak ( omdat je het hebt over 15k budget ) en je rijd in net zoveel luxe als zo'n Passat, dan heb je wel wat marge in je budget om eventuele onkosten aan de Superb te laten maken.
 

Marcooctavia

Forumguru
@Bakkertje De DSG 6 zie ik niet als een probleem, ik ga al jaren met een 180PK en 400NM diesel vw golf cabrio met een caravan van 1500KG (ik ga niet wegen anders weet ik zeker dat het meer is) de weg op.
Ja het is een diesel en dat is bewust omdat we graag met de cabrio op stap gaan en die 2.0 veel trekkracht heeft.
De dsg doet het prima met de caravan er achter, en een diesel tja de naam is minder maar ik vindt diesel rijden zeker geen probleem.
Maar ik snap je uitdaging, zoals ik jou optie nu lees zou ik voor de GTE gaan die auto geeft je toch een glimlach op je gezicht.
 

JeSko

Forumguru
@ramniv

Hier word je wellicht ook horendol van, zoveel meningen en keuzes, mss een Pol integreren? Met de vraag zou jij nog een Diesel aandurven, ja of neen, en kijken wat daarvan de percentages zijn, en daartegen je eigen gebruik en noden afstrepen, dat gaat je wellicht een redelijk beeld geven.
 
Bovenaan Onderaan