Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

  • Ja

    Stemmen: 26 63,4%
  • Nee

    Stemmen: 15 36,6%

  • Totaal aantal stemmers
    41

ramniv

Senior Member
Ik heb nog niks besloten, even informatie aan het inwinnen.....
Ik wil zelf graag een 4x4 of achterwiel aangedreven, het is voor mij dus niet de vraag of ik een Superb diesel wil of een 1.5, want die is er niet in 4x4.
Als het geen Superb diesel 4x4 wordt, dan dus een ander merk.
 

Rataplan

Forumguru
C of E 220cdi?
Achterwielaandrijving, diesel, luxe en 1800kg.

M’n ouweheer koopt van ieder model E een nieuwe, sinds de laatste twee modellen zonder de oude te verkopen of in te ruilen. Dus in de schuur staan nu drie 220cdi’s; huidige model, vorige model (die op de O3 FL lijkt) en model daarvoor. De 3ton halen ze met gemak...
 

EdK

Forumguru
Poll maken kan alleen als je een topic start
Maar achteraf een poll maken heeft och geen zin, merendeel leest het dan niet meer
 

brepus13

Forumguru
Als ik nog genoeg km zou maken zou ik zeker nog diesel overwegen. Hoewel ik erg tevreden ben over mijn benzine uitvoering nu rijdt diesel toch ook wel erg fijn!
 

ramniv

Senior Member
Ik zou het prima vinden als het me per maand een paar tientjes meer kost. Enige waar ik een beetje angst voor heb is dat ik een auto van (bijv) 20.000 in 5 jaar afschrijf omdat je er nergens meer mee in mag en niemand meer een diesel wil.
 

brepus13

Forumguru
Met name de afschrijving zou ik wel rekening mee houden. Nu scheelt het dat de aanschaf ook wel veel voordeliger is dus dat compenseert enigszins.
 

JeSko

Forumguru
Afschrijving is imo geen probleem, rijd hem gewoon helemaal op, en als dan de tijd daar is een goede doorontwikkelde tweedehands ( of nieuwe ) EV aanschaffen. Een Diesel is in aanschaf ook goedkoper nu, Benzine word nu zwaar overhyped en is echt pokkeduur geworden, zelfs de kale uitvoeringen.
 

JeSko

Forumguru
@Bakkertje

Groene zones kan ik enkel spreken over BE, een euro 5 zoals mijn Superb mag zonder enige beperking binnen in alle milieuzones tot de laatste dag van 2024, dan is mijn auto 10 jaar oud, vanaf 1 januari 2025 moet ik per keer ik in een LEZ binnen wil een dagvignet betalen, dat kost dacht ik 35 euro per dag en kan 8 x per jaar gebruikt worden, echter kan je, als je zoals ik, vaker in een LEZ komt een jaarpas aankopen, deze kost 365 euro, dat is dus wat ik ook wel van plan ben. Het is een meerkost maar ik heb er nog altijd geen andere auto voor, ik ga deze Diesel zo lang mogelijk rekken tot er echt afscheid genomen MOET worden. Verder is het nog altijd een optie om de auto net buiten de LEZ te parkeren en verder te gaan met een Taxi of OV, maar dat is door mijn specifieker situatie niet echt mogelijk, maar kan voor een ander prima werken.

En dan heb je nog mensen die nooit in een LEZ komen, zoals mijn moeder, grootmoeder, die kunnen gewoon rijden wat ze willen, niet iedereen komt meermaals in zo'n LEZ.
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb Nee gestemd, niet zozeer omdat ik "me er niet aan durf te wagen", maar gewoon omdat het bij de in vergelijking met de periode 2011-2015 nogal verminderde jaarkilometrage gewoon niet meer uit kan, mede doordat het belastingvoordeel op de Greenline na 2014 ook al was weggevallen.
Ook de gewijzigde verhouding tussen langere en kortere ritten speelde een rol bij de keuze: korte ritten zijn voor een benzinemotor ook niet ideaal maar voor een diesel zijn ze nóg bezwaarlijker.
 

SkodaJosh

Senior Member
Ik heb ja gestemd. Omdat ik een tweedehands diesel wel wil overwegen omdat ik 99% rond rijd in buitengebieden en amper in een stad kom. Een volledig nieuwe sowieso niet.
 

ramniv

Senior Member
Het zou gaan om een Euro6 diesel, gewoon stom van skoda dat de benzine variant van de 4x4 meteen 280pk heeft...
 

Tees

Donateur
Met een Euro 6 diesel hoef je je voor de komende 10 jaar weinig zorgen te maken, die zal waarschijnlijk tegelijk met alle andere ICE's verboden worden. Euro 5 zit voorlopig ook wel goed, alleen Euro 4's zitten op de wipstoel in Nederland, maar dat duurt nog wel een jaar of 4.
Toevallig van de week bericht gehad van de Gemeente Utrecht dat de milieuzone alhier per 1 april a.s. naar tenminste Euro 4 gaat voor diesel-personenauto's, en per 2025 is gepland dit naar Euro 5 te verhogen. Dus dan gaat begint het met je Euro 4 mis te gaan.
Een interessant stukje in dat bericht vond ik dat ze per 2023 de werking van de milieuzone gaan evalueren, en bij onvoldoende effect de milieuzone willen uitbreiden naar de snelwegring om Utrecht. Lijkt mij een lastige zaak, maar we zullen zien hoe dat in z'n werk gaat.
 
Bovenaan Onderaan