Wringende geluiden van vooras bij draaien

Frankie

Actief lid
Ik vind het raar dat PON zgn nog nooit van de klacht gehoord heeft.
En ik vind het een beetje vreemd dat ik mijn auto 2 dagen kwijt ben geweest en nu dadelijk moet ik hem weer een dag inleveren.

Dag Harry, je mag best aan mijn case refereren. Ik ben al sinds eind 2018 bezig met een probleem van bijgeluiden aan de vooras. Auto is afgeleverd bij van Mossel, dus ik ben uitgeweken naar een dealer in de buurt van mijn werk en daarna in de buurt van waar we wonen.

Korte samenvatting. Het geluid begint in eerste instantie heel licht waarneembaar.

Wealer Sittard:
  • Claimen niks waar te nemen, auto ook al meerdere keren daar geweest.
  • Chef werkplaats hoort met veel concentratie wel wat ik bedoel, conclusie; komt uit hoezen om homokineet. Ik kan me dat zelf niet voorstellen gezien de aard van het geluid. Hoezen worden ingespoten met siliconen spray wat niks helpt en alleen mijn velgen smerig maakt.
  • Chef werkplaats spreekt tevens over brief vanuit PON over soortgelijk probleem, maar als ik daar naar vraag komt er geen toelichting.
  • We besluiten om met het euvel niet meer verder te gaan bij Wealer. Er hebben overige meerdere bezoeken plaatsgevonden aan Wealer. Auto is ook voor meerdere dagen ingepland geweest en dan werd na enkele uren steeds gebeld dat met het euvel niet hoorde en ik de auto weer kon komen halen.
Rotor Heerlen:
  • Bij Rotor gaat wederom een chef werkplaats met me rijden. Tot mijn opluchting erkend deze het probleem wel volmondig. Conclusie; wielpootlagers of gewrichten van stuurstang veroorzaken geluid.
  • Bij een afspraak waarbij de auto 2 dagen wordt ingepland worden de lagers vervangen. Kort na ophalen auto moeten we vaststellen dat het niet heeft geholpen. Wat mij dan verbaast is dat ze zelf niet voldoende hebben gereden en me dit medegedeeld. Nee, de klant rijdt hoopvol naar huis er wordt kort in de rit weer teleurgesteld.
  • Na veel gebel tussen mij, wagenparkbeheerder en dealer moet de auto weer binnenkomen voor analyse. Waarom de eerste ingreep dus achteraf overbodig bleek wordt niet meer toegelicht.
  • Na wederom diverse controles wordt vastgesteld dat de stabilisator stang de oorzaak is. Auto wordt weer voor twee dagen ingeleverd. Biedt helaas ook geen oplossing. Nu wordt gezegd dat men niets meer voor mij kan betekenen.
  • Een medewerker van de klantenservice is ook nog gaan rijden samen met onze wagenparkbeheerder (ben toen zelf vanwege de Corona toestanden niet meegegaan) en die bevestigde ook dat er iets niet in de haak is. Men zou de veerpoten insmeren met speciaal vet oid. Ook dit bood geen oplossing.
  • Na veel aandringen bij de wagenparkbeheerder en deze bij de leasemaatschappij (Alphabet) wordt afgesproken een 'expert' van Dekra naar het euvel te laten kijken. Ik krijg geen mogelijkheid om het probleem aan deze persoon uit te leggen (wat we wanneer horen ed, gewoon een situatieschets). De persoon rijdt alleen een weegt waarschijnlijk 50 kilo of minder want er wordt niets abnormaals vastgesteld.
  • Wij weten inmiddels dat het geluid pas echt goed waarneembaar is met meerdere passagiers of ander soort belasting in de auto rijdt.
Alphabet heeft laatste keer laten weten niets meer te kunnen doen omdat de expert immers geen probleem vaststelt.
Onze wagenparkbeheerder gaat nu nogmaals een poging doen om Alphabet ervan te overtuigen dat het niet werkbaar is zo. Ik betaal aan mijn leaseauto een aardige eigen bijdrage. Dat is onze eigen keuze, maar die is wel gebaseerd op de aanname dat ik een redelijk normaal functionerende auto kan rijden. Om te schetsen hoezeer het euvel ons rijplezier beïnvloedt vind ik de auto makkelijk 150 euro per maand minder waard door de bijgeluiden.

Bovenstaande is een verkorte versie van de daadwerkelijke gebeurtenissen. Ik schat in dat we al zo'n 15 afspraken hebben gehad. Variërend van even langsgaan en samen rijden tot de auto meerdere dagen achterlaten. Steeds weer in privé of werktijd naar garage, steeds weer een andere auto mee die weer moet afgetankt etc etc... jullie kennen dat wel. Op dit moment ben ik zover dat ik hoop dat het alsnog snel wordt opgelost, maar ik minstens bereiken dat men erkent dat er echt iets mis is wat verholpen had kunnen worden alvorens de auto over anderhalf jaar weer vertrekt.
 

064harry

Donateur
Ben gebeld door de dealer.
Zij willen de auto weer zien.
Nu wordt er samen met PON gekeken naar waar het probleem in zit.

Afspraak staan voor volgende week.
 

Frankie

Actief lid
Hoi @064harry is het mogelijk dat wij eens telefonisch contact hebben? Onze problemen lijken erg veel op elkaar. En het lijkt er ook op alsof er steeds weer een nieuwe persoon is tegen wie wordt gezegd "van deze klacht hebben we nog nooit gehoord".. Hoor het graag!
Mvg, Frank
 
Ben op pagina 1 begonnen en hoe verder ik kwam des te minder ik erin ben gaan geloven dat het wordt opgelost. Een collega van mij rijd in een Kia Proceed met precies de zelfde klachten. Bij hem is Alphabet ook de leasemaatschappij en die geven aan dat ze het niet kunnen oplossen. (acceptabel bevonden) @Frankie Hoop dat je verder komt want je bent al behoorlijk lang bezig zie ik! Ik weet dat ze bij AMES dealers erg vriendelijk en kundig zijn. Misschien kan je het bij hen proberen
 
@DenDen92 , heb jij ook last van dit probleem met je Karoq?
Hi Frankie, ik heb mijn Skoda nog niet. Pas in week 47. Maar zal het wel in de gate houden. Weet wel dat mijn collega met de proceed het zelfde issue heeft. Maar door zijn verhaal heb ik expres niet gekozen voor Alphabet als leasemaatschappij. Vind dat zij veel te weinig doen. Zal mijn ervaring met de nieuwe Karoq met je delen. Heb eerst flinke onderzoek gedaan toen ik de skoda had gekozen. Maar dit ben ik nergens tegen gekomen, tot dat ik jouw Topic las.
 

064harry

Donateur
Vandaag staat mijn machientje bij de dealer.
Wel een kekke leenauto gekregen: Een rode Karoq 1.5 TSI Sport Line
Wel een groot verschil zeg. Alles d'r op en d'r aan.
De mijne is zeg maar een uitgeklede versie.
Echt een mooi ding hoor.

IMG_3781.jpeg
 

064harry

Donateur
Ja... ik vind de rode kleur niet zo mooi.

Ik heb ooit es een rode Golf GTI gehad.
Die werd roze waar je zelf bijstond...
 

EdK

Forumguru
Die werd roze waar je zelf bijstond...
Maar dat vind je dochter dan weer mooi !
Dus als zover is doorverkopen dan !

Maar vloegel zag je het rood in de jaren inderdaad verschieten naar de mooie roze kleur.
Maar moet zeggen dat dit tegenwoordig toch steeds minder is, zeker als geen unikleur is
 

EdK

Forumguru
Begrijp ik, niemand zit daar op te wachten !
Maar zal niet de eerste maal zijn dat er mensen ( leden ) zijn geweest die het uiteindelijk toch nodig hadden.
Zou ook van nu alles goed op papier zetten, beter nu te veel en voor niets dan andersom !
 

Frankie

Actief lid
Ik kan mijn eigen auto ophalen....

Producteigenschap .....

Hoi Harry,

Zullen wij en anderen met hetzelfde probleem naar Skoda's dealers gaan en potentiële Karoq kopers waarschuwen voor deze producteigenschap? Daar worden alleen de positieve producteigenschappen toegelicht.
 
Bovenaan Onderaan