Wringende geluiden van vooras bij draaien

haassie

Forumguru
En de oplossing vanuit de skoda/pon is het inspuiten van de rubberen hoes met siliconenspray?... liefst die van de action?.....niet iets vervangen? Zou toch nog maar eens vragen wat daarin beschreven wordt en welke oplossing ervoor is beschreven....de persoon die mee is gereden heeft immers het geluid waargenomen.

Frankie

Actief lid
En de oplossing vanuit de skoda/pon is het inspuiten van de rubberen hoes met siliconenspray?... liefst die van de action?.....niet iets vervangen? Zou toch nog maar eens vragen wat daarin beschreven wordt en welke oplossing ervoor is beschreven....de persoon die mee is gereden heeft immers het geluid waargenomen.

De auto heeft nu 25K gereden. Ik wacht het nog even af tot de 30K beurt, mits het erger wordt.
Als het tegen die tijd niet weg is moeten ze die hoezen maar vervangen. Onschuldig of niet, het verstoort ons rijgenot behoorlijk.

Antera

Donateur
Rijd een op een vlakke ondergrond en draai zachtjes aan het stuur hoor je het geluid dan ook? Probeer dit ook achterruit. Zo ja dan zijn het voor 99% je toplagers. Er is een goedkope serie geplaatst waarbij de veren deukjes drukt in het lager waardoor je bijgeluiden krijgt met sturen voor namelijk

Frankie

Actief lid
Rijd een op een vlakke ondergrond en draai zachtjes aan het stuur hoor je het geluid dan ook? Probeer dit ook achterruit. Zo ja dan zijn het voor 99% je toplagers. Er is een goedkope serie geplaatst waarbij de veren deukjes drukt in het lager waardoor je bijgeluiden krijgt met sturen voor namelijk

Dat gaan we morgen meteen proberen, wederom bedankt! Ik hoor ook geluiden bij inveren tijdens remmen, zou dat eventueel ook door die lagers kunnen komen?
Vond het al vreemd dat die hoezen 23K niks hebben laten horen en nu opeens wel. Een lager slijt natuurlijk langzaam en daarvan kan ik me voorstellen dat we het pas nu waarnemen. Kom er op terug!!

Frankie

Actief lid
Hai, bij sturen stilstand horen we relatief weinig. Het komt inderdaad vrijwel meteen als we rustig tot sneller rijden.
Het bijgeluid wordt voor de rest helaas steeds meer, ook op hogere snelheden.
Klinkt inderdaad wel als een wringend rubber. Maar zowel de vrouw als ik zijn het belachelijke gekraak nu zat.
Morgen ga ik de dealer bellen en zeggen dat ze de boel moeten oplossen.
Heb in mijn hele autorij leven nog nooit een auto gehad die op zulk een basic onderdeel bijgeluiden maakte.

Omdat mijn dealer melde dat er een schrijven over was vanuit Pon verbaast het me dat niemand anders hier er last van heeft.

Maar goed, de ergernis moet binnenkort maar eens over zijn. Ik houd jullie op de hoogte!!

Groeten, Frank

Frankie

Actief lid
Weer een update:

Probleem helaas nog steeds niet verholpen. Vandaag is de wagen naar de garage geweest voor de 30K beurt. Men zou ook naar de bijgeluiden kijken (luisteren uiteraard :banghead:).
Volgens de balie medewerker heeft men er een uur in gereden en niets gehoord. Bij ons is het meestal vrijwel meteen en zeker als je een uur onderweg bent.
Ik ben vergeleken met garage monteurs een echte leek, maar ik krijg toch steeds meer het gevoel dat er inderdaad iets in de veerpoot is, of de aansluiting daarvan op de carrosserie. Zit er tussen veerpoot en veerpoot huis bovenin inderdaad een rubberen gewricht? Als ik een fikse bocht neem waarbij de veerpoot in veert en draait kan ik het geluid oproepen.
Als we zelf rijden is het soms zo hard dat we denken het te kunnen opnemen... :-)
Maar goed, nu rest niets dan plekken vaststellen waarvan we zeker weten dat we het geluid kunnen forceren.
Als dit exemplarisch is hebben we wel weer pech met deze auto...
Wens het niemand anders toe, maar hoopte beetje dat andere dit herkenden..

Keep you informed!!

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Er zit op je veerpoot ene toplager met rubber wat met 3 boutjes vast zit aan je carroserie. de veerschotel en het rubber liggen op elkaar en kan zeker bijgeluiden geven. Of dit de oorzaak is geen idee maar kan zeker. Misschien je stuurhuis rubbers die het doen het is voor mij ook gissen

haassie

Forumguru
Misschien die ene monteur meenemen zonder Philips oorbel en zelf rijden aangezien jezelf het beste weet hoe je het geluid kunt opwekken en dan laten oordelen. Geluidjes en garages zijn een lastige combi...ze horen nooit iets.

Highway

Forumguru
Bij het vervangen van mijn brandstof filter attendeerde de monteur me op mijn subframe, en vroeg me of ik geen knakkend geluid had.

Blijkt een zwak punt te zijn bij een aantal VAG auto's. De rekbout die de voorste subframe vast houdt, zou teveel rekken waardoor je subframe zou kunnen verschuiven. Een geluid is dan het gevolg.

https://vagnetics.nl/product/subframe-spacer-kit-vw-golf-5-en-6-platform/

Ik zeg natuurlijk niet dat dit het probleem is - maar is wel even iets om in het achterhoofd te houden.

Frankie

Actief lid
Weer een korte update.
Gisteren op bezoek geweest bij een andere Skoda garage bij ons in de buurt.
Na een hele poos wachten heeft een deskundig medewerker een korte rit met me gemaakt.
Gelukkig was het geluid tijdens die rit prominent aanwezig en pikte hij het vrijwel meteen op.
Eerste conclusie; defect veerpoot lager (al eerder door iemand hier genoemd) of droog lopend binnenste kogelgewricht van stuurstang. Was zo prettig dat iemand op zijn minst het euvel erkende en ook een mogelijke oorzaak eraan kon koppelen.
Nadeel is dat garage's hier super druk zijn en ik pas 2e helft september terecht kan en we 1 september voor een auto vakantie naar Denemarken, Noorwegen en Zweden gaan..
Maar goed, het feit dat het probleem nu is erkend en mogelijk al geplaatst is al een behoorlijke opluchting. Ondertussen kunnen we hier al bijna 1 jaar van genieten. Hopelijk kan ik hem voor de vakantie nog ergens ingepland krijgen..
Zodra er weer nieuws is zal ik dit melden. Kan me bijna niet voorstellen dat wij dit alleen aan deze auto hebben.

Frankie

Actief lid
Donderdag is het zover.... auto gaat onder de loep en het mes :-)
Zondag vertrekken we op vakantie naar Denemarken/Noorwegen/Zweden.
Hopelijk is alles weer goed vastgeschroefd ;)

Houd jullie op de hoogte. Nog steeds benieuwd of wij enigen zijn met dit euvel...

Frankie

Actief lid
Hoi, weer even een update.
Korte variant is dat het probleem niet is verholpen of gelokaliseerd.
Ik heb de auto afgelopen donderdag aangeboden en hij zou in eerste instantie tot en met vandaag daar blijven. Plan was donderdag locatie van probleem vaststellen, daarna eventueel nieuwe onderdelen bestellen en deze vrijdag/vandaag monteren.
Gistermiddag belde de garage mij op dat ik de auto al kon halen. Ze hebben "de binnenste stuurkogel" aan de linker kant los gehad en er iets aan gedraaid ofzo. Volgens monteur was geluid weg, aldus zo bleek tijdens hun proefrit.
Niks was minder waar. Mijn vriendin had auto opgehaald (tijdens die rit was het schijnbaar weer stil) maar daarna werd onze hoop al snel verpletterd.... Vandaag is ze alweer met de auto teruggegaan en hebben ze weer gereden. Monteur heeft geluid ook nu weer vastgesteld. Voorstel is nu om na onze Scandinavië vakantie weer een 2 daagse afspraak te maken waarbij ze dan een stethoscoop aan de wielophanging bevestigen om meer info te achterhalen. Gelukkig willen ze nog verder zoeken, maar ik begrijp niet dat de stethoscoop er gisteren niet aan gehangen is en wij gaan nu helaas met deze toestand op auto vakantie.... dus oordoppen in of de radio hard :cry:
Zodra ik weer nieuws heb meld ik dat...

Frankie

Actief lid
Daar zijn we weer.
De auto stond ingepland voor vandaag en morgen om probleem verder te analyseren/lokaliseren en dan morgen eventueel op te lossen.
ik bij aanbieden van de auto aangegeven dat ik er wel beetje klaar mee ben en dat als eea niet zou worden opgelost ik de auto niet verder zou willen gebruiken.
Nou, het lokaliseren is eindelijk gelukt. Conclusie; defecte veerpootlagers. Die hint heb ik beide dealers al eerder gegeven, maar was steeds 'genegeerd'. Deze mogelijke bron is al veel eerder in deze thread genoemd door Rosinfield.
Maar goed, ben benieuwd of dit ook echt de oplossing gaat zijn. De momenten waarop het geluid hoorbaar is kom wel overeen met wat zo'n veerpootlager doet en wordt belast.
To be continued.....

Frankie

Actief lid
Hallo,

Onderwerp heeft lang stil gestaan, ook door Corona toestanden de laatste maanden.
Heb nog contact gehad met leasemaatschappij ergens begin dit jaar of zij niet konden bemiddelen. Werd daar bijzonder onaangenaam te woord gestaan door het hoofd van maintenance afdeling (zal naam van LM nu ff achterwege laten). Die zei dat ik er maar mee moest leven en dat het een probleem was dat bij vele Karoq's en andere modellen speelde. Ik maakte me waarschijnlijk veel te druk om een kleinigheid etc etc etc... Dat andere mensen in de auto de geluiden ook abnormaal vinden werd genegeerd. Begon ie nog wat powertalk uit te slaan over hoeveel jaar hij deze job al had en wist waar hij van sprak. Was een van de minst prettige zakelijke gesprekken die ik heb gehad. Zeker over zo'n onderwerp.

Anyways, gisteren heeft mijn vriendin de auto weer gebracht naar onze garage. Die hebben er gisteren en vanochtend naar gekeken en vastgesteld dat de stabilisator stang vervangen moet gaan worden. Die is besteld en na binnenkomst wordt er nieuwe afspraak gemaakt. Ben blij dat er wel beweging in zit nu. Op dit moment zeker niet het belangrijkste onderwerp, maar het geeft extra en onnodige ergernis. Als de stang is vervangen zal ik jullie weer bijpraten.
Ben toch wel benieuwd of er ondertussen meer berijders zijn die dit probleem ervaren?

Ps: we hadden een Scala als leen auto. Reed best oké, ook met DSG. Maar ook in deze auto rammelde de afdekkap van de binnenspiegel er op los... Als ik die vastpakte was hij stil. Dat hebben we in de Karoq ook. Hierin is deze inmiddels door mij verwijderd en moet ik die met wat tape trilvrij terugplaatsen. Wel enorm basic onderdelen die ze niet toch iets steviger monteren.

Groeten, Frank

Desperado

Forumguru
Begon ie nog wat powertalk uit te slaan over hoeveel jaar hij deze job al had en wist waar hij van sprak.
Je wilt niet weten hoeveel garantieclaims ik afwijs van mensen die dit roepen. Juist door routine worden relatief simpele fouten gemaakt.

Frankie

Actief lid
Gisteren zou de stabilisatorstang worden vervangen. De auto is nog steeds in garage omdat deze na de operatie opnieuw uitgelijnd moet worden. Het bedrijf die dat zouden doen waren gisteren gesloten. Ik had daar zelf naar gevraagd omdat mijn stuur ook beetje scheef staat.
Maar de uiteindelijke reden was anders; voor vervanging stabi moet subframe los en beetje zakken!? :bloos: Hoop niet dat ik daardoor nieuwe geluiden terug krijg als de oorspronkelijk hopelijk zijn opgelost. Maar goed, veel erger dan het al was kan het toch niet meer worden.... ;)

Frankie

Actief lid
Nou zeg, dikke vette bummer...... probleem is geen steek veranderd, echt helemaal niets. Nu kunnen ze er niks meer aan doen werd mijn vriendin verteld toen ze de auto ophaalde. Toen werd er niet bij verteld dat het euvel gewoon niet weg is. Dat hebben ze moeten horen toen ze na vervanging naar bedrijf zijn gereden die uitlijning heeft verzorgd (oh ja, stuur rechtzetten; ook niet gelukt).
Volgende stap; escaleren bij wagenparkbeheerder en of een forse vermindering in maandlasten of auto inleveren.
Ik zou nog wel eens bij een onafhankelijke garage willen gaan om te zien wat die er van zeggen.
Als dit echt een producteigenschap is (belachelijk overigens) dan kan ik me bijna niet voorstellen dat geen andere Karoq rijders hier last van hebben.

haassie

Forumguru
Auto's zijn af en toe net leren schoenen.....ze lopen lekker maar die krakende geluiden, vreselijk.

Als het een producteigenschap betreft zoals dit altijd zo mooi genoemd wordt (staat eigenlijk voor we weten het niet of willen het gewoon niet weten) dan zou toch iedere karoq dit toch moeten hebben? Hebben ze daar geen demo staan bij een dealer, even een rondje rijden met beide en zien of het zich daarin ook voordoet?

Ik vind het woord producteigenschap zo'n vreselijk woord, zeker wanneer het wordt gebruikt om problemen te verbloemen, misschien als al deze eigenschappen nou eens vooraf vermeld worden in de brochure. Dan kun je er in ieder geval naartoe leven en wordt de verwachting beter gemanaged.....

Heb ook te maken gehad met woord "producteigenschap" in een andere vorm weliswaar, waar ik eerst met een kluitje het riet in werd gestuurd kreeg ik gek genoeg, na een hoop gezeur en publicatie (op Fora, internet en Dealer-tevredenheid-site) een bericht dat het probleem alsnog aangepakt zou worden....houden ze niet zo van, van dit soort publiciteit. Dus probeer ze zeker niet uit de wind te houden.
zal naam van LM nu ff achterwege laten

064harry

Donateur
Ik heb het nu ook zo nu en dan... Bochten en soms ook op drempels. Zal er es naar vragen bij de dealer.

Bovenaan Onderaan