Wringende geluiden van vooras bij draaien

Topic in 'Karoq' gestart door Frankie, 04-03-2019.

1. Frankie

Frankie Actief lid

Hoi,

Sinds een week of twee horen wij rare geluiden uit de vooras van de auto als we bij lage snelheid een bocht in- of uitdraaien. Zeker bij parkeren ed.
    Bij stilstand lijken we niks te horen als we het stuur draaien.
    Het klinkt alsof er ergens iets wringt. Dat we het alleen horen bij rijden (langzaam) en niet bij stilstand wekt bij mij (een leek) de indruk dat er iets met een homokineet zou kunnen zijn.

Een collega van mij met een Belgische O3 claimt dit ook te horen en wijt het aan het stuurhuis van de O3.

Ik zal me binnenkort melden bij de dealer, maar was benieuwd of iemand dit bekend voorkomt.

Groetjes, Frank

2. Rosinfield

Rosinfield Forumguru Donateur

I had zoiets bij mijn vorige Fabia. Het bleken de veerpootlagers te zijn. Zijn toen vervangen. Maar dat zou een probleem zijn dat zich met name bij verlaging schijnt voor te doen

3. ertromp

ertromp Forumguru Donateur

@Pendragon had volgens mij ook last van een “krakende” stuurinrichting waar zijn garage met een oplossing gekomen is.

Corné de Kluijver en Pendragon vinden dit leuk.
  4. Pendragon

Pendragon Forumguru Donateur

Ik ben afgelopen vrijdag naar de dealer geweest. Bij mij is het een ring in het stuurhuis wat kraakt. Deze wordt aankomende vrijdag vervangen. Of dit hetzelfde is kan ik niet zeggen. Bij mij is het er altijd, maar je merkt het meer als je langzaam rijdt of uit stilstand, omdat je dan vaker een grotere slag maakt met het ronddraaien van het stuur. Bij mij lijkt het gelijk niet uit de vooras ofzo te komen. Ik zal vrijdag laten weten of het met de ring opgelost is.

5. Frankie

Frankie Actief lid

Ben benieuwd.... bedoelde ook niet letterlijk uit de vooras, maar iets in die buurt ;)
    Ps: had je dit euvel vanaf begin, of zoals wij pas bij ~22k?

Laatst aangepast: 05-03-2019
    Pendragon vindt dit leuk.
  6. golfgti2009

golfgti2009 Senior Member

Ik ga dit zeker volgen, ik heb exact hetzelfde probleem met mijn O3. Ik heb het vooral bij wegdraaien vanuit een parkeerplek, dus vanuit stilstand. En dit hoor je blijkbaar ook heel goed buiten de auto gezien de reactie van mijn buurman toen ik weg reed. Het was na het balanceren van de banden even weg, maar het is weer terug gekomen.

7. haassie

haassie Forumguru

Heb vorig jaar ook een krakend tikkend geluid gehad, met name bij sturen tijdens het inparkeren. Bleek een hitteschildje te zijn boven het stuurhuis. Is een stukje omhoog gevouwen en was daarna weg.

8. golfgti2009

Heb jij ook een O3 met een 1.2 TSI?

9. haassie

haassie Forumguru

Nee een S2...maar zou zo maar een zelfde constructie kunnen zijn...of helemaal niet?

10. Antera

Antera Forumguru Donateur VCDS support

Het is een meer voorkomende klacht. Stuurhuis zou je dan ook moeten horen bij stilstaan en kan het goed zijn dat het je ophanging rubbers zijn. Misschien bij te scherp sturen? Of misschien wel net als met de O3 ook is (geweest) de toplagers die zich na een +/- 25K gingen laten horen

11. golfgti2009

De toplagers worden toch vervangen bij het verlagen, dus misschien ben ik er dan vanaf. Wat voor merk toplagers gebruik jij?

12. ertromp

ertromp Forumguru Donateur

golfgti2009 en Pendragon vinden dit leuk.
  13. Pendragon

Ja, het kraken in het stuurhuis heb ik vanaf het begin. Zal vrijdag nog even specifiek vragen wat ze vervangen.

ertromp vindt dit leuk.
  14. Pendragon

Bij mij is afgelopen vrijdag het stuurhuis uit elkaar geweest en het gedeelte waar de richtingaanwijzer en ruitenwisser zitten vervangen. Bij mij is het kraken hiermee opgelost.

Laatst aangepast: 11-03-2019
  15. Frankie

Frankie Actief lid

Mooi te horen dat jij er geen last meer van hebt. Maar dit klinkt alsof het bijgeluid binnen de cabine was, toch?
    In ons geval komt het geluid duidelijk van buiten de cabine. Ben benieuwd. Bij de wisseling van de winter naar zomerwielen zouden ze ernaar kijken...

golfgti2009 vindt dit leuk.
  16. golfgti2009

Ik heb exact dezelfde gedachten, het komt bij mij echt van buitenaf. Voel jij het ook heel licht in je stuur? Ik heb bij namelijk het idee van wel, voornamelijk op rotonde's.

17. Karoq079

Karoq079 Lid

Wat bedoelen jullie met o3 en s3 etc? Mvg

18. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

Respectievelijk een Octavia of Superb van de 3e generatie.

Karoq079 vindt dit leuk.
  19. Frankie

Frankie Actief lid

Nou zeg, enkele weken verder. Geluid wordt alsmaar erger. Nu ook bij iets hogere snelheden. Denk dat het daarboven worden overstemd door normale rijgeluiden. Nu ook geluiden bij remmen vanuit snelheid. Lijkt wel of er iets is met de veren in schotels, alsof die verspringen of verdraaien.
    Vandaag even dealer bellen voor wielenwissel en inspectie van dit gebeuren. Als er nieuws is meld ik dat hier even.

20. golfgti2009

Van het weekend mijn auto verlaagd en daarbij ook de veerpootlagers vervangen, tot nu toe ben ik van het geluid af. Dus dit kun je bespreken met de dealer of dat eventueel bij jou ook het probleem is.

Deel deze pagina