Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

Bakkertje

Forumguru
Fijne vakantie!!
Ik heb er net een tripje opzitten met een fiets achterop de caravan, kleding in de bovenkastjes en veel wind onderweg.
Dat ging allemaal prima achter m'n passat, terwijl ik daar voorheen met de superb minder prettig mee heb gereden. De passat is duidelijk een stuk stugger en daarmee stabieler. Naar mijn idee zou je wellicht ook veel baat hebben bij betere vering.
Nu zijn er al diverse mensen hier met positieve ervaringen met de progressieve eibach veren, dan wel met hulpveren. Volgens mij is daar juist veel meer te winnen dan met de fiets er wel of niet achterop.
 

Tafkah

Forumguru
Dat zal best goedkomen. Eerst nog even een kinderpartijtje, verjaardag, en geneuzel op werk afhandelen. Dan volgende week kiddies op kamp, papa en mama het nieuwe speelgoed proberen, voordat we het naar... italie? sleuren van de zomer...
 

Kogamyata

Senior Member
@kansberg Hallo. Fijne vacantie. Je zult zien en meemaken dat die combinati van jouw geen enkel probleem ondervindt.
Ben benieuwd. En morgen gezond weer op.
Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nu zijn er al diverse mensen hier met positieve ervaringen met de progressieve eibach veren, dan wel met hulpveren. Volgens mij is daar juist veel meer te winnen dan met de fiets er wel of niet achterop.
Je bent, denk ik, het beste af met én stevige/strakke vering én een goede gewichtsverdeling.
Dit laatste geldt natuurlijk op twee fronten:
  • de caravan zelf zodanig uitgebalanceerd dat je op de maximaal toegestane kogeldruk van je auto uitkomt;
  • (indien nodig) zoveel gewicht van de caravan naar de auto verplaatsen dat de auto (flink) zwaarder is dan de caravan - alles binnen de wettelijke normen, maar dat spreekt voor zich.
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye Uiteraard is een combinatie van de juiste vering en belading het beste. De vering van Skoda staat (zeker aan de achterkant) nu niet echt bekend om zijn stugheid zeg maar ;) vandaar dat ik die toch ook graag nog even wil melden in dit draadje wat in hoofdlijnen over de stabiliteit van de auto-caravan combinatie gaat.

Nu dat ik ervaren heb wat het verschil in stugheid van de vering voor de combinatie doet, zou ik bij een volgende auto met slappere vering dit toch echt aanpakken.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Bakkertje: helemaal eens - ik ben ook erg tevreden met mijn Skoda hulpveren onder de F2C.

En dat-ie daarmee achter wat hoger is komen te staan vind ik eerder een voordeel dan een nadeel:
  • met caravan ligt alles aardig strak in één lijn,
  • zonder caravan oogt hij - voor mij dan toch - nèt een tikkeltje stoerder dan standaard.
(Ik weet het, ik wéét het: hier is dat laatste zo ongeveer als vloeken in de kerk ;) - maar ik vind dat verlagen nu eenmaal simpelweg niet mooi, al zal ik er niet snel commentaar op geven.
Wat anderen vinden, mogen zij tenslotte ook helemaal zelf weten...)
 

Canon-Eye

Forumguru
@Ffrenk21, een Scout is in 2011 niet eens in me opgekomen, simpelweg omdat de Greenline het meeste auto voor het beschikbare budget bood, gelet op BPM-vrije aanschaf en meerdere jaren mrb-vrij. En zelfs nu ik "terugval" naar een 20-21k km/j is-ie nog steeds voordelig genoeg om 'm voorlopig te willen houden.
Daarbij ging (en gaat! ;) ) het me niet in de eerste plaats om de looks - want dan had ik wel iets héél anders gekocht willen kopen.
Dat-ie er wat mij betreft op vooruit is gegaan is een prettige verrassing achteraf maar dat had ik - zeker in 2011 - nooit kunnen voorzien.
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
maar ik vind dat verlagen nu eenmaal simpelweg niet mooi

Ik vind het geen vloeken in de kerk. Ik vind verlaging al snel een "Sjonniebak"-effect geven...
Maar wat een ander wil moet ie inderdaad zelf weten :-)
 

kansberg

Forumguru
De combinatie heeft zich keurig gedragen, met één fiets achterop en één voor in de caravan de kogeldruk op 75 kg gezet en je hebt er geen omkijken naar. Zonder moeite naar zuid Limburg gereden met een gemiddelde van 1 : 11,5 :D
Zal een foto van de combi plaatsen als ik de laptop in gebruik neem. Nu zijn de foto's te groot om te plaatsen.
 

Spierings

Forumguru
Als je twee zware fietsen op een rek wilt zetten moet je ook effe naar het draagvermogen van het fietsenrek bekijken.
Heel vaak mogen de rekken achterop niet zwaarder dan 35-40 kg.
 

Berry1912

Forumguru
Een collega van mij is weleens achter op een caravan gefietst maar die heeft toch twee weken in het ziekenhuis gelegen.
Dus die heeft wel ervaring met fietsen achter op een caravan, ik zal hem eens vragen.

Zoals al eerder gemeld in dit topic had ik een collega die ervaring had met fietsen achterop een caravan. Nu blijkt er ook een filmpje van te zijn.

 
Bovenaan Onderaan