Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

kansberg

Forumguru
Beste Medeforummers,

Ik zit met een dilemma, komend voorjaar gaan wij op vakantie met de caravan en willen de fietsen meenemen om van het Limburgse heuvellandschap te kunnen genieten. We hebben elektrische fietsen die zonder accu zo'n 22 kg. per stuk wegen. Onze caravan heeft een fietsendrager achterop, deze zat er al op toen wij de caravan (tweedehands) kochten. Nu ben ik persoonlijk altijd een groot tegenstander geweest van fietsen achter op de caravan i.v.m. de stabiliteit.
Maar om de fietsen mee te kunnen nemen, rest mij geen andere mogelijkheid dan deze achterop de caravan te plaatsen. Op het dak van de Superb is geen optie omdat ik te bang ben voor beschadigingen aan de Superb, maar nog meer voor beschadigingen aan m'n rug, als hernia patiënt. Voor de drager op da caravan heb ik een 'oprijgoot' en krijg ze er (met z'n tweeën) makkelijk op.
Voor op de dissel is nog een eventuele mogelijkheid, maar dan moet de disselafdekking er af en moet ik weer investeren in een fietsendrager voor de dissel.
De caravan weegt beladen ongeveer 1100 kg. (Kip Shuttle 41 EKL). De Superb weegt inclusief bagage ong. 1800 kg. Nu ben ik benieuwd of er forummers zijn die ervaring hebben met het rijden met fietsen achter op de caravan.
Mijn buurman doet het al jaren, maar hij rijdt met een nog lichtere caravan en een grote SUV ervoor, dus dat is voor mij geen referentie. Ik lees er van allerlei verhalen over en de meningen lopen nogal uiteen. En omdat het hier om Superbs gaat, zullen de meningen objectiever zijn.

Alvast bedankt voor jullie input!
 

GJ M

Forumguru
@kansberg zelf geen ervaring, wel een vader die al jaren zo op vakantie gaat (waaronder Italië, dus door de bergen). Dit met een caravan van max 1300 kg, en eerst met een bmw 5 serie, en nu een 3 serie er voor. Hoor hem nooit over instabiliteit of iets dergelijks.
 

jonbongoofy

Forumguru
@kansberg mijn vader had eerst de fietsen op de dissel alleen werd de kogeldruk dan veel te hoog en moest je de caravan onlogisch beladen om hem goed te krijgen. (hij had eerder vaak onze auto mee op vakantie en met 100kg kogeldruk maakt dat niet zo veel uit maar met 65 kg wel) Hangt natuurlijk ook af van de indeling en standaard gewichtsverdeling van je caravan en wat de auto op de kogel mag hebben. Hij heeft ze nu achterop ->nieuwe Knaus beladen 1500kg en als trekauto tegenwoordig zijn eigen Camry die 1500kg mee mag nemen. Fietsen achterop bevallen prima zijn tip is wel om vaak te checken hoe de drager zich weet te houden. Bij eerdere caravan ontstond nl scheurvorming door te grote krachten op carrosserie of verkeerde montage..
 

mwhite

Forumguru
Ik heb de fietsen ook achterop zijn niet electrische.
De vorige eigenaar had er wel electrische fietsen op staan.
Wanneer de caravan beladen is met fietsen erop kogeldruk controleren.
Zou wel even bekijken hoe het rek bevestigd is.. ik heb er wat grotere plaatjes tussen gedaan..

En een hoes over de fietsen doen want anders worden ze erg vies.
 

ertromp

Forumguru
Is de achterwand van een caravan er überhaupt geschikt voor??? :pieker: Daar zou ik me meer zorgen over maken het is maar wat purschuim met een plaatje polyester erover. Met elke keer wisselende belasting op de draagpunten??
 

CDK

Forumguru
Fietsen achterop geven wel een hefboom effect op de koppeling, ik zou daar toch goed rekening mee houden en de kogeldruk aanpassen. Daar komt nog bij dat de stevigheid van zo'n caravan(achter)wand ernstig te wensen over laat. Heb in Duitsland zoveel ongevallen met caravans gezien..... Daar blijft vaak niets van over.
 
Laatst bewerkt:

Beun12

Forumguru
Ik zou toch eens kijken wat een drager voor op de dissel kost. 2 electrische fietsen achterop de caravan is toch een best gewicht voor de achterwand van de caravan en een hogere beurhoogte dan voor op de dissel.
Ik heb zelf een drager voor op de dissel en bevalt prima, enigste is even de kogeldruk in de gaten houden en daarom evt iets anders beladen.
 

andrehj

Forumguru
In deze post van @Bakkertje staan een paar zééér informatieve foto's van ervaringsdeskundigen...
Ik ben dus duidelijk geen voorstander van fietsen achterop een caravan. Met een zware S2 ervoor zal het misschien wel gaan, stabiliteitstechnisch is het beslist een erg ongelukkige keus.
Twee vragen aan @kansberg :
- Kun je ze niet (gedeeltelijke gedemonteerd) toch IN de caravan meenemen?
- Heb je de caravan als eens gewogen? En is er dan, nadat de overige belading er al in zit, nog wel ruimte om nog 45 kg aan fietsen toe te voegen?
 

superb51

Actief lid
Zelf een Superb 1.8 TSI met een caravan van 1350 kg leeg met een elektrische fiets achterop en een elektrische fiets voorop. Had zelf liever beide elektrische fietsen voorop gehad , maar dan wordt de kogeldruk ver boven het maximum.

2 fietsen achterop lijkt mij te zwaar voor de caravan. Een kleine investering in een tweedehands twinnyload is zeker de moeite waard.
 
Bovenaan Onderaan