Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

Bakkertje

Forumguru
De 1.6 TDI met 105 pk krijgt die caravan en auto heus wel in beweging, je moet wel een vakantie tempo aanhouden.
In ons geval moest ie zelfs een Superb + 1500 kg caravan + belading vooruit slepen en dat ging ook (mijn ervaring reikt tot in NL, ik weet niet hoe het in de bergen zou gaan).

En ja voor een S2 met een caravan met een maximaal toegestaan gewicht van 1500 kg heb je een E achter B nodig.
De oplossing is of het laadvermogen van de caravan op papier verlagen of je E halen (even zoeken op vakantieveilingen.nl naar rijbewijs).
 

Tafkah

Forumguru
Mijn ervaringen zijn voornamelijk buitenland. Ik heb wat benauwde momenten gehad op de camping in Sienna (Italie), want ik kwam daar toch echt niet boven. Overigens was dat met de SII 1.4 TSI, en dat was een gebrek aan tractie.

Maar de TSI komt bij 1400 toeren tot leven.. de CRDI pas bij.... 2000?? Dat laatste is bij een beetje heuvel echt een gemis...
 

Peter_Octavia

Forumguru
Mijn ervaring met de standaard 1.6 TDI met een caravan van 1250 kg is redelijk kwa prestaties. De 5e versnelling is echter onbruikbaar onder de 100 km/u. Laat hem lekker in de 4e versnelling met 95 km/u op de teller wat dan overeenkomt met 91 km/u op de GPS. Prima snelheid. Af een toe een vrachtwagen voorbij en dan verhoog ik iets de snelheid om er niet te lang over te doen.
Met de bouwvak zal het gewicht 100 kg hoger liggen van de caravan, echter verwacht geen problemen. Gelukkig in het bezit van BE dus hoef dat niet in de gaten te houden.

Wij komen voorlopig nog niet in de bergen, maar dan kan ik me voorstellen dat je wat meer over wilt hebben.

Volgend seizoen zal de motor beter presteren. Heb me aangemeld voor 5 september bij TVS.:D
 

Tafkah

Forumguru
Ik heb een 6bak (2014 model) en geen 5bak zoals @Bakkertje volgens mij ook heeft. Daarnaast hebben ze nog meer geknoeit om het blok in een 20% belasting categorie te krijgen, die volgens mij tussen 2011 en 2014 nog weer 3 keer is aangepast...

Dat maakt (helaas) wel degelijk iets uit...
Maar niet getreurd... ik schakel wel terug....
 

hemi24

Forumguru
Ik weet (nog) niet hoe de 1.6 TDI het gaat doen in de bergen, maar met de vorige auto (C-Max 1.6TDCI met 115pk) heb ik eigenlijk geen problemen gehad in de bergen.
Met de Tempo-100 sticker achterop de caravan (1300kg) gaat de cruisecontrol op 113 km/h in Dld en negeer je gewoon de schakelindicator en laat je hem lekker net boven de 2.000 omw/min doorlopen.

We raken trouwens wel enigszins off-topic... :pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Immers je moet wel blijven bewegen. Rust Roest!
Tuurlijk.
Maar het is toch wel zo prettig als je zelf te allen tijde de hoeveelheid en intensiteit van je beweging kunt bepalen en daarbij niet beheerst te worden toevallige omstandigheden.

O.a. daarom gaan nou juist die fietsen mee - toch?
 

kansberg

Forumguru
Alles is voortaan electrisch of motorisch. Ik denk dat dit geen goede ontwikkeling is, behoudens dan voor diegenen die wat beperkingen hebben. Immers je moet wel blijven bewegen. Rust Roest!

Blijven bewegen moet zeker, echter wel op de juiste manier door te sporten en actief te blijven. Het zijn met name de verkeerde bewegingen die letsel veroorzaken, daar schaar ik het handmatig verplaatsen van een caravan ook onder. Pootjes uitdraaien is een licht karweitje, maar de houding die je erbij aanneemt niet, want vaak half onder de caravan kruipen om erbij te kunnen en dan ook nog een klus doen. Als je dit simpel kunt verlichten door een elektrische boormachine te gebruiken is dat zeker verstandig. Het gezegde is niet voor niets 'een ongeluk zit in een klein hoekje' en geldt zeker voor een verkeerde beweging.
Nadat ik voor een zeer lange periode was uitgeschakeld, heb ik een jaar lang oefentherapie gehad en daar werd gehamerd op het voorkomen van verkeerde bewegingen. Of je nu sporter bent of niet. Daar heb ik heel veel van geleerd. Voor onhandige en zware klussen grijp ik zoveel mogelijk naar hulpmiddelen of hulp. Maar 20 kilometer fietsen met z'n tweeën is ook leuker dan in je eentje ;)
 

Kogamyata

Senior Member
Er staat ook;"Behalve voor diegenen die beperkingen hebben". Ik vind dat we tegenwoordig te snel naar electrische en automatische middelen grijpen of zoeken, waardoor je weer minder beweegt. Alles om ons heen wil er maar voor zorgen dat we zo lui mogelijk worden. De auto-industrie voorop. Pak nou bv GPS. Je hoeft maar iets in te tikken en niet meer na te denken. Ga rechtaf zegt de stem en je gaat rechtsaf het kanaal in. Ik vind het goed om 'n adres op te zoeken, maar om elke plaats die we voorheen ook al bezochten in te toetsen, vind ik van de gekke. Waar blijft de topografische kennis? Als het systeem uitvalt en nergens meer van op de hoogte bent heb je 'n vet probleem. Je kunt het dan nog gaan vragen aan mensen die het ook niet weten. "De weg kwijt? Ben je mal"! Pak de fiets. In steden zeker zo snel als auto en geen parkeerprobleem. Voorbeeld: Äls ik in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag moet zijn, zet ik de fiets op of in de auto, parkeer aan de rand en fiets naar het centrum. Geen probleem.
Maar ik kan me jouw situatie volledig indenken en dan is het steengoed dat er hulpmiddelen zijn. Mijn vrouw fietst niet meer, dus moet ik alleen.
 

Kogamyata

Senior Member
Caravanmannen en vrouwen. Ik weet niet wat jullie onder bergen verstaan, maar ik wil er wel iets van zeggen. Nagenoeg alle doorgaande auto en semi autowegen in Europa hebben max. stijging van 7% enkele uitzonderingen daargelaten. Als je dan zoals jullie 105 en 115 en nog meer pk.s hebt heb je nergens problemen mits het max. koppel bij vrijlage toerenwordt afgegeven en 2000tpm is laag, 1400tpm is zeer laag. nou is het wel zo dat natuurlijk 1500kg aan de haak erg veel is. Om e.e.a. kort te sluiten probeer met die caravan de 7-heuvelenweg tussen Groesbeek en Berg en Dal en ga even via Luik (Liège) naar Bastogne (Ardennes) Als je tot Baraque Fraiture geen problemen hebt gehad kun je heel Europa's doorgaande wegen rijden. Wil je het nog korter, ga dan bij Vaals de Belgische grens over richting Eupen en Baraque Michel. Korte heftige klimmetjes tot op dak van België 694 m hoogte. Als je vanuit NL naar Munchen en naar Barcelona rijdt haal je heel veel vrachtwagens van 40 ton in die ook die route rijden. De vrachtwagenmensen onder ons zullen dit beamen. Nou wij. Wij deden dat met wel lichtere caravan met treingewicht van 2500 kg met 54 pl Nissan Sunny 1,7 diesel 1984 1985, Mitsubishi Galant TD 84 pk 87 - 1992 en daarna tot 2005 met Peugeot 405 1,9 d 70 pk. Zowel autoweg als route national. Dwars door Massif Central. Weet je nog @Cano-eye.
Let vooral op de koeling, geen obstakels voor de ventilatiegleuven. Blijf tussen de vrachtwagens. Die komen er ook en sneller dan je denkt, die blijven maar knorren en knorren .
Succes en gezond weer op. Groeten,
Joop.
 

EdZ

Donateur
Daarom rijden wij op vakantie altijd met GPS + kaart. Ik wil graag globaal weten hoe ik moet rijden. GPS vind ik vooral makkelijk in onbekende steden + kleine provinciale wegen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben altijd al een beetje een kaartenfreak geweest: ik wil altijd weten waar ik ben en hoe de omgeving er uit ziet. Heb ook altijd een set kaarten bij me: NL is standaard aanwezig, plus de vakantielanden die op dat moment van toepassing zijn.
Tevens heb ik vrijwel altijd de tt aan staan - ook op routineritten - simpelweg omdat de gps-snelheid nu eenmaal een stuk accurater is dan de snelheidsmeter. Het geluid heb ik vrijwel nooit aan want de routeaanwijzingen heb ik niet nodig, tenzij ik me op onbekend terrein begeef zoals @EdZ ook al aangeeft.
Bij-effect van een goede topografische kennis is, dat ik soms toch makkelijk een andere keuze kan maken dan de tt. Ook dan is het prettiger om het geluid uit te hebben: geen herhaald "Probeer om te draaien" gezeur...

Voor wat betreft het deelonderwerp "bewegen" ben ik het met @kansberg eens: zoals ik ook al eerder vermeldde zoek ik de gezonde beweging vooral in gezonde bezigheden als lopen, fietsen, zwemmen, kajakvaren en zo. Voor dom krachtwerk als het manoevreren van de caravan gebruik ik met plezier de mover. Weliswaar heb ik geen lichamelijke beperkingen die dat noodzakelijk maken, maar dat wil ook graag zo lang mogelijk zo houden...
 

kansberg

Forumguru
@Helmond42 : Mooi geschreven en helemaal waar. Fietsen is ook onze grote hobby, we hebben voor de komende voorjaarsvakantie al mooie fietsroutes gepland, en zolang het droog is gaan we die ook maken. Jammer dat je vrouw niet meer mee kan fietsen Joop, dat maakt het toch een stuk minder leuk om recreatief een eindje om te gaan.
 

EdZ

Donateur
Daarnaast heeft een navigatie soms rare ideeën: Op de heenweg naar bv Bregenz wordt ik dóór Ulm gestuurd, op de terugweg om Ulm heen. En in Ulm geldt een milieuzone. Nu heb ik wel een sticker, maar toch....als ik globaal de weg weet rij ik er sowieso omheen.
 

Frenk21

Forumguru
ik heb geen navi op mijn fiets, ik heb geen mover, zelf duwen net als zelf trappen en weer even on topic
Ik heb geen fietsendrager meer op mijn caravan. Ik had hem op mijn dissel. Mijn oude caravan was echter wel voorbereid op een fietsendrager. Deze had af fabriek al speciale bevestigingspunten op deze achter op de caravan te plaatsen. Ik vond het nadeel hiervan dat je de fietsen niet ziet en dat je de hele vakantie door het raam tegen een drager aan zit te kijken. Met kans op krassen op je ramen van de trappers of stuur als je deze niet voorzichtig op de drager zet.
Nu neem ik mijn fietsen niet meer mee. We maakten er te weinig gebruik van.
 

Kogamyata

Senior Member
@Frenk21. Over wat jij zegt ging het nou eigenlijk in dit onderwerp. Jij hebt fietsen achter op de caravan gehad. Heb jij nou ervaran dat ie daardoor onstabiel werd, want daar ging de vraag eigenlijk over. Ik zeg dat 'n stevige combinatie zoals daar zijn Soeper B en niet al te ver achter overstekende caravan, makkelijk 2 fietsen achterop kan hebben zonder onstabiel te worden. Immers er staat dan qua vermogen en tegengewicht toch nogal wat tegenover, nietwaar. Geef je mening a.u.b. want jij hebt er arvaring mee. Dat je 'm niet ziet staat buiten kijf.
groeten,
Joop.
 

Frenk21

Forumguru
Alles gaat over goede belading. Als je kogeldruk goed is( wat met fietsen op de dissel wel een probleem kan zijn), maakt het naar mijn mening niets uit. Alles zit in het koppie wat gunstig is of niet. Je S2 zal weinig merken van die paar kilootjes
 

kansberg

Forumguru
Morgen is het D-Day, oftewel vakantie! Eén fiets achterop en één voor in de caravan. Ik houd jullie op de hoogte van de bevindingen over deze configuratie. De auto is gepakt (en uiteraard heul veul ruimte over :D) en de caravan staat klaar om aangehaakt te worden. Ik neem de laptop mee en hoop op goede wifi op de camping, anders heb ik m'n mobiel nog om met jullie te communiceren.
 
Bovenaan Onderaan