Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

Kogamyata

Senior Member
@Corné de Kluijver Hallo,

Dat heeft vooral te maken met de oversteeklengte achter de caravanas. Lang=grote hefboomwerking Kort=kleine hefboomwerking. Voorzover mij bekend passen vele caravanfabrikanten 'n korte(re) achteroversteek toe. 25 Kilo Nederlandse aardappelen in de achterste bankkasten of zware tent met haringen en luifeleritus is net zo gevaarlijk. Je kunt nou eenmaal niet alles op of voor de as plaatsen. Ik woog hem altijd uit tot 55 kg op de trekhaak. Weet je wat pas gevaarlijk is 100- 120 km/uur met caravan.
Je gaat op vacantie rijd rustig ca 85 km/u tussen de vrachtwagens en dus geen last van inhaal-luchtverplaatsingen. Goed voor je brandstoftank en je ontspanning en je bent niet veel later op de camping want je kunt onderweg 1 en misschien wel 2 benzine eh...dieselstations overslaan. Immers 1 op 6a7 of 1 op 12 maakt nogal wat uit, nietwaar?
Ik zei ook PROBEREN. Het is geen wet van Meden en Perzen.
groeten,
Joop.
 

Spierings

Forumguru
Zou het zelf niet eens proberen...

Zoals ik zelf al eerder aangaf mag hoogstwaarschijnlijk het fietsenrek het gewicht van twee elektrische fietsen niet eens dragen.

En de meeste achterwanden van caravans zijn er niets eens voor gebouwd. Voor zoveel gewicht. Is gewoon veel te slap (3mm interieur plaat, 2 tot 3 cm piepschuim, aluminium van nog geen mm dik en een paar houten spantjes.)

Bij mij op het werk bouwen we ze altijd voorop.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kogamyata

Senior Member
@Spierings Geldt dat dan ook voor campers met bromfiets achterop? Is toch ook caravanwand of hebben die iets anders?
Natuurlijk kan het zo zijn dat de wand te zwak is, dat weet ik niet. Maar het topic ging m.i. over het slingergevaar.
Als de constructie het niet aankan, waarom maken ze die achterop-dragers dan? Moest dan verboden worden of heeft men dan ineens boter op 't hoofd.
 

Spierings

Forumguru
Weet dat het over slinger gevaar gaat, maar vind dat als het om iets gaat wat eigenlijk niet kan dat het toch even vermeldt moet worden aangezien dat sommige mensen er echt niet opletten.

Een brommer of motor drager op de camper zitten anders bevestigd. Deze zitten onderlangs op het chassis bevestigd. Wanden van een camper zijn meestal ook iets zwaarder uitgevoerd.

Dragers zijn universeel, en niet model afhankelijk. Daarnaast zit er in montage en model ook nog erg veel verschil. Evenals merk en type caravan. Zeker in het onderstuk van de wand zit meestal geen hout. De betere caravan zaak weet zelf wel op welke het kan of niet. Maar bij mijn werkgever is de voorkeur altijd voorop.

Maar het hangt er ook vanaf wat je wilt vervoeren. Een paar lichtgewicht fietsen is een heel ander verhaal dan fietsen van 22kg per stuk.

Kogeldruk mag je ook altijd iets hoger aanhouden. Door de druk op de voorkant van een caravan zal de kogeldruk wat afnemen als je sneller gaat rijden.
 

kansberg

Forumguru
Voorjaarsvakantie.jpg Zoals beloofd een foto van de combinatie. @Helmond42 : Het zou een mogelijkheid zijn, maar de situatie zoals die nu is, is voor ons ideaal, ook wat betreft plaatsen van de fietsen. Die in de caravan 'schuif' je er zo in en de andere achterop is iets meer werk. Daarbij heb ik aardig wat moeten schuiven met vracht om de kogeldruk op 75 kg. te krijgen, en als ik nog een fiets achterop zet wordt dit alleen maar listiger.
 

jalex_h

Forumguru
@Corné de Kluijver Hallo,

Dat heeft vooral te maken met de oversteeklengte achter de caravanas. Lang=grote hefboomwerking Kort=kleine hefboomwerking. Voorzover mij bekend passen vele caravanfabrikanten 'n korte(re) achteroversteek toe. 25 Kilo Nederlandse aardappelen in de achterste bankkasten of zware tent met haringen en luifeleritus is net zo gevaarlijk. Je kunt nou eenmaal niet alles op of voor de as plaatsen.
Echt niet. Die fietsen staan nog verder achterop, hoger in de lucht en gaan door de ietwat wiebelige constructie (er zit nu eenmaal veel speling in) ook nog eens heen en weer. In feite duwen ze de caravan al heen en weer op de meest ongunstige plek.

Ik woog hem altijd uit tot 55 kg op de trekhaak. Weet je wat pas gevaarlijk is 100- 120 km/uur met caravan.
Ja, met zo'n lage kogeldruk zeker. Ik zou er nog niet eens 85 mee durven rijden.

Je gaat op vacantie rijd rustig ca 85 km/u tussen de vrachtwagens en dus geen last van inhaal-luchtverplaatsingen. Goed voor je brandstoftank
Dat dan weer wel :)

en je ontspanning en je bent niet veel later op de camping want je kunt onderweg 1 en misschien wel 2 benzine eh...dieselstations overslaan. Immers 1 op 6a7 of 1 op 12 maakt nogal wat uit, nietwaar?

Dus niet. Of 85 zonder vrij uitzicht voor je ontspannend is, moet een ieder voor zich maar bepalen. Voor mij in ieder geval niet. Maar omwille van je veiligheid zul je toch regelmatig moeten stoppen en dan gooi ik mijn tank vol. Zelfs met een Superb met z'n relatief kleine tank en een slurpverbruik van 1:6 kan ik ruim drie uur rijden. Mooi op tijd dus voor een rust- (en dus tank-)pauze.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

kansberg

Forumguru
@Tafkah : Dat was uiteraard ook de bedoeling, het stuur kwam echter tegen de caravan en konden de fiets niet goed vastzetten. Het stuur verdraaien was nog een optie geweest, maar had daar eerlijk gezegd niet zo veel zin in :bloos:
 

kansberg

Forumguru
@Tafkah : Het valt mij ook op dat er voor de Shuttles nog hoge bedragen worden gevraagd. Ze worden links en rechts ook niet veel aangeboden en onder 'caravanners' is het een gewild type. Wij hebben destijds erg geluk gehad met de aanschaf, als ik hem nu zou inruilen beur ik het bedrag zeker weer, maar dat is niet im frage, hij bevalt ons veel te goed!
 

kansberg

Forumguru
Superb Trekauto KCK1.jpg

Zo. Weer terug van weggeweest. En het is allemaal prima verlopen met het fietsen debacle. Weet nu hoe ik het ga doen de komende vakanties.
Nog even een foto gemaakt van de Sup en de Shuttle en de inzet is uit de KCK van juni, waarin een artikel staat over het kiezen van een trekauto met als grote foto een Superb Greenline Combi met een Eriba Touring.
 

andrehj

Forumguru
En het is allemaal prima verlopen met het fietsen debacle.
Mooi dat het goed gegaan is. Maar dat was ook wel te verwachten natuurlijk want:
  • Je had je goed voorbereid en de kogeldruk op peil.
  • Je caravan is relatief kort, waardoor je van de extra massa achterop de caravan relatief weinig last hebt (bij het bereken van het massatraagheidsmoment van een puntmassa gaat de afstand in het kwadraat, van fietsen twee keer zo ver van de as heb je dus vier keer zo veel last).
  • Je caravan is relatief licht (1000 a 1100 kg?) t.o.v. de auto, waardoor het geheel vanzelf al behoorlijk stabiel is.
 

Kogamyata

Senior Member
Prima natuurkundige beredenering. Een ding ben je nog vergeten. Alle Caravans van na ca 1996 zijn voorzien van ingebouwde frictie slingerbedwingers. Daarvoor hadden we allerhande slingerbedwingermechanieken met meer of minder resultaat. De ergste slinger veroorzakers waren en zijn inhalende bussen en hoge bestelwagens die 110 km/u rijden.

Maar zoals je zegt het meer dan voldoende tegengewicht van de SuperB, zorgt voor grote stabiliteit en dat heeft @kansberg ook ondervonden nu.

Zo is iedereen weer tevreden.
Groeten,
Joop.
 

Tafkah

Forumguru
Ben ook even een weekeindje weggeweest met de Shuttle.
Valt me wel op dat de combinatie iets moeilijker van zijn plek komt dan mijn oude Kip. Het lijkt wel of de rolweerstand hoger is.
Kogeldruk niet gemeten, maar 120 (als hij eenmaal rolt...) was geeeeen probleem!
 

kansberg

Forumguru
Valt me wel op dat de combinatie iets moeilijker van zijn plek komt dan mijn oude Kip. Het lijkt wel of de rolweerstand hoger is.

Dit had ik in het begin ook met de Shuttle. Heb toen besloten de handrem er af te halen als ik rijd met de combinatie ;)

Sorry, geintje natuurlijk. Moet eerlijk zeggen dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb en dat de caravan goed rolt als we hem met de hand over straat bewegen. Ga morgen een afspraak maken bij de caravandealer voor het monteren van een mover. Ook in onze laatste vakantie hadden we weer hulp nodig om de Kip op z'n plek te krijgen en ben er nu wel een beetje klaar mee.
 

Tafkah

Forumguru
Jaja, die had ik wel verwacht... maar nee, dat was het niet.
Mijn vader, voormalig Shuttle eigenaar, nu Isa White, had me dit ook al gezegd. Zijn Shuttle was ook al moeilijk van zijn plek te krijgen.
Mover is er afgelopen vrijdag onder gezet. Vrijdag even mee gestoeit.... perfect...
 
Bovenaan Onderaan