Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

kansberg

Forumguru
Mover is er afgelopen vrijdag onder gezet. Vrijdag even mee gestoeit.... perfect...

Grappig, heb net vanmorgen een afspraak gemaakt bij de Jong in Hattem die er volgende week een mover onder monteert. Een Enduro EM303 is het geworden. Zal blij zijn als dit een feit is.
 

Tafkah

Forumguru
Kan er niemand meer gewoon achteruitrijden met een sleurhut erachter? :D



Al dat gepraat over een mover
Nou, nu je het zegt.. ik bracht mijn sleurhut terug naar de stalling, en inderdaad.. mensen kunnen echt niet achteruit rijden met een een aanhanger.
Beschamend gewoon.
En dat terwijl deze mensen (gezien auto + caravan en leeftijd) toch E achter B zouden moeten hbben.
Kom ik aan met mijn zielige (A)B... en prop hem zo zonder problemen netje achteruit tussen twee andere in...
 

Frenk21

Forumguru
Nou, nu je het zegt.. ik bracht mijn sleurhut terug naar de stalling, en inderdaad.. mensen kunnen echt niet achteruit rijden met een een aanhanger.
Beschamend gewoon.
En dat terwijl deze mensen (gezien auto + caravan en leeftijd) toch E achter B zouden moeten hbben.
Kom ik aan met mijn zielige (A)B... en prop hem zo zonder problemen netje achteruit tussen twee andere in...
E acher B zegt niet zoveel. Voor 1988 kreeg je dit automatisch, ook als je nooit met een aanhanger rijdt of had gereden. Nu moet je er echt examen voor afleggen. Heb ik ook gedaan na jaren met B gereden te hebbem. Nu met een nieuwe caravan die zwaarder is dan mijn ledig gewicht van de auto moest ik wel. Ik heb er toch wel veel van geleerd wat ik niet had verwacht
 

kansberg

Forumguru
Ik ben nog van de generatie die E gratis achter B kreeg en in de beginjaren heb ik veel met een aanhanger gereden waarmee ik kon lezen en schrijven op een gegeven moment. Maar toen wij in 2012 gingen 'caravannen,' schrok ik wel van mijn kunsten. Ik kon er niks meer van en heb stiekem wat geoefend op een bedrijventerrein. Het gaat inmiddels wat beter maar ik zal er nooit de nobelprijs mee winnen. Een vriend van me, die rijinstructeur is en veel E achter B doet, heeft mij toch nog wat kneepjes bijgebracht en de afspraak bijzondere verrichtingen in de praktijk te doen staat nog steeds, dus moet het er eerdaags eens van komen.
 

kansberg

Forumguru
Snel gaat het niet, maar ook de stoeprand nam hij zonder morren :D

Nog even een foto bijgevoegd voor de liefhebber.

Mover foto's.jpg
 

Tafkah

Forumguru
Ik ben blij dat ik dit topic niet off-topic maakte, maar dat de TS zelf hier aan bijdraagt. :D

Maar ziet er goed (gedeeltelijk herkenbaar) uit.
 

CDK

Forumguru
moeilijk é achteruit rijden met een aanhanger @kansberg? ;) Wel super handig zo'n mover, alleen kost het flink wat kilo's laadvermogen.
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
@Corné de Kluijver : Je hebt wel gelijk haha! Vind het echt moeilijk, terwijl een maat van me die internationaal trucker is, speelt met dat soort zaken. Dat heb ik hem op de camping met z'n caravan wel zien doen. Waar ik 36 keer moet steken en uiteindelijk hulp moest vragen om de sleurhut op zijn plek te krijgen, werpt hij een blik en zet de combinatie met 3 stuurbewegingen tot op de centimeter nauwkeurig op z'n plek. Respect!

Dus tsja, om m'n huwelijk de eerste en laatste vakantiedagen een beetje spannend te houden ben ik maar gezwicht voor een mover. Wel een weldaad voor mijn rug. dat dan weer wel.
En wat betreft gewicht maak ik mij niet zo'n zorgen, de caravan mag 350 kg. lading hebben en door de hulpveren kan ik nu wat meer zwaardere spullen in de Superb kwijt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
moeilijk é achteruit rijden met een aanhanger @kansberg? ;) Wel super handig zo'n over, alleen kost het flink wat kilo's laadvermogen.
Ik maak met de caravan een parkeersteek, als het moet, en op mijn eigen erf moet ik ook een achterwaartse S-bocht maken en dat lukt ook prima.
Maar daar gaat het helemaal niet om: bij het precies op de juiste plek zetten, het horizontaal zetten van de as met zo'n gele oprijwig en dergelijke manoevres spaart de mover mij veel tijd en (vooral!) ook moeite.

Die 30 kilo voor de aandrijfunits en 5,5 kilo voor de speciale lichtgewicht accu had ik er graag voor over, zelfs bij de 1000 kilo beperking van de Fabia. Een groot deel daarvan heb ik weer uitgespaard door gewoon voor de standaard witte bobbeltjesbeplating te kiezen, in plaats van de luxe "zilveren" beplating van het GT-pakket: omdat die uit gladde plaat bestaat moet deze dikker, dus zwaarder zijn om dezelfde constructieve sterkte te bieden. Dat scheelt dan weer 30 kilo...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan