Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

kansberg

Forumguru
@Tafkah : Wat leuk dat jullie een Shuttle hebben gekocht. Daar zal je zeker geen spijt van krijgen en veel plezier aan beleven. Ik vind het (nog steeds) een hele mooie verschijning. Mag ik vragen welk type jullie hebben?
 

Tafkah

Forumguru
@kansberg Dat hoop ik wel ja. Zaterdag ga ik hem halen en zondag denk ik eens kijken wat de staat van tent en luifel is.
Maar uhh.. natuurlijk mag je dat vragen....:D
 

kansberg

Forumguru
Shuttle 41 Kansberg.jpg

Wij hebben de 41 EKL, ook een Special uiteraard ;) De rondzit gebruiken wij als bed, dit laten we tijdens de vakantie ook zo. Leven doen we toch buiten of in de voortent. Ik wou dat hij in m'n slaapkamer stond, zo heerlijk slaapt het. Nu zijn we ons aan het oriënteren voor een mover, maar voor de komende vakantie is het te kort dag, dus gaan we daarna wel weer verder kijken.
 

Tafkah

Forumguru
Mooi Kippie. Mijn ouders hadden er ook zo een (maar dan geen eindkeuken).

Wij begonnen onze discussie ook rond een mover op onze 93'er TLB (mijn vrouw heeft SLE, en kan dus eigenlijk niet echt duwen). Maar de investering op een '93 was ons toch niet helemaal waard.
Na veel gezoek (net als op jouw foto staat hij bij mij ook op de stoep als hij bij huis is, en breder dan 2.20 geeft problemen met de vuilniswagen ;)), liepen we plotseling tegen een Shuttle aan. Ik heb achter een vast bed en voor een dubbele zit/bed. Ik heb nog twee 'kuikens' die aardig beginnen te groeien...

Waarschijnlijk maandag kijken of er een mover onder kan.... wel een beetje een 'ouwe lullen optie' (sorry @kansberg), maar gezien bovengenoemde conditie hebben we daar maar 'sch#$t' aan).

Post wel een foto of wat als ik ze heb...
 

kansberg

Forumguru
Jah leuk...een foto, ben erg benieuwd! Onze Shuttle op de foto staat aan de overkant voor het huis van de overburen, normaal zetten we hem naast het huis en gelijk aan de 'prik.'

Een mover is niet per definitie een 'ouwel.ll.n' optie vind ik. Tuurlijk, ben al 50+, maar na 4 keer een hernia en diverse operaties ben ik wel 'klaar' met zware klussen. Sinds een paar jaar zijn de klachten weg en dit wil ik erg graag zo houden. Bewegen en sporten is goed, maar onbenullige klussen zoals het sjorren aan de caravan mijd ik zoveel mogelijk. En juist vanavond kwamen de buren weer terug van hun voorjaarsvakantie en als ik dan het gemak zie zoals zij de caravan op de plek manoeuvreren word ik behoorlijk jaloers.

Vind de bouwkwaliteit van de Shuttle erg goed, dit in tegenstelling tot de nieuwe Kippen. De afwerking vind ik matig en sommige onderdelen komen iel over. Zeker bij de Isa White en de Shelter. De Vision en Grey Line lijken beter in elkaar te steken. Het enige wat bij de Shuttle regelmatig voorkomt zijn piepende schaniertjes, maar een drupje WD40 doet wonderen voor lange tijd.
 
Laatst bewerkt:

Peter_Octavia

Forumguru
Mover heeft niks met de leeftijd te maken hoor. Ook hier geen sterke rug. Moet er gewoon rekening mee houden.

Heb dan wel geen Kip, maar een Hobby caravan met een mover met welke maximaal 1350 kg mag wegen waar we ook wel aankomen met de zomervakantie.

Nu met Hemelvaart en Pinksteren met ca. 1250 kg op pad (onze fietsen, voortent, luifel incl. stokken etc blijven thuis), maar geniet elke keer weer van mijn "speeltje". Ook thuis de oprit op is geen enkel probleem.

Toevallig met Hemelvaart kwam er ook een een stel (schat 60+) aan met een splinter nieuwe Adria caravan welke met de mover op de plek werd gereden en vervolgens met een druk op de knop volledig automatisch waterpas werd gesteld. Kijk dan ben ik nog weer armoedig bezig met mijn waterpasje en oprij keg. uitdraaien van de steunen gaat dan wel met een accuboormachine.

Vervolgens nog de buren op de camping even geholpen met het aankoppelen van de caravan. Dan sta je met 3 volwassen toch alweer behoorlijk aan zo'n caravan de trekken en duwen om hem op het gras op de juiste plek te krijgen.

Kortom ik kan een mover van harte aanbevelen. :jaja:
 

Tafkah

Forumguru
Anyways... we gaan er naar kijken. En die auto-leveling is mooi en handig, maar ik slinger nog wel even handmatig...
Het zal voor jullie misschien niet gelden, maar een SII (2104 kg max gewicht) laat nog maar 1396 kg max aanhanger gewicht over voor mijn 'armzalig' B rijbewijs.

Een mover +autoleveling vreet aardig wat weg van het laadvermogen van de sleurhut...
 

kansberg

Forumguru
@Tafkah : Een accuboormachine en een waterpas voor de pootjes is 'semi automatic leveling' ;) Maar dan voor een paar tientjes bij de A..ion :D En geen last van overgewicht :maakmegek:
 

Canon-Eye

Forumguru
Mover heeft niks met de leeftijd te maken hoor.
Dat vind ik nou ook... Het enige criterium is of je het geld aan wil en kan besteden.
Ik had ook nog wel even zonder gekund. Maar door een paar jaar te wachten wordt-ie er toch niet goedkoper van, dus een goeie reden om het dan maar meteen te doen zodat we er ook meteen de lol van hebben.
 

Bakkertje

Forumguru
Wij hebben ook een mover op de caravan (en ik ben nog onder de 40) en ik moet zeggen dat het bijzonder handig en prettig is. De camping waar mijn schoonouders naartoe gaan is op kleigrond en met de mover hobbel je zo de caravan van het veld af naar de verharde weg, hoef je ook niet met je auto een half veld om te ploegen om weg te komen met de caravan.
Persoonlijk zou ik het overigens (omwille van het gewicht) niet inbouwen als het er nog niet opzit.

Voor het waterpas zetten van de caravan staat op caravantrekker.nl nog een mooi stukje: http://caravantrekker.nl/algemeen/waterpas.php
 

andrehj

Forumguru
Het zal voor jullie misschien niet gelden, maar een SII (2104 kg max gewicht) laat nog maar 1396 kg max aanhanger gewicht over voor mijn 'armzalig' B rijbewijs..
@Tafkah : Heb jij je caravan op kenteken dan terug laten keuren naar onder de 1396 kg? Want in dit geval geldt het papieren gewicht!
Mocht je dus gaan rijden met een caravan van (werkelijk) 1360 kg, die echter een maximaal toegestane massa van 1400 (of nog meer) kg heeft, dan loop je niet alleen kans op een boete, maar omdat je rijdt zonder geldig rijbewijs, ben je (bij de meeste maatschappijen) ook nog eens niet verzekerd!
Dit is iets wat veel mensen niet beseffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kogamyata

Senior Member
Alles is voortaan electrisch of motorisch. Ik denk dat dit geen goede ontwikkeling is, behoudens dan voor diegenen die wat beperkingen hebben. Immers je moet wel blijven bewegen. Rust Roest!
 

Tafkah

Forumguru
@andrehj Dat zou inderdaad wel moeten in dat geval, maar ik zou dan toch een iets grotere marge aannemen. Stel ik krijg een vervangende auto in het buitenland (Passat 2.0l ofzo, die ne ietsje zwaarder is), dan hang je meteen.. Maar goed.. pech krijgen we niet met een Skoda.... (hoop ik).

Gelukkig hoeft dit niet want zowel mijn huidige Chick (1200 kg) als de nieuwe (1300kg) blijven er mooi onder.

Maar je haalt wel een punt aan, want ik snap nog steeds niet waarom ik een BE moet gaan halen als ik diezelfde caravan achter een Pheaton hang, terwijl ik met een SII gewoon de weg op mag. Doe dan gelijke monniken gelijke kappen: Iedereen BE bij aanhanger op kenteken... (en onder de 750 kg vrij).... of zoiets.
 

Tafkah

Forumguru
@Helmond42 Helemaal mee eens, maar zoals gemeld heeft mijn vrouw wat lichamelijke beperkingen (afgezien van het feit dat ze vrouw is... (geintje!!) en is het voor mij alleen niet altijd mogelijk hem op zijn plek te krijgen.

Mijn ouders (die uiteraard al wat ouder zijn) komen regelmatig mensen op campings tegen die dan roepen dat ze geen 2000 euro willen uitgeven voor die 'onzin' en dat andere mensen ze dan maar moeten helpen, maar zoals hij zelf zegt:'ik heb geen geld uitgegeven om aan andermans caravan een hernia over te houden'. En daar geef ik hem gelijk in.

@Bakkertje Grappig verhaal, maar ik weet niet waar de mensen die dit artikel hebben geschreven recentelijk hebben gekampeerd, maar ik ben op heel wat campings geweest waar ik niet de luxe had om de caravan aan de auto aangekoppeld te laten om dan rustig de caravan op hoogte te krijgen...

Dus... gewoon een movertje eronder. Dan heb ik er zo lang mogelijk plezier van...
 

Tafkah

Forumguru
@andrehj Nog iets anders.. Op papier mag de SII (1.6 CRDI) 1500 kg trekken (ja op BE rijbewijs dus, wat wij niet hebben), maar ik weet niet welke malloot dat verzonnen heeft, want volgens mij komt'ie dan niet echt van zijn plek.. (berg af, wind mee, zon in de rug misschien)....
 
Bovenaan Onderaan