Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

micky

Forumguru
Helemaal met EdZ eens, zeker als je richting de bergen gaat met de caravan.
Er zit ook niet voor niks een max. aan de voorgeschreven kogeldruk...
Een auto die erg achterover helt met een caravan die voorover loopt resulteert ook niet in een een stabiele combinatie, plus het feit dat je anti-slingerkoppeling aan effectiviteit inlevert.

Waar baseer je dat op als ik vragen mag? is dit gevoel ;) als jij je auto niet overbelaad heb je de stabiliteit die nodig is, als je kont doorhangt ziet dat er misschien niet zo mooi uit, maar het is geen probleem op zich (als je de caravan goed belaad), om het mooier te laten lijken kun je 2 dingen doen, 1 hulpveren plaatsen (waar ik geen voorstander van ben) of je auto verlagen met bijv. Eibach, dit doe ik al 10 jaar met mijn trekkers en geeft een mooi resultaat, maar geloof me, als die neus een beetje omhoog komt verlies je echt niet de grip die je nodig hebt, daar hangt een bonk gewicht voor tussen de wielen, dat wil je niet weten ;)

Over minder stabielere combinaties kan men heel kort zijn, wipwap (dus veel gewicht voor om bijv. de fietsen achter te compenseren, of een te lage kogeldruk icm een te hoge snelheid) lees de testen er maar op na staat hier ook online sinds gisteren of eergisteren.
 

jalex_h

Forumguru
Ik zou zeggen, ga zelf eens met je kogeldruk variëren, maar let wel: dit is geheel op eigen risico, maw kom niet bij mij zeuren als je aanhanger op de vangrail staat omdat je de kogeldruk te ver heb laten zakken. En ja, ik weet waar ik het over heb want het eerste wat ik de als de caravan wat onrustig is, is wat spullen van achteren naar voren gooien. En ja, dat betekent een kogeldruk van om en nabij de 80 kg, soms ook wel 85 kg. Maar dan ligt hij ook als een blok achter de auto.
Zou dat problemen zou geven met rijden in de bergen? Ik heb zo ooit eens weg moeten rijden (caravan 1500 kg, kofferbak flink vol en mijn vrouw nog niet in de auto) op een helling van 20% op een pad dat het midden hield tussen een grindpad en een laag asfalt dat net voorzien was van een nieuwe slijtlaag, of te wel grip nauwelijks. Maar gewoon niet bang zijn om die wielen te laten spinnen (hele camping was dus om 8 uur wakker) en het span reed gewoon omhoog.
Overigens, wel één kanttekening. Als je kogeldruk te hoog wordt, zit er te veel knik op het schuifstuk van de oplooprem. Remmen doe je dan nog wel, maar de rem lost niet meer. Heb ik zelf ooit eens mee mogen maken :(. Bij weging was de kogeldruk iets meer dan 100 kg...
Kijk anders ook eens op http://caravantrekker.nl/algemeen/slingeren.php, http://caravantrekker.nl/algemeen/slingeren.php en http://caravantrekker.nl/algemeen/slingeren.php
 

EdZ

Donateur
Het is dan ook niet 15 kg in je kofferbak, maar 15 kg op een relatief grote afstand van je achteras. Geen probleem als je een fiets op een fietsendrager meeneemt, maar er hangt een hele caravan achter die met 15kg extra op je trekhaak duwt. Op een vlakke weg merk je daar niks van, maar als je een flinke hobbel in de weg tegenkomt (zoals de genoemde bocht van de A12 naar de A20), dan denk ik dat de extra kracht die op je trekhaak duwt door het overhangende gewicht van je caravan wel eens vele malen groter dan die 15kg kan zijn.

Ik vind het prima als je er anders over denkt want ik kan het zelf niet uitrekenen, maar ik denk dat de caravans die je op hun kant ziet liggen niet zelden werden voortgetrokken door bestuurders die dachten dat het allemaal wel mee zou vallen. Juist omdat ik het niet kan uitrekenen, hou ik me liever aan de regeltjes en voorschriften van de auto- en caravanfabrikanten omdat ik ervan uit ga dat die het wèl kunnen uitrekenen.
 

Bakkertje

Forumguru
Voor het wegrijden op een helling staan op caravantrekker nog een paar handige tips:
http://caravantrekker.nl/algemeen/wegrijden.php
Daar staan trouwens sowieso erg veel goede en handige tips.

De belangrijkste (als je het mij vraagt): neem de tijd als je op pad gaat met je caravan. Je gaat immers op vakantie en dan kun je beter gewoon lekker rustig aan doen. Scheelt een hoop stress en een hoop leed.
Voor de rest gewoon je verstand gebruiken en veel informatie ophalen van de genoemde site bijvoorbeeld. Zorg voor een goede belading, rijd vooral niet te snel (dus geen 130 over de Franse autosnelweg) en heb een fijne vakantie!
 

Bakkertje

Forumguru
Die plaatjes zijn er met Skoda als sponsor van de tour de france natuurlijk genoeg te vinden:
tour_098_auto_rabobank.jpg
 

CDO

Forumguru
@kansberg let maar eens op de komende maanden bij de foto's die in de media verschijnen over ongelukken waar caravans bij betrokken zijn. Heel vaak is er op de foto te zien dat het of een oudje (en misschien wel slecht onderhouden) was of dat er fietsen achterop stonden.....

Ik zeg niet dat het de oorzaak is maar ik vind het wel opvallend.
 

micky

Forumguru
Ik vind het prima als je er anders over denkt want ik kan het zelf niet uitrekenen, maar ik denk dat de caravans die je op hun kant ziet liggen niet zelden werden voortgetrokken door bestuurders die dachten dat het allemaal wel mee zou vallen. Juist omdat ik het niet kan uitrekenen, hou ik me liever aan de regeltjes en voorschriften van de auto- en caravanfabrikanten omdat ik ervan uit ga dat die het wèl kunnen uitrekenen.

Precies de spijker op de kop, die dachten dat het allemaal wel mee zou vallen, het viel niet mee, mede door fietsen achterop de caravan en een te lage kogeldruk, wipwap caravan door overcompensatie tussen gewicht voor en helemaal achterin/aan de caravan, te hoge snelheid icm met deze verkeerde belading enz.

De geleerden zijn er wel over uit hoor ;)
 

hemi24

Forumguru
Tja, als je ook eerst de kogeldruk bepaald en daarna nog een paar fietsen achterop de caravan knoopt, ben je ook echt te dom om met een dergelijke combinatie te rijden.

Iedereen gaat er nu om lachen, maar let er maar eens op als je een combinatie inhaalt: blijkbaar zijn er genoeg die het zo doen... (meestal herkenbaar aan de witte knokkels en vingers rond het stuur)
 

kansberg

Forumguru
@achbrouwer : Wij willen het zo doen als in het filmpje wordt weergegeven. Eén (elektrische) fiets achterop, en één (elektrische) fiets voor in de caravan. Op de dissel kan niet. Met deze verdeling durf ik met een gerust hart de reis aan te vangen.

Heel wat anders, maar iedere keer als ik jou naam zie 'achbrouwer' moet ik een klein beetje lachen. Ik heet Logtenberg, maar met name de oudere generatie dorpelingen kent mij als Brouwer. Dat komt omdat mijn moeder een winkel had in Epe en haar meisjesnaam is....precies: Brouwer. Dat stond dus ook met grote letters op het winkelpand. Dus ik ben nog steeds bij velen 'die jongen van Brouwer.' Een vriend van mij zegt nog altijd uit de gein 'ach Brouwer, het kump wêh goed.' Vandaar dat ik mijn lachspieren niet kan beheersen bij het lezen van jou nickname.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan