Wel of geen slippende DSG

Topic in 'Octavia III' gestart door Rofffel, 09-01-2018.

  1. haassie

    haassie Forumguru

    122DKM valt op zich nog mee qua km stand (althans voor niet europese maatstaven) en het is een beetje tegenstrijdig met de bewering dat de DSG7 een nagenoeg probleemloze bak is, toch?....iets met mosterd en maaltijd. Hoewel bij VAG met een CDAA motor en DSG7 bak....maar goed soms weet je niet alles op voorhand. Met de wetenschap die ik nu heb....laat ik heel DSG7 (dq200) voor wat het is.....

    Kijk ik koop ook liever een gloedje nieuwe echter gezien de prijzen is dat niet echt een reeel verhaal.
     

  2. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Dat laatste snap ik hoor. Dank voor de uitleg!
    Normaal gesproken zou het ook geen probleem moeten zijn denk ik. Maar je weet niet hoe ermee gereden is neem ik aan. Wie weet veel in de file bv.
     
  3. haassie

    haassie Forumguru

    Tsja een tweedehands auto kopen blijft een gok....

    Vaak zie je aan de auto ook wel hoe er met de auto is omgegaan. Zat tweede set banden om die zagen er nog netjes uit bij 120k Het was iig geen afgeragde leasebak. Liep netjes, schoon,goede lak, weinig steenslag op voorkant. Auto had een volledige onderhoudshistorie, gekocht bij dealer en niet in de handel, koppeling was bij 60k wel vervangen (veel file?), had me wellicht kunnen verontrusten maar goed alles verder netjes zonder rare zaken. Dus bij 122k aangekocht en bij ik meen 128k wederom vervangen....nu zit ik op 165k. Motorisch geen (olie) issues m.u.v een kapotte bobine maar dat mag na 150dkm. Dus ja....
     
  4. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Ja begin een beetje te twijfelen aan mijn voornemen van een zwaardere motor met dsg. De vraag is of het verstandig is die dan te gaan tunen. En zonder ontloopt het mijn huidige specs niet of nauwelijks
     
  5. haassie

    haassie Forumguru

    Ik weet niet welke bakken er vandaag de dag worden gemonteerd op bijvoorbeeld 1.5tsi...volgens mij nog steeds dq200...

    en anders iets kiezen met een DSG6 hoewel je dan wel een stuk zwaarder moet....anders gewoon lekker blijven rijden wat je hebt en wat wel bewezen heeft goed te werken.....zoals je zegt ontloopt het dan niet zoveel met wat je nu hebt.

    TVS kan ook mijn DSG7 vervangen voor een DSG6 alleen hangt hier een stevig kostenplaatje aan van 4999 eu.....dan liever een andere auto.
     
    Rosinfield vindt dit leuk.
  6. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Het lijkt me interessant om in dezelfde grafieken van @haassie (#435) ook het geleverde koppel te zien. Daaraan zie je - volgens mij nog meer dan aan het toerental op zich - hoeveel (trek)kracht er van moment tot moment wordt uitgeoefend op de koppeling, of anders gezegd: welk beroep er wordt gedaan op de grip die het materiaal heeft.
     
    Rosinfield vindt dit leuk.
  7. haassie

    haassie Forumguru

    Klopt zou ik ook graag willen zien alleen zou ik niet weten hoe je RPM(x) vs torgue (y-as)in dezelfde grafiek krijgt met tijd (x) vs RPM(y-as)
     
  8. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Zal op de rollenbank moeten gebeuren denk ik, met gelijktijdig lopende metingen door die bank en aan de auto zelf?
    Lijkt me trouwens best een uitdaging om dat synchroon en uiteindelijk op dezelfde schaal op papier te krijgen.
    Misschien een mooie afstudeeropdracht of zo...
     
  9. haassie

    haassie Forumguru

    Dat is tunen...toch?....en zou door een expert gedaan moeten worden....i.i.g de piekjes kleiner zodat ze minder waarneembaar zijn. Aangezien ze altijd op hetzelfde moment optreden....
     
  10. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Nee, natuurlijk niet. :nono:
    Meten is alleen meten, bij tunen worden er dingen gewijzigd.
     
  11. haassie

    haassie Forumguru

    Ik wil het niet synchroon op papier...maar dat dat wat je meet synchroon loopt....dat bedoel ik met tunen :D
     
  12. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Tunen is volgens mij het wijzigen (op elkaar afstemmen) van parameters, niet het enkele meten ervan. Dat laatste is wat je moet doen om e.e.a. grafisch zichtbaar te maken en daar ging het over in de laatste paar posts.

    Na het meten en het bekijken van de grafieken kun je dan gemotiveerd besluiten om al dan niet over te gaan tot tunen van de motor, of de bak, of alleen de rechtervoet...
     
  13. haassie

    haassie Forumguru

    ....aanname van mijn kant dat ik niet alles hoef uit te leggen zonder iedere stap in detail te beschrijven...maar goed ik ga aan de kerstkluif genoeg van dit voor vandaag.
     
    EdK vindt dit leuk.
  14. EdK

    EdK Forumguru

    Bij canon eye wel hoor...
    Die wil alles tot op de punt vastgelegd hebben..
    De nonchelante hollander noemt dat miereneukerij.....:D
     
  15. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Begrippen door elkaar halen leidt nu eenmaal al snel tot niet - of niet goed - begrepen worden...

    Dat probeer ik doorgaans te voorkomen. Zal wel een restje beroepsdeformatie zijn uit de tijd dat ik allerlei werkprocessen moest vastleggen in een systeem voor veiligheids- en kwaliteitsbeheer: eenduidigheid is daarin essentieel.
     
    Rosinfield vindt dit leuk.
  16. haassie

    haassie Forumguru

    Zo hebben we allemaal littekens van ons werk denk ik:D kan je niets aan doen:tegek:

    Processen voor kwaliteitsbeheer zijn er zodat gegarandeerd kan worden dat de kwaliteit gehandhaafd blijft, niet een keer, maar elke keer en dit voor ieder geleverd product....én dat het product altijd aan de specificaties voldoet....interessant in deze! Zowel voor de tuner als voor vag!
     
    Laatst aangepast: 26-12-2018
    Canon-Eye vindt dit leuk.
  17. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Bij mijn werkgever staat - gezien het soort activiteiten: vervoer van gevaarlijke stoffen - vooral de veiligheid en daarnaast gezondheid van de medewerkers voorop, maar als dat voor elkaar is dan is daarmee ook het grootste deel van de kwaliteit al binnen als bijvangst.
    Het dwingt hoe dan ook tot zorgvuldig formuleren en dat 'litteken' is blijvend...;)
     
  18. jjkester

    jjkester Lid

    Ik heb toch echt een O3 Combi 1.0 TSI DSG, en bij mij is de slip na vervangen koppeling ook nooit weggeweest. De dealer hier in de buurt kan er niks mee (want importeur wil niet), en een andere dealer (PON-dochter...) wil de koppeling niet vervangen omdat alle symptomen die ik heb op een bekend probleem wijzen, en ik de fix al gehad heb.

    Weet iemand of er sinds afgelopen zomer nog nieuwe versies van onderdelen/software beschikbaar zijn gekomen?

    Het grappigste overigens is dat de auto rond deze tijd uit garantie loopt, ben bang dat de importeur daarna ineens wel mogelijkheden ziet...
     
  19. jjkester

    jjkester Lid

    Volgens een recente rollenbanktest bij Autoweek haalde 1 specifieke 1.0 TSI 235nm, die gaat dus ook hard richting het 250nm maximum. Kan me dan niet voorstellen dat een 1.5 TSI of 1.6 TDI zo'n bak heel gaat houden als die vergelijkbaar boven specificatie presteren.
     
  20. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Als je het staatje bekijkt, zou het ook best eens kunnen dat niet zozeer de motorisering, maar het gewicht van de auto een rol speelt.
    Wat betreft dat maximum van 250 Nm; dat is niet heilig en kan gemakkelijk worden opgehoogd naar 320 Nm bij aanpassing van de bak. Er wordt dan zorg voor gedragen dat dat koppel er niet meteen inkomt. Zo heb ik mij ooit laten vertellen.
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.

Deel deze pagina