Wel of geen slippende DSG

Topic in 'Octavia III' gestart door Rofffel, 09-01-2018.

  1. HarrieSkoda

    HarrieSkoda Forumguru

    1.2 TSI DSG-7 DQ200 met 287 nm na tuning hierzo...

    Ik verbaasde me ook over het 'maximum' van 250 nm wat de DQ200 aan zou kunnen. Maar er zullen ongetwijfeld wat waardes aangepast zijn waardoor het wél mogelijk is.

    Ik heb geen zware rechtervoet, wellicht heeft er dat ook iets mee te maken.
     

  2. jjkester

    jjkester Lid

    Klinkt logisch. Dat VW standaard vasthoud aan 250nm is begrijpelijk want dan kan je weg komen met minder strakke afwijkingstoleranties op onderdelen. Maar volgens mij gaat het daar fout want klaarblijkelijk kunnen een deel van de bakken de 250nm niet eens aan na een paar duizend kilometer. Ik ben ervan overtuigd dat dit met software te comperenseren is, maar dan zou je voor elke auto de software anders moeten configureren. Dat een tuner dit doet voor een paar honderd euro is leuk, maar voor een fabrikant van een serieproduct is dit onbegonnen werk.

    Of er zit een defect in de bak, want het zou met de standaard software goed moeten werken, of de standaard software is niet goed (of beiden). In beide gevallen moet Skoda/PON het voor de klanten oplossen, maar we weten hoe dat gaat.

    Zojuist maar weer een afspraak gemaakt bij de dealer, maar of die iets voor me kan betekenen... Doorrijden tot het echt stuk is lijkt de enige mogelijkheid. En dan mag de leasemaatschappij opdraaien voor een nieuwe bak, of de volgende eigenaar, als hij het einde van de termijn haalt.

    Wat betreft het gewicht: ik merk zeker een verschil tussen een beladen auto (4 personen plus wat bagage) of alleen een bestuurder en vlak of heuvelachtig terrein. Als de benodigde kracht stijgt wordt het slippen erger, wat zeer logisch is. Maar het verschil tussen een Leon ST en Octavia Combi (beiden 1.0 TSI DSG) is iets meer dan 100kg, ofwel 1,5 passagier. Dat zou niet zo veel uit moeten maken of je wel of niet een slippende koppeling hebt.
     
  3. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Bedenk ook dat het uiteraard een "monkey proof" maximum betreft. Dwz, de waarde waarbij de boel in een acceptabel aantal gevallen heel blijft, ook al rijdt men als een idioot
     
  4. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Het verschil in gewicht tussen een Fabia, Roomster en een Octavia/Superb, zeker met diesel, is best substantieel
     
  5. haassie

    haassie Forumguru

    Misschien kunnen we eens testen?....heb nog wel een stapeltje gewassen grindtegels liggen. Haha.

    Zoals ik al genoemd heb zijn er heel veel mogelijke factoren.

    Feit blijft: de eerste generatie koppelingen was wezenlijk anders dan die erna zijn uitgebracht (slechter in het een:slijtage maar beter in het ander:grip) Waar voorheen een software aanpassing alle problemen (slijtage, slip, 1/2 versnelling) het hoofd kon bieden werkt het nu slechts voor sommige uitvoeringen/toepassingen (met nieuwe koppeling)maar wordt het nog wel als dusdanig verkocht. Helaas kan of wil niets of niemand er iets aan doen wanneer het je overkomt.

    Ik ga wil wellicht terug naar standaard vermogen en aangepaste dsg software. Wellicht biedt dat soellaas.
     
  6. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Ja het zet mij ook wel aan het denken hoor, of bij een volgende auto met meer vermogen misschien alleen aanpassen van de dsg software verstandig is. Maar dan kan ik net zo goed nog wat doorkarren met mijn huidige opgepepte uiterst zuinige gebakje
     
  7. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Natuurlijk heeft dat ermee te maken. Wie er bij praktisch elke start pakweg 245 Nm op loslaat, moet niet verbaasd zijn als het mechaniek dan vroegtijdig slijtageverschijnselen gaat vertonen ondanks dat het binnen de norm valt...
     
  8. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Maar weegt een Leon ST met 1.0tsi dan zoveel minder vergeleken met een O3? Staan toch op hetzelfde platform?

    Edit: een 100kg lees ik net. Vind ik niet heel veel eigenlijk. Temeer niet omdat ik in vakantiemodus aardig wat in de auto heb én nog 1100kg aan de haak - en ook dan vooralsnog geen spoor van problemen ervaren die op slip wijzen.
     
  9. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Nee, maar als je dat staatje bekijkt, zie je duidelijk dat de zwaardere auto's oververtegenwoordigd lijken in de slippertjes.
    Voor wat het waard is natuurlijk. Daarom drukte ik me ook voorzichtig uit. Uiteraard zijn er ook lichtere die slippertjes maken en zwaardere die zich keurig gedragen. Net als dat er mensen zijn die nooit hebben gerookt die vroegtijdig bezwijken aan longkanker en mensen die 100 worden terwijl ze er hun hele leven op los hebben gepaft. Maw, het gaat om de vraag of er een significant effect is van het gewicht van de auto op het al dan niet slippen. Uiteraard kun je dat niet bepalen aan de hand van zo'n summier overzicht; maar wie weet wanneer er grotere aantallen voorhanden zouden zijn
     
  10. joh

    joh Nieuw lid

    mijn ervaring met de dsg7
    2016 octy III 1.6 tdi met meer dan 170k , dsg7 schakelt bij warm worden ( 45 minuten file en dat 2x per dag ) niet meer soepel op , blijft erg lang hangen in bijvoorbeeld 3 of 4 .
    En heeft dan ook de vervelende eigenschap om niet meer te ont-koppelen zodat je motor dus echt afslaat ( dus geen start-stop ) .

    is een werk-auto , dus er ligt een kilo of 200 achterin

    dealer reageerde erg lakoniek , ontworpen voor 150k max...….
     
  11. haassie

    haassie Forumguru

    Zonder optimalisatie om slijtage te voorkomen zou met dat filerijden je koppeling zomaar versleten kunnen zijn...nog een wonder dat het dan 170k heeft geduurd...afgaande op het verhaal van de dealer heb je nog geluk hahaha...toch 20k extra...ik neem aan dat hij de koppeling bedoelt of de hele bak?...zou me ook niets verbazen!
     
  12. joh

    joh Nieuw lid

    bak zelf kan het wel aan , de koppelingen niet .
    voor de die-hard's is er genoeg aan modificaties te vinden om die bakken wel goed te laten werken alleen kost dat het nodige
     
  13. haassie

    haassie Forumguru

    Een koppeling ook!?....1099eu....
     
  14. Rofffel

    Rofffel Forumguru Donateur

    Coulanceregeling!
    Alleen onderdelen betaal je dan (+-380.-)
     
  15. basnoorda

    basnoorda Nieuw lid

    Morgen gaat mijn auto weer naar garage ze moesten de problemen eerst overleggen met PON. Ze gaan nu morgen weer wat zaken proberen en testen. Mijn DSG bak komt in eerste instantie niet in aanmerking voor een nieuwe het is een andere serie.
     
  16. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    PON en 'coulant'.:lezen:
    Hmmm, volgens mij hebben ze daar in Leusden dat woord geschrapt... ;)

    cou·lant (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1niet streng; = schappelijk, welwillend
     
    Rofffel vindt dit leuk.
  17. haassie

    haassie Forumguru

    Welke serie komt er dan wel en welke serie komt er dan niet in aanmerking voor vervanging en wat is de reden voor deze vervanging wanneer de bak wel in aanmerking komt?
     
  18. haassie

    haassie Forumguru

    Vandaag bij TVS geweest om de motortuning te laten verwijderen ivm met de reeds door mij beschreven klachten(slip,bonken,niet vloeiend optrkken). Auto is weer een stuk makker van 210pk/310nm naar 160pk/250nm (stock). Wat wel opvalt is dat de auto nu wel vloeiend optrekt en het allemaal iets "natuurlijker" is als ik het zo kan omschrijven. Voor wat betreft de slip en het bonken van de koppeling, heb het nog niet gehoord of gezien (175km naar huis), houd ik nog even een slag om de arm....even wat koude starts afwachten! Wellicht moet de bak nog adaptiewaarden aanpassen? Heb al eens eerder gehad dat ik dacht het lek boven te hebben maar na 500km weer teleurgesteld werd....maar wat als dit nou wel de oplossing is?
     
    Mali vindt dit leuk.
  19. Jewepe

    Jewepe Forumguru

    Ik zou het inderdaad nog even afwachten. Denk aan dat spreekwoord van beren schieten en huiden verkopen. Maar als het structureel beter blijft, dan zou ik toch even TVS informeren/raadplegen. Wie weet hebben zij er ook iets aan i.v.m. het doorontwikkelen/verbeteren van hun software. En ik zou toch ook voorzichtig informeren over een eventuele financiële tegemoetkoming. Maar goed, dat ben ik ......... .
     
  20. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    De oplossing?
    M.a.w. gewoon niet tunen? Ik zeg niks... ik zeg niks... :pieker:

    Zou het heel, heel, heel misschien zo kunnen zijn dat de af-fabriek configuratie gewoon een werkende is? :D
     
    Laatst aangepast: 19-01-2019
    Canon-Eye vindt dit leuk.

Deel deze pagina