Wel of geen slippende DSG

Rofffel

Forumguru
Ik zit nu met een probleem.
Mijn DSG7 DQ200 slipt vaak in het 4e verzet (naar de 5) en van de 6 naar de 7.
De toeren lopen flink op om daarna te zakken.
Dit kan op verschillende momenten voorkomen zowel met koude als warme motor.

De auto valt nu nog in de garantie en de garantie afdoener heeft contacten met v.d. Velden te Zoetermeer.
De auto is daar heen gebracht en aldaar ondervind met na meerdere proefritten, met andere experts en na softwarematig uitlezen van het systeem geen slippende koppeling..
Ze vinden uberhaupt het probleem niet.

Hetgeen ik merk is dat de DSG bij zowel 2-3 als 4-5 en als 6-7 omhoog schiet in toeren om daarna pas aan te grijpen.

Ik heb meerdere malen met de monteur aan de lijn gehangen maaaarr...
Wordt ik hier besodemieterd?

Ik ga, als ik de auto terug heb, zsm een filmpje er van maken zodat het voor jullie misschien beter te beoordelen is.
 

Cordoba

Forumguru
Van der Velden Zoetermeer is in de 1e plaats VW-dealer, en daarnaast hebben ze het Audi-dealerschap volgens mij verplaatst naar Pijnacker, en zijn ze servicepunt voor Seat en Skoda, dus het zijn geen echte Skoda-kenners, maar dat mag hier niet uitmaken. (bij de volwaardige Seat en Skoda dealers in Zoetermeer heb ik wel mijn twijfels)

Als je een filmpje maakt met toerenteller en snelheid tegelijk goed in beeld, kun je een slippende koppeling direct terugzien op de meters.
 

B.Stuurder

Forumguru
Vooral bij terugschakelen tijdens vermogensvraag tussen versnellingen 7 en 5 heb ik bij de DSG slippende koppeling ervaren. Hoorbaar zelfs. Inderdaad is een filmpje een goed idee en anders een proefrit, waarbij jij laat zien wat er gebeurd. Dat maakt het voor de momteurs makkelijker. Die pluggen je wagen in en vinden dan geen fouten, of ze dan nog tijd er in steken vraag ik me af.
 

Rofffel

Forumguru
De dealer (v.d. Velden) heeft meerdere ritten gemaakt en niets kunnen vinden.
Erg bizar omdat ik de slip best vaak merk.

De basisafstellingen zijn herladen en we zijn benieuwd naar hoe de DSG reageert.

Ik houd jullie op de hoogte.
 

hemi24

Forumguru
Ga samen met de (chef-)monteur rijden is mijn advies!

Voor zover het de (2 jaar) fabrieksgarantie betreft, ben je niet persé gebonden aan deze dealer...
Je zou dus ook elders, dichter bij huis, een second opinion kunnen vragen.
 

Rofffel

Forumguru
Het betreft geen nieuwe octavia.
Uit de fabrieksgarantie (2.5 jaar oud).
Garantie loopt via autotrust welke een contract hebben met v.d. Velden.
 

dmfow

Lid
Ik herken het probleem, bij mij is het voornamelijk bij even naar oneven versnelling. Koppeling is ondertussen al weer vervangen en ik ben nu ongeveer 6000km verder en hij begint weer. Ik heb wel als aanvulling dat de bak als het waren stuitert in de 5e versnelling. Een beetje het gevoel als je over de ribbels van de weg bij een stoplicht rijd.Ik heb al heel wat DSG bakken gehad, zowel de 6 als de 7 traps en ik heb eigenijk zonder uitzondering altijd gezeur gehad met de 7 traps variant. Erg frustrerend. De 6 traps reden als een zonnetje.
 

Joh@n

Forumguru
@dmfow hoe oud is jouw auto? Ik heb dat gebrom en gestuiter ook in mijn auto van mei 2017, al een paar maanden. Aankomende week gaat hij een dagje naar de garage zodat ze kunnen kijken wat het is. Het toerental loopt ook niet gelijkmatig op:


Je hoort in de auto (helaas niet op het filmpje) duidelijk een soort brr brr brr op de momenten dat het toerental met stapjes omhoog gaat. In 3 is het ook maar minder, in 7 hoor je het niet echt door de overige rij geluiden.
 

tha a

Senior Member
Mijn SIII heeft het ook met maar 6000KM op de teller. Vorige O3 had het ook. Koppeling vervangen met 60K km op de klok. (had het na 10.000KM weer) Allebei DSG-7.
T is irritant maar heb besloten me er niet meer aan te ergeren. Oplossen kunnen ze t blijkbaar toch niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als particuliere koper die geïnteresseerd is om als volgende auto een automaat te kiezen (na 134.000 km positieve ervaringen met een dsg-6 in de voorgaande laatste dienstauto, een O2 combi) krijg ik toch meer en meer twijfels bij de dsg-7.

Ik zou daar ongetwijfeld blind voor gekozen hebben als hij in 2011 leverbaar zou zijn geweest op de Fabia Greenline. Dat was echter niet het geval ("helaas", dacht ik destijds) en de financiële voordelen van de Greenline gaven de doorslag boven de automaat op een andere F2C.
Inmiddels krijg ik het gevoel dat me een boel potentiële narigheid bespaard is gebleven. Ik blijf dus volgen hoe deze problematiek zich ontwikkelt: blijft het zo of wordt het echt opgelost? Het moment om te kiezen is weliswaar nog niet (nog láng niet, hoop ik) aangebroken, maar dat kan natuurlijk van de ene op de andere dag veranderen.
 

Joh@n

Forumguru
@Canon-Eye de vraag is hoe erg het is. Echt stuk gaat het er niet van en volgens mij kun je met een slippende koppeling nog behoorlijk lang door blijven rijden. Het is bij mij rond de 8-9000km op gaan vallen en de teller staat inmiddels op 23000 maar echt veel erger is het niet. Ik vraag me enkel wel af of het laten oplossen een echte oplossing geeft of dat ik over 10000km weer hetzelfde heb. Misschien zoals @tha a is negeren van het probleem wel een betere oplossing..
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien zoals @tha a is negeren van het probleem wel een betere oplossing
Tsja... dat zou kunnen. Maar de kans op flinke kosten wordt in mijn geval vergroot doordat we ook van tijd tot tijd rondrijden met de Eriba Touring erachter; nu nog een goeie 1000kg, maar ik wil t.z.t. naar een auto die minimaal 1200 kg (de MTM van deze caravan) mag trekken. Een behoorlijke extra belasting dus.
En als particuliere koper loop ik natuurlijk zelf het financiële risico, dus ik ben tamelijk achterdochtig geworden ten aanzien van de dsg-7.
 

Joh@n

Forumguru
@Canon-Eye dat ben ik helemaal met je eens :) Ik zou zelf particulier sowieso niet meer snel een Skoda overwegen eerlijkgezegd maar dat is meer een gevoel na alle problemen die ik al met deze auto heb gehad de afgelopen 8 maanden...
 

Canon-Eye

Forumguru
alle problemen die ik al met deze auto heb gehad de afgelopen 8 maanden...
Daar heb ik dan weer hoegenaamd geen last van gehad in de afgelopen 16 Skoda-jaren: 5 jaar F1C, 4 jaar O2C, 5 maanden F1Hb (tussen-auto in afwachting van...) en nu bijna 7 jaar de F2C GL.
Als ik Skoda zou verlaten, dan is dat vooral omdat minstens 1200 kilo trekgewicht niet te vinden is beneden de Octavia en die is me voor nu eigenlijk een beetje te groot (mijn vrouw moet er ook makkelijk mee om kunnen gaan) en ook net iets te duur voor wat ik eraan uit wil geven. En dan heb ik het niet zozeer over de aanschaf als wel over de totale kosten op jaarbasis.
De Fabia is een prima formaat maar komt trekgewicht tekort. De Rapid is niet of nauwelijks beter én die is voor zover ik weet niet leverbaar met dakrails - die wil ik echter beslist hebben omdat ik mijn kajak (ruim 5 meter lang) ook wil kunnen vervoeren. Ik hou niet van dakdragers waarvan de pootjes op de lak komen te staan; die heb ik zo'n 13 jaar op 4 verschillende auto's wel gehad en bij een beetje intensief gebruik ga je dat toch zien.
 

Rofffel

Forumguru
Om weer even ontopic te gaan:
Ik ervaar de brr-brrr-brr niet als storend. Heel soms hoor ik dat wel maar dat is incidenteel.
Mijn vraag aan andere DSG7 gebruikers: mag het toerental oplopen bij schakelen naar een ander verzet? Ookal is het maar 100 toeren.

Mijn inziens is dit overhevige slijtage en dient dit binnen het garantietermijn afgehandeld te worden.

Het betreft een prive aankoop en zit niet te wachten op 1300.- koppeling vervangen uiteraard.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik weet even niet wat hier nu precies wordt bedoeld met een oplopend toerental tijdens schakelen. Wat volkomen normaal is, is dat de naald van de toerenteller tijdens het opschakelen even een sprongetje maakt. Mogelijk wordt dit niet bedoeld. In dat geval, wat dan wel?

Aanvulling: zie net dat dit kennelijk een soort visuele illusie is. Het sprongetje is feitelijk niets anders dan het even terugzakken van de wijzer bij opschakelen. Excuses voor de verwarring.
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
@Rosinfield ; nee het gaat inderdaad om dat het toerental oploopt. Dit kan soms wel een 2 a 3 seconden gebeuren alvorens ik weer grip heb op de koppeling.
 

Huibdos

Senior Member
Als de even koppeling meer versleten is dan de oneven koppeling, moet dat te meten zijn!
Of je dan nog 6000 of 9000 km kan rijden is dat om te lachen, omdat de koppeling normaal 200000 km of langer mee kan gaan!
Reparatie bij een specialist altijd beter dan een dealer.
Als lease rijder gaat de rekening naar de maatschappij, als particulier toch even 1100 euro aftikken, liever niet.
 

Rofffel

Forumguru
Het is niet te meten als men tijdens het proefrijden de symptonen niet ervaart.
Er is een reset uitgevoerd en een adaptatierit uitgevoerd en dan zou de auto moeten aangeven dat de adaptatie niet gelukt is omdat er een koppeling versleten is.
Het rare hieraan is dat ik de slip alleen ervaar van even naar oneven verzetten. Mijn inziens is dat dus slijtage.
De VAGspecialist (v.d. Velden in dezen) kan hier dan niets mee.

Nu is het een getouwtrek tussen de garantie afdoener en mij om het alsnog voor elkaar te krijgen.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Gezien alle berichten over de DSG problemen houd ik mijn hart vast bij mijn F3C met DSG.
Ik mis het comfort van de F1C automaat met 'ouderwetse' koppelomvormer/koppeling.
En weet je? Die reed praktisch net zo zuinig als die nieuwerwetse techniek.
Laatst in een Audi taxi met DSG, ik vond die een stuk beter dan in mijn F3.
Soepeler, zeker ook bij wegrijden.
grtsss
 

dmfow

Lid
@Joh@n Mijn auto is van augustus 2017, de laatste facelift. Ik zie exact hetzelfde in mijn toerenteller, voornamelijk in zijn 5. De slip heb ik weer voornamelijk in de even versnellingen.
 
Bovenaan Onderaan