Wel of geen slippende DSG

Captain Hook

Forumguru
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat (kunnen) slippen de kernfunctie is van de koppeling, ongeacht hoe die wordt bediend... ;)
Idd! :jaja:
En menig hand/mens bediende koppeling wordt ernstiger mishandeld...
Nu zal dat in het vlakke Nederland wel meevallen, maar zodra het heuvelachtig wordt, heb je er bij, die... :shutup:
 

haassie

Forumguru
@Canon-Eye Jeetje wat ben jij slim zeg!? Een adelaarsoog ziet ook alles hé:D....zou haast denken dat je voor Pon werkt. Die zien ook iedere tekortkoming van hun produkten als iets dat zo hoort!... ik zal vast de uitzondering zijn maar die dienen dan toch met een passende langetermijn oplossing moeiteloos te kunnen worden opgelost ipv we gooien er weer een koppeling in?

Precies...de microslip maakt deel uit van het functioneren van een dsg....dat hoef je me echt niet te vertellen. DSG6 heeft zelfs nog veel meer slip die NIET voelbaar/hoorbaar is!

Echter slipmomenten van zichtbare 200 rpm waarbij je het gevoel hebt dat er een bassspeaker om je heen dreunt, en de auto voelbaar achterblijft, maken volgens mij geen deel uit van het standaard functioneren van de bak...een ieder skoda volgeling hier heeft het nl niet... en dat bij licht/kwart gas....wat een boefje ben ik zeg met het mishandelen van de bak....nogmaals als de motor en bak warm zijn en je test het met volgas in M4...geen slip. Daarna weer in D bij normaal rustig rijden zorgt de Mechatronic weer voor de slipregeling die niet juist wordt gedoseerd en voor slip zorgt!...met name in D4 D5....zeg het maar?
 

Canon-Eye

Forumguru
:D
Lange tenen? :deuk:


't Is overigens geen adelaar, maar een buizerdjong gefotografeerd in het Kuinderbos tijdens het ringen - maar dat geheel terzijde...
 

haassie

Forumguru
Zei toch al dat jij alles ziet....misschien een bewustje om te zien hoe scherp je echt bent...

Lange tenen nee...grote voeten wel haha...Maar goed even alle beleefdheden opzij...

Hoop voor een ieder dat ze het gezeur wat ik al 1,5 jaar ervaar niet meemaken...en nee auto zo verkopen gaat niet...waarom verkoopt u iw auto al na 1,5 jaar meneer? Geen olieproblemen? Geen problemen met de automaat? Overigens geen olieprobleem, maar wel de verdenking tegen...

Mn enige echte tekortkoming(?) ik kan niet liegen! Dus verkopen? Tsja!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Heel lastig.
Gewoon inruilen bij een groter bedrijf. Zal wel de export ingaan en anders naar een handelaar. Zie je niets van terug.
 

Captain Hook

Forumguru
Interessant verhaal over DKG (DoppelKupplungsGetrieben), oftewel DSG bij VAG:

https://www.autobild.de/artikel/doppelkupplungsgetriebe-14520631.html

Diverse specifieke problemen die eigenlijk optreden bij vrijwel alle merken/fabrikanten.
Dat VAG fors vertegenwoordigt is bij de probleemgevallen is natuurlijk niet zo vreemd; er rijden nou eenmaal heel veel VAG auto's met een DSG rond...

ff wat opmerkelijke citaatjes:

Es ruckt und zickt, geht kaputt, kostet Nerven und Geld. Das Doppelkupplungsgetriebe wird für immer mehr Autofahrer vom Segen zum Fluch. Betroffen davon sind alle Hersteller.
...
Bei keinem Hersteller ist das System ausgereift
...
"Die Getriebe sind teilweise falsch konstruiert, auf Verschleiß gebaut, und die Werkstätten sind überfordert."
...
...verbessert Serienteile, über deren Qualität der Fachmann nur den Kopf schütteln kann.
...
Fazit
Die Erfahrungen des Getriebe-Experten erschrecken: Die teure Doppelkupplung ist anfällig, verlangt viel Pflege und ist ein Ärger für Kunden wie Werkstätten. Ein zweifelhafter Fortschritt, doch fürs Spritsparen angeblich nicht wegzudenken. Das wird noch gewaltig ruckeln
...


M.a.w. de technologie is voor het gebruik van alledag (blijkbaar) nog niet volwassen genoeg.

Kun je nagaan; al dit soort problemen heb je bij elektrische auto's niet... die hebben helemaal geen versnellingsbak met kwetsbare koppelingen nodig...
Gewoon van 0 --> tig duizend toeren in één keer. Heerlijk zo'n elektromotor. :D
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Niet volwassen genoeg maar toch miljoenen toepassingen....Je moet het maar net treffen...het geluk of de pech!
 

haassie

Forumguru
Ik heb twee weken geleden ook maar eens een brief geschreven naar de klantenservice van Skoda en daarin mn hele lijst aan ervaringen gedeeld en de grote ontevredenheid over de periode tussen aanschaf en heden. Heb ze ook de vraag gesteld ik deze ervaringen moet scharen onder de noemer "simply clever".

Vandaag ben ik terug gebeld dat ze de zaak in behandeling gaan nemen. Waarschijnlijk wordt het helemaal niets en is dit gewoon de standaard procedure (tenminste een goed gevoel geven dat je wordt gehoord)....we wachten af welk konijn er uit de hoed wordt getoverd. T.B.C.
 

Rofffel

Forumguru
Wat heeft tuberculose er nou weer mee te maken :tegek:m
Ben benieuwd hoe groot de stapel bij PON is met dergelijke brieven.
 

haassie

Forumguru
Als het zo lang duurt die ellende krijg je ook geestelijk/lichamelijk klachten?:maakmegek: ....waarschijnlijk is die stapel met algemene klachten zo hoog dat ze er niet eens meer overheen kunnen kijken....maar goed. Aan de hand van alle positieve berichten hier en feit dat ik volgens velen de uitzondering ben voor wat betreft klachten met een dsg zal dit betreffende stapeltje niet zo hoog zijn woehhahahaha:maakmegek:
 

haassie

Forumguru
Idd daar staat het voor...en idd=inderdaad...voor het geval dat dit ook voor een afgekorte naam van een ziekte staat:maakmegek:
 

haassie

Forumguru
Gisteren skoda “ontrouw” geweest!

Gisteren met een 2015 mondeo wezen rijden. Mooie kleur, pearl grijs/groen rijk uitgerust met 2.0 ecoboost/powershift 240pk/345nm. Schitterende auto en imposante neus! Auto is enorm stil in vergelijking met de 3T superb (afrolgeluid en windgeruis) terwijl het toch flink waaide. Interieur strak, maar toch een hoop harde kunststof, wel mooi.

Mooi koersvast en echt heerlijk sturend. De 240pk345nm zijn niet zo acuraat aanwezig zoals je dat zou verwachten bij deze waardes. Vond het wat traag eerlijk gezegd. Bij een stoplicht in S met de stuurflippers gaat het allemaal veel sneller dan de de D. De automaat heeft in D af en toe tijd nodig om te doen wat jij wilt. Trapte het gas in toerental bleef even iets hoger “hangen” en daarna loopt het rpm normaal op zonder stappen/schokken....net een beetje als bij een cvt. Hoort dit? Leek mij niet! mijn dsg7 doet het niet op deze manier, die grijpt gewoon aan! Kan duiden op slip! Of wellicht is het gewoon de werking.

Was voor mij de eerste ervaring met een powershift automaat. Na initieel starten van de auto zette ik de bak in D hetgeen met een schok(je) gebeurde. Tijdens de proefrit even achteruit gereden, stoppen en dan weer in D, hoorde ik een raar geluid, het omschakelen, uit de bak 3 a 4 keer gedaan iedere keer hetzelfde! Stuurhuis tikte bij draaien bij stapvoets rijden...kortom wat puntjes die mij niet gelijk hebben doen besluiten tot koop!

Ook bij ford heb je droge en natte varianten! En op internet dito succes en minder plezierige verhalen.

Deze natte bakken hebben ook een spoeling nodig gelijk aan de VAG dag6....is dit niet gebeurd kan dat voor schokkerig rijgevoel zorgen.
Zodoende vanochtend nog een mailtje gestuurd om te vragen of de bak al eens gespoeld was (km nu 95000)....antwoord: auto is gisteren al verkocht! Fucksels!

Nou ja het heeft niet zo mogen zijn!
 

haassie

Forumguru
Vandaag de lieve dame aan de telefoon gehad van skoda/pon....ja meneer u heeft helemaal gelijk...de klachten zijn inderdaad bekend en ja er is idd een nieuwe tpi met de oplossing voor uw probleem en ja het is vreemd dat er 3 koppelingen al doorheen zijn tijdens de levensduur van uw auto...maar u heeft de software van uw versnellingsbak volgens de dealer dermate aangepast(tvs modificatie) volgens de dealer waarbij er zoveel wijzigingen zijn doorgevoerd zodat we u niet verder kunnen helpen!....maar mevrouw maar waarom gaan diezelde dealers dan voor een zelfde software modificatie om problemen op te lossen? Tsja meneer...iedere casus is weer anders.....goed werk skoda, Je lekker verstoppen achter de verkeerde argumenten, en zeker niet proberen een klant te behouden...Dit terwijl het probleem altijd aanwezig is geweest reeds voor de software aanpassing, toen stopten ze ook hun kop in de grond....lang leve skoda en dealer de Waal in Zaltbommel. Goed werk!
 
Zeer politiek correct antwoord waar je geen hol aan hebt.
Wel typisch he. Het weer is een stuk beter en het wordt aardig rustig op het forum. Mijn bak slipt op het moment ook niet tot nauwelijks. Een weersafhankelijke transmissie....
Ik rij nu een aantal maand met de tuning rond. Als de bak koud is slipt hij in de 3e 4e en 5e versnelling. Zodra de bak warm is zijn alle problemen verdwenen en rijdt de auto als een zonnetje. Hij mag nog even blijven.
We gaan zien wat het volgende winterseizoen gaat brengen...
Maar wellicht is hij dan al ingeruild? We hebben al weer 24000 km gereden in 7 maand tijd :)
Jij de Superb al verkocht?
 

haassie

Forumguru
Nee de superb is nog niet verkocht. Vorige maand bijna een mondeo gekocht echter had ik nog wat bedenkingen en uiteindelijk was de auto weg....pech!

Slip is inderdaad minder nu behalve wanneer het geregend heeft!vocht!

De Waal gaat volgende maand wel alsnog de koppeling vervangen, geheel onverwachts. Had geen verwachtingen meer. Had nog wel mijn onvrede via verschillende social media geuit en waarschijnlijk is dit op hun radar verschenen.Ben blij dat ze gaan vervangen echter weet ik niet wat ik ervan kan verwachten. De nieuwe service manager heeft het goed opgepakt. Laat wel gelijk het DMf meenemen...dit onderdeel is voor eigen rekening en schaf ik elders zelf aan om de helft van de door vw geraamde kosten te besparen (989 vs 498€)....koop ik voor het bespaarde geld wel wat flessen alcohol om de pijn te verzachten moccht het allemaal geen resultaat hebben haha!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Hopen dat er nu een koppelingsplaat geïnstalleerd gaat worden met andere "producteigenschappen". Succes en we keep in touch!
Ik ben bang dat ik dit najaar ook weer bij de dealer sta.
 

haassie

Forumguru
Ik hoop dat “producteigenschappen” achterwege blijven aangezien deze voor onoplosbare problemen staan. Laat tzt de ervaringen wel weten hoewel de zomerperiode geen goede graadmeter is....fingers crossed en anders gaat de zoektocht verder...naar iets dan wel te verstaan!
 
Bovenaan Onderaan