Wel of geen slippende DSG

Captain Hook

Forumguru
PON en 'coulant'.:lezen:
Hmmm, volgens mij hebben ze daar in Leusden dat woord geschrapt... ;)

cou·lant (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1niet streng; = schappelijk, welwillend
 

haassie

Forumguru
Morgen gaat mijn auto weer naar garage ze moesten de problemen eerst overleggen met PON. Ze gaan nu morgen weer wat zaken proberen en testen. Mijn DSG bak komt in eerste instantie niet in aanmerking voor een nieuwe het is een andere serie.

Welke serie komt er dan wel en welke serie komt er dan niet in aanmerking voor vervanging en wat is de reden voor deze vervanging wanneer de bak wel in aanmerking komt?
 

haassie

Forumguru
Vandaag bij TVS geweest om de motortuning te laten verwijderen ivm met de reeds door mij beschreven klachten(slip,bonken,niet vloeiend optrkken). Auto is weer een stuk makker van 210pk/310nm naar 160pk/250nm (stock). Wat wel opvalt is dat de auto nu wel vloeiend optrekt en het allemaal iets "natuurlijker" is als ik het zo kan omschrijven. Voor wat betreft de slip en het bonken van de koppeling, heb het nog niet gehoord of gezien (175km naar huis), houd ik nog even een slag om de arm....even wat koude starts afwachten! Wellicht moet de bak nog adaptiewaarden aanpassen? Heb al eens eerder gehad dat ik dacht het lek boven te hebben maar na 500km weer teleurgesteld werd....maar wat als dit nou wel de oplossing is?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mali

Jewepe

Forumguru
Ik zou het inderdaad nog even afwachten. Denk aan dat spreekwoord van beren schieten en huiden verkopen. Maar als het structureel beter blijft, dan zou ik toch even TVS informeren/raadplegen. Wie weet hebben zij er ook iets aan i.v.m. het doorontwikkelen/verbeteren van hun software. En ik zou toch ook voorzichtig informeren over een eventuele financiële tegemoetkoming. Maar goed, dat ben ik ......... .
 

haassie

Forumguru
Af fabriek werkt het...maar niet goed genoeg (slijtage door standaard sw en onlogische schakelmomenten). De bak is bij mij nog steeds TVS getuned (hogere clampforce) alleen motortuning is ongedaan gemaakt. Zonder enige tuning (voor TVS) slipte de boel ook...dus 100% std is ook niet de oplossing!

Na het motortunen moet het eigenlijk ook goed werken met de gedane aanpassingen in de bak software...althans zo wordt het wel aangeboden bij IEDERE tuner en bij 9 van de 10 mensen werkt het ook behalve bij die van mij...

Dus heb nu de betaalde motortuning verwijderd en nu werkt het wel....althans lijkt het wel te werken. Even afwachten tot de lucht weer wat vochtiger wordt. Is nu droge vrieslucht. Vochtig weer was altijd garantie voor slip. Hoewel gisteren hetzelfde weer als vandaag waarbij ik gisteren regelmatig “het geluid” hoorde...en vandaag niet. misschien wat voor Qmusic...

-zonder enige tuning...slip/bonken
-bak tuning/motor tuning....slip/bonken
-alleen bak tuning...std motor OK.

Wellicht dat het effect van de dsg tuning ongedaan wordt gemaakt na het verhogen van koppel/pk icm koppeling.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mijn 1.0 tsi werkt het substantieel beter na de aanpassing; het getril en gebrom dat zich met de standaard software voordeed, is geheel verdwenen en het rijdt veel beter. Meer zoals ik zelf verkies te schakelen met een handbak. Dat de aanpassing slijtage van de platen vermindert, kunnen we toch wel als een vaststaand feit beschouwen. Niet voor niets laat de ANWB haar auto's bij TVS behandelen en stuurt menig dealer klanten daarheen door. Zonder aanpassing zal vroegtijdige slijtage in veel of de meeste gevallen ook niet optreden. Dat hangt ook samen met het rijgedrag en ritten patroon (veel lange vs korte ritten en veel vs weinig filerijden b.v.)
 

haassie

Forumguru
:nono:....vandaag weer op pad naar het werk nadat de auto heel de dag voor de deur heeft gestaan in het koude en vochtige weer....en ja hoor daar is het weer. honkybonky....hoewel in mindere mate maar nog steeds hoorbaar.

Even dacht ik toch echt dat het weg was. De afgelopen dagen met het droge vriesweer echt niet waarneembaar, en nu was het weer raak....hoe krijg je iemand gek.

Helaas dus toch weer te vroeg gejuicht.....de wens is de vader van de gedachte!

resterende opties: deze producteigenschap accepteren, ombouwen voor 5000eu, of inruilen.....bij een verkoper die alle producteigenschappen tegen je gaat gebruiken:deuk:
 

haassie

Forumguru
Niets om je zorgen over te maken @Joh@n......zou zo maar kunnen zijn dat je hier op een produkteigenschap stuit #sarcasmoff!:pieker:

Is dit mooie stukje techniek al voorzien van andere software? Hoewel dit ook geen 100% oplossing meer is...

Vandaag had een collega van mij een golf als vv vervoer met jawel een dsg7. Ik zag m n kans schoon...eens even vergelijken. Geen bijgeluiden maar het schakelen was ronduit slecht, erg schokkerig! Trage respons op het gaspedaal.....waardoor je denkt geen gas te geven, dan maar wat meer....en plots schiet je weg!

Vanavond op weg naar huis was het bij mijzelf weer ronduit slecht! Mijn motor is nu weer standaard maar kan niet zeggen dat het er beter op geworden is. Bak bonkt nu vaker dan voorheen....maar niets om me zorgen over te maken haha....dus doe ik dat ook maar niet:D

.....Either you love it or you absolutely hate it.....
 

Joh@n

Forumguru
Andere software? Ik heb gewoon de standaard software, wel al een nieuwe koppelingset erin bij 30000km maar dat heeft eigenlijk ~5000km geholpen en toen kwam het gebrom alweer terug in vooral 5. Stapjes toerental omhoog, precies zoals voor de nieuwe koppeling. Die kan in die korte tijd nooit versleten zijn, dus er is vast iets anders niet helemaal lekker. Over 4000km staat er een beurt ingepland dus dan ga ik het gelijk even melden.

Gasresponse is bij mij recent aangepast zodat hij nu sneller reageert op het gas. Wegrijden blijft met DSG altijd wel een dingetje, maar in de versnellingen reageert hij wel sneller en heb ik minder snel de kickdown nodig op de snelweg.
 

haassie

Forumguru
Gebrom is en zal blijven....beeld was bij idem, hooguit 5000km probleemvrij...komt door koppelingsmateriaal icm kou en vocht....gaat de dealer niets aan doen, koppeling is immers niet versleten, producteigenschap....dat is in een notendop wat je gaat horen ben ik bang! Dan ga je op zoek naar een andere oplossing kom je uit bij TVS....

Tvs installeert graag de software voor je....tijdens de proefrit lijkt alles koek en ei....500km verder na al het inleren komt het weer terug....weer 400eu verder! Is geen oplossing!!!!....althans niet bij de zwaardere motoren 1.6tdi 1.8tsi....ook hier wordt gezegd producteigenschap

Koppeling kan vervangen worden a 1100 eu echter geen lange termijn garantie wordt afgegeven....aldus tvs

Enige oplossing voor mij volgens tvs een dsg6 conversie a 4999 eu.....koekoek!?

....het is een lange weg, met een hoop ergernis....en helaas zonder oplossing.
 
Ik ben nu enige tijd verder.
Alle weertypes nu wel zo'n beetje gehad.
Conclusie:

Vochtig weer, langzaam warmrijden. Tot de bak warm is enige slip in de 5. Maar niet het echte gebonk als voor het tunen. Puur microslip.

Zodra de bak warm is geen problemen en zeer aangenaam rijden.
Als de lucht niet vochtig is heb ik trouwens ook geen problemen met warm rijden.
Met vochtig weer laat ik hem langzaam warmlopen op de cruisecontrol.
Al met al is het zo prima vol te houden op deze manier.

Wel donders vervelend dat je met de superb de problemen nog steeds hebt.
Ik hou deze nog een jaartje denk ik. Dan staat er 2 ton op en ruil ik hem in op een nieuwe auto vers uit de lease.
In ieder geval eentje zonder dsg7.
 

haassie

Forumguru
Het is en blijft gewoon heel wisselvallig allemaal...in mijn beleving moet een auto altijd hetzelfde doen ongeacht of de wind vanuit het westen komt, het misschien bewolkt is of de zon schijnt, of dat de luchtdruk varieert van 995-1030 mbar met varierende luchtvochtigheid:pieker:

Heb skoda nederland ook eens de vraag voorgelegd of het normaal is dat je binnen 122 duizende km drie versleten koppelingen hebt en of ze me de folder kunnen opsturen waarin deze producteigenschap vermeldt staat....simply clever dat skoda....nou die term kan ik inmiddels niet meer horen hahaha.
 

Captain Hook

Forumguru
Heb skoda nederland ook eens de vraag voorgelegd of het normaal is dat je binnen 122 duizende km drie versleten koppelingen hebt en of ze me de folder kunnen opsturen waarin deze producteigenschap vermeldt staat....simply clever dat skoda.....
En? Kreeg je een 'clever' antwoord?

Of, laat me raden, je kreeg helemaal geen (inhoudelijk en concreet) antwoord...:pieker:
 

TurboT

Forumguru
Een auto hoort gewoon te werken waarvoor hij gemaakt is. Hij moet gewoon goed rijden en geen mankementen vertonen. Een slippende koppeling is geen producteigenschap, maar noemen wij dit een productfalen. Hiervoor hoeft de consument hiervoor niet op te draaien.

Vaak probeer je het netjes op te lossen met de dealer, maar of dit 100% biedt dat is maar de vraag. Als men dit had geweten dat de DSG een producteigenschap is dan hadden genoeg consumenten de auto niet aangeschaft.

Doet de dealer nog steeds moeilijk dan zou ik het via Social media opzoeken. Daar zijn multinationals erg gevoelig voor ivm reputatierisico.
 
Bovenaan Onderaan