Wel of geen slippende DSG

haassie

Forumguru
@ertromp mee eens....3rd party tunen en garantie gaan nooit samen en zou niet vermeld mogen worden. Desalnietemin is het probleem vakkundig opgelost en is de klant tevreden....Zolang het tunen maar de gevraagde verbetering tot gevolg heeft en er niet iets wordt beloofd wat niet waargemaakt kan worden!
 

basnoorda

Nieuw lid
Ook bij mijn is er een slippende DSG aanwezig al vanaf 8.000 kilometer. (direct aangegeven gingen ze bij de volgende beurt naar kijken. Nu moest de Octavia 1.6 TDI DSG voor een 30.000 beurt wat kleine dingetjes doorgegeven en de duidelijke slippende koppeling (koud, vochtig weer in voornamelijk de 3 en 5de versnelling tot bonken aan toe) Toen ik de auto kwam brengen direct met de monteur gereden en waarneembaar. Monteur vertelde dat het een bekend probleem was en dan er waarschijnlijk een nieuwe bak onder moest. Vandaag de auto weer opgehaald en kreeg te horen dat de DSG bak niet bij het type zat dan standaard vervangen werd. Ze gaan deze nu aanvragen bij PON en komen er op terug.
 

Joh@n

Forumguru
Klinkt vergelijkbaar met wat ik heb/had. Bij 30k is hij ook vervangen en bij ~8-9k is het begonnen. Ik moet nog een nieuwe afspraak maken want het is na een paar duizend kilometer weer terug gekomen. Inmiddels staat de teller bijna op 52000 dus met een paar maandjes gaat hij sowieso weer voor een beurt :)
 

Joh@n

Forumguru
Van de zomer met 30 graden bromde en dreunde hij vrolijk door hoor, heb niet het idee dat het zo weerafhankelijk is :)
 

Captain Hook

Forumguru
Ik krijg er gewoon een onheimelijk gevoel van; de DQ200 in mijn Skoda doet het gewoon altijd. Of het nou koud of warm is. Bokt en dreunt niet. Schakelt prima. :jaja:

Is mijn Skoda's DSG-7 nou een uitzondering, of zijn die probleemgevallen nou een uitzondering? (gezien de miljoenen DQ200's die er geproduceerd zijn) :pieker:
 

haassie

Forumguru
Nee maar zo begint het wel...en als de koppeling een tijdje heeft geslipt verglaasd het koppelingsmateriaal waardoor hij ook zomers blijft slippen....zomers is het bij mij echt een heel stuk minder, niet weg maar minder...
 

Joh@n

Forumguru
Scheelt het ook niet dat de "probleemgevallen" diesels zijn met hoger koppel? Waardoor de boel het net even wat zwaarder te verduren krijgt? 175/200 vs 250Nm scheelt nogal.
 

haassie

Forumguru
ik zou mezelf niet onheimelijk voelen bij een goed werkende bak....je gaat je onheimelijk voelen als hij wel al het beschreven vertoond met de bijbehorende wisselvalligheid en het niet opgelost kan worden.

Idd er zijn er heel heel heel veel in de lichtere uitvoeringen die probleemloos werken? Is me opgevallen dat de meesten zonder problemen een lichtere configuratie hebben 1.0 1.2 tsi...1.8tsi en 1.6 tdi zijn de probleemgevallen?
 

0ri0n88

Forumguru
Persoonlijk denk ik dat vooral filerijden problemen oplevert voor de dsg bak. Telkens nagenoeg in 2 wegrijden kan niet goed zijn
 

0ri0n88

Forumguru
Geoptimaliseerd of niet het filerijden is echt het minste voor de dsg bak. Daar gaan de meeste wel op nat denk ik persoonlijk, misschien niet die van jou.
 

haassie

Forumguru
Volgens VAG is de DQ200 is the low torgue model up to 250nm (standaard af fabriek)

Even een korte opsomming uit dit draadje

Mensen die slip niet waarnemen
SEAT Leon ST 1.0TSI
Skoda Roomster 1.2TSI DSG
Fabia Combi1,2 TSI 77 kW
Fabia Combi Greenline 1.2tdi
Drive 1.0 tsi 110 pk DSG
Golf 1.2 Highline bj2011

Mensen die slip waarnemen
Skoda Octavia III TDI DSG
Skoda O3c Racing Blue 1.6 tdi my'15
Skoda Octavia 3 FL 1.6 TDI DSG Style Business
Skoda Octavia III TDI DSG
Combi 1.6TDI DSG Business Elegance - 2013
Skoda Superb Elegance 1.8 tsi DSG7

Statistisch gezien? Ik denk dat VAG niet bekend maakt welke aantallen er de eerste 7 jaar probleemloos draaien. Of cijfers zoals levensduur van koppeling, en het aantal defecten op het totaal). Wellicht wel over het aantal toepassingen in het algemeen maar niet over het aantal failures.....

Feit dat er bedrijven bestaan die wekelijks meerdere koppelingen moeten vervangen bij doorgaans veel te lage km standen, software aanpassingen uit moeten voeren ect....geeft denk ik ook al een beetje aan dan niet alle toepassingen even probleemloos zijn!?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Van belang is of de bak al dan niet is aangepast. Kan op zich ca 320 Nm prima aan. Wat dan van belang is, is het moment waarop het koppel er in komt. En daarmee wordt bij aanpassing rekening gehouden.
Kan best zijn dat zwaardere motoren eerder problemen geven. Voor mij staat vast dat het feit dat de bak op (te) lage toerentallen staat afgesteld, de slijtvastheid niet ten goede komt (en zelfde geldt voor de driveability).
 

haassie

Forumguru
Voor mij staat vast dat het feit dat de bak op (te) lage toerentallen staat afgesteld, de slijtvastheid niet ten goede komt (en zelfde geldt voor de driveability).

Men beweert hier altijd dat TVS op dit gebied de "baas" is....daarom is hij daar getuned én geoptimaliseerd, kort na het vervangen van de koppeling (dus nieuw), met nog steeds de ongewenste effecten.....Lijkt me toch dat zij als geen ander weten hoe het een met het ander het beste werkt. Zij geven ook de recentere generatie koppelingen de schuld. Heb al eens aldaar voorgesteld om een programma tussen D en S te schrijven zodat de D wat meer naar de S gaat en je zo uit de lagere toerengebieden weg blijft (1500-1900rpm)...hoewel hij ook wel eens slipt op 2300 en rond de 2700 (iedere keer maar kleine sprongetjes van 100rpm hetgeen de lage brom veroorzaakt). Daarnaast is het ook de wisselvalligheid waarmee het zich voordoet.....drie dagen slechter en dan een dag weer prima...of andersom. Als de luchtvochtigheid hoger is doet het probleem zich eerder voor dan wanneer het droger weer is (lage luchtvochtigheid) zoals nu....vocht lijkt een grotere boosdoener dan kou....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mij is het nu bij de derde auto zodanig aangepast dat de D wat meer naar S gaat en v.v. Met als resultaat veel beter rijden en in het geval van mijn huidige auto (Fabia 1.0 tsi) geen last meer ban getril en gebrom.
Van slip nooit last gehad en dat zou idd best iets kunnen zijn wat optreedt bij zwaardere motoren.
Ik heb dus beslist niet willen beweren en dat dan ook niet gedaan, dat aanpassing van de bak een panacee is waarmee alle problemen uit de wereld zijn. Kennelijk niet en uiterst vervelend.
 

haassie

Forumguru
Gewoon gekopieerd uit een onderschrift...geen idee of ie ooit bestaan heeft zo n skodafiel ben ik nu ook weer niet...gelukkig:maakmegek:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ook niet, maar deze wist ik uit eigen ervaring. Ik had net 134k km gereden met een O2c DSG van de zaak en dat wilde ik voor m'n (privé) Fabia Greenline ook. Dat kon dus niet...
 
Bovenaan Onderaan