Wel of geen slippende DSG

ZaRoK

Senior Member
Ondertussen zijn de koppelingsplaten vervangen + vliegwiel meteen meegepakt.
Met de nieuwe platen ervaar ik trillen/schokken als hij net overschakelt. Met warme motor wordt wat dit minder.
Ook schokken motor/bak als ik hem in R heb terwijl ik stilsta met rem ingetrapt.

Als schuld wordt gegeven het huidige materiaal van de platen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ondertussen zijn de koppelingsplaten vervangen + vliegwiel meteen meegepakt.
Met de nieuwe platen ervaar ik trillen/schokken als hij net overschakelt. Met warme motor wordt wat dit minder.
Ook schokken motor/bak als ik hem in R heb terwijl ik stilsta met rem ingetrapt.

Als schuld wordt gegeven het huidige materiaal van de platen.

Zou het geheel niet even moeten inwerken op elkaar?
 

haassie

Forumguru
ik mag aannemen dat de boel na vervangen ook gereset is en de basisinstellingen opnieuw zijn ingeleerd?
 

haassie

Forumguru
ik weet niet wat je onder "het" bedrijf verstaat....dealer of tvs? In het laatste geval zou ik me voor kunnen stellen dat ze het wel gedaan hebben in het eerste geval zou ik zo zeker nog niet zijn ondanks dat het onderdeel uitmaakt van de totale procedure.
 
Hier nu een paar duizend kilometer verder na de tuning. Wat een verschil!
Hij loopt als een zonnetje en geen ellende meer. Het lokt wel uit moet ik zeggen, dus zuiniger is hij niet.. haha.
Ook rotondes en dergelijke zijn een stuk plezanter, omdat de bak nu accuraat de juiste versnelling pakt.
Een aanrader!
 

haassie

Forumguru
Goed om te horen dat de tuning en aanpassing voor jou geen weggegooid geld is en dat hiermee het probleem definitief verholpen is.:thumbsup: Goedkoper dan een andere auto haha.

Ik heb laatst mn bak even gereset en het is 200 km top geweest, gisteren was ik weer terug bij af. Waarom zo kortstondig dat het wél goed kan werken.

Ik blijf het vreemd vinden dat bij de een de boel wel werkt na tuning en bij mij gewoon niet. Zou haast ergens een second opinion willen laten uitvoeren maar wil er eigenlijk ook geen geld meer aan spenderen....omdat ik er gewoon echt klaar mee ben en er simpelweg de energie niet meer voor heb...dus als een echte tuner dit leest en denkt dit wil ik wel eens onderzoeken, feel free. No cure no pay....cure=pay.

Ondertussen zoek ik ook verder....naar een andere auto.
 

ZaRoK

Senior Member
@haassie Je bent niet de enige. Voor mijn gevoel is de nieuwe koppeling en dsg stage 2 tuning van tvs ook zonde van het geld geweest. Voor dit grapje had ik nooit een brommende trillende slippende koppeling. Het enige dat ik had was een melding dat de tolerantiewaarde bereikt was.

Kon achteraf de koppeling ook niet zien.
 

haassie

Forumguru
Misschien de motortuning volledig laten verwijderen en alleen met de dsg tuning blijven rijden...koppel eraf, slip weg cq veel minder. Zit hier sterk aan te denken.

Punt is een beetje dat de koppelingen wel zijn veranderd door de tijd heen (samenstelling materiaal) en de software niet? Wellicht kan dit nieuwe materiaal dit koppel niet eens aan. Zijn door VAG ontwikkeld niet i.o.m tuners. Er wordt door tuners wel gezegd dat een dq200 met sw aanpassing 400nm aan kan echter op basis van welke generatie koppeling is deze uitspraak gebaseerd? Misschien moeten de tuners hun standpunt bijstellen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vraag me wel eens af in hoeverre die verhalen over een nieuw soort platen van ander materiaal op waarheid berusten en of men maar niet gewoon wat zegt om er van af te zijn. Indien ze wel hout snijden, zou toch duidelijk ergens te vinden moeten zijn waarin specifiek de nieuwe van de oude platen verschillen? Ik denk aan samenstelling van de materialen e.d.
Ik weet het ook niet natuurlijk, maar dit soort dingen gaan vaak een eigen leven leiden zonder enige empirische basis.
 

haassie

Forumguru
Empirische basis of niet...wat het ook zijn mag....ga eens bij tvs langs en laat ze je de verschillen zien. Heb het daar met eigen ogen gezien en zelfs gevoeld...oude koppeling en nieuwe koppeling naast elkaar waarbij je duidelijk kon voelen dat de een veel minder druk nodig had dan de andere om dezelfde grip te hebben. Kijk ook naar de letters van het zelfde type koppeling....maar goed. Zoek eens op de mogelijke koppelingen die in jouw bak passen...zijn er inmiddels al meerdere van zelfde nummers andere letters....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ok. Maar raar dan toch dat de één wel en de ander geen last heeft. Je zou toch denken dat wanneer een dergelijke objectief te kwalificeren eigenschap een probleem oplevert, zich dat bij iedereen moet voordoen.
 

haassie

Forumguru
Dat is ook wat mij het meest steekt....waarom het bij de een wel werkt en de ander niet. Je gaat naar een expert om het te laten verhelpen en niet om geld neer te leggen en uiteindelijk te horen te krijgen we kunnen er niets mee.

Bij TVS durft men de koppeling wel te vervangen maar geen 100% garantie te geven dat het probleem weg is. Soort alles op zwart/rood situatie in het casino. Ga pas iets vervangen als ik garanties heb. Het groeit immers niet aan de boom.

Zie ook @ZaRoK waarbij koppeling én DMF zijn vervangen en het nog steeds niet werkt. TVS software +stage2 maak ik uit zijn handtekening op, hoeveel nm? +300?

Mijn koppeling is bij lange na niet versleten, door toepassing van TVS software, maar slipt toch.....raar. Geef je hem de volle laag werkt het goed, doe je rustig aan doet het probleem zich voor.....en dat gecombineerd met soms wel soms niet...Ijskoud droog weer geen probleem, koud/vochtig weer=slip...soms zelfs wisselend op één dag, 'sochtend OK, 's middags is het weer raak...te veel parameters...ik kan je zeggen dat maakt je als leek gek/paranoïde....het is zo zonde want het geeft je een totaal verkeerd beeld van de mooie/ruime auto die ik heb, en ook een totaal verkeerd beeld ten aanzien van het merk.

Ik blijf erbij dat het te maken heeft met het soort droge koppelingen (oud/nieuw) zoals TVS aangeeft MAAR waarbij het probleem zich wel/niet voordoet bij hogere/lagere koppels in combinatie met de nieuwe generatie koppelingen en met name weersomstandigheden (luchtvochtigheid).

Punt blijft, ik heb een probleem, ik wil geholpen worden, maar iedereen geeft geen thuis....en wat dan? Neem als tuner de auto gewoon een keer een week en ga eens kijken, meten,tunen,tweaken. Misschien komt het er wel op neer dat motortuning boven een bepaald vermogen niet de beste optie is i.c.m. deze bak. De meeste goed betalende klanten gaan met een brede lach weg, dus dan kun je wat meer tijd stoppen in de uitzonderingen om tot een acceptable resultaat te komen......dat maakt je uiteindelijk de échte specialist.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Niks ten nadele van de mensen die de DSG bak, al dan niet in combinatie met de motor, hebben laten aanpassen (tunen) en daarover tevreden zijn.
Maar er zijn miljoenen DQ200's gefabriceerd. En het is zeer waarschijnlijk dat het grootste deel daarvan met de originele fabrieksconfiguratie rondrijdt (zoals bij ondergetekende). EN waarbij het geheel gewoon goed functioneert (zoals bij ondergetekende).
Zelfs al zijn er duizenden probleemgevallen, dan is dat nog maar een klein percentage van het geheel.

Wat zegt dat dan? :pieker:

Je kunt zeggen wat je wilt van de houding van VAG, maar ze zijn uiteindelijk niet gebaat bij (te) veel probleemgevallen met hun producten en ontevreden klanten.
En nee, dit gaat niet over de sjoemelaffaire;)

@haassie Ik begrijp wel waarom een tuner geen week lang jouw (of een andere) auto gaat testen/onderzoeken. Het is geen charitatieve instelling. En hun verdiensten moeten in z'n totaliteit door alle klanten worden opgehoest. M.a.w. te lang stilstaan (!) bij specifieke gevallen loont niet...

Ik zou bijvoorbeeld wel eens betrouwbare cijfers willen zien (als die er zijn) over de langdurige houdbaarheid van standaard motoren in consumentenauto's versus de opgevoerde exemplaren.
Wat is de status, betrouwbaarheid, e.d. daarvan na, laten we zeggen 250.000km en 15 jaar?
Kuche, uche... en laten we het dan maar niet hebben over de totale milieu-impact van dit soort praktijken... :koffie:

Je zou toch denken dat wanneer een dergelijke objectief te kwalificeren eigenschap een probleem oplevert, zich dat bij iedereen moet voordoen.
Precies. Dat geeft te denken..

Stel dat het echt het materiaal is, waarvan de droge koppelingsplaten gemaakt zijn, dat de problemen veroorzaakt. Dan kan het gewoon niet zijn dat dit slechts bij een aantal mensen problemen oplevert. Dat materiaal komt uit een geautomatiseerde productiefaciliteit, waarschijnlijk geproduceerd zonder dat er mensenhanden aan te pas kwamen. Dat is niet de ene keer wel goed en de andere keer niet.
Naar mijn idee is er een andere combinatie van factoren en/of invloeden die in het uiteindelijke geheel (= de DQ200), problemen oplevert. Grote vraag/puzzel is dan uiteraard; WAT? (of wie)
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
haha VAG heeft zelf al meerdere updates op koppelingen en stock software versnellingsbakolie gehad....dan doen ze niet omdat ze een vooruitziende blik hebben maar in reactie op geconstateerde problemen. Echter werken deze aanpassingen niet altijd even goed. In hetgeval van koppelingen voorkomt het het één (voortijdige slijtage) maar introceerd het ander (slip).

@Captain Hook Aangezien je nogal van de cijfers bent, kun je mij misschien wat inzicht geven in
Hoeveel van de top op heden geproduceerde DQ200 bakken is nog 100% origineel zonder enige reparatie aan mechatronic,koppeling,dmf.
Hoeveel gaan er gewoon hun ding doen voor minimaal 20 jaar zonder enige storing buiten NORMALE slijtage om?
Hoeveel gaan er stuk binnen de 5 jaar of 100000km...of zijn er reeds stuk gegaan. Daar waar een normale bak gewoon 200~250K met een set koppelingen doet?

Evengoed als jij kunt zeggen dat het slechts een klein percentage is wat waar is (n.l. door toepassing van deze bak op veel minder geproduceerde 1.8 tsi dan 1.0/1.2 tsi) vraag ik me af hoeveel probleemloze 1.8tsi met DQ200's er zijn. Denk dat de cijfers dan toch al aardig anders zullen zijn. Het is en blijft een low torgue appliance die niet juist gematched is op de auto.....en ja dat wordt door tuning niet verbeterd al geven de specialisten aan dat dit wel het geval zou zijn.

Voor de DSG6 gaat deze "betrouwbaarheids" vlieger eerder op dan voor DSG7 i.c.m. zwaardere motoriseringen.

Iets kan stuk gaan.....gaat erom dat men het op een juiste manier op kan lossen in plaats van het te verstoppen achter een kansloze term als producteigenschap. Ook al zou dat zo zijn dan zou deze eigenschap in iedere toepassing zich moeten uiten. Al zijn het er maar 10 op de 1000.....ze moeten het gewoon kunnen reparen.
 

haassie

Forumguru
Ja ik heb een getunede auto maar berijdt hem totaal niet als racewagen....ik wilde er n.l. lang mee doen....dus dat sluit de WIE factor en de gebruiksomstandigheden uit. Problemen doen zich voor bij normaal gebruik kwart gas, half gas wellicht....om driveability en levensduur te verhogen zoals men dit hier zo mooi noemt zijn de aanpassingen uitgevoerd.

Zoals al meerdere keren beschreven zie ik een hoop probleemloze reacties in de 1.0 en 1.2 tsi hoek.....daarboven lees ik de probleemgevallen. 1.6tdi/1.8tsi/1.4tsi net wat meer motor wat net wat meer vraagt van de bak.....misschien is dat NET hem het verschil.

Die koppelingen worden i.d.d. machinaal vervaardigd en zijn allemaal identiek daar twijfel ik niet aan er zijn echter alleen verschillende toepassingen en zijn die allemaal even goed getest? Wellicht kiest men wel voor een 80/100 success ratio bij het testen waarbij de 80% bestaat uit de lichtere motoren die succesvol getest zijn waarbij de 20% moet leren leven met een producteigenschap.

In mn communicatie met TVS komt deze wisselvalligheid ook al naar voren....sommigen rijden probleemloos weg waar bij andere met een gloednieuwe koppeling de slip gelijk alweer op treedt.....nou zeg het maar....WAT is dat dan?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het blijft een uiterst lastige discussie op anecdotisch niveau bij gebrek aan betrouwbare empirische data over het aantal probleemgevallen op het totaal en het motortype. En ja, er kan van alles een rol spelen. Wanneer gesproken wordt van slip, is deze dan objectief vastgesteld of gaat het om beleefde slip. Enz enz.
Dat laat uiteraard onverlet dat het uiterst vervelend is om dergelijke problemen te ervaren.
Ik heb met 2 1.2 tsi's en 1 1.0 tsi geen enkel probleem ervaren. Alle drie de bakken wel later aanpassen maar puur ter optimalisering van het rijplezier.
 

haassie

Forumguru
lastige discussie op anecdotisch niveau bij gebrek aan betrouwbare empirische data
....je slaapt toch niet op een woordenboek? geintje.

Rosinfield meten is weten.....laat weinig over aan de verbeelding.
 

Bijlagen

  • aandrijfas1.png
    aandrijfas1.png
    40,4 KB · Weergaven: 42
  • aandrijfas2.png
    aandrijfas2.png
    43,7 KB · Weergaven: 37
Bovenaan Onderaan