Wel of geen slippende DSG

haassie

Forumguru
Zo hebben we allemaal littekens van ons werk denk ik:D kan je niets aan doen:tegek:

Processen voor kwaliteitsbeheer zijn er zodat gegarandeerd kan worden dat de kwaliteit gehandhaafd blijft, niet een keer, maar elke keer en dit voor ieder geleverd product....én dat het product altijd aan de specificaties voldoet....interessant in deze! Zowel voor de tuner als voor vag!
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn werkgever staat - gezien het soort activiteiten: vervoer van gevaarlijke stoffen - vooral de veiligheid en daarnaast gezondheid van de medewerkers voorop, maar als dat voor elkaar is dan is daarmee ook het grootste deel van de kwaliteit al binnen als bijvangst.
Het dwingt hoe dan ook tot zorgvuldig formuleren en dat 'litteken' is blijvend...;)
 
Volgens VAG is de DQ200 is the low torgue model up to 250nm (standaard af fabriek)

Even een korte opsomming uit dit draadje

Mensen die slip niet waarnemen
SEAT Leon ST 1.0TSI
Skoda Roomster 1.2TSI DSG
Fabia Combi1,2 TSI 77 kW
Fabia Combi Greenline 1.2tdi
Drive 1.0 tsi 110 pk DSG
Golf 1.2 Highline bj2011

Mensen die slip waarnemen
Skoda Octavia III TDI DSG
Skoda O3c Racing Blue 1.6 tdi my'15
Skoda Octavia 3 FL 1.6 TDI DSG Style Business
Skoda Octavia III TDI DSG
Combi 1.6TDI DSG Business Elegance - 2013
Skoda Superb Elegance 1.8 tsi DSG7

Statistisch gezien? Ik denk dat VAG niet bekend maakt welke aantallen er de eerste 7 jaar probleemloos draaien. Of cijfers zoals levensduur van koppeling, en het aantal defecten op het totaal). Wellicht wel over het aantal toepassingen in het algemeen maar niet over het aantal failures.....

Feit dat er bedrijven bestaan die wekelijks meerdere koppelingen moeten vervangen bij doorgaans veel te lage km standen, software aanpassingen uit moeten voeren ect....geeft denk ik ook al een beetje aan dan niet alle toepassingen even probleemloos zijn!?

Ik heb toch echt een O3 Combi 1.0 TSI DSG, en bij mij is de slip na vervangen koppeling ook nooit weggeweest. De dealer hier in de buurt kan er niks mee (want importeur wil niet), en een andere dealer (PON-dochter...) wil de koppeling niet vervangen omdat alle symptomen die ik heb op een bekend probleem wijzen, en ik de fix al gehad heb.

Weet iemand of er sinds afgelopen zomer nog nieuwe versies van onderdelen/software beschikbaar zijn gekomen?

Het grappigste overigens is dat de auto rond deze tijd uit garantie loopt, ben bang dat de importeur daarna ineens wel mogelijkheden ziet...
 
Volgens een recente rollenbanktest bij Autoweek haalde 1 specifieke 1.0 TSI 235nm, die gaat dus ook hard richting het 250nm maximum. Kan me dan niet voorstellen dat een 1.5 TSI of 1.6 TDI zo'n bak heel gaat houden als die vergelijkbaar boven specificatie presteren.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je het staatje bekijkt, zou het ook best eens kunnen dat niet zozeer de motorisering, maar het gewicht van de auto een rol speelt.
Wat betreft dat maximum van 250 Nm; dat is niet heilig en kan gemakkelijk worden opgehoogd naar 320 Nm bij aanpassing van de bak. Er wordt dan zorg voor gedragen dat dat koppel er niet meteen inkomt. Zo heb ik mij ooit laten vertellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

HarrieSkoda

Forumguru
1.2 TSI DSG-7 DQ200 met 287 nm na tuning hierzo...

Ik verbaasde me ook over het 'maximum' van 250 nm wat de DQ200 aan zou kunnen. Maar er zullen ongetwijfeld wat waardes aangepast zijn waardoor het wél mogelijk is.

Ik heb geen zware rechtervoet, wellicht heeft er dat ook iets mee te maken.
 
Klinkt logisch. Dat VW standaard vasthoud aan 250nm is begrijpelijk want dan kan je weg komen met minder strakke afwijkingstoleranties op onderdelen. Maar volgens mij gaat het daar fout want klaarblijkelijk kunnen een deel van de bakken de 250nm niet eens aan na een paar duizend kilometer. Ik ben ervan overtuigd dat dit met software te comperenseren is, maar dan zou je voor elke auto de software anders moeten configureren. Dat een tuner dit doet voor een paar honderd euro is leuk, maar voor een fabrikant van een serieproduct is dit onbegonnen werk.

Of er zit een defect in de bak, want het zou met de standaard software goed moeten werken, of de standaard software is niet goed (of beiden). In beide gevallen moet Skoda/PON het voor de klanten oplossen, maar we weten hoe dat gaat.

Zojuist maar weer een afspraak gemaakt bij de dealer, maar of die iets voor me kan betekenen... Doorrijden tot het echt stuk is lijkt de enige mogelijkheid. En dan mag de leasemaatschappij opdraaien voor een nieuwe bak, of de volgende eigenaar, als hij het einde van de termijn haalt.

Wat betreft het gewicht: ik merk zeker een verschil tussen een beladen auto (4 personen plus wat bagage) of alleen een bestuurder en vlak of heuvelachtig terrein. Als de benodigde kracht stijgt wordt het slippen erger, wat zeer logisch is. Maar het verschil tussen een Leon ST en Octavia Combi (beiden 1.0 TSI DSG) is iets meer dan 100kg, ofwel 1,5 passagier. Dat zou niet zo veel uit moeten maken of je wel of niet een slippende koppeling hebt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bedenk ook dat het uiteraard een "monkey proof" maximum betreft. Dwz, de waarde waarbij de boel in een acceptabel aantal gevallen heel blijft, ook al rijdt men als een idioot
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het verschil in gewicht tussen een Fabia, Roomster en een Octavia/Superb, zeker met diesel, is best substantieel
 

haassie

Forumguru
Misschien kunnen we eens testen?....heb nog wel een stapeltje gewassen grindtegels liggen. Haha.

Zoals ik al genoemd heb zijn er heel veel mogelijke factoren.

Feit blijft: de eerste generatie koppelingen was wezenlijk anders dan die erna zijn uitgebracht (slechter in het een:slijtage maar beter in het ander:grip) Waar voorheen een software aanpassing alle problemen (slijtage, slip, 1/2 versnelling) het hoofd kon bieden werkt het nu slechts voor sommige uitvoeringen/toepassingen (met nieuwe koppeling)maar wordt het nog wel als dusdanig verkocht. Helaas kan of wil niets of niemand er iets aan doen wanneer het je overkomt.

Ik ga wil wellicht terug naar standaard vermogen en aangepaste dsg software. Wellicht biedt dat soellaas.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja het zet mij ook wel aan het denken hoor, of bij een volgende auto met meer vermogen misschien alleen aanpassen van de dsg software verstandig is. Maar dan kan ik net zo goed nog wat doorkarren met mijn huidige opgepepte uiterst zuinige gebakje
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb geen zware rechtervoet, wellicht heeft er dat ook iets mee te maken.
Natuurlijk heeft dat ermee te maken. Wie er bij praktisch elke start pakweg 245 Nm op loslaat, moet niet verbaasd zijn als het mechaniek dan vroegtijdig slijtageverschijnselen gaat vertonen ondanks dat het binnen de norm valt...
 

Canon-Eye

Forumguru
Het verschil in gewicht tussen een Fabia, Roomster en een Octavia/Superb, zeker met diesel, is best substantieel
Maar weegt een Leon ST met 1.0tsi dan zoveel minder vergeleken met een O3? Staan toch op hetzelfde platform?

Edit: een 100kg lees ik net. Vind ik niet heel veel eigenlijk. Temeer niet omdat ik in vakantiemodus aardig wat in de auto heb én nog 1100kg aan de haak - en ook dan vooralsnog geen spoor van problemen ervaren die op slip wijzen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, maar als je dat staatje bekijkt, zie je duidelijk dat de zwaardere auto's oververtegenwoordigd lijken in de slippertjes.
Voor wat het waard is natuurlijk. Daarom drukte ik me ook voorzichtig uit. Uiteraard zijn er ook lichtere die slippertjes maken en zwaardere die zich keurig gedragen. Net als dat er mensen zijn die nooit hebben gerookt die vroegtijdig bezwijken aan longkanker en mensen die 100 worden terwijl ze er hun hele leven op los hebben gepaft. Maw, het gaat om de vraag of er een significant effect is van het gewicht van de auto op het al dan niet slippen. Uiteraard kun je dat niet bepalen aan de hand van zo'n summier overzicht; maar wie weet wanneer er grotere aantallen voorhanden zouden zijn
 

joh

Nieuw lid
mijn ervaring met de dsg7
2016 octy III 1.6 tdi met meer dan 170k , dsg7 schakelt bij warm worden ( 45 minuten file en dat 2x per dag ) niet meer soepel op , blijft erg lang hangen in bijvoorbeeld 3 of 4 .
En heeft dan ook de vervelende eigenschap om niet meer te ont-koppelen zodat je motor dus echt afslaat ( dus geen start-stop ) .

is een werk-auto , dus er ligt een kilo of 200 achterin

dealer reageerde erg lakoniek , ontworpen voor 150k max...….
 

haassie

Forumguru
Zonder optimalisatie om slijtage te voorkomen zou met dat filerijden je koppeling zomaar versleten kunnen zijn...nog een wonder dat het dan 170k heeft geduurd...afgaande op het verhaal van de dealer heb je nog geluk hahaha...toch 20k extra...ik neem aan dat hij de koppeling bedoelt of de hele bak?...zou me ook niets verbazen!
 

joh

Nieuw lid
bak zelf kan het wel aan , de koppelingen niet .
voor de die-hard's is er genoeg aan modificaties te vinden om die bakken wel goed te laten werken alleen kost dat het nodige
 

basnoorda

Nieuw lid
Morgen gaat mijn auto weer naar garage ze moesten de problemen eerst overleggen met PON. Ze gaan nu morgen weer wat zaken proberen en testen. Mijn DSG bak komt in eerste instantie niet in aanmerking voor een nieuwe het is een andere serie.
 
Bovenaan Onderaan