Wat verbruikt jouw Octavia?

MaxN

Donateur
Dat is zuinig, ik heb dezelfde gehad en ik kwam nooit beter uit dan 7l/100km (op de boordcomputer, dus eigenlijk was het nog erger), zal wel aan mijn ongeduldige rechtervoet liggen zeker :-)

De 407 nu, komt meestal boven de 8l/100km uit, in Duitsland is het eerder 10l/100km (het is een 2.0HDI met 160pk en automaat)

En dan rijden we nu ook op winterbanden (goodyear ultragrip 7+), dus hoop dat het strax met zomerbanden nog beter wordt.
 

TL@

Forumguru
Had op mijn O2 ook goodyear winterbanden en die waren zuiniger als de standaard zomerbanden die op de O2 lagen.
 

flip

Lid
@ cvegreeb: De fijne motoriek, dus... die moet ik onthouden! (en zeker nooit verklappen aan m'n zonen, ze zijn al wijsneus genoeg)
 
Voor het eerst meer dan 800 km op 1 tank gedaan met O2 combi 1.2 tsi 6h. Met moeite 50 l in de tank kunnen krijgen, dus iets beter dan 1:16.

Gebruik snelweg, binnenweg, deel met airco.

Airco lijkt weinig invloed te hebben op het verbruik (bij omgevingstemp van de laatste 2 weken).
 

octavia-gek

Actief lid
1.6 TDI DSG7
Rij gemiddeld 350KM per dag, groteweg en binnenwegen
gemiddeld verbruik 1:21,5
ongeveer 1200 km op 1 tank
 

octavia-gek

Actief lid
geen idee, ik let niet echt op mijn rijgedrag.
hij is vanaf de eerste km al zo zuinig in de winter lag het verbruik rond de 1:19
maar 900km op 1 tank is niet echt zuinig, ik zou eens navraag doen bij uw dealer
 

flip

Lid
Mijn ervaring is dat een warme motor duidelijk minder verbruikt. Spaced, misschien doe je meer korte ritten dan octavia-gek....
 

dhe019

Actief lid
Met m'n 1.9 tdi haal ik 5.6 liter /100 door het jaar heen. Toen het heel koud was zag ik 't daadwerkelijke verbruik (ik hou m'n bonnetjes bij) omhoog schieten.
 

MaxN

Donateur
Ik merk ook dat het verbruik daalt nu het weer beter wordt.
En de winterbanden zijn er nu onderweg.
Maar dat waren de Goodyear's die inderdaad erg goed zijn.
Hoop op daling met de zomerbanden.
Verbruik zie handtekening.
 

Spaced

Senior Member
@Flip: Enkele maanden geleden reed ik dagelijks veel snelweg (200 a 300km) toen kwam ik tot 800km/tank. Nu ik minder km'smaak, maar meer binnendoor, verbruik ik toch minder. Nu ik er verder over nadenk, kan ik het wel begrijpen: Op de snelweg rijd ik meestal stevig door (140/160km/h) terwijl ik binnendoor (proviciniale weg/bebouwde kom) me altijd netjes aan de snelheid houd. Ook stoplichtsprintjes doe ik nooit aan mee.
 

flip

Lid
@Spaced: Rijstijl zijn bepalender dan individuele verschillen in wagens. Een intrinsiek zuinige wagen kan je veel laten verbruiken door een (on)aangepaste rijstijl. Ik ervaar dat boven de 130 het verbruik sterk toeneemt, en met die sprintjes zit dat net zo. Eventjes rustig 70 sjeezen met het verkeer mee, en je ziet je verbruik zo dalen. Met mijn aanhanger goed volgeladen (wat moet dat dan zijn met een sleurhut, Nederlandse vrienden?) zie ik ook steeds grotere verbruikscijfers.
Ik herinner me trouwens die vergelijkende verbruikstest tussen een Prius en een M3 van bij TopGear...
 

Spaced

Senior Member
Ik moet zoemeteen tanken, en dan even naar het zuiden des lands (200km snelweg). Ik ga eens proberen zo zuinig mogelijk te doen, lijken waar ik op uitkom :)
 

TL@

Forumguru
Ik heb al gemerkt dat de auto pas echt zuinig wordt wanneer je verschillende bakken na elkaar rustig rijd (was wel met de DSG), dus als je altijd doorrijdt, duurt het even voordat je de wagen terug zuinig krijgt.

Geen idee waarom.
 
Mijn oude 1.9 TDI met meer dan 3 ton op de klok heeft net iets meer 5 litertjes op de 100 km nodig (gemiddeld over 300.000km gemeten). Nu mijn vrouw de laatste tijd er in rijdt is ie zelfs met minder tevreden en zit ie vaak op een gemiddeld verbruik van 4.7 liter.
Met caravan van dikke 1000kg waarbij ik de 110km/u (=100km/u op de navi) niet schuw ligt het verbruik tussen de 7 en 8 liter op de 100km
Overigens bleek dat ie bij de laatste roetmeting minder uitstoot had dan de greenline. Toch betaal ik iedere maand mijn 108 euro. Grrrrrr

Groet
Math
 

JoshO

Nieuw lid
Waar zijn de 1.2 tsi benzine rijders? Ben benieuwd naar hun ervaringen en verbruikcijfers. Ik vind de motor stationair soms wel erg onregelmatig draaien, heb nu ca. 25.564 km op de teller. Verder een heerlijke (vrije tijds) auto. Wellicht is er inmiddels een nieuwe software versie uit voor het motormanagement...?
 

arnaudvp

Nieuw lid
Gemiddeld zit mijn wagen rond de 4.5 tot 5L verbruik, het is me onlangs zelfs gelukt om ongeveer 100km te rijden met een verbruik van gemiddeld slechts 3.6L :-) ben er wel erg tevreden van!
 

JoshO

Nieuw lid
Heb jij ook last van een stationar onregelmatig draaiende motor vooral in het begin na de start? Soms met een koude start loopt ie ff naar 5000 toeren. lijkt me niet zo lekker voor een koude motor :ahum: . Opvallend is trouwens het geringe olieverbruik, nu na 25500 km 2mm onder max., mijn eerdere Seat Leon luste 1 liter op 3000 :grin:. het verbruik stemt aardig overeen jij ook een zuinige rijder :super:
 
Bovenaan Onderaan