Wat verbruikt jouw Octavia?

RobPG

Lid
Verbruik volgens de BC: 6.1 l/100 km met Shell V-power :), was 6.4-6.5 l /100 km met Euro95
Daarnaast verloopt het acceleren soepeler, maar da's natuurlijk subjectief.
 

guitar_billy

Senior Member
2.0TDI met DSG6, standaard schoeisel 195/65R15.

de afgelopen 7500km schommelt het tussen 5.5 en 6.5l/100km. gemiddeld 6.0l/100km.
ik rijdt een combinatie van stadsverkeer en snelweg. normaliter geen 80 en 100km wegen, daar is de wagen wel veel zuiniger.

de boord computer is een optimist ! :) ( -0.4l/100km )
 

SHEDAI

Lid
Afgelopen vrijdag mijn 2.0tdi dsg laten tunen bij vagtechniek. (Nu 175pk :D)

De rit terug naar huis ongeveer 60 km toch geprobeert zuinig te rijden dus veelal met cc 120 gereden..
Kon me ogen niet geloven wat boardcomputer aangaf 1 op 25.5. Eenmaal terug in woonplaats tank volgegooit actieradius gaf ditmaal 1150 km aan..

Wist wel dat je met getuned auto zuiniger kan rijden maar zo gek.

Maar moet wel zeggen dat dit maar over een afstand van 70 km gaat he. Ik zal proberen met deze pks zo zuinig mogenlijk de tank leeg te rijden en dat kijken wat die werkelijk is. (weet niet of het wel gaat lukken)

Gr
 

Captain Hook

Forumguru
Probeer maar eens consequent iedere tankbeurt je gegevens in te vullen bij spritmonitor.de. Dan zie je pas echt (over een tijdje) wat je nou werkelijk verbruikt en kun je ook relaties zien tussen je rijgedrag, de seizoenen, en andere condities versus je verbruik.
Maar eigenlijk moet je eerst het geld wat je uitgegeven hebt aan tuning weer optellen bij je autokosten...
 
Sinds 18 maart jl. de berijder van Octavia 1.6 TDI DSG7. Gemiddeld verbruik is 5,2 liter per 100 km. Hierbij rijd ik in verhouding veel snelweg (dus ook veel files).
 

Niels

Actief lid
Over de afgelopen 34000 km (sinds ik de auto augustus vorig jaar kocht) tussen de 4,9 en 5,2 l/100 km. 50% snelweg en 50% stadsverkeer/80 km weg (Octavia Combi 1.9 TDI PD 2005).
 
Vandaag de tank voor het eerst gevuld.
1 op 12,3
Valt nog wel een beetje tegen, maar dat zal voor een deel ook aan de rijstijl liggen...:laugh:
 

rweersch

Actief lid
Normaalgesproken rijdt mijn 1.2 TSI H6 ongeveer 1:14, veel korte ritten en weinig autosnelweg. Afgelopen week naar de Ardeche geweest en ondanks de vele heuvels, binnenwegen en een zeer vol beladen auto (complete tent/kampeeruitrusting) toch een verbruik van 1:15.4 volgens de boordcomputer. We haalden de terugweg (950 km) net niet op één tank; de BC zei in Belgie, met nog 150 km te gaan, dat er nog 80 km gereden kon worden. Overal netjes de maximumsnelheid+8% gereden op de cruise control.

Overigens rijdt de 1.2 TSI prima op Euro95 E10.
 

Luke

Forumguru
2010 Skoda Octavia Combi 1.6CRdi manuele 5-bak: 4.9l/100km. Zuinig rijden levert 1250km op. Enkel traject naar Brussel: 75km, dus veelal snelweg en max. gebruik van CC.
 

hemi24

Forumguru
En als je een 1.6 TDI hebt en beter een 2.0 had kunnen nemen, levert dat een iets hoger verbruik op dan bijvoorbeeld bij Luke het geval is (zie mijn handtekening)... ;)
 

Mettes

Forumguru
Mijn 1.6 CrTdi zit gemiddeld op 6.2 L/100km.(inmiddels 16000km gereden)
Vindt ik vrij veel vermits mijn oude 1.9 Tdi 110pk genoeg had met 5.5L (bij zelfde sportieve rijstijl)
Hierbij stel ik mij de vraag of het downsizen van de motoren wel een goede zaak is.
De 1.9 Tdi was veel makkelijker op koppel te rijden en dus blijkbaar ook zuiniger.
 

hemi24

Forumguru
@Mettes: 6,2 l/100km is aardig royaal..! Dat wil er bij mij zelfs nog niet door... Maar als ik in je handtekening zie dat je 18" hebt, daarmee heb je in elk geval al een paar tiende meerverbruik te pakken.

Mijn 1.6 TDI wordt er ook niet echt zuiniger op de laatste tijd. Aangezien ik ook van mening ben dat de motor niet mooi loopt, heb ik het idee dat er binnen nu en einde leasecontract wellicht nog een motorlampje gaat branden.
Ik was dol op de 1.9 TDI (PD BXE), maar met de 120k service in zicht ben ik nog altijd niet enthousiast over de 1.6 CR en het downsize-verhaal :biggthumpdown:
 

Mettes

Forumguru
Vindt het zoals U zegt ook zeer royaal.
Trouwens reed mijn 1.9Tdi ook op 18" velgen met zelfde breedte van banden.
Wel moet ik met mijn Octi veel meer terugschakelen om de snelheid erin te houden,wat natuurlijk resulteerd in hogere toerentallen.(meer verbruik)
Het koppel van de motoren mag wel quasi dezefde waardes hebben,het toont zich niet zo bij het rijden.
Het schakellui rijden op de snelweg mis ik zeer erg bij deze 1.6Tdi.
Versnellen bij 120km/h was bij de 1.9 gewoon de gaspedaal indrukken,dit lukt bij de 1.6 niet zonder terugschakelen.(zeker niet met auto-airco in dienst)
Wel is het raadzaam te vermelden dat ik een vrij sportieve rijstijl heb.
Ik zit niet constant de boardcomputer af te lezen om het verbruik te temperen.
Trouwens de vrouw zit met haar fabia 1.2tdi ook op een waarde van 5.2L/100Km.(deze wagen heeft echter nog maar 4000Km,verbruik zal dus nog wel zakken)
 
Ja ik ben er ook wel tevreden over, en dat voor een 1.2tsi-tje dus benzine. Het is sowieso een zuinig blokje als m op de juiste manier rijdt: dus het nieuwe rijden, op koppel. Kom zelden boven de 3000 toeren, meestal bij 2200 opschakelen. Banden een beetje harder gezet, airco uit zo mogelijk, licht uit. Soepel met het verkeer mee, ach ja het is allemaal oude koek en al lang bekend, maar t werkt wel.

Nu zat in bovenstaande rit ook 2x 200 km autoweg waar ik door overig verkeer niet harder kon dan 110-120. Dat scheelt ook errug veel.
 

skod

Nieuw lid
we hebben 2 octavia's: een 1.9TDI combi en 1.4TSI:
verbruik tdi: 6l gemiddeld (op langere trajecten daalt dit tot 4.8 - 5.2)
verbruik tsi: 7l gemiddeld(op langere trajecten daalt dit tot 6l rond)

ik wil er nog bij vertellen dat deze tsi 1000x aangenamer is om in te vertoeven. de tsi is stil, trillingsvrij en performant(zeker voor een 1400) een echte aanrader
 
Bovenaan Onderaan