Wat verbruikt jouw Octavia?

Michel

Forumguru
Zojuist getankt: 49,5 liter om de afgelopen 794 km af te kunnen leggen. Met een redelijk vlotte rijstijl lukt het dus toch nog om met een 1.4 TSI een verbruik van 1 op 16 en een beetje te realiseren.
 

hemi24

Forumguru
Vandaag even een ritje met de caravan gemaakt, omdat ik voor een Tempo100 keuring moest: hevige wind en goed doorgetrapt: Ø 11,8 l/100km over 130 km (volgens BC).

Tja, het nadeel van downsizen, of zoals de amerikanen zeggen: There's no substitute for cubic inches...
 

deusjevo

Forumguru
Vandaag even een ritje met de caravan gemaakt, omdat ik voor een Tempo100 keuring moest: hevige wind en goed doorgetrapt: Ø 11,8 l/100km over 130 km (volgens BC).

Tja, het nadeel van downsizen, of zoals de amerikanen zeggen: There's no substitute for cubic inches...

Yep, ik reed vorige maand ook 3000 km met een gemiddelde van bijna 15 liter/100 km met m'n 1200 kilo sleurhut achter de kont van de O2 1.2TSI.
Heb er altijd wel lekker de gang in moet ik zeggen, op de DomDom 100 km/uur op de tolweg (110 km/uur op teller) bij 2750 rpm in de 5e versnelling.
Baas zal wel niet vrolijk worden, betaald ook brandstof in buitenland... :945::laugh:
 

flip

Lid
idd, die 1.9 is een verdomd aangename motor. Dochterlief rijdt een Fabia 1.9 tdi, en die motor wil vanaf elk toerental vanonder de motorkap wegschieten. Het overkomt me nog na 40k dat ik de motor laat blokkeren tijdens het wegrijden. Mijn 1.6 tdi zag zijn verbruik dalen (vooral door enkele langere ritten): nu 5.7 l/100km gemiddeld sinds 1 januari dit jaar. Maar binnen twee jaar wordt het een tsi, zoveel is zeker. Ik hoor teveel horrorverhalen over egr-kleppen en roetfilters, en ik vrees dat mijn 20k per jaar niet voldoende zijn voor die moderne diesels. Dus tijdig van de hand doen, en die 1.4 tsi zie ik wel zitten, in hoop ik al een O3. (trouwens, die nieuwe Fabia 3 wordt ook mooi(er))
 

TL@

Forumguru
Mijn 2.0TDI DSG(140pk) zit op 6l/100km (1/16.7) volgens de heel optimistische boordcomputer, volgens mijn rekenmachine is het bijna 7l/100km (1/14.2). Valt redelijk mee vind ik (ongeveer 800km met een bak van 55liter). In ieder geval beter dan met de 1.9TDI DSG (vorige wagen) die een kleine liter meer nodig had en even goed dan de 1.9TDI met handbak die ik eerst had.

Ook beter dan de V50 drive (1.6D) en de 407 2.0 aut (163pk) die ik als voorloper had.

Kleine opmerking over het verbruik, ik kom geregeld in Duitsland ('s morgens vroeg en 's avonds laat steeds op topsnelheid) en ik rijd ook in Belgie stevig door. Snelweg, 120km/u, geeft minder dan 5l/100km op de boordcompter (doe ik enkel als ik te vroeg ben voor de volgende afspraak, anders veel sneller)
 

flip

Lid
TL@: je rijdt ook in België stevig door... nochtans horen we hier geregeld dat vooral bij wegeniswerken onze gesnorde vrienden steeds strenger optreden. Het lijkt wel dat Franse en Nederlandse buren nogal gehaast zijn op onze wegen. Pas terug uit Nederland (korte vakantie), en daar valt mij toch op dat de snelheidsbeperkingen strikter zijn. De pakkans is er dan ook groter?
120 km/u constant geeft ook bij mijn 1.6 tdi een gemiddelde van 4.7 - 4.8 l /100km. Maar je mag me wel straffen met een 2.0l dsg..., ik wil er zelfs wat extra-verbruik voor in ruil nemen.
 

TL@

Forumguru
Pakkans is redelijk in België vind ik. Vooral omdat onze Belgische nummerplaten slecht leesbaar zijn op de foto (de oude lichte rode hadden een leesbaarheid van iets boven de 50% en de nieuwe, donker rode zitten rond de 66%)

Ik rijd veel naar Brussel (vanuit Antwerpen) en op de A12 staan ze enkel op vrijdagnamiddag (als de zon schijnt, anders niet). Op de E19 zijn ze sowieso niet wakker voor 9u (dan ben ik al lang aan het werk)

Ik heb gemiddeld 2 boetes per jaar. Dit jaar zit ik al aan de helft (op de E40 naar Duitsland, 152, gecorrigeerd is dat 140 waar 120 mocht, 100€ boete)
 

ppx

Donateur
Mijn vorige 1.9TDI verbruikte rond de 5.5l/100km (+/- 1:18), maar mijn nieuwe O2 met de 2.0 CR TDI blijft daar zelfs iets onder. Momenteel goed 6.000km op de teller, dus mss nog iets zuiniger in de toekomst?
 

maartenv84

Senior Member
Ik zit nu met mijn 1.2TSI 6H op zo'n 6.1L/100km. Dit is met relatief weinig stadsverkeer en veel snelweg met limiet 100Km/h. Bij 120km/h heb ik een veel hoger verbruik (tegen de 7L/100km). Misschien zakt dat nog een beetje.

Overall gemiddelde over 3700Km is nu 6.69L/100km.
 

ppaddo

Lid
Na 25000 km gereden te hebben met mijn handgeschakelde 1.2 TSI kom ik gemiddeld uit op zo'n 1:15. Vrouwlief presteerde het onlangs om 1:17,5 te rijden.
Mijn gemiddelde rit bestaat uit veel snelwegilometers met stukken 120/130 (dus in de praktijk nog een klein beetje meer).
 

Darkside

Forumguru
zoals mijn sig aangeeft zit ik nu naar 20.000+ km's op 1:14,7. En als ik naar en van werk rij (deventer -> lelystad) dan rij ik zo'n 1:16.
Laatst van Zeeland naar amsterdam en terug gewoon netjes op CC 125 km/u 1:17,4 gereden.
Maar als de wind tegen zit (of als ik een keertje wil doorrijden) dan kom ik op 1:12 uit.

Maar gemiddeld nu toch bijna 1:15 en dat valt me nog niet tegen.
 

yal

Lid
Net Spanje op neer geweest met de Octavia Combi 1,8 TSI DSG7 volgens de boordcomputer ruim 1:12 gereden.
De realiteit is echter anders , na 500km ging er keer op keer 50 liter in, totaal 5000km gereden en 500 liter getankt!

Zuinig is de TSI niet en ik treuzel niet ,de auto is volgeladen en de airco staat ook aan.
In 17 uur 2000km rijden is voor mij absoluut geen record en met de tdi haal ik minimaal 850-900km p/tank op dezelfde rit en rijd ik harder.

Balen dat de skoda's niet op E10 mogen rijden, dat scheeld nogal met SP 98.

Groet Yal
 

rweersch

Actief lid
Ik had in de consumenten gids gezien dat E10 wel mocht, dealer zegt dat 't absoluut niet mag.
Bij gebruik van E10 vervalt de garantie zeiden ze bij de dealer, auto is er niet voor geschikt.
Blijkbaar denkt de Skoda-dealer het beter te weten dan Skoda zelf:
Kun je die E10 check vertrouwen?De gegevens over de auto’s die in de E10 check zijn opgenomen zijn afkomstig van gegevens die de ACEA – de Europese overkoepelende organisatie van autoproducenten – beschikbaar heeft gesteld en uit informatie van de officiële Nederlandse importeurs. Bij twijfel is het raadzaam het eigen autobedrijf om raad te vragen.
(bron)

Ik heb het inmiddels in Frankrijk al een paar keer getankt. Ik merk in elk geval geen verschil qua rijden.
 
Ik doe met mijn Skoda Octavia Combi 1.2 77 kW / 105 pk TSI Elegance Businessline op de cruisecontrol 5.1 dus bijna 1:20 bij 102 km/uur, teller staat nu op 9000 km en auto is 2,5 mnd jong
 
Bovenaan Onderaan