Verlichting voorkant vervangen, Xenon en Led

Bolkm00d

Senior Member
Rustig vragen hoor. BCM = Body Control Module. Dat is de zogenaamde boordnetmodule. Die boordnetmodule stuurt o.a. de relais voor knipperlichten, dimlichten, remlichten maar ook je centrale deur vergrendeling en een hoop andere zaken aan. Dus vanuit die boordnet module gaat er een signaal naar een elektrische motor of een relais of anderszins.
In elektrische schema's van VAG wordt dit ook wel de J519 unit genoemd

Na het installeren van xenon ik mijn o2 van een aantal jaren geleden iets meer dan een jaar probleemloos rondgereden.....
Na dit jaar begonnen de koplampen bij het starten uit zichzelf te knipperen. Na enige tijd begon de binnenverlichting een eigen leven te leiden, evenals de knipperlichten en kreeg ik doorlopend een oliemelding. Gevolg van dit avontuur was dat de bcm de geest heeft gegeven...Voor mij geen after market xenon meer.....
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb besloten om de halogeen H7 gloeilampen te houden en er een betere kwaliteit lamp in te zetten.
Mijn keuze is gevallen op de Philips white vision 4300K deze lampen hebben ece keur en moeten probleemloos gemonteerd kunnen worden. De lampjes af fabriek zullen wel de goedkoopste soort zijn en ik verwacht een duidelijke verbetering met de nieuwe lampen.

Ik heb die lampen gemonteerd en vrijdagavond een lange rit (circa 100 km) over een donkere weg gereden en ik ben er zeer tevreden over.
Duidelijk meer licht opbrengst en witter van kleur, de rechterzijde van de weg en berm worden veel beter verlicht als met de door de fabrikant geleverde lampjes.
Dus voor degene die niet durven of willen ombouwen naar xenon of led verlichting is dit misschien een goed alternatief.
 

turboturbo

Forumguru
Heel goede aanvulling @Skoda-MAN .
Voor halogeen reflector koplampen met H4 en H7 lampen er in zijn er genoeg gewone alternatieven die je eerst kunt proberen alvorens je heil te zoeken bij xenon of led. De bekende top 3:
  • Philips extreme vision
  • Osram Night Breaker (+)
  • De laatste is me even ontschoten....
 

Skoda-MAN

Forumguru
Die Philips white vision 4300K is behoorlijk nieuw in het assortiment en heeft een betere kleurtemperatuur (wit) en goede levensduur volgens de papieren (de extreme vision waren bij mij vrij snel overleden)
 

Skoda-MAN

Forumguru
Die Phillips Whitevision hebben zo te zien wel veel last van strooilicht :D

Vraag me dus af hoe ze aan het ECE keurmerk gekomen zijn (sjoemelambtenaar met sjoemelsoftware :maakmegek:)
Of zou de kofferruimte van die auto vol met stenen liggen?
Als je achter het stuur zit merk je niets van dat strooilicht gelukkig :deuk:
 

foxxie2

Senior Member
Waar ik trouwens zelf nog wel benieuwd naar ben... OEM xenon is voorzien van automatische hoogteregeling. Bij het aanzetten van de lampen zie je ze ook het juiste beeld bepalen voor dat moment. Valt er handmatig nog wat af te stellen aan de xenon's?

En hoe zit dat met het grootlicht? Het viel mij op dat aan 1 kant mijn grootlicht alles behalve groot is...

Je kan de xenon lampen uiteraard nog gewoon handmatig verstellen. Moet voor de apk. Heb ze pas bij mij nog weer op de goede hoogte gesteld.
 

Rickyyyyy

Senior Member
Vandaag heb ik in Amersfoort paar lampjes laten vervangen
... DRL LED.. Xenon 6000k... stadlicht LED.. vorig week binnen in alles veranderd in LED!

Hb het laten doen omdat ik niet wist hoe je xenon moest plaatsen ( had er ook geen zin in) kentekenlampjes moet alleen nog veranderd worden.. maar die doe ik vd week. heb gratis lanpjes van topxenon.nl ontvangen.

Omdat ik zo fijn ben geholpen daar had ik aangegeven dat ik zijn zaak even zou promoten dus ik hoop dat dit zo mag..en wie weet willen andere skoda rijders dit ook.. heeft me totaal 119euro gekost (incl. inbouw) valt mee vind ik zelf.. ben een tevreden klant.. zie fotos

2n0k5yu.jpg
 

Rutger0706

Senior Member
Ik zag net dat het 'kapotte lamp' signaal nog wel brandde in de boordcomputer, maar daar kom ik later nog op terug, wannnt........ Eerst moet de wegenwacht accuservice ff komen.....:maakmegek::D

Inmiddels een paar dagen verder. De melding van een kapotte lamp is 2 keer terug gekomen. Hij is ook 2 keer vanzelf weer verdwenen bij de volgende keer dat de auto gebruikt werd. Iemand een idee waar het aan kan liggen? Het gaat wel steeds om de lamp 'daylight front right'.

Alles werkt wel gewoon naar behoren.
 
Heb inmiddels nieuwe stadslampjes binnen. Iemand een idee hoe ik OEM Xenonlamp er uit krijg (zonder de boel te slopen)?
Ben al driftig op zoek naar een handleiding maar tot op heden zonder resultaat...
 

Rutger0706

Senior Member
Zie instructieboekje voor demonteren van de unit. Een aantal berichten terug in dit topic is het trouwens al kort uitgelegd hoe de unit en de lamp los komen.

- zekering omhoog
- borgpin eruit trekken
- witte borgmoer los draaien
- unit eruit schuiven
- stekker los klikken
- unit uitnemen

- afdekkap met daarop de ballast los klikken. Zit vast met 4 klemmetjes.
- je kunt nu in de unit kijken en de achterkant van de lamp zien. Draai deze tegen de klok in een kwartslag en je zult zien dat ie los komt. Voorzichtig uitnemen.

Daarna kan je overal bij.
 
Dankje Rutger0706!

De afdekkap had ik idd al los, maar omdat ik helaas weleens iets onbedoeld gesloopt heb, durfde ik niet teveel kracht te gebruiken om de lamp los te draaien.
Ga het proberen!
 

Rutger0706

Senior Member
Je kan op de stekkeraansluiting een klein palletje indrukken. Die hoor je klikken als je dat doet en dan trek je de stekker zo los. Zelfde principe als de afdekkap met daarop je xenonballast achterop je unit.
 
Bovenaan Onderaan