Verlichting voorkant vervangen, Xenon en Led

B@s0302

Senior Member
Even een vraag.. Heb zelf xenon af fabriek dus voor mn Skoda niet van toepassing maar heb nog een ander projectje.. Wat is nou de status van aftermarket xenon? Mocht tot op een gegeven moment niet meer ivm hoogteverstelling?
 

Rutger0706

Senior Member
Koplampsproeiers en automatische hoogteregeling zijn geen vereiste meer. Die artikelen zijn vervallen. Basisartikel van het verbod om anderen te verblinden blijft echter altijd van kracht, dus het is wel zaak om voor een goed lichtbeeld te zorgen als je het installeert. Verblinding kan op basis van visuele beoordeling al bekeurd worden, dus denk niet dat het je niet zal overkomen.
 

B@s0302

Senior Member
Das goed om te weten dank @Rutger0706 Heb nog een redelijk verbouwde Fiat Punto Sporting met wel Philips Vision erin dus het laaste zetje is misschien ook wel leuk
 

Rutger0706

Senior Member
Je kan de Regeling Voertuigen erop naslaan. Dan zal je zien dat de artikelen die voorheen over de eis van automatische hoogteregeling en koplampsproeiers gingen zijn vervallen.

Art 5.2.51 Regeling voertuigen:
Lid 1:
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

a. twee grote lichten;

b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 en 117, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;

Bijlage regeling voertuigen:
Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen
Artikel 115

Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:

  • a.de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;

  • b.de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool:

    244476
Artikel 116
[Vervallen.]

Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

Artikel 118
[Vervallen.]



Gewoon te installeren dus, zonder afhankelijk te zijn van een bouwjaar en sproeiers/hoogteregeling, mits:

Art 5.2.64:
Personenauto’s mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende lichten.

Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Art. 5.2.56:
Het dimlicht van personenauto’s moet goed zijn afgesteld, hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 113 en 114, van toepassing.
 
Zo, de stadslampjes vervangen door led's (https://www.xenonlamp.nl/stadslicht-6-highpower-canbus-2-0-led). I.c.m. Xenon is dat een hele verbetering, al vind ik dat deze lampjes op korte afstand wel heel erg fel zijn. Het zou m.i. beter geweest zijn als de lampjes meer richting wegdek gericht zouden staan dan omhoog te stralen. Maar da's een kleinigheid. Tegenliggers zullen er niet door verblind worden lijkt me.

Gevoelsmatig schijnen de Xenonlampen nu echter iets minder ver dan voorheen, al lijkt me dat erg onwaarschijnlijk. 'k Zal voor de zekerheid binnenkort even een meting laten doen als ik met het vermoeden blijf zitten dat de lampen minder ver stralen.
De melding van het kapotte stadslicht is i.i.g. verdwenen!

Dank voor de tips die hier gegeven zijn.

Voor evt. anderen die dit willen gaan doen, hier nog even de diverse stappen (overgenomen van Rutger0706 en aangevuld):

- witte borgmoer los draaien (zie instructieboekje bij vervangen lampjes)
- zekering omhoog (zie instructieboekje bij vervangen lampjes)
- borgpin eruit trekken (zie instructieboekje bij vervangen lampjes)
- unit eruit schuiven (zie instructieboekje bij vervangen lampjes)
- stekker los klikken (palletje indrukken; als je een klik hoort, kan de stekker gemakkelijk worden losgemaakt)
- unit uitnemen

Voor OEM Xenon:
- afdekkap met daarop de ballast los klikken. Zit vast met 4 klemmetjes.
- je kunt nu in de unit kijken en de achterkant van de lamp zien. Draai deze ongeveer een kwartslag tegen de klok in. De lamp komt dan los en kan voorzichtig worden uitgenomen.

Voor vervangen stadlicht: pak een platbektang en trek aan het plastic lipje (van zo'n 5cm groot). Het lampje kan nu vervangen worden.
 

Rutger0706

Senior Member
Ik blijf foutmeldingen in de boordcomputer houden op de dagrijlichten. Het valt me op dat als ik direct doorstart de melding niet optreed. Als ik het contact aan zet en een paar seconden wacht voordat ik doorstart komt de foutmelding wel naar voren. Telkens op een van de twee dagrijlichten.

Ik heb op advies van xenonlamp.nl deze lamp als eerst geplaatst:
https://www.xenonlamp.nl/canbus-led-dagrijverlichting-vervangingslamp

Daarop kreeg ik dus foutmeldingen, waarna ik in overleg met xenonlamp de zwaardere variant heb geprobeerd:
https://www.xenonlamp.nl/dagrijverlichting-canbus-led-vervangingslampen

Ook daarmee komt dezelfde foutmelding nog steeds naar voren op de boordcomputer als ik het contact aanzet. Ik heb nog niet gekeken hoe het is als ik direct doorstart.

@CranBerry ervaar jij ook meldingen van defecte lampen op je boordcomputer terwijl de boel gewoon werkt?

Is er iemand anders die een idee heeft waar het aan zou kunnen liggen?
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Je Skoda kent twee diagnoses over de Canbus / verlichtingscircuits nl. de kouddiagnose dat is gelijk als je de sleutel omdraait en warmdiagnose als de motor draait.
Binnen beide gevallen wordt een weerstandwaarde gemeten die in een bepaalde range moet liggen. Dit kan per auto wat verschillen zelfs. Foutieve waarde is lamp kapot melding op je dashboard
De remedie is een weerstand plaatsen.
 

Rutger0706

Senior Member
Aha.. Je ziet de volgende vraag al aan komen...

Wat voor weerstanden en hoe en waar moeten die geplaatst worden?
 

deVerhuizers.nl

Actief lid
Blijft toch vreemd... De lampen geven aan dat ze voor canbus geschikt zijn, maar toch foutmeldingen... Is dat echt zo'n lastig systeem??
 
@CranBerry ervaar jij ook meldingen van defecte lampen op je boordcomputer terwijl de boel gewoon werkt?

Nee, na vervanging van m'n stadslichten heb ik geen foutmelding meer gezien en de lampen werken prima. Het maakt niet uit of ik de motor (vrijwel) direct start of 'm eerst een tijdje op 'contact aan' laat staan.Wel valt me op dat ze behoorlijk last hebben van een paar flinke spanningsdips tijdens het starten, waardoor ze een paar keer bijna of helemaal uit gaan. Ben benieuwd of dat impact heeft op de levensduur.
 

Rutger0706

Senior Member
Ok. Ik begrijp dat je je dagrijlichten nog in halogeen hebt? Met de stadslichten ervaar ik ook geen problemen.
 
Klopt, DRL houd ik op old-school gloeilampen, omdat ze toch nooit tegelijk met de andere verlichting branden. Alleen de bochtenverlichting steekt daar minder fraai bij af, maar daar kan ik mee leven.
 

foxxie2

Senior Member
Ik heb de drl lampen in led. Storingsvrij! Maar de zelfde type led lampen geven bij de achteruittrijlampen wel weer storing! geeft wel aan hoe lastig het is.
 

Cobrakever

Actief lid
Ik blijf foutmeldingen in de boordcomputer houden op de dagrijlichten. Het valt me op dat als ik direct doorstart de melding niet optreed. Als ik het contact aan zet en een paar seconden wacht voordat ik doorstart komt de foutmelding wel naar voren. Telkens op een van de twee dagrijlichten.

Ik heb op advies van xenonlamp.nl deze lamp als eerst geplaatst:
https://www.xenonlamp.nl/canbus-led-dagrijverlichting-vervangingslamp

Daarop kreeg ik dus foutmeldingen, waarna ik in overleg met xenonlamp de zwaardere variant heb geprobeerd:
https://www.xenonlamp.nl/dagrijverlichting-canbus-led-vervangingslampen

Ook daarmee komt dezelfde foutmelding nog steeds naar voren op de boordcomputer als ik het contact aanzet. Ik heb nog niet gekeken hoe het is als ik direct doorstart.

@CranBerry ervaar jij ook meldingen van defecte lampen op je boordcomputer terwijl de boel gewoon werkt?

Is er iemand anders die een idee heeft waar het aan zou kunnen liggen?


Ik heb exact hetzelfde, met dezelfde lampen van xenonlamp.nl. Wellicht dat er een oplossing aangeboden kan worden.
Wanneer je direct doorstart krijg ik geen melding overigens.
Groet,
Rogier
 

ertromp

Forumguru
deze wordt super heet... zou dit niet aanraden!
Elke weerstand wordt helaas heet
Degelijke weerstanden kun je mooi bevestigen aan bijvoorbeeld de metalen beugel waar je claxon aan zit of waar de spoiler aan bevestigd zit
Niet zomaar aan andere bekabeling of kunststof delen vastmaken
 

Skoda-MAN

Forumguru
Het zou mooi zijn als je de stroomwaarde kon programeren via vcds zodat je ook werkelijk energie bespaart en niet die energie vernietigende weerstanden hoeft te gebruiken met alle nadelen van dien. @ertromp zou dat mogelijk zijn?
 

ertromp

Forumguru
Op de O3 doe je dat door de lampsoort te wijzigen met VCDS of VCP
Helaas op O2 en S2 is dat niet mogelijk en sta je dus vermogen weg te draaien over zo'n weerstand
 

tist

Actief lid
Ik lees juist dit:

ertromp schreef:

Zo ziet zo'n weerstand voor bijvoorbeeld je DRL er uit
Moet je parallel over de led lamp plaatsen
.

Kon het niet zo direct quoten, maar ik denk dat er een foutje instaat, volgens mij dient die dan wel in serie te staan ,en niet parallel.
Of ben ik verkeerd in mijn denken ?
 
Bovenaan Onderaan