Verlichting voorkant vervangen, Xenon en Led

turboturbo

Forumguru
In serie zou je 24V vragen maar je wilt 12V met een bepaald wattage vragen.
Als de led lamp bijv 1,5W is en een gloeilamp 20W dan heb je parallel een weerstand van 18,5W nodig?
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
@tist Je bent verkeerd in je denken en @ertromp heeft het, zoals gewoonlijk, goed.
De elektronica moet een stroomverbruik, Ampère, zien zoals de standaard situatie was. De weerstand lijkt dus kortgesloten te staan naar massa en zorgt ervoor dat de oude koplamp gesimuleerd wordt. (vandaar dat dat ding zo heet is als een ouderwetse gloeilamp)
 

tist

Actief lid
@tist Je bent verkeerd in je denken en @ertromp heeft het, zoals gewoonlijk, goed.
De elektronica moet een stroomverbruik, Ampère, zien zoals de standaard situatie was. De weerstand lijkt dus kortgesloten te staan naar massa en zorgt ervoor dat de oude koplamp gesimuleerd wordt. (vandaar dat dat ding zo heet is als een ouderwetse gloeilamp)

Klopt mijn denkwijze is/was verkeerd, nu ja het chassis is de massa ofte nul, en daar denk ik ergens verkeerd.
Autoelectriciteit is soms wel raar nadenken als je dat helemaal niet gewend bent :bloos:.

Edit,

Ben helemaal mee nu, ergens een uitleg gelezen :D
 
Laatst bewerkt:

tist

Actief lid
In serie zou je 24V vragen maar je wilt 12V met een bepaald wattage vragen.
Als de led lamp bijv 1,5W is en een gloeilamp 20W dan heb je parallel een weerstand van 18,5W nodig?

Dit snap ik niet, bij mijn weten word een weerstandwaarde in Ohm uitgedrukt, en indien nodig daarbij een bepaald wattage.
Als ik een electronica winkel binnen stap en daar een weerstand vraag van 18.5 W ( als exacte waarde bestaat) dan gaan ze me eerst en vooral vragen naar de waarde en dan bedoelen ze de ohmse waarde, of is dit ook weer een autoelektrische benadering van die weerstand/denkwijze en zie ik dat ook weer verkeerd.

Ik blijf het allemaal verder toch een rare beredenering vinden hoor.:pieker:

Edit,

zo te zien kan je in de autowereld wel weerstanden bestellen op Watt waarde, wel zakt dan de weerstandwaarde, is ook logisch, dus dit ook opgelost.:D
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru


Dit snap ik niet, bij mijn weten word een weerstandwaarde in Ohm uitgedrukt, en indien nodig daarbij een bepaald wattage.

Misschien heb je hier iets aan
SCHAKELINGEN EN ELEKTRONICA.

We weten dat de spanning in Volt wordt uitgedrukt, de stroomsterkte in Ampère en de weerstand in Ohm.

Spanning = Volt (U)

Stroomsterkte = Ampère (I)

Weerstand = Ohm (W)

Als de spanning toeneemt neemt de stroomsterkte toe en als de weerstand toeneemt, neemt de stroomsterkte af.

Met andere woorden: de stroomsterkte is evenredig met de spanning en omgekeerd evenredig met de weerstand.

Stroomsterkte neemt toe als de spanning toeneemt en neemt af als de weerstand toeneemt.

Dit is de wet van Ohm.
Spanning U
Stroomsterkte =--------------of wel I =---
Weerstand R

Stroomsterkte ontstaat als er een spanningsverschil in een gesloten circuit aanwezig is.

Serieschakeling:

Als er twee weerstanden (verbruikers) in serie worden geschakeld, is de totale weerstand of vervangingsweerstand gelijk aan de som van de afzonderlijke weerstanden.
In serie schakelen betekent achter elkaar schakelen, zonder dat er een “vertakking” aanwezig is.
Indien in dit geval èèn verbruiker uitvalt zullen de andere verbruikers ook niet meer werken.
Denk b.v. aan een kerstboomverlichting (de stroomkring is onderbroken).

Parallelschakeling:

Bij parallel schakelen (naast elkaar) van weerstanden (verbruikers) is de vervangingsweerstand altijd kleiner dan de kleinste weerstand.
Bij parallelschakeling van de verbruikers zijn er dus wel “vertakkingen” aanwezig.

Een voorbeeld van een parallelschakeling is het verlichtingssysteem in een voertuig.


Stroomsterkte:
Daar iedere verbruiker een bepaalde stroomsterkte nodig heeft om te kunnen functioneren, kan men niet zo maar de stroomsterkte verminderen.

Om de stroomsterkte te verminderen, moet de installatiespanning verhoogd worden.
Dit klinkt vreemd, omdat volgens de wet van Ohm de stroomsterkte toeneemt als de spanning verhoogd wordt.

Het uitgangspunt bij verhoging van de installatiespanning is echter dat aan het einde van de geleider een verbruiker aanwezig is die hetzelfde vermogen (Watt) opneemt.


Bij een lamp van 21 Watt zal de stroomsterkte bij een spanning van 12 volt

21
---- =1.75 A bedragen.
12

Bij een lamp van 21 Watt zal de stroomsterkte bij een spanning van 24 volt

21
---- =0.88 A bedragen
24

We zien dat bij een spanningsverdubbeling, maar bij een gelijk vermogen, de stroomsterkte is gehalveerd.
Ten gevolge van de kleinere stroomsterkte zal ook het spanningsverlies aanmerkelijk kleiner worden.

Vermogen:
De eenheid van elektrisch vermogen is de Watt.
Het vermogen is te bepalen door de spanning te vermenigvuldigen met de stroomsterkte
Watt = volt x ampère ofwel P = U x i
 

Jee13

Forumguru



Misschien heb je hier iets aan
SCHAKELINGEN EN ELEKTRONICA.

We weten dat de spanning in Volt wordt uitgedrukt, de stroomsterkte in Ampère en de weerstand in Ohm.

Spanning = Volt (U)

Stroomsterkte = Ampère (I)

Weerstand = Ohm (W)

Als de spanning toeneemt neemt de stroomsterkte toe en als de weerstand toeneemt, neemt de stroomsterkte af.

Met andere woorden: de stroomsterkte is evenredig met de spanning en omgekeerd evenredig met de weerstand.

Stroomsterkte neemt toe als de spanning toeneemt en neemt af als de weerstand toeneemt.

Dit is de wet van Ohm.
Spanning U
Stroomsterkte =--------------of wel I =---
Weerstand R

Stroomsterkte ontstaat als er een spanningsverschil in een gesloten circuit aanwezig is.

Serieschakeling:

Als er twee weerstanden (verbruikers) in serie worden geschakeld, is de totale weerstand of vervangingsweerstand gelijk aan de som van de afzonderlijke weerstanden.
In serie schakelen betekent achter elkaar schakelen, zonder dat er een “vertakking” aanwezig is.
Indien in dit geval èèn verbruiker uitvalt zullen de andere verbruikers ook niet meer werken.
Denk b.v. aan een kerstboomverlichting (de stroomkring is onderbroken).

Parallelschakeling:

Bij parallel schakelen (naast elkaar) van weerstanden (verbruikers) is de vervangingsweerstand altijd kleiner dan de kleinste weerstand.
Bij parallelschakeling van de verbruikers zijn er dus wel “vertakkingen” aanwezig.

Een voorbeeld van een parallelschakeling is het verlichtingssysteem in een voertuig.


Stroomsterkte:
Daar iedere verbruiker een bepaalde stroomsterkte nodig heeft om te kunnen functioneren, kan men niet zo maar de stroomsterkte verminderen.

Om de stroomsterkte te verminderen, moet de installatiespanning verhoogd worden.
Dit klinkt vreemd, omdat volgens de wet van Ohm de stroomsterkte toeneemt als de spanning verhoogd wordt.

Het uitgangspunt bij verhoging van de installatiespanning is echter dat aan het einde van de geleider een verbruiker aanwezig is die hetzelfde vermogen (Watt) opneemt.


Bij een lamp van 21 Watt zal de stroomsterkte bij een spanning van 12 volt

21
---- =1.75 A bedragen.
12

Bij een lamp van 21 Watt zal de stroomsterkte bij een spanning van 24 volt

21
---- =0.88 A bedragen
24

We zien dat bij een spanningsverdubbeling, maar bij een gelijk vermogen, de stroomsterkte is gehalveerd.
Ten gevolge van de kleinere stroomsterkte zal ook het spanningsverlies aanmerkelijk kleiner worden.

Vermogen:
De eenheid van elektrisch vermogen is de Watt.
Het vermogen is te bepalen door de spanning te vermenigvuldigen met de stroomsterkte
Watt = volt x ampère ofwel P = U x i


Old skool natuurkunde, goed uitgelegd
 

tist

Actief lid



Misschien heb je hier iets aan
SCHAKELINGEN EN ELEKTRONICA.

We weten dat de spanning in Volt wordt uitgedrukt, de stroomsterkte in Ampère en de weerstand in Ohm.

Weerstand = Ohm (W)


Al uwen uitleg ten spijt bij mij is een Weerstandswaarde nog steeds in OHM uigedrukt en nooit ofte nimmer in W(att)!
Meestal ziet =en in schema's R alszijnde de weerstand, een W heb ik daarvoor nog nooit gezien in elektronica.

"De ohm (symbool: Ω, de Griekse hoofdletter omega) is de afgeleide SI-eenheid voor elektrische weerstand. De ohm is vernoemd naar Georg Ohm, een Duitse natuurkundige.
De ohm is de elektrische weerstand tussen twee punten van een homogene geleider als bij een constant potentiaalverschil van 1 volt tussen die punten een constante stroom van 1 ampère ontstaat.
Uitgedrukt in SI-eenheden: 1 Ω = 1 kgm2A-2s-3. De inverse is de siemens.
d8cc738e93447863985ec33378221433.png
, in symbolen:
6c1c3c2808421de6d0864e167f3a26dd.png
"

Als ge graag formulekes hebt er zijn er nog heel veel zenne, zeker in wisselspanning das nog andere koek, maar daar ga ik me niet verder mee bezighouden, heeft met dit ook geen uitstaans.
 

Rutger0706

Senior Member
Ik heb besloten de LED dagrijlichten terug te sturen.

Overdag wanneer de DRL's branden is er vaak niks aan de hand en werkt het zonder canbus storingen. Echter zodra het donker wordt en de dimlichten het overnemen neemt de boordcomputer 2 kapotte dagrijlampen waar als de LED's erin zitten.

Ik heb nog zitten denken aan een weerstand, maar dat wordt weer warm enzo.. Ben er klaar mee. De xenon's en de dagrijlichten branden nooit tegelijk, dus dat zie je niet. Daarnaast zit ik in de auto als ze branden en ga ik wel gewoon opzoek naar een wat witter halogeen exemplaar ;)

Hoe zou de kentekenverlichting het doen met ledjes?
 

CDK

Forumguru
ook bij de kentekenverlichting zal je leds met (al dan niet ingebouwde) weerstanden nodig hebben....
 

Rutger0706

Senior Member
Ik blijf wel lekker bij origineel.. Ga er geen grotere grijns van krijgen als het wel allemaal LED is, al is het wel mooi natuurlijk. Ik ga me alleen maar irriteren aan dat vervelende lampje in het tellerhuis als ik weet dat het fysiek allemaal werkt..

Zal er niet minder om slapen ofzo.. Daar rijdt het te lekker voor:D
 

dre

Actief lid
Vorige week ook maar de dagrijverlichting vervangen van mijn o2 combi door deze ledlampen: https://www.xenonlamp.nl/canbus-led-dagrijverlichting-vervangingslamp

De eerste paar ritten geen enkele storing maar daarna kwamen de eerste foutmeldingen. Niet elke rit en ook nooit direct maar pas na enkele minuten rijden. Dus bij xenonlamp.nl even geinformeerd en zij hadden van meerdere skodarijders hetzelfde probleem gehoord. Volgens hen komt dit probleem vooral op warme dagen voor.

Zij stelden mij als oplossing deze kabel voor:
https://www.xenonlamp.nl/rem-achterlicht-canbus-kabel
iemand hier ervaring mee?
 

dre

Actief lid
merci @Antera , ze zijn besteld dus ben benieuwd wat dit gaat geven. xenonlamp.nl vroeg zelf nog om hen op de hoogte te houden en anders zouden zij nog naar een andere oplossing zoeken.
 

foxxie2

Senior Member
Voor die prijs kan je misschien beter bij conrad een paar weerstanden kopen en zelf solderen. Blijft een gekloot bij de octavia. Ik heb in de dagrij led geen storing de zelfde besteld voor de achteruit en wel storing...
 

dre

Actief lid
Dat is dan weer minder goed nieuws. Ze zijn onderweg dus hoop dat door deze kabels het probleem opgelost is en anders zoek ik inderdaad wel naar een andere oplossing.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 

ertromp

Forumguru
Jammer alleen dat die weerstanden van Xenonlamp zo te zien niet de juiste aansluitingen hebben om bij je DRL's er tussen te klikken.
Zelf had ik in mijn O2 de leds en weerstanden van Ledoli en dat was top spul en gebruiksklaar.
Zorg dat je de weerstanden straks ophangt aan een beugeltje van claxon of spoiler en dat ze nergens tegen aan rammelen. Die weerstanden kunnen zo de 70 graden halen
 
  • Leuk
Waarderingen: dre

Roeland80

Forumguru
Jammer alleen dat die weerstanden van Xenonlamp zo te zien niet de juiste aansluitingen hebben om bij je DRL's er tussen te klikken.
Zelf had ik in mijn O2 de leds en weerstanden van Ledoli en dat was top spul en gebruiksklaar.
Zorg dat je de weerstanden straks ophangt aan een beugeltje van claxon of spoiler en dat ze nergens tegen aan rammelen. Die weerstanden kunnen zo de 70 graden halen

Ik heb ze ook van Ledoli is inderdaad top spul alleen heel soms een storing op het dashboard vooral als het warm weer is en dan altijd de rechtse DRL...

Ik heb deze als achteruit verlichting zonder storing heb ze ook op de DRL geprobeerd ook geen storing:
http://s.aliexpress.com/nQnqaUFb
 

ertromp

Forumguru
Ik heb ze ook van Ledoli is inderdaad top spul alleen heel soms een storing op het dashboard vooral als het warm weer is en dan altijd de rechtse DRL...

Ik heb deze als achteruit verlichting zonder storing heb ze ook op de DRL geprobeerd ook geen storing:
http://s.aliexpress.com/nQnqaUFb
De Ledoli met of zonder extra weerstand?

De Ali kan zonder weerstand op jou O2 geen storing geven maar zet dezelfde lamp op een andere O2 (ook zonder weerstand) en .............................. storing.

Het is echt afwachten of de zogenaamde can bus geschikte led op elke O2 of S2 storingen gaat geven.
 

Roeland80

Forumguru
De Ledoli met of zonder extra weerstand?

De Ali kan zonder weerstand op jou O2 geen storing geven maar zet dezelfde lamp op een andere O2 (ook zonder weerstand) en .............................. storing.

Het is echt afwachten of de zogenaamde can bus geschikte led op elke O2 of S2 storingen gaat geven.

Met extra weerstand deze waren speciaal voor de O2 zeiden ze bij Ledoli. Dus ik denk dat die van Ledoli ook afwachten is of die het altijd doen op je O2 S2 scheeld wel dat je bij deze wel garantie hebt als ze het niet storings vrij doen....
 

dre

Actief lid
Blijft echt miserie inderdaad. Die jongens(xenonlamp) hadden mij ook gegarandeerd dat die zogenaamde can bus led geen foutmeldingen zouden geven. Tot ze er een paar dagen in zaten. Dus morgen die weerstanden maar eens proberen deftig te monteren en kijken wat dat oplevert.
 
Bovenaan Onderaan