Verkoop nieuwe auto's in Nederland.

vleier

Forumguru
Qua lenen denk ik dat veel mensen die lenen dat voor grotere uitgaven doen.

Aanschaf auto maar zelfs consumptief krediet voor het verbouwen of groot onderhoud van het het huis. Heb dat in het verleden ook wel gedaan. Was gewoon een rekensom; hoeveel kom ik tekort en hoe lang duurt het om dat bij elkaar te sparen / hoe lang duurt het en wat kost het extra om het te financieren en af te lossen. Is het mij de extra leenkosten waard of niet?

Zoals hier al is aangegeven, als je het goed in kunt schatten en netjes af kunt betalen kan het denk ik niet heel veel kwaad.

Qua aanschaf zou ik trouwens denken dat nieuwe auto’s grotendeels zakelijk worden aangeschaft / geleased en dat particulieren die in de gelegenheid zijn om nieuw te kopen daar vast middelen voor hebben en daarvoor niet lenen. Maar goed, das weer een aanname.

Las ergens dat dat ook in de meeste gevallen zo is. Ik heb zelf net een huis gekocht. heb met opzet zo min mogelijk zelf geleend (geluk met vroeg werken en veel sparen waar het mogelijk was) Ik kan nu goed rondkomen en kan ook erbij sparen (moet zeggen dat ik ook geluk heb met een lage rente).
mijn vriendin is nu op zoek naar een Audi A3 diesel voor haar werk en zij wil niet eens geld van mij aannemen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Lenen is eigenlijk achteraf sparen.
Bij vooraf sparen kun je, zolang je het nog niet hebt uitgegeven, er nog voor kiezen om je geld een heel andere bestemming te geven, of helemaal (nog) niet te besteden. Bij achteraf sparen heb je die keuze niet meer, maar heb je alleen nog de verplichting om door te blijven sparen totdat het geleende geld plus de "huurprijs" van dat geld (de rente dus) is afbetaald.

Daar kun je voor kiezen, maar ik hou er niet zo van en vooral niet als het om roerende goederen gaat...
 

vleier

Forumguru
Lenen is eigenlijk achteraf sparen.
Bij vooraf sparen kun je, zolang je het nog niet hebt uitgegeven, er nog voor kiezen om je geld een heel andere bestemming te geven, of helemaal (nog) niet te besteden. Bij achteraf sparen heb je die keuze niet meer, maar heb je alleen nog de verplichting om door te blijven sparen totdat het geleende geld plus de "huurprijs" van dat geld (de rente dus) is afbetaald.

Daar kun je voor kiezen, maar ik hou er niet zo van en vooral niet als het om roerende goederen gaat...
Die mening deel ik dus ook met jou.
Ontroerende goederen stijgen en dalen veel minder dus je houd meer kans dat de te lenen bedragen ook afbetaald kunnen worden.
Je wilt niet weten hoeveel mensen in de recessie in de problemen zijn gekomen dat zij hun leningen niet konden betalen van de auto omdat ze precies die auto met die opties wouden hebben maar geen lease auto konden krijgen.

Wat betaal je dan per maand??
Paar tientjes of praten we dan ook om ongeveer 200 euro per maand???
 

leon-cupra

Forumguru
@vleier, je kan dat ook doortrekken naar woningen hoor. De voorbije 10-15jaar zijn banken heel soepel geweest in het toekennen van woonkredieten. Als je zou weten hoeveel gezinnen het beleg op hun boterham niet kunnen betalen, die extra leningen dienen aan te gaan voor grotere uitgaven en die steeds dieper en dieper in de schulden geraken. En als ze dan een tegenslag tegen komen ...
Maar meestal begint de miserie met de grootte van het woonkrediet.

Gelukkig zijn de banken sinds de laatste crisis terug een beetje strenger en realistischer (toen wij voor een lening keken, was het voldoende voor de bank dat we nog 1/3 van ons inkomen overhielden om van te leven:pieker:)
 

EdK

Forumguru
Tsja geld lenen...
Ik heb helaas / gelukkig een opvoeding genoten van de oude stempel.
Mijn Pa zei altijd als het een kwartje kost en je hebt een dubbeltje dan zal je motten sparen tot het dubbeltje een kwartje is.
En ondanks dat sparen tegenwoordig met de lage rente's niet echt stimulerend is ben ik blij dat ik die opvoeding heb genoten.
Het baard mij dan ook zorgen als ik in de krant onlangs las dat de jeugd heden ten dagen de waarde van geld niet meer ziet.. want het is tegenwoordig een plastic kaartje ( ook alweer ouderwets ) en een scherm waar wat getalletjes op staan op je persoonlijke site van de bank.

Lenen ( hypotheek ) voor een woning daar zou ik dan nog wel aan beginnen omdat een woning als waarde vast gezien kan worden. En als de huizenmarkt in elkaar donderd dan is het maar een paar jaar langer op locatie blijven wonen tot de waarde weer is gestegen.
Lenen voor witgoed etc, never en nooit..... in mijn financiën plaatje heb ik een potje onvoorzien.
Dus als die droger of wasmachine de opeens de geest geeft dan kan ik hier uit deze bekostigen.

En lenen voor een wagen ( voorheen motorfiets ) ??
Nooit en te nimmer !!!
Ben begonnen met 2e hands motors en door kopen / verkopen en weer kopen me opgewerkt naar een nieuwe motorfiets.
Die steeds weer op juiste moment verkocht en dan een weer een nieuwe gekocht.
En toen ik overstapte na ruim 20 jaar van motor naar pedaalemmers op 4 wielen ( ook wel auto genoemd ) begon ik met een 2 jaar oude peus , en na 2 jaar was mijn geld potje zover dat ik kon overstappen naar mijn Fabia 1 Combi nieuw.
En zo in de jaren van de Fabia naar de RR en de Yeti en nu weer naar een Fabia 3 combi.
En niet naar een Fabia terug omdat het potje leeg raakte ! Nee ik kan weer kleiner rijden omdat ik de omvang van de Yeti niet meer nodig heb.
En dus de Fab 3 voor mij groot zat is !
Prive lease en lenen zullen voor mij nooit een wijze zijn om auto te rijden, beide constructies komen bij die bankgraaiers vandaan en die willen er aan verdienen en het liefst zoveel mogelijk !
En zoals bij elke reclame over een leen constructie , er staat onderin " LENEN KOST GELD "
En hoe je het went of keert, een wagen zal tov een woning NOOIT in waarde stijgen !
Gaan we een recessie in dan kunnen beide producten in waarde dalen, maar na die recessie zal de woning in waarde stijgen maar die wagen zal blijven dalen in waarde....

Dus ja ik was vroeger niet altijd blij met die opvoeding van me Pa, maar tsja je word wat ouder en wijzer en komt er achter dat die ouwe lui eigenlijk best wel wat wisten, en ben ze dus tot heden nog steeds dankbaar dat ze me deze opvoeding hebben meegegeven....

Ouderwets ?? So be it !!
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK , 100% gelijk maar de jeugd zit nu volledig anders in elkaar (in soms wordt je in die richting geduwd zowel als ouder en"kind). In onze familie zitten nu enkeke pubers, als je de verhalen hoort. :sterretjes:Dat gaat dan nog maar puur of kleding. 2 dagen dezelfde kleding dragen en je wordt al als "viezerik" bestempeld, geen merkkledij en je wordt bestempeld als "arme luis". Niet meedoen met de merken-cultuur is gepest worden, uit de groep gegooid worden, .. Je kan als ouder zeggen "nee, je krijgt geen merkenkledij" maar zou je graag hebben als ouder dat je kind uitgesloten wordt? Maja wetende als ouder dat de bal dan eigenlijk verkeerd rolt?? :pieker:
 

EdK

Forumguru
Tsja maar waar begint dat ??
Juist bij de ouders.....

Voorbeeld: Als je geen Skoda rijd tegenwoordig dan hoor je er echt niet meer bij !!!
En een kleine 20 jaar was dat toch even anders, durfde men de sleutel van een skoda tijdens een verjaardag niet op tafel te leggen met merk logo naar boven
parkeerde men de skoda liefst 2 straten verderop tijdens een verjaardag....
Want tsja toen... toen hoorde je er echt niet bij met een Skoda en werd je het pispaaltje in de familie....

Dus de kinderen kun je het nog niet eens kwalijk nemen, de problemen worden gecreërd door de ouders...
Geef mij maar de UK met hun school uniformen, allemaal gelijk maw je gaat kijken naar de persoon zelf..
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK , zo simpel ligt het niet. Een kind dat gepest wordt ... dat weegt enorm op een kind. En hoeveel keer lees je niet dat een puber zelfmoord pleegt omwille van langdurig pestgedrag? Zijn ook absoluut mijn opvoedingswaarden niet dat alles merkgebonden en status moet zijn, maar zou ook niet graag een kind hebben dat uitgesloten en gepest wordt. Uiteindelijk als je kind de juiste waarden meekrijgt en zelf moet werken voor zijn geld, zal het wel terug de juiste richting uitgaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
een kleine 20 jaar was dat toch even anders, durfde men de sleutel van een skoda tijdens een verjaardag niet op tafel te leggen met merk logo naar boven, parkeerde men de skoda liefst 2 straten verderop tijdens een verjaardag...
Nou... ik rij Skoda sinds 2002 (een door de zaak nieuw gekochte F1 combi met alles d'rop en d'ran), maar mijn baas was toch echt de enige die ik er met enige nadruk van moest overtuigen dat dit toch eigenlijk gewoon een VW in een goedkoper pak was, Want eigenlijk hoorde ik qua functie in een Volvo 440 te rijden, maar die was een stuk duurder (ook voor mij - er was toen ook al bijtelling) en voor mij een stuk minder praktisch.
Mijn familie was verstandiger - die vonden het meteen al een nette auto... :jaja:
 

vleier

Forumguru
Tsja geld lenen...
Ik heb helaas / gelukkig een opvoeding genoten van de oude stempel.
Mijn Pa zei altijd als het een kwartje kost en je hebt een dubbeltje dan zal je motten sparen tot het dubbeltje een kwartje is.
En ondanks dat sparen tegenwoordig met de lage rente's niet echt stimulerend is ben ik blij dat ik die opvoeding heb genoten.
Het baard mij dan ook zorgen als ik in de krant onlangs las dat de jeugd heden ten dagen de waarde van geld niet meer ziet.. want het is tegenwoordig een plastic kaartje ( ook alweer ouderwets ) en een scherm waar wat getalletjes op staan op je persoonlijke site van de bank.

Prive lease en lenen zullen voor mij nooit een wijze zijn om auto te rijden, beide constructies komen bij die bankgraaiers vandaan en die willen er aan verdienen en het liefst zoveel mogelijk !
En zoals bij elke reclame over een leen constructie , er staat onderin " LENEN KOST GELD "
En hoe je het went of keert, een wagen zal tov een woning NOOIT in waarde stijgen !
Gaan we een recessie in dan kunnen beide producten in waarde dalen, maar na die recessie zal de woning in waarde stijgen maar die wagen zal blijven dalen in waarde....

Dus ja ik was vroeger niet altijd blij met die opvoeding van me Pa, maar tsja je word wat ouder en wijzer en komt er achter dat die ouwe lui eigenlijk best wel wat wisten, en ben ze dus tot heden nog steeds dankbaar dat ze me deze opvoeding hebben meegegeven....

Ouderwets ?? So be it !!

Klopt en zo ben ik ook gelukkig opgevoed. We hebben hier bij ons thuis nooit meer geleend voor het huis dan de aanschafwaarde. (ik zelfs minder) ik kon alles doen wat ik wou en wat ik een goede besteding vond.
De jeugd zo geworden door naar veel volwassenen te kijken. Kijk maar eens hoeveel er in de bijstand zitten en eigenlijk alles kunnen doen wat ze willen door net tussen de regels door te lezen. Het is bijna te gek voor woorden dat iemand in de bijstand een mercedes van 3 jaar oud kan kopen maar een hard werkende volwassene net kan rond komen van zijn loon om zijn huur/lening af te betalen en zijn kinderen naar school te laten gaan.

@EdK , 100% gelijk maar de jeugd zit nu volledig anders in elkaar (in soms wordt je in die richting geduwd zowel als ouder en"kind). In onze familie zitten nu enkeke pubers, als je de verhalen hoort. :sterretjes:Dat gaat dan nog maar puur of kleding. 2 dagen dezelfde kleding dragen en je wordt al als "viezerik" bestempeld, geen merkkledij en je wordt bestempeld als "arme luis". Niet meedoen met de merken-cultuur is gepest worden, uit de groep gegooid worden, .. Je kan als ouder zeggen "nee, je krijgt geen merkenkledij" maar zou je graag hebben als ouder dat je kind uitgesloten wordt? Maja wetende als ouder dat de bal dan eigenlijk verkeerd rolt?? :pieker:
Ja ik ben jaren lang gespest omdat ik niet iets anders was (gelukkig nu niet meer) ben zelfs blij dat ik uit die kameraden groep ben. Misschien moet je als je niet helemaal binnen de groep past eens kijken bij andere groepen hoe het daar is. Ik heb gelukking nooit wat gehad met merkkleding. En zo zijn er nog wel veel meer. Ik draag het nu wel maar zonder de groe stikkers ik heb het nu omdat het gewoon stevige broeken zijn. (ik haal echt nooit kleding dus die 100 euro per 4 jaar voor een broek vind ik het waard)

@EdK , zo simpel ligt het niet. Een kind dat gepest wordt ... dat weegt enorm op een kind. En hoeveel keer lees je niet dat een puber zelfmoord pleegt omwille van langdurig pestgedrag? Zijn ook absoluut mijn opvoedingswaarden niet dat alles merkgebonden en status moet zijn, maar zou ook niet graag een kind hebben dat uitgesloten en gepest wordt. Uiteindelijk als je kind de juiste waarden meekrijgt en zelf moet werken voor zijn geld, zal het wel terug de juiste richting uitgaan.

Ja hoeveel kinderen weten wat werk is. Meeste krijgen alles al wel vrij snel voor elkaar door niet te werken. Ik ben begonnen met werken toen ik 15 was (gewoon simpel vegen en opruimen) en ik heb er veel van geleerd. Hoor nu verhalen van mensen van 15 die niet gaan werken omdat om 7 uur bed gaan op zaterdag wel heel zwaar is. Of het uitgaan lijd eronder. Dit is nu de jeugd.
 

leon-cupra

Forumguru
@vleier , je veralgemeent wel enorm ;)
Ik ken nog genoeg jongeren die wel bijverdienen in het weekend of tijdens de week nog gaan babysitten of dergelijke. En in mijn tijd had je ook al de jongeren die het lastig vonden om om 7u op te staan. Is zeker niet van enkel deze generatie. En ook, niet iedereen is in de mogelijkheid om er een jobke bij te nemen. Mijn broer heeft quasi nooit een bijverdienste gehad omdat hij zijn tijd nodig had om te studeren, met als resultaat dat hij nu een mooi diploma, job en loon heeft. Ik daarentegen, kon het mij studie gewijs wel permiteren om vele vrije momenten te gaan werken. Heb veel verdiend maar ook veel opgedaan tijdens mijn jeugd :D
 

vleier

Forumguru
@vleier , je veralgemeent wel enorm ;)
Ik ken nog genoeg jongeren die wel bijverdienen in het weekend of tijdens de week nog gaan babysitten of dergelijke. En in mijn tijd had je ook al de jongeren die het lastig vonden om om 7u op te staan. Is zeker niet van enkel deze generatie. En ook, niet iedereen is in de mogelijkheid om er een jobke bij te nemen. Mijn broer heeft quasi nooit een bijverdienste gehad omdat hij zijn tijd nodig had om te studeren, met als resultaat dat hij nu een mooi diploma, job en loon heeft. Ik daarentegen, kon het mij studie gewijs wel permiteren om vele vrije momenten te gaan werken. Heb veel verdiend maar ook veel opgedaan tijdens mijn jeugd :D

Ik zeg ook niet alle jeugd. Maar merk wel dat de meeste er niet echt sin in hebben. Nu heeft niet iedereen altijd even veel zin om te werken (ik ook niet altijd) maar ergens is het soms ook wel een goede opvoeding dat je als persoon bij andere mensen de voeten onder de tafel kunt steken. Veel dingen die ik heb geleerd gebruik ik totaal niet terwijl andere dingen juist nooit uitgelegd zijn op school. Daarnaast moet je wel heel goed weten wat je wil gaan doen als je alles gelijk op school doet. heb 2 collegas die eerder iets anders hebben geleerd maar er later achter kwamen dat het op school heel anders was dan in de praktijk.

Studie gaat bij mij altijd wel voor op het werk. Zeg ik ook tegen alle mensen die bij ons werken en die nog leren. Maar om dan gelijk geld te moeten leven voor een auto omdat die ene Starlet van 2000 euro niet genoeg status heeft maar die dikke duitser wel. Dan heb ik echt zoiets van waarom is dat zo belangrijk.

Nu moet ik wel zeggen dat ik een MB reed toen ik naar school ging. Het was een oldtimer dus ik had alles uitgerekend en kwam erop uit dat ik met die mercedes uit 1975 goedkoper kon rijden dan dat ik een andere benzine auto kocht. heb er jaren in gereden en tot op heden spijt dat ik die weg heb gedaan. Komt die auto me ooit weer op het pad dan zal ik er veel van mijn spaargeld voor over hebben om die te kopen
 

ronald_j

Actief lid
[QUOTE="EdK, post: 762331, member]
En zoals bij elke reclame over een leen constructie , er staat onderin " LENEN KOST GELD" [/QUOTE]
Eigenlijk vind ik dan ook dat men moet spreken over het huren van geld. Zo noemen we het als je ergens gebruik van mag maken in ruil voor geld. Echt lenen doe je bij vrienden die er niets voor terug willen. En of je nu van een vriend 10000 euro moet lenen voor een auto?....

Edit: Quote is helaas niet goedgegaan.
 

vleier

Forumguru
[QUOTE="EdK, post: 762331, member]
En zoals bij elke reclame over een leen constructie , er staat onderin " LENEN KOST GELD"
Eigenlijk vind ik dan ook dat men moet spreken over het huren van geld. Zo noemen we het als je ergens gebruik van mag maken in ruil voor geld. Echt lenen doe je bij vrienden die er niets voor terug willen. En of je nu van een vriend 10000 euro moet lenen voor een auto?....

Edit: Quote is helaas niet goedgegaan.[/QUOTE]


Dus een koop huis word gekocht van gehuurd geld???? word het dan niet een huurkoophuis ???:pieker::pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Linksom of rechtsom , lenen of huren of wat voor naampje je er ook aan geeft, het kost geld.
Want als ik 10K aan familie / vrienden zou uitlenen dan wil ik daar toch echt wel een vergoeding voor zien.
Want al is die erg laag maar de rente ga ik dan zeker missen.

Maar lenen aan familie of vrienden is al iets waar ik niet zo gauw aan zou beginnen.
Zijn al erg veel goede vriendschappen door kapot gegaan..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is zeker waar en zou ik ook niet snel doen. Voor mijn kinderen maak ik echter graag een uitzondering. Altijd alles keurig netjes af- en terugbetaald
 

haassie

Forumguru
Mee eens. Niet alleen de huidge maar ook wij. Gepensioneerden worden iedere keer gekort of op nul gehouden hetgeen automatisch betekent dat je gekort wordt, alles wordt immers duurder. Jaar op jaar.

Aan de andere kant, er zijn voor de huidige pensionadas ook hele goede jaren geweest: Premievrije jaren, vervroegde uittreding, volledige indexering en eindloon gebaseerde pensioenen, gaan wij niet meer meemaken ben ik bang.

Daarnaast is het een generatie die voor 50000 gulden een huis hebben gekocht. Die nu voor 300.000 eu verkocht worden? Naast je opgebouwde pensioen en aow.

Dan kan je best een nieuw karretje kopen....anders blijft het vnl voorbestemd aan de leasemarkt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus een koop huis word gekocht van gehuurd geld???? word het dan niet een huurkoophuis ???:pieker::pieker:
Dat zijn twee verschillende transacties, waarbij je [1] het geld hebt gehuurd (=tegen vergoeding in bruikleen) om [2] een huis in eigendom te kunnen verkrijgen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Daarnaast is het een generatie die voor 50000 gulden een huis hebben gekocht. Die nu voor 300.000 eu verkocht worden? Naast je opgebouwde pensioen en aow.
50k guldens voor een huis? Dat zijn prijzen uit de late jaren '60.
Dié generatie raakt zo langzamerhand dus aardig uitgedund, hoor, nog afgezien van het gegeven dat je die overwaarde pas kunt benutten als de tent eerst is verkocht. En het is niet iederéén gegeven om een leuk en niet te duur seniorenhokkie te vinden en van de rest een dikke camper of zo aan te schaffen om daarmee de wijde wereld in te trekken.
Verkijk je dus niet op die "We zijn er bijna!"-deelnemers, want da's nou niet bepaald een gemiddeld beeld van de babyboomers...

Onze eerste koop(nieuwbouw)woning kostte in 1972 al 72k guldens en om in 2009 te kunnen verhuizen naar de huidige moest er nog een vrij aanzienlijk bedrag worden bijgeleend bovenop de opbrengst van die eerste. Ik klaag niet, begrijp me goed, maar we wonen nu tamelijk levensloopbestendig dus de eventuele overwaarde van de huidige woning zal, naar wij hopen, tzt wel in de erfenis terechtkomen. Tot dat moment zit het geld dus gewoon vast in de stenen.
 
Bovenaan Onderaan