Verkoop nieuwe auto's in Nederland.

Fabia 123

Forumguru
Beste forum leden,

Onderstaande topic betreft alle merken.

De verkoop van nieuwe auto's in Europa is al enkele jaren aan het groeien.
Maar niet in Nederland (België weet ik niet). Hoe kan dat?
Natuurlijk is er het effect van de bijtelling, maar het lijkt erop dat particulieren ook minder nieuwe auto's kopen als in het verleden.
Zijn nieuwe auto's te duur?
Blijven we langer met een auto rijden?
Of zijn er andere redenen?
Wat denken jullie?
 

Noord26

Forumguru
Andere prioriteiten als splinternieuw willen/kunnen rijden. Scheelde bij ons (in aanschaf tenminste, dus afschrijving op langere duur) 50% tov een nieuwe auto. Toen was hij 2 jaar oud.

Rijdt persoonlijk liever in een auto van 2 jaar ouder, die het exact hetzelfde doet als een splinternieuwe, en steek het geld dan in een nieuwe keuken. En in ons geval ook nog een nieuwe badkamer zoveel als het scheelde. ;)

We opteerden hem eerst een jaar of 4 willen rijden. Maar die zijn inmiddels al weer voorbij. De auto bevalt nog steeds zo goed na diverse proefritjes in andere auto's te hebben gemaakt, dat we er nog maar een periode aan vast gaan plakken.

Daarom vandaag ook maar getekend voor iets heel anders als een auto; een (lucht-water) warmtepomp. Zit tenminste nog grofweg 50% subsidie op. Kun je bij een andere auto kopen niet zeggen. De bedoeling is om van de subsidie straks nog zonnepanelen te laten plaatsen.
 

vleier

Forumguru
Het is gewoon een prioriteit gebeuren.
De bijtelling is veranderd dus is het niet meer rendabel om nog stel de plug-in auto te kopen aangezien die niet snel genoeg kunnen worden geleverd.
Daarnaast is het zo dat mensen ook wel langer doorrijden met een auto maar ook dat er gewoon minder mensen een auto willen hebben.
De trend is nu dat het Car-Sharing een groot ding aan het worden is in de steden (moet er niet aan denken om mijn auto uit te moeten lenen) en de jeugd steeds minder interesse heeft in auto's (bevalve het altijd mooie oosten daar heeft bijna iedereen boven de 20 een auto goed te merken bij ons thuis).
Daarnaast zijn de kosten gewoon te hoog voor een nieuwe auto als de afschrijving erbij in word gerekend zoals @Noord26 al aangeeft.
De techniek gaat nog wel vooruit maar niet zo snel meer als vroeger. De auto word daarnaast de das omgedaan door de (r)overheid.
 

EdK

Forumguru
Zijn nieuwe auto's te duur?
Blijven we langer met een auto rijden?
Of zijn er andere redenen?
Wat denken jullie?

Privé sprekend denk ik nadat we de recessie net achter de rug hebben mensen eerst gewacht hebben en nu wel kijkende zijn maar nieuw gewoon nog te duur vinden en derhalve door blijven rijden of naar jonge 2e hands gaan kijken.
Als ik voor mezelf kijk, rij nu de Yeti met die mooie ronde DLR lichten, die ik toendertijd voor een acceptabele prijs kocht.
Als ik nu kijk voor de Yeti met dezelfde optie's dan schiet de prijs met een 4 a 5k naar boven.
En ondanks dat ik het zou kunnen betalen is het bedrag onder aan de streep mij te hoog voor een wagen.

Onlangs moest ik even een VW polo terugbrengen naar de dealer en mijn bedrijfswagen ophalen, en was blij verrast over de polo en zijn weggedrag en pit mbt optrekken en rijgedrag.
Dus had zoiets van dit zou wel eens een vervanger kunnen zijn voor de Yeti.
Tot ik op de site van VW terecht kwam en de wagen die ik had gereden ging samenstellen en op een bedrag van 25K terecht kwam..... ja doeiiiiii 25K ga ik niet neerleggen voor een polo !

Maw ondanks dat de dealers klagen dat men weinig tot niets verdiend aan een nieuwe wagen....???
Vraag ik me toch echt af of dit werkelijk zo is !
Of komt het doordat in de loop van de jaren de showrooms een luxe moeten uitstralen die van mij niet hoeft maar uiteindelijk ook door ons betaald moeten worden ?

Maar ook als je rekent vanuit een basiswagen die je dan gaat aankleden.
De basis is in algemeen nog redelijk in prijs, maar dan gaan we de boel aankleden met een schamele luxe...
Opeens schieten de prijzen dan de pan uit !
Moet ik opeens na aanklikken van een optie van een basis naar een basisplus wagen toe waar ik dan opeens optie's bij krijg die ik helemaal niet wil hebben !

Vermoed dan ook dat de verkoop heden ten dagen meer gebasseerd word op basis van lease dan op partikulier !
Want hoe je het went of keert, leaserijden is heden ten dagen nog steeds goedkoper dan prive een wagen rijden en er dan uiteraard vanuitgaande dat we dit beredeneren vanuit een nieuwe wagen en vanuit zelfde merk en type.
dus appel met appels vergelijken en niet appels met peren !

Waar ik als privé rijder om verlegen zit is dat ik een basis wagen kan selecteren met de motor die ik wil en daar me eigen optie's bij kan voegen !
En niet dat ik bij een bepaalde modeluitvoering bijvoorbeeld al vastzit aan hun navigatie systeem wat ik niet wil mdat ik er een eigen merk in wil zetten vanwege bv diefstal !

Zitten we er nu echt allemaal ook op te wachten dat na een 4 jaar de wagen word geupgrade met gevolg dat hij duurder word maar excact hetzelfde model in de eerste versie meteen in prijs verder zakt omdat het zogenaamd een oud model is !?
En als we dan 2 a 4 jaar verder dezelfde wagen weer word geupgrade door de fabriek en we weer meer gaan betalen omdat de wagen een 20 cm langer of breder of weet ik wat is geworden...
Zitten we daar nu werkelijk met zijn allen op te wachten ?

En door al die dingen en met een recente recessie achter de rug waar veel mensen hun baan verloren en derhalve ook uit hun leasewagen werden ontslagen en er achter kwamen dat ze eigenlijk geen wagen konden betalen die ze via lease reden, zijn er opeens veel kleine wagens verkocht of sommige die geheel geen wagen meer konden bekostigen !
En tsja dat ga je nu dus nog zien in de verkoop cijfers mijn inziens
 

EdK

Forumguru
Gooohhhhh @EdK Kan ook serieus zijn, was me nooit eerder opgevallen:maakmegek::lezen::thumbsup:
Wel kerel misschien komt het omdat ik niet zover als jouw wil afzakken om een peugeot te gaan rijden voor een tweede keer.......
Maar goed een ieder maakt fouten dus ook jij !! :deuk::deuk:

Maar goed voor je zover bent en in die peus stapt moet je toch even een search doen, dan zul je merken dat ik wel vaker serieus ben hoor............:pieker::pieker::jaja::jaja::pardon::pardon:
 

EdK

Forumguru
Ik ga er maar even vanuit dat je nu weer een onzin verhaal ophangt
Tsja voor jou een vraag voor mij een weet.....
Laat ik het zo zeggen dat ik erg fijn heb gereden in de 206 toendetijd, alleen de kosten van reparatie en onderhoud vond ik altijd aan hoge kant tov Skoda nu.
En toen ik hem wilde inruilen op een SW versie new en me inruilprijs hoorde ben ik lachend weg gelopen waarna het bod met wel 100 eurie werd verhoogd .... jaja.

Wel toen naar Skoda gereden en 206 ingeruild op een Fabia 1 station new en daar was me inruilprijs zonder onderhandelen al 1500 euro hoger dan bij de peus dealer......
 

Niels83

Forumguru
Ik denk eigenlijk dat er minder vaak lease auto's bij een arbeids contract worden aangeboden, omdat de wereld nog wat onzeker is. Daarnaast zullen mensen toch nadenken overvdie bijtelling.

De private lease contracten zijn soms echt wel scherp.. En zien er met 200 euro per maand voor een citigo nest goed uit. Waarom kopen als je voor 200 nooit geen gezeik hebt.

Ik heb het idee dat het veelal pensionada's zijn die nieuw kopen. Zij voelen zich enorm gepakt in de portemonnee nadat ze 1% koop kracht hebben in geleverd. Dus liever een cruise over de rijn dan een nwe auto.

En hoeveel vertrouwen is er bij de mensen in de economie.
 

EdK

Forumguru
En zien er met 200 euro per maand voor een citigo nest goed uit. Waarom kopen als je voor 200 nooit geen gezeik hebt.
Ja als je binnen de opgegeven kilometerstand blijft en je een hoog eigen risico neemt
Stel eens in op een hoger kilometerrage en nul eurie eigen risico..... dan worden het toch wel heel andere prijzen.
 

Skoda-MAN

Forumguru
[QUOTE="Niels83, post: 670230, member: 13851" Ik heb het idee dat het veelal pensionada's zijn die nieuw kopen. Zij voelen zich enorm gepakt in de portemonnee nadat ze 1% koop kracht hebben in geleverd. Dus liever een cruise over de rijn dan een nwe auto.

Vanaf 2012 heb ik 12% ingeleverd op mijn pensioen (7% pensioen gekort en extra belasting verhoging voor 65+ en inflatie)
Duurder geworden gemeentelijke heffingen, energie prijzen en extra huurverhogingen.
Kosten van de zorgsector zijn fors gestegen en eigen risico.
Dus ook de pensionada's kopen waarschijnlijk minder nieuwe auto's.
 

Niels83

Forumguru
Ja als je binnen de opgegeven kilometerstand blijft en je een hoog eigen risico neemt
Stel eens in op een hoger kilometerrage en nul eurie eigen risico..... dan worden het toch wel heel andere prijzen.

Ik heb het uit laten rekenen voor 15.000 km en 500 eigen risico.ik zou 220 kwijt zijn in 3 jaar. Ik vond dat mee vallen.

Maar dat is ook net hoe je rekent. Aan mijn faab van 9 jaar oud met 230k op de teller is regelmatig wat. Dus ben ik zo 600 per jaar kwijt plus onderhoud is dat grofweg 1000 euro. Maar het onderhoud en reperaties mogen bij een nwe nooit hoog zijn.

Het ziet er dus leuk uit.. ik heb het niet gedaan omdat ik in 3 jaar tijd 8000 zou betalen voor een citigo die aanschaf 12000 zou kosten. Dan koop ik liever een 2de hands faab. Mijn buurman zweert er bij.. ik denk dat voor veel mensen die private lease heel interessant is. En die kopen dus geen nwe auto.
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
[QUOTE="Niels83, post: 670230, member: 13851" Ik heb het idee dat het veelal pensionada's zijn die nieuw kopen. Zij voelen zich enorm gepakt in de portemonnee nadat ze 1% koop kracht hebben in geleverd. Dus liever een cruise over de rijn dan een nwe auto.

Vanaf 2012 heb ik 12% ingeleverd op mijn pensioen (7% pensioen gekort en extra belasting verhoging voor 65+ en inflatie)
Duurder geworden gemeentelijke heffingen, energie prijzen en extra huurverhogingen.
Kosten van de zorgsector zijn fors gestegen en eigen risico.
Dus ook de pensionada's kopen waarschijnlijk minder nieuwe auto's.

Dat is eigenlijk exact wat ik zeg, misschien wat rot verwoord. Maar waar je een paar jaar geleden nog op reis kon, een nieuwe auto kon kopen en de (klein) kinderen kon verwennen zul je nu keuzes moeten maken.

Werkende hebben vaak meer kosten ivm thuiswonende kinderen, hypotheeklasten. En de mogelijkheid zakelijk een auto te rijden. Zodoende denk ik dat gepensioneerde een belangrijke doelgroep voor een nwe auto is.
 

vleier

Forumguru
Dat is eigenlijk exact wat ik zeg, misschien wat rot verwoord. Maar waar je een paar jaar geleden nog op reis kon, een nieuwe auto kon kopen en de (klein) kinderen kon verwennen zul je nu keuzes moeten maken.

Werkende hebben vaak meer kosten ivm thuiswonende kinderen, hypotheeklasten. En de mogelijkheid zakelijk een auto te rijden. Zodoende denk ik dat gepensioneerde een belangrijke doelgroep voor een nwe auto is.

de gepensioneerden kochten juist ook de meeste nieuwe auto's.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat de lasten voor iedereen dermate hoog zijn geworden dat (bijna) niemand meer in staat is om een nieuwe auto te kopen. De gepensioneerden in ons hebben het zeker bijzonder zwaar en dragen ondanks het feit dat ze hun bijdrage al geleverd hebben, nog steeds (een deel van de) lasten.
 

vleier

Forumguru
De gepensioneerder moeten gewoon een fatsoenlijk pensioen hebben. Er word gewoon steeds meer gekort op de pensioenen terwijl de overheid steeds meer blijft uitgeven aan onzin dingen.
 
Bovenaan Onderaan