Verkoop nieuwe auto's in Nederland.

haassie

Forumguru
Valt wel mee hoor. Begin jaren 70 meer was 60-70k in guldens voor een tussenwoning normaal.

2009... was overigens geen beste tijd om te verkopen...heb in 2005 nog mn eerste huis (nieuwbouw uit 99) op de valreep verkocht voordat alles weer omlaag ging...prijs in guldens werd de prijs in euros, alleen het valuta teken was veranderd. Lekker! Moest alles wel weer in een huis stoppen waarvoor helaas hetzelfde gold. Maar goed dat was mijn keuze. Een huis in een andere prijsklasse had wel wat winst kunnen geven.

Iemand die datzelfde deed met een jaren 70 huis (mn schoonvader)...tel uit je winst.

Maar goed misschien is dit meer een funda discussie en niet zozeer geschikt voor een skoda forum....

Gaat er om dat de meesten het lang niet zo slecht hebben. Vandaar dat de meeste nieuwe gekochte autos niet bij de huidige generatie voor de deur staan.
 

vleier

Forumguru
is het niet ook zo dat de meeste nieuw gekochte autos door pensioen gerechtigden worden gekocht. Alle andere niwue autos zijn vaak lease wagens. (dacht dat ik dat een keer had gelezen op autoblog) het overgrote deel van alle nieuw gekochte autos kwamen van mensen die voorbij de 65 waren.

En een huis uit de jaren 90 (mijn ouders woning) koste toen 90.000 gulden (vrijstaand en grote tuin) nu is die getaxeerd op 400.000 euro. Nu word het wel heel moeilijk om van ongeveer 40.000 euro deze x 10 te doen in 30 jaar met alleen de rente.

En geld lenen aan mensen die ik goed ken doe ik niet. Alleen maar gezeur. Heb hij bij de aankoop gedaan met mijn ouders. Alles in contract laten opnemen en ook alle rechten en plichten. Daarna gelijk alles via automatisch incasso laten regelen dat het gelijk word overgemaakt 2 dagen voordat het erop moet staan.
Alles om maar zoveel mogelijk gezeik te vermijden.
Maar als je nu wil lenen krijg je ook helemaal niets meer bij de bank. Dus ik begon weer met een bankrekening van 0 euro na de aanschaf.
 

JeSko

Forumguru
Oud topic zie ik maar wel interessant.

Mijn kijk hierop is, heb je het geld niet, is het niets voor jouw.

Ik heb mijn ouders zien sukkelen financieel doordat ze leningen afsloten voor auto's waarmee ze vervolgens pech hadden, eerst een fabrieks af slechte Opel Vectra gekocht, en daarna een ongeluk gemaakt en in fout. Dan creëer je ongewild een enorme put welke resulteert in afbetalen voor iets wat je niet meer hebt.

Er zijn maar heel weinig mensen die verstandig met lenen kunnen omgaan, en degene die dat toch kunnen kunnen ook gewoon dikke pech hebben.

Ik mag dan misschien niet de duurste of nieuwste Skoda rijden, en wat langer moeten wachten op grote mods die ik nog wil doen, de auto is wel van mij. Betaald, in één keer, geen gedoe, dat geld is weg maar ik moet ook niet zien dat er elke maand 250 en veel meer op tafel MOET liggen. Ik wil en kan dat risico nooit pakken, voor mijn eigen gemoedsrust en voor de veiligheid van mijn gezin.

Iedereen doet wat zij willen, maar lenen voor iets dat geen waarde houd en niet essentieel is om te leven zoals een huis, vind ik niet het slimste.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Al mijn auto's (nieuw en occasion) idd gewoon direct betaald, m.u.v. mij Fabia hiervoor. Maar dat was een speciale aanbieding waarbij ik het restbedrag na inruil kon afbetalen tegen 0% rente.
 

JeSko

Forumguru
@Rosinfield

Ik ben ook van dat principe, ik vrees dat vele ook lenen gebukt onder een soort van sociale druk, de buurman kan blijkbaar wel die mooie nieuwe auto kopen, leasen, ervoor lenen of meteen betaald, dat maakt dan voor sommigen niet uit, de buurman rijd met een mooie nieuwe wagen en wij niet? En de overburen gaan elk jaar op een mooie vakantie naar de Malediven, en in de Winter nog eens Skiën ook, dat steekt bij velen de ogen uit, waarom zij wel? En wij niet?

En dan is er nog de hypocriete reclame en marketing achter de auto industrie, u rijd al een Skoda of BMW of wat dan ook aan 300 per maand! Dan gaan mensen automatisch ( ik soms ook ) redeneren in de richting van, zo kan ik die nieuwe auto wel betalen? Want 300 per maand, dat lukt wel, toch? Maar eigenlijk is die auto geen optie, want dat geld is er eigenlijk niet, maar door die ophitsende reclames, en de buren, en de vrienden, en de familie, gaan mensen domme dingen doen, want 300 per maand is geen 30.000 in één keer, en plots lijkt iets onhaalbaars haalbaar, iets waardoor je sociale status ten opzichte van anderen niet achterblijft. En dan staat die nieuwe bak voor de deur, en die slorpt al je reserves bijna op, en komen er andere kosten aan, onverwachts of zelfs "vergeten" onkosten.

Ik weet natuurlijk niet of het echt zo werkt, ergens vrees ik soms van wel, natuurlijk leent niet iedereen met zo'n gedachtengoed voor een auto, maar ik denk wel dat sommige zich daaraan op die manier laten vangen. Ik zou er mss ook vatbaarder voor geweest zijn, zonder die nabije miserie meegemaakt te hebben, wie weet.
 

leon-cupra

Forumguru
Er zijn maar heel weinig mensen die verstandig met lenen kunnen omgaan, en degene die dat toch kunnen kunnen ook gewoon dikke pech hebben.
Absoluut mee eens echter wanneer je dan wel "slim" genoeg bent en je pech hebt tja, dan is het gewoon pech. Een "slim" iemand geraakt er dan wel uit. Wat wij hier wel doen is steeds onze wagens full omnium verzekeren. Veroorzaak je een ongeval in fout, heb je tenminste daarachter terug een betaalde wagen. Kost je wel ieder jaar 600 euro maar geeft serieus wat gemoedsrust en minder financiele zorgen (hoeft niet elk jaar een iphone :nono:)
Anderzijds, voor een huis lenen is ook een risico(wat voor iedereen de normaalste zaak is). Ben je morgen je werk kwijt en al je geld zit in je betaalde wagen, tja, dan heb je ook pech. Kan je de woning ook aan de muur hangen.
Lening voor een wagen moet kunnen wanneer je jezelf ervoor niet in de "shit" dient te zetten. Soms kan je beter ook je spaargeld in iets beter steken dan een wagen en een bedrag lenen voor de wagen. Ons spaargeld zit in een appartement dat we verhuren. Iedere maand betaalt mijn huurder lekker onze lopende lening hiervoor en binnen 13 jaar hebben we een afbetaald appartement waarvan 70% (hopelijk) betaald is door een huurder.

Vrouw van mijn baas was vroeger medewerker bij een sociale huisvestingsmaatschappij. Daar kom je wat tegen. Koppel die hun huur van hun sociale (!!!! Dus weinig huur) woning niet kon betalen maar wel een dikke lening hadden lopen voor hun dikke bmw. Raden ze aan : verkoop de bmw zodat je de huur kan betalen. Antwoord "NO WAY !!!" :banghead::banghead:
 

leon-cupra

Forumguru
@WhiteSuperB , klopt wat je zegt van de privat lease. Zie maar naar het topic van de electrische citigo. Hoeveel zijn er die hem gewoon kopen ... quasi geen.
Jouw verhaal werd ook bevestigd door een audi-verkoper die mijn vader onlangs sprak. De privat lease contracten vliegen als zoete broodjes over de toonbank. En je ziet het nu ook meer en meer in de reclame. Constructeurs adverteren niet meer met de catalogusprijs of actieprijs maar met de maandelijkse kostprijs.
 

larsy

Forumguru
Als ik iets niet kan betalen koop ik het niet .
Lenen voor een auto zal ik dan ook niet doen (dan koop ik een andere die wel in mijn budget zit ) .
Anders had ik nu ook een dikke 100.000 km minder op mijn s3 die ik “pas” heb gekocht :arghh:

Nu er De lease (Van hun bruto loon) op mijn werk is ... staan er echt veel nieuwe wagens en allemaal nieuwe BMW 3 , Benz ... enz ...
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
Wij lenen wel voor onze auto. simpel weg omdat wij met de kleine kinderen en minder werken niet voldoende gespaard krijgen om iets zo ineens te kopen wat nog degelijk is en ook een tijd mee kan gaan. Het zou evt kunnen maar dan hebben we geen reserve meer.

Onlangs een auto gekocht waarbij iets minder dan de helft geleend heb. mijn risico is naar mijn mening beperkt, het bedrag is niet zo hoog, en ik heb een vergelijkbaar bedrag voor de schilder gereserveerd.
 

leon-cupra

Forumguru
Schilderen zou ik toch zelf doen hoor. Zelf heb ik twee linker handen maar schilderen lukt toch aardig. En ondertussen onze privé woning volledig geschilderd en ons appartement met telkens een mooi resultaat en veel centjes bespaard. :jaja:
Je moet juist een paar basisregels in acht houden en veel tijd/werk spenderen aan de voorbereiding (schuren en glad zetten van de muren). Mooi resultaat gegarandeerd. ;)
 

larsy

Forumguru
@leon-cupra
:banghead::banghead::banghead: Ja
zoals “al” de Belgen (heb ook ik de baksteen in de maag)

@Niels83 oke in u geval (maar je zal niet een BMW kopen )
en er zijn veel mense die zelfs niets hebben en wel een BMW gaan kopen .
Dat is toch ....:sterretjes:

Niet alleen BMW ...(ik bedoel gewoon nu dure bak met BMW)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@leon-cupra Ook een woning verhuren is riskant. Bij een huurder die er al jaren zit, en geen problemen zal dat meevallen, maar bij elke nieuwe huurder loop je risico: als ze een wietplantage op zolder bouwen, en de boel gaat in de fik, heb je echt niets meer, ook de verzekering zal dan niet uitkeren. Ook andere risico's zoals een woning die van binnen compleet gestript wordt, of andere forse schade aan het huis aanbrengen zijn tegenwoordig serieuze risico's. In Nederland loop je dan ook nog het risico dat als de huurder niet de energierekening betaalt, dat je dat als eigenaar mag ophoesten. In NL zie je regelmatig op tv programma's waarbij huiseigenaren door verhuur voor vele tienduizenden euro's de boot in gaan, en af en toe voor meer dan een ton. Kortom in de wereld van tegenwoordig is gewoon niets meer veilig.
 

JeSko

Forumguru
@Niels83

Ik veroordeel dan ook niemand, jullie doen daarmee wat jullie willen, jij moet je eigen rekening maken en weet vast wat kan en niet kan, ik zou het persoonlijk zelf nooit doen. Ik werk voltijds, vrouwlief deeltijds, 2 kids en een lening voor het huis, ik kon de S2 ook niet betalen maar heb er voor gespaard tot het wel ging. Ik wil absoluut niet lenen voor een auto. Maar heb begrip voor mensen die het wel doen, zeker als die weten wat ze doen :)

@leon-cupra

Dat klopt, pech is pech, maar ik heb liever pech met enkel een lening voor mijn huis, dan pech met een lening voor iets wat geen waarde houd. Maar pech is pech, dat overkomt de beste.

Full omnium nemen kan ja, dan ben je altijd verzekerd ( denk ik ), maar vaak hebben die mensen die lenen voor auto's ook het geld niet om die extra 600 te betalen, althans, dat merk ik op in mijn omgeving. Maar dan zit je wel safe inderdaad!

Haha nieuwe Iphone elk jaar doe ik niet aan mee, ik heb dat wel gedaan, in mijn zotte jongere naïeve tijd, maar nu ik op Android zit heb ik geen behoefte om elk jaar te veranderen, Apple is ook zo'n hebbeding geworden met bijbehorende cultstatus.

Dat is slim ja, ik had zo'n appartement maat heb dat uiteindelijk verkocht, teveel gedoe vond ik het met het verhuren en de bank deed moeilijk omdat ik niet kapitaalkrachtig genoeg was om en een appartement te hebben en te verhuren, en een huis te hebben, wat hun goed recht is en begrijpelijk - al had het wel gegaan denk ik.

Dat zijn straffe verhalen inderdaad, je moet voor de grap maar eens komen zien wat voor auto's er hier verderop in de sociale wijk staan, er is daar letterlijk een nieuw appartementsgebouw gezet waar elk gezin een dikke Duits rijd, bmw, Benz en Audi, er staat daar welgeteld 1 Kia:pardon: altijd kostelijk om daar het geroddel over te horen haha:maakmegek:
 

leon-cupra

Forumguru
@Cordoba , het is een appartement in een blok van 20 waarvan iets meer dan de helft eigenaars zijn en de rest huurder. Er zal wel enige vorm van sociale controle zijn. Meeste eigenaars zijn +50, waarvan een paar zich moeien met alles. Dus als er ooit wietplantages in het appartement gehouden worden, zal het snel ontdekt worden :deuk:
Heb zelf ook contractueel recht om ten alle tijde het appartement te controleren en uiteraard is de familiale achtergrond van de huurder gecontroleerd. Zijn broer woont boven ons appartement. Heb er redelijk vertrouwen in. ;)

En uiteraard verhuren houdt ook risico in maar als je iets extra wilt in het leven, moet je soms eens een (berekend) risico nemen.
Uiteindelijk iedere maand dat een huurder betaalt is een mooi bedrag in the pocket.
 

leon-cupra

Forumguru
@WhiteSuperB ,
Is ook te zien hoe heel de financiele situatie in elkaar zit. Denk dat je een groter probleem hebt wanneer je een lening van 160.000euro niet kan terug betalen dan een lening van 10.000euro voor een wagen. Als ze je woning aanslaan en het onder je kont verkopen, is het meestal niet voor de marktwaarde en als dan , zoals de banken de voorbije 15 jaar gedaan hebben, je lening dan 100 tot 120% was ... dan zijde zwaar gesjareld.

als je geen 600euro extra kunt betalen naast je lening, tja , dan behoort die persoon wss tot die sociale blokken. Dat is 50euro/maand. :nono:

Appartement is bij ons er ook gekomen door slim met geld om te gaan. Kostprijs van onze nieuwbouw (privé woning) was ook gelimiteerd tot een comfortabel niveau. Konden meer lenen en groter bouwen maar niet gedaan. Financiele markten opvolgen. Onze rentevoet is aangepast van 4.85 naar 3.65 om 3 jaar geleden aan te passen naar 2.10. Heeft ons ongeveer 60.000euro bespaard. Ook uiteraard prioriteiten stellen. Gaan geen 2-3 keer op verlof, zitten niet elke weekend te boemelen (kost tegenwoordig ook veel geld), dure merkkledij hoeft ook niet, ... (uiteraard doen we ons ook niets tekort)
 

Niels83

Forumguru
@Niels83

Ik veroordeel dan ook niemand, jullie doen daarmee wat jullie willen, jij moet je eigen rekening maken en weet vast wat kan en niet kan, ik zou het persoonlijk zelf nooit doen. Ik werk voltijds, vrouwlief deeltijds, 2 kids en een lening voor het huis, ik kon de S2 ook niet betalen maar heb er voor gespaard tot het wel ging. Ik wil absoluut niet lenen voor een auto. Maar heb begrip voor mensen die het wel doen, zeker als die weten wat ze doen :)

We hebben daarom ook niet de door mij gewenste 4 jaar oude octavia gekocht. de 9 tot 10.000 euro wil ik niet lenen en kan ik voorlopig niet sparen.
Wat je verdient heeft natuurlijk maar deels te maken met hoeveel uur je werkt. wij hebben beide een goede baan maar in de publieke sector. werken samen 60 uur. we klagen niet, maar houden ook niet echt een bedrag over.

@leon cupra. geloof het of niet. als puber stond ik geregeld op de steiger om mijn zakgeld te verhogen. schilderen, timmeren dakdekken ik kan het eigenlijk allemaal. Mijn vader was aannemer. Schilderen is nu alleen echt de enige kkus waar ik lachend geld aan uitgeef, wat ~$#@&€ klus is dat...
 

leon-cupra

Forumguru
Tja schilderen is ook niet mijn favoriete bezigheid maar zoveel geld aan iemand anders geven voor iets dat ik zelf ook kan (mss niet zo goed als een pro maar toch, niemand die opmerkingen heeft aan mijn schilderwerken) :nono:
Een schilder rekent toch ook gemakkelijk 35-40euro per uur. Een woning schilderen ben je toch even zoet mee. Daarnaast al het materiaal. Verf kost veel geld. Voor dat geld schilder ik liever 3 weken tegen mijn zin en tijdens mijn vakantie en zou ik dat geld dan wel spenderen aan de octavia. :jaja:
 

Niels83

Forumguru
Tsjah die drie weken sta ik met mijn caravannetje ergebs in Frankrijk... ieder zijn keuze.
Kan een technisch verhaal vertellen waarom een schilder toch echt zijn geld waard is. Als je er niet echt goef in bent is een schilder op de lange duur goedkoper. Door mijn ervaring op de steiger betaal ik natuurlijk geen 35 euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

JeSko

Forumguru
@Niels83

Begrijpelijk, maar je hebt lenen zoals jij doet, en lenen zoals sommigen aan bv. 20.000 en zelfs meer voor een nieuwe(re) BMW, puur omdat ze BMW moeten hebben, daar zit nog erg veel verschil op. Dus om maar te zeggen, je kan niet elke lener over dezelfde kam scheren. Alhoewel ik het nooit zal doen.

Ik heb samen met de vrouw onze eerste auto gekocht, de in 2015 zo goed als nieuwe 308, dus had ik eigenlijk al pas mijn eerste auto rond men 25ste, daardoor ook altijd goed kunnen sparen. En door de komst van de kinderen was ik aan het doorsparen voor een grotere, het ging dan om een SW, O3FL of Superb3, maar doordat ze onze Peugeot ( moge hij ruste in vrede ) de stoep op hebben geduwd had ik nog niet de beoogde 15-18.000 bij elkaar gespaard en heb ik de keuze moete maken om een oudere SuperB te kopen, want een mooie SW vond ik niet voor dat budget en onder de 100.000 km. Dat zijn dan keuzes en opofferingen die je moet maken op dat moment.
 
Bovenaan Onderaan