Verkoop nieuwe auto's in Nederland.

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Zeer zeker, het hangt ook van de situatie af. Inderdaad, er zijn heel veel mensen die dat naast hun lening niet kunnen. Of mensen die met twee goed verdienen - lees elk een nettoloon van 1650€ en meer hebben, maar die daarvan meteen 1000 aflossen omdat ze een kast van een huis hebben staan en 2 nieuwere auto's voor de deur, ook dat zie je vaak en dat is dan weer die sociale status en bijkomende druk.

En zoals je zelf al zegt, wij doen onszelf ook niks tekort - kinderen gaan wel voor natuurlijk - maar we kopen onze kleren in de Zara of H&M, ondergoed in de Zeeman ( prima onderbroeken en sokken ) en de boodschappen zijn bijna allemaal witte producten, frisdrank word niet gekocht of amper ( nu wel tijdens de feestdagen ), het is een beetje zien wat je doet. Als je bewust met geld bezig bent, bespaar je al snel 30 euro door bv stomweg in de supermarkt onnodige zaken te laten liggen zoals chips, snoep of duurdere producten. Frituur is beperkt tot één keer per maand bv, ik ken mensen die elke week 50 euro achterlaten in de frituur en die in de winkel continu troep mee hebben bovenop hun gewone eten... Dat is al snel 200€ per maand, en dat is het verschil tussen sparen en niet kunnen sparen.

Het zit hem vaak in de kleine dingen die we ons zonder nadenken te veel permitteren.

Verlof is bij ons door de kleine kinderen al jaren geleden, volgend jaar gaan we nog eens, weekje zee en hopen op goed weer. Als de kinderen wat groter zijn gaan we wel eens wat verder kijken, maar dan in het laagseizoen. Rustiger en goedkoper ;)
 

Niels83

Forumguru
Ik begrijp ook nooit waarom mensen willen lenen voor een status verhogende auto. Ik woon in een wat duurder stuk van een echte volksbuurt. hoge werkeloosheid, laag opgeleide mensen, met kleine inkomens, huurhuisjes. Best vaak een nieuwe grote auto als een BMW. Ik vermoed meestal private lease en dan 300 in de maand kwijt zijn.

maar goed prima toch. door de private lease blijven er wel voldoende 2de handa auto's op de markt.
 

MarcoO2

Forumguru
Vrouw van mijn baas was vroeger medewerker bij een sociale huisvestingsmaatschappij. Daar kom je wat tegen. Koppel die hun huur van hun sociale (!!!! Dus weinig huur) woning niet kon betalen maar wel een dikke lening hadden lopen voor hun dikke bmw. Raden ze aan : verkoop de bmw zodat je de huur kan betalen. Antwoord "NO WAY !!!" :banghead::banghead:
Die mensen zijn goud waard, want... dat zijn de mensen die mijn salaris betalen :D
Als ik iets niet kan betalen koop ik het niet .
En dit zijn de mensen die mij nooit aan de deur krijgen. Een simpel, maar verstandig uitgangsbeginsel.
@WhiteSuperB ,
Is ook te zien hoe heel de financiele situatie in elkaar zit. Denk dat je een groter probleem hebt wanneer je een lening van 160.000euro niet kan terug betalen dan een lening van 10.000euro voor een wagen. Als ze je woning aanslaan en het onder je kont verkopen, is het meestal niet voor de marktwaarde en als dan , zoals de banken de voorbije 15 jaar gedaan hebben, je lening dan 100 tot 120% was ... dan zijde zwaar gesjareld.
In Nederland kom je dan "gewoon" even in de schuldsanering en na drie jaar ben je overal weer vanaf. Schuldsanering is echt geen pretje, begrijp me niet verkeerd, maar mensen komen wel heel makkelijk onder hun ervantwoordelijkheden uit - ten koste van degene die wél voor heb heeft gewerkt of iets heeft geleverd...
Ik woon in een wat duurder stuk van een echte volksbuurt. hoge werkeloosheid, laag opgeleide mensen, met kleine inkomens, huurhuisjes. Best vaak een nieuwe grote auto als een BMW.
Haha dat zijn de wijken waarin wij als gerechtsdeurwaarders een straat inrijden en van een afstand al kunnen zien bij welk huis we moeten zijn. De dikste auto, de meeste voetbal- of kerstversiering, het meeste vuurwerk, noem maar op ;)
 

leon-cupra

Forumguru
@MarcoO2 , die mensen "betalen" jouw loon maar na 3 jaar schuldbemiddeling zijn ze van hun schulden vanaf en betalen ze juist niets. Dus de schuld wordt afgeschoven op de maatschappij. Dus eigenlijk betaalt iedereen samen door dergelijke mensen jouw loon.
@Niels83 heeft anders nog een jobke voor jou ... schilderen :deuk:;)
 

Captain Hook

Forumguru
@MarcoO2 Ahum... waar je anderen van beticht, doe je nu zelf ook! :pieker:
Stereotypering en overdrijven is ook een kunst.

Haha dat zijn de wijken waarin wij als gerechtsdeurwaarders een straat inrijden en van een afstand al kunnen zien bij welk huis we moeten zijn. De dikste auto, de meeste voetbal- of kerstversiering, het meeste vuurwerk, noem maar op

Nou, lachu hoor... :shutup:Fijn dat we als maatschappij zover zijn afgegleden dat we de zwakkeren (qua financieel inzicht en - verstand) zo ver weten te manipuleren dat ze toch zwichten voor alle marketing prietpraat en commerciële druk.
En 'fijn', dat de deurwaarders (en de hele industrie die daar achter zit) daar aan kunnen verdienen.

Altijd prettig om uit de ellende van anderen je financiële gewin te halen, toch? :(

De maatschappelijke kosten van de hele schuldbusiness overstijgen fors de daadwerkelijke schulden. Dus wie houdt nu wie voor de gek?

Net zo min als dat alle petjes-in-een-oude-golf asociale bestuurders zijn, of dat alle leasebakken afgeragd worden, of dat alle financiële instellingen geldwolven zijn, of dat alle niet-ABN pratenden in een volksbuurt tokkies en uitzuigers zijn, enzovoorts, enzovoorts.
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Is dat die tijd in het jaar waarin we onze pensen vol steken met eten en bubbels, om vervolgens ruzie te krijgen met de zatte nonkel, en te zien hoe Opa de auto niet van de oprit krijgt en hem vervolgens met Oma en al de beek induwd?:pieker:

Dan zalige feestdagen!:jaja::D
 

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2 , die mensen "betalen" jouw loon maar na 3 jaar schuldbemiddeling zijn ze van hun schulden vanaf en betalen ze juist niets. Dus de schuld wordt afgeschoven op de maatschappij. Dus eigenlijk betaalt iedereen samen door dergelijke mensen jouw loon.
Wel goed lezen hé ;) De mensen waarvan ik hierboven schreef dat ze mijn salaris betalen, zijn juist niet de mensen die in de schuldsanering zitten. Met betrekking tot de mensen die wél in de schuldsanering zitten heb je gelijk: dat betaalt de maatschappij in z'n totaliteit. Want natuurlijk wordt in z'n algemeenheid het risico van wanbetaling gewoon in de kostprijs doorberekend en dus betaald door de mensen die wel hun verplichtingen nakomen.
@MarcoO2 Ahum... waar je anderen van beticht, doe je nu zelf ook! :pieker: Stereotypering en overdrijven is ook een kunst.

Haha dat zijn de wijken waarin wij als gerechtsdeurwaarders een straat inrijden en van een afstand al kunnen zien bij welk huis we moeten zijn. De dikste auto, de meeste voetbal- of kerstversiering, het meeste vuurwerk, noem maar op
Wás het maar stereotypering of overdrijving. Maar helaas is dat niet het geval. In wijken zoals @Niels83 omschreef, is dat gewoon realiteit. En als je jezelf even een dergelijke wijk voor de geest haalt, of er rond Kerst of een EK/WK rond zou rijden, zou je het zelf kunnen constateren. Maar zeker met de ervaring van een gerechtsdeurwaarder is het bij het inrijden van een dergelijke straat vaak maar al te duidelijk waar je moet zijn.
Nou, lachu hoor... :shutup:Fijn dat we als maatschappij zover zijn afgegleden dat we de zwakkeren (qua financieel inzicht en - verstand) zo ver weten te manipuleren dat ze toch zwichten voor alle marketing prietpraat en commerciële druk.
Deels kan je de marketingmanipulatie daar inderdaad de schuld van geven, deels zit het ook gewoon in de psyche van dergelijke mensen "ingebakken". En inderdaad weet de marketing perfect in te spelen op die toch al aanwezige zwakte. Alle wet- en regelgeving ten spijt.
En 'fijn', dat de deurwaarders (en de hele industrie die daar achter zit) daar aan kunnen verdienen. Altijd prettig om uit de ellende van anderen je financiële gewin te halen, toch? :(
Tsja. Een gerechtsdeurwaarder verdient zijn brood dankzij de problemen van anderen. Net zoals vrijwel ieder ander beroep, overigens. Gelukkig is de realiteit een stuk genuanceerder dan jouw weergave: een gerechtsdeurwaarder heeft namelijk niet alleen te maken met die wanbetaler, maar ook met die schuldeiser die dat te incasseren geld ook weer keihard nodig heeft om te kunnen (over)leven. Want nee, het zijn echt niet altijd die grote banken die schuldeisers zijn... Los daarvan bestaat een groot deel van het werk van een gerechstdeurwaarder uit het zijn van hulpverlener en is het aantal mensen waar ik bij het weggaan een oprecht "tóch bedankt!" hoor een stuk groter dan het aantal mensen wat me bij de deur wegscheldt.
De maatschappelijke kosten van de hele schuldbusiness overstijgen fors de daadwerkelijke schulden. Dus wie houdt nu wie voor de gek?
Mooi statement. Maar onjuist. Dus wie houdt nu wie voor de gek?

Los daarvan: natuurlijk is er genoeg mis in de incassobranche. Vooral als het gaat om kopen en (door)verkopen van schulden. Maar ik durf wel te stellen dat de gerechtsdeurwaardersbranche een marginaal aandeel in de problemen heeft. Het is immers het best gereguleerde en gecontroleerde deel van de incassobranche en bovendien mogen gerechtsdeurwaarders uberhaupt geen vorderingen kopen.
 

Captain Hook

Forumguru
Mooi statement. Maar onjuist. Dus wie houdt nu wie voor de gek?

Los daarvan: natuurlijk is er genoeg mis in de incassobranche. Vooral als het gaat om kopen en (door)verkopen van schulden. Maar ik durf wel te stellen dat de gerechtsdeurwaardersbranche een marginaal aandeel in de problemen heeft. Het is immers het best gereguleerde en gecontroleerde deel van de incassobranche en bovendien mogen gerechtsdeurwaarders uberhaupt geen vorderingen kopen.
Lees dit b.v. maar eens:
https://www.ftm.nl/artikelen/schuld-melkkoe-ministerie-justitie
(als je het niet rechtstreeks kunt lezen, kun je ook op 'In Cache' van Google klikken)

HET grote probleem met mensen, die vaak gewoon pech hebben, dat ze een veel hoger schuldbedrag moeten ophoesten, dan het oorspronkelijke bedrag, komt juist door alle organisaties die zich er mee bemoeien!

In het voorbeeld had iemand een schuld 887 euro, hij wil het netjes bij de rechter komen uitleggen. Met als resultaat dat 'ie nu 1821 euro (!) moeten betalen. En dat zijn geen uitzonderingen; helaas.

Recentelijk kwam Barbara Baarsma in het programma van Beau ('De Sleutel') aan het woord, namens de Rabobank.
"Zij is werkzaam bij de Rabobank[1], hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam en kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER)"
Zij gaf ook aan de totale omvang het schuldencircus veel meer is dan het daadwerkelijke schuldbedrag waarmee het allemaal begint. M.a.w. schulden zijn een verdienmodel. En dat is wat er fout is!
Dat is toch werkelijk zum kotzen. :shutup:
Hoe kunnen we mensen die malheur treffen, nog verder de grond in trappen?!
Jakkes. Zalig kerstfeest!
 

leon-cupra

Forumguru
Aan de andere kant zijn er ook veel met "pech" die het te lang laten aanslepen en met oogkleppen op dan maar beginnen te leven. Dat is ook de realiteit.
 

MarcoO2

Forumguru
HET grote probleem met mensen, die vaak gewoon pech hebben, dat ze een veel hoger schuldbedrag moeten ophoesten, dan het oorspronkelijke bedrag, komt juist door alle organisaties die zich er mee bemoeien! In het voorbeeld had iemand een schuld 887 euro, hij wil het netjes bij de rechter komen uitleggen. Met als resultaat dat 'ie nu 1821 euro (!) moeten betalen. En dat zijn geen uitzonderingen; helaas.
Ik kan je nog wel extremere voorbeelden geven. EN ja, er gaat veel niet goed in schuldenland. Dé sleutel voor de oplossing ligt echter bij de overheid, niet bij de gerechtsdeurwaarders. De overheid is aan zet, op het gebied van eigen schuldeninvorderingsbeleid, op het gebied van wetgeving, op het gebied van preferentie, noem maar op.
Recentelijk kwam Barbara Baarsma in het programma van Beau ('De Sleutel') aan het woord, namens de Rabobank.
"Zij is werkzaam bij de Rabobank[1], hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam en kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER)"
Zij gaf ook aan de totale omvang het schuldencircus veel meer is dan het daadwerkelijke schuldbedrag waarmee het allemaal begint. M.a.w. schulden zijn een verdienmodel. En dat is wat er fout is!
Dat is toch werkelijk zum kotzen. :shutup:
Hoe kunnen we mensen die malheur treffen, nog verder de grond in trappen?!
Jakkes. Zalig kerstfeest!
Natuurlijk zijn schulden een verdienmodel. Zowel voor de overheid, voor de gerechtsdeurwaarder, voor de incassobureau's, maar ook voor de bewindvoerders en alle mogelijke schuldhulpverleners. En dat is niet te voorkomen. En dat is ook niet wat er fout is. Wat er fout is, is dat de focus aan de achterkant blijft liggen in plaats van aan de voorkant. Dáár is de winst te behalen.
Aan de andere kant zijn er ook veel met "pech" die het te lang laten aanslepen en met oogkleppen op dan maar beginnen te leven. Dat is ook de realiteit.
Natuurlijk is dat realiteit. Het is makkelijk vingerwijzen naar de mensen en instanties om de wanbetaler heen, maar de primaire verantwoordelijkheid is en blijft bij de wanbetaler zélf.
 

leon-cupra

Forumguru
Vraag me af wat er gaat gebeuren met de schuldenberg wanneer de overheid het "verdienmodel" grotendeels aan banden legt, het leefbaarder maakt voor de "wanbetaler", ... dan ga ik mijn schulden ook niet meer betalen :arghh:
 

MarcoO2

Forumguru
Vraag me af wat er gaat gebeuren met de schuldenberg wanneer de overheid het "verdienmodel" grotendeels aan banden legt, het leefbaarder maakt voor de "wanbetaler", ... dan ga ik mijn schulden ook niet meer betalen :arghh:
Nou, ik wil je niet op ideeën brengen, maar het is al heel erg leefbaar voor een wanbetaler...

Vroeger onderscheiden wij altijd de niet-willer en de niet-kunner. Maar sinds kort is er helaas een derde categorie: de niet-hoever...
 

Niels83

Forumguru
:deuk::deuk::deuk:

Steek me de hand toe !!!
Pokke werk is dat !
Als ik met een kwast en pot verf in de handen sta , moet je niets maar ook niets zeggen of vragen aan me !
Doe je het wel ?? HEb je geheid ruzie met me !!

:deuk::deuk::deuk:

Niet een pot verf over je hoofd...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Niels83

Forumguru
@MarcoO2 Ahum... waar je anderen van beticht, doe je nu zelf ook! :pieker:
Stereotypering en overdrijven is ook een kunst.

Zo gaat dat in bepaalde beroepsgroepen.

Ik werk zelf in de jeugdzorg, 70% van mijn clienten zijn de zelfde als van Marco. Heel vaak heb ik alleen een huisnummer nodig om mijn gevoel te toetsen. Vooroordelen? ja zeker. ongefundeerd? niet echt. fout? als je het maar blijft toetsen. anders zit je straks bij mevrouw de Boer het probleem van meneer de Vries op te lossen. Vooroordelen gebruiken in dit werk zorgt er voor datvje bepaalde signalen lan categoriseren. Het is fout als je van vooroordelen, oordelen maakt.
 
Bovenaan Onderaan