Verkoop nieuwe auto's in Nederland.

EdK

Forumguru
Prive geen van beide
Zakelijk is er gewoon weer een diesel besteld voor de minimaal aankomende 4 jaren...

Verkoop algemeen in NL is volgens mij dat er meer tweede hands momenteel verkocht word dan nieuw !
 

leon-cupra

Forumguru
Ik weet geen cijfers maar heb de indruk
dat er heel veel jong gebruikt naar Nederland komt vooral uit Duitsland en Spanje.
Is toch altijd zo geweest.
de DE-markt is zoveel groter wat invloed heeft op de prijs wat interessant is voor andere markten en in Spanje hebben particulieren veel minder middelen waardoor er een overaanbod is. Tegenwoordig is het zelfs zo dat duitse handelaars nu tegenwoordig inkopen in Spanje.

De markt is vandaag de dag miserabel. Particulieren wachten op de EVs om dan te beseffen dat ze te duur zijn. Nieuwe wagens worden veel te duur waardoor particulieren die vroeger nieuw kopen naar jonge okkazies of 1daginschrijving-wagens gaan kijken. Gedeelte van deze klanten zullen ook overschakelen naar privat lease. Word populairder onder de particuliere klant.

De zakelijke markt: jaar van de EV. Al de grote merken komen met hun EVs. EV boekhoudkundig nog steeds voordeliger dus grote omschakeling zal plaats vinden.
 

leon-cupra

Forumguru
@Fabia 123 , 1daginschrijving-wagens zijn eigenlijk nieuwe wagens, meestal met max 100km op de teller, die door de invoerder zijn ingeschreven (voor 1 dag) en dan doorverkocht worden aan de tweedehandse markt.
Eigenlijk is dit een nieuwe wagen voor de prijs van een okkazie. Kan je als koper heerlijke deals mee doen.
 

sitechris

Donateur
Nieuwprijzen worden alleen maar hoger van diesels en benzines. Dus nieuwverkopen zakken (nog) verder in. Natuurlijk, aantal EV's stijgt maar de gewenste vergroening van het wagenpark bereik je zo niet in deze tussenfase totdat we allemaal aan de EV zitten.
 

Captain Hook

Forumguru
Vergroening? Door de aanschaf van EV's?
Da's alleen een verschuiving van het probleem (zowel technisch, geografisch alsmede economisch).

Het enige wat helpt is minder wanstaltig zware en logge metalen dozen op wielen om een enkel mens te vervoeren...
Maar ja; dat willen we met z'n allen niet horen/weten. :shutup:
(moi inclus)
 

Cordoba

Forumguru
Juist vandaag weer in het nieuws dat veel autofabrikanten een forse EU-boete boven het hoofd hangt, omdat er steeds meer SUV's met hoge uitstoot worden verkocht, en minder zuinige modellen. Nu ben ik persoonlijk geen liefhebber van SUV's of SUV-look-a-likes (uiterlijk van een 4x4 maar toch 2WD), en daarnaast zie je steeds meer ongelukken waarbij dergelijke auto 'omvallen', dus mij zul je er niet zo snel mee zien. Aan de andere kant zie je wel heel veel van dergelijke auto's op de markt komen, terwijl de normale personenauto's een beetje ondergesneeuwd worden. In NL zijn er in elk geval de verhalen dat autofabrikanten (of de importeurs?) via allerlei maatregelen de dealers gaan sturen om vooral de zuinige modellen te verkopen, om de EU-boetes voor de fabrikant te voorkomen.

En natuurlijk zijn er ook mensen die zo'n 4x4 echt nodig hebben, zo heb ik bijvoorbeeld wel gezien dat een monteur voor landbouwmachines (die soms ergens midden in de polder in een nat perceel met vette klei waren gestrand) zo'n auto gebruiken om met hun gereedschap en onderdelen bij het pechgeval te komen.
 
Bovenaan Onderaan