Verkoop nieuwe auto's in Nederland.

Spierings

Forumguru
Dat van die 67 jaar vind ik sws een hele vage en onregelmatige regel.
In griekenland waren ze al aan het demonstreren toen het van 50 naar 55 werd verplaatst
Ze moeten gewoon naar het aantal werkjaren kijken..

Het simpele werkvolk mag erg lang lichamelijk werk doen, op mijn rug van 34 jaar was laatst op de MRI al slijtage te zien... En dan moet ik nog 33 jaar..
Dit terwijl iemand die lang doorstuderen en pas bij 30 jaar begint met werken, vaak lichamelijk niks lijd en het zich kan veroorloven om eerder te stoppen..
 

vleier

Forumguru
Ze moeten gewoon naar het aantal werkjaren kijken..

Het simpele werkvolk mag erg lang lichamelijk werk doen, op mijn rug van 34 jaar was laatst op de MRI al slijtage te zien... En dan moet ik nog 33 jaar..
Dit terwijl iemand die lang doorstuderen en pas bij 30 jaar begint met werken, vaak lichamelijk niks lijd en het zich kan veroorloven om eerder te stoppen..

Zoals vroeger dus. Na 40 jaar werken kun je met de vut. Dus als je in de bouw werkt kan dat bij 60 jaar
 

Spierings

Forumguru
Het 'simpele' werk volk zo als jij ze noemt @Spierings beunt er vaak ook superveel bij in hun 'goede' jaren.
Dat was vroeger nog veel erger als nu..
Die tijd dat iedere bouwvakker een nieuw huis neer zet is wel voorbij.

Maar je moet ook iets, wil je met een minimum loon iets kunnen doen...
Werkte in mijn geval alleen veel voor mijn baas (voordelige overuren regeling), zodat ik goed kon sparen en op mijn 25e een mooie tweekappers konden kopen ook al kregen we van de bank nauwelijks iets..
 

vleier

Forumguru
Er van uitgaande dat je een topsalaris had.....

Wat is de definitie van top salaris. Nu is het zo dat het loon er wel wat mee te maken had. Maar ook gewoon kijken naar wat eruit kan is niet wat je moet besteden.
 

s-line

Forumguru
Wel heel bijzonder dat momenteel de SUV achtige auto's niet aan te slepen zijn. Kijk bij de Seat Ateca en de Peugeot 3008 levertijden schieten omhoog door de grote vraag. Mijn dealer verbaasde zich ook over de verkoop van de nieuwe auto's,de lease vijver is tot vorig jaar helemaal leeg gevist,maar de particulier vult het verwachte gat bijzonder goed op,naar het schijnt. Vooral de middelbare leeftijd en wat oudere
hebben toch nog wel wat centjes gespaard en willen toch nog wel weer wat uitgeven aan auto's en vaak ook nog de wat luxere uitvoeringen met wat optie's
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

leon-cupra

Forumguru
Als Belg ben ik steeds verbaasd als ik hier lees dat in Nederland gewone wagens van 40.000euro gewoon particulier worden gekocht of dat er een polotje van 25000euro wordt gekocht. Mijn laatste wagens zijn ook particulier gekocht, en ook al ben ik autoliefhebber, alles boven de 25k vind ik al redelijk duur worden. Zeker als je rekent hoe lang je moet sparen om een kapitaal van 25k bijeen te krijgen en als je dan ziet hoe snel je je kapitaal kwijt bent. :banghead:

Ik koop nu ook geen nieuwe wagens meer. Mijn superb was ingeschreven toonzaalmodel met 30% korting, mijn vRS 4 maanden oud en 4000euro goedkoper dan de nieuwprijs die de vorige eigenaar betaald heeft. En de volgende wagens zullen ook zo worden. Op die manier zijn de afschrijvingen tenminste ook nog " doenbaar".
 

Canon-Eye

Forumguru
Wij betalen voor een pensioen voor de mensen die nu met pensioen zijn.
Nee, dat systeem heeft betrekking op de AOW: die wordt inderdaad betaald uit de AOW-premies die nu worden geïncasseerd: het zg. omslagstelsel.

Pensioenpremies gaan gedurende je werkzame leven in een pot - even simpel samengevat - met de bedoeling dat deze in de loop van de 40 of zo jaren door rente en rendement op beleggingen voldoende aangroeit zodat alsdan je pensioen daarvan kan worden betaald.

Daarbij spelen natuurlijk ook allerlei demografische ontwikkelingen een rol. We worden gemiddeld ouder dan voorheen, dus er moet ook pensioen worden uitbetaald over een (gemiddeld) langere periode dan destijds voorzien. Daarnaast vallen de laatste jaren de rentetarieven nogal tegen, en laat dat nou precies de voornaamste rekengrondslag zijn op basis waarvan de pensioenfondsen hun toekomstige reserves moeten berekenen. Al hebben ze ook nog zulke prachtige beleggingsrendementen - en de meeste pensioenfondsen hebben die wel degelijk - helaas mogen die nauwelijks meewegen in de berekening van de 'dekkingsgraad'. Met als gevolg dat de fondsen er (theoretisch) slechter voorstaan dan feitelijk het geval is en daarom niet kunnen indexeren en bijna moesten korten.

<edit> @Peter-036 was eerder dan ik en korter, maar we zitten op dezelfde lijn
 

Spierings

Forumguru
Als Belg ben ik steeds verbaasd als ik hier lees dat in Nederland gewone wagens van 40.000euro gewoon particulier worden gekocht of dat er een polotje van 25000euro wordt gekocht. Mijn laatste wagens zijn ook particulier gekocht, en ook al ben ik autoliefhebber, alles boven de 25k vind ik al redelijk duur worden. Zeker als je rekent hoe lang je moet sparen om een kapitaal van 25k bijeen te krijgen en als je dan ziet hoe snel je je kapitaal kwijt bent".
Het is inderdaad een flinke prijs, maar het is maar net wat je belangrijk vind en wat te besteden hebt..

Zit momenteel in de caravans en campers en dan zit de gemiddelde prijs voor een nieuwe caravan tussen de 25 en 30.000 en camper tussen de 80 en 100.000. Beide zijn niet meer aan te slepen, op onze bestelde modellen na zijn de modellen tot het 2018 model uitverkocht..Bij de laatste heb je bovendien een afschrijving waar je niet tegenaan kunt werken..
 

Bakkertje

Forumguru
Kan het niet laten om toch nog even te reageren op het werk inhoudelijke stuk..
Ook ik ben op mijn 20e begonnen met werken en heb naast mijn 40 urige baan een HBO opleiding in de avonduren en weekenden gedaan. Een investering van 5,5 jaar. Daardoor bevind ik me nu in de luxe positie dat ik inderdaad een baan heb die minder lichamelijk is.

Wat de hoogte van het pensioen betreft, onderstaand plaatje was voor mij wel verhelderend:
hoeveelpensioen.jpg

Die eerste pijler is je AOW, daarvan moet ik nog maar zien wat ik krijg tegen de tijd dat ik eraan toe ben, maar ik betaal nu wel voor de baby boomers.

De tweede pijler is wat je maandelijks aan pensioen spaart en waar iemand voor mij mee aan het beleggen is. Gezien de huidige rentestanden en de kwakkelende economie is ook dat maar de vraag hoeveel dat later oplevert. Nog even los van alle mogelijke constructies die tegenwoordig bestaan, eindloon, middenloon, beschikbare premie enz..

De laatste pijler is voor mij als vader van 3 een redelijke mission impossible, ik vind het belangrijker dat mijn kinderen kunnen studeren ..

Tel daar een huis bij op wat net voor het instorten van de markt is gekocht en nu onder water staat en dan denk ik dat ik later als ik met pensioen mag, pas echt de rekening gepresenteerd krijg.

Wat dit nog met de verkoop van nieuwe auto's te maken heeft weet ik ook niet..
 

vleier

Forumguru
@Bakkertje we zoeken een reden waarom de ouderen steeds minder nieuwe autos kopen.

Sparen kan altijd ook voor de studerende jeugd. Daarnaast heb ik ook altijd moeten werken vanaf mijn 16e voor de extra's (uitgaan anz.)
 

Spierings

Forumguru
@Bakkertje

Sparen kan altijd ook voor de studerende jeugd. Daarnaast heb ik ook altijd moeten werken vanaf mijn 16e voor de extra's (uitgaan anz.)
Sparen kan inderdaad altijd, maar vaak duurt het wel even. (Ook al heb je twee lonen)

Er zijn altijd andere prioriteiten waardoor het sparen super traag gaat..
Ben al een 5 tal jaar voor een nieuwe garage aan het sparen maar dan komen dingen tussendoor (babykamer, kinderkamer, nieuwe kozijnen, andere auto IvM totalloss, tandinplantaat, etc) welke toch voorrang krijgen en vrij kostbaar zijn..
 

Fabia 123

Forumguru
Uitgeven van geld is keuzes maken, en hoeveel geld binnenkomt kunnen we helaas niet kiezen. Misschien daarom rijden velen hier Skoda of net als ik vroeger Peugeot
Mijn overstap had met actiemodel en inruilprijs te maken. Afschrijving is altijd lager dan €1800 bij 25000 km per jaar geweest. Onderhouds en reparaties bij Peugeot en Skoda ongeveer hetzelfde. Veel jonge gebruikte auto's uit de Fabia klasse voldoen niet aan mijn wensen en moet je aanpassen, hebben veel kilometers en zijn dan relatief duur. Nieuw kan je samenstellen zoals je wil met heel weinig onderhouds kosten.
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
@Canon-Eye er word dus gewoon gegokt met ons geld en dat is de laatste jaren ook zo goed geweest.

Het gokken is het probleem niet..

In de jaren 80 is er geld uit de pot gegaald door de staat.. dit was toen nodig. Maar de pensioenfondsen konden toen al uitrekenen dat zij rond nu een probleem hadden.
 

vleier

Forumguru
Sparen kan inderdaad altijd, maar vaak duurt het wel even. (Ook al heb je twee lonen)

Er zijn altijd andere prioriteiten waardoor het sparen super traag gaat..
Ben al een 5 tal jaar voor een nieuwe garage aan het sparen maar dan komen dingen tussendoor (babykamer, kinderkamer, nieuwe kozijnen, andere auto IvM totalloss, tandinplantaat, etc) welke toch voorrang krijgen en vrij kostbaar zijn..


Die extra kosten kloppen. Maar nu is het al wel zo dat zoals ik (als 24 jarige) heb geleerd dat geld alleen naar je toe komt als je werkt of wanneer je de loterij wint. Helaas is het 2e nog niet echt leuk geweest voor mij. Het eerste gaat me dan op dit moment nog wel goed af.
Het bedrijf waar ik werk is financieel gezond en het werk is niet al te moeilijk. Ik spaar nu zo veel mogelijk zodat ik straks wat kan kopen of voor dingen kan zorgen.
Heb hiervoor een oude mercedes gehad (zelf onderhoud en geen belasting) en een golf 4 gehad die ook gewoon goedkoop was.
Het geld heb ik nu 1 keer aan een leuk ding besteed voor mijzelf aangezien ik mijzelf dit had beloofd
 

Canon-Eye

Forumguru
In de jaren 80 is er geld uit de pot gegaald door de staat.. dit was toen nodig. Maar de pensioenfondsen konden toen al uitrekenen dat zij rond nu een probleem hadden.
Sterker nog, al dik 50 jaar geleden was het duidelijk dat de bevolkingspiramide een zogeheten granaatvorm begon te vertonen: veel mensen van een bepaalde leeftijdscategorie (nl. de babyboomers - die daar overigens zelf weinig aan kunnen doen) en minder mensen in de categorie:en daaronder. Heb ik nog bij economie op het bord zien tekenen...

Iedereen kon zien aankomen dat er vanaf ca. 2010/2011 heel veel mensen met pensioen zouden gaan terwijl er minder werkenden zouden zijn (nog afgezien van werkloosheidsperikelen). Iederéén dus, maar de politiek heeft het spreekwoord "regeren is vooruitzien" massaal genegeerd. Men had al decennia geleden kunnen beginnen met de pensioen- en AOW-leeftijd beetje bij beetje (met een week of 2, 3 per jaar of zo) op te schuiven, dan waren we daar prima op voorbereid geweest en had niemand het feitelijk in zijn portemonnee hoeven merken.
Maar ja, koppen in het zand hè, dan gaat het wel voorbij... Niet dus. :pardon:
 

vleier

Forumguru
de overheid is altijd van we kijken 4 jaar aan en dan zien we wel hoe het gaat.

Maar nu weer ff ontopic.

De auto verkopen zijn er wel. Het valt allemaal mee. Volkswagen heeft zelfs een heel goed jaar gedraaid in Nederland
 
Bovenaan Onderaan