TSI motoren doen of laten staan?

Rallye

Forumguru
Volgens een eerdere poster zou het verschil pas echt goed merkbaar zijn boven 3500 tpm (m.a.w. bij een vrij extreem sportieve rijstijl). Dat geloof ik graag, waarom dan toch de voorkeur voor de 1.4?

Wellicht omdat niet iedereen het met je eens is dat sprake is van een "extreem sportieve rijstijl" als je, vooral bij accellereren, regelmatig boven de 3500rpm komt? :-)
 

sitechris

Donateur
Extreem sportief als je boven de 3500 toeren komt. Mss rijdt hij te vaak in een diesel? Een benzinemotor kan makkelijk 6000 toeren of meer aan (afhankelijk van model)
 

MarcoO2

Forumguru
De aanname dat 3500 toeren "vrij extreem sportief" is, is inderdaad een wel heel bijzondere kijk op de zaak. De mijne draait bijna het dubbele... Maar goed, ieder z'n mening... :ahum: Hoe dan ook, voor mij is juist het makkelijk toeren kunnen maken één van de redenen om een TSI-motor te kiezen.
 

TL@

Forumguru
Ik zit met mijn diesel zelfs geregeld boven de 3500, ervaar ik niet als extreem sportief hoor.
 

flip

Lid
@sitechris: Ik kan mij wel inbeelden dat - ondanks de misschien kleine vermogenswinst - een aantal interessante verbeteringen zullen ingevoerd worden. Misschien om toekomstige normen te halen, verbruik en CO doen dalen, koppelcurve platter, ik zeg zomaar wat. Zomaar doen die heren dat niet...
 

plaza

Forumguru
JD haalt uit een 1,4 TSI ook 210 PK en 300 NM koppel :eek:oo:
( zie b.v. Seat Ibiza 1.4 TSI FR of een Golf 5 1,4 TSI )

Onvoorstelbaar, voor 10-15 jaar terug deden de 1.4 tjes 60 PK en 90 NM )
 

Michel

Forumguru
@Marco02: Het gedrag van jouw 1.8 TSI verschilt dan wel t.o.v. de 1.4 TSI. Die laatste wil wel toeren maken, maar boven de 5.000 toeren per minuut gaat het voor mijn gevoel allemaal toch wel wat minder gretig.
 

sitechris

Donateur
Eens. De 1.4 en ook 1.2 zijn vooral prettige comfort motoren. Stil, prettige trekkracht, zuinig maar a-sportief. Boven de 5000 doortrekken kan wel maar voegt niet heel veel toe. De 1.8 is veel sportiever.
 

MarcoO2

Forumguru
Dan heb ik in ieder geval de goeie motor gekozen! ;) En het goede nieuws is dat'ie ook weer in mijn nieuwe auto zit! :xyxthumbs:
 
Heey Allemaal,

Ik laat ze allemaal staan, heb als vorige auto een Golf 6 1.4 TSI 160 pk DSG (sep 2009) gehad (gelukkig wel van de zaak) maar na in een jaar tijd 25x bij de garage te hebben gestaan en 4 x bij pon geweest en dan langer als 6 weken kwijt ben ik genezen van de TSI motoren. Is terug genomen met km stand van 41500km door de dealer en heb nu een O2 1,6 TDI greentech Elegance in bestelling staan (Verwacht eind september :()

Kwa rijden zijn ze prima de 160 pk (Als hij goed liep) was echt super sportief om mee te rijden ook met aanhangwagen of caravan geen probleem, maar goed.

M´n collega heeft een O2 uit 2009 met een 1,4 TSI 122pk DSG en heeft er 1 of 2 keer mee bij de garage gestaan staat nu geloof ik ook nog maar 50 of 60 op,

Ik ga weer lekker dieselen. heb tijdens een van de uitstapjes van de Golf aan PON een Octavia mee gehad voor 8 weken, vond het jammer om hem in te moeten leveren.
 

sitechris

Donateur
De versies met turbo en compressor zijn idd een erg reparatiegevoelige motoren. Niet alleen de Golfjes 1.4 TSI 160 pk zijn ruk, maar ook de sterkere 1.4 TSI 180 pk motoren die in de Polo, A1, Ibiza en Fabia worden geleverd zijn zeer onbetrouwbaar.

De normale 1.4 TSI valt mee, alleen de bougies moet je wat vaker dan gemiddeld vervangen.
 

Captain Hook

Forumguru
Dus al die honderdduizenden (zoniet miljoenen) TSI's die er al gemaakt zijn allemaal beroerd en storingsgevoelig? Lijkt me onwaarschijnlijk, de fabrikant is er ook niet bij gebaat dat er zoveel mis zou gaan. Binnen de hele VAG groep worden in grote getale TSI's gebouwd en ingezet...:koffie:
 

sitechris

Donateur
Natuurlijk niet allemaal. Maar de 1.4 tsi versies met compressor en turbo zijn wel relatief storingsgevoelig. En dit overkomt VAG wel vaker. De 2.0 tdi PD 170 pk motor is ook legendariach vanwege zijn storingen.
 

Louis

Lid
Heeft dit ook niet te maken met hoeveel turbo's aanwezig zijn. Ik heb weleens begrepen dat in de VW Tiguan 2 turbo's zitten. Een mechanische compressor en een turbo. Dit kan storingsgevoeliger zijn
Volgens mij heeft de Skoda dit niet.

Louis
 

sitechris

Donateur
Alleen in de fabia RS. En ik lees van Polo GTI rijders al veel slechte ervaringen. En dat is zelfde blok als fabia rs
 
E

Ex-lid 2926

Na 10 pagina's over dit interessante topic gelezen te hebben wil ik mij ook even bezondigen aan een bijdrage. Zou ik op dit moment in de markt zijn voor een nieuwe "benzine"auto dan liet ik de TSI (of TCE of turbo van een ander merk) staan.
Ik wil een jaar of 10 met een auto kunnen doen. Ik heb inmiddels al zoveel reviews gelezen over TSI's met problemen dat ik op dit moment toch meer vertrouwen heb in een gewone atmosferische benzine krachtbron.
Zou ik een leaseauto mogen uitzoeken dan werd het een compleet ander verhaal. Maar helaas, ik moet de auto en het onderhoud uit eigen zak betalen. Dan heeft betrouwbaarheid en lagere onderhoudskosten bij mij een hogere prioriteit dan rijplezier.
 
Bovenaan Onderaan