TSI motoren doen of laten staan?

dj.verhulst

Forumguru
Na een aantal jaar met een TDI gereden te hebben ben ik aanzienlijk minder gaan rijden, door verandering van werk en sociale netwerk.

Nu dacht ik om een benzine wagen te gaan rijden, met een TSI blok.

Nou hoor ik zulke indianen verhalen,, over 1,2 die niet vooruit te branden zijn en kwetsbaar, de 1,4 die zuipt en toch wel kosten aan de distrubutie ketting heeft en hoorde ook iets over een klep in de olie pomp

wat is waar en wat is onzin ?
 

CDO

Forumguru
Doen! En koop de dikste TSI die je je kunt veroorloven.

De oemph van een TDI met de stilte van een benzinemotor, plus als je met je TDI moet schakelen kun je met je TSI nog even 2000 toeren verder doorhalen....:super:

Heerlijk gewoon.
 
Gewoon doen, enne vergeet niet gelijk de DSG bak mee te bestellen, in een woord rijdt SUPER !!!

Ga anders gewoon eens proefrijden...
 

CDO

Forumguru
Over die ander zaken kun je op dit forum een boel terug vinden met de zoekfunctie.

Proefrit zal je veel helpen met de eerste vraag (of een 1.2 wel vooruit te branden is). Is ook wel afhankelijk van wat voor TDI je nu rijdt (kan natuurlijk nogal variëren als het een VAG product is).
Ik heb zelf 90 /110 / 105 pd / 130 pk TDI's gereden in GOLF / BORA / PASSAT en riep toen dat ik nooit meer iets anders wilde. Dit roep ik nu weer maar dan over een TSI.

Voor wat betreft het zuipen: spritmonitor.de geeft een aardig waarheidsgetrouw beeld van wat je kunt verwachten.
Kosten distributieketting kan ik je niets over zeggen, en een riemwissel bij een Passat TDI is ook een redelijke klus....
 

yal

Lid
Ik heb een tdi (204.000km) naast de tsi, 1,8 liter 160pk 250nm (25.000km).
De tsi loopt super mooi, maar mist trekkracht en zuipt behoorlijk meer dan dat de fabrikant opgeeft.

De tdi klinkt rauwer maar is super sterk,schakellui te rijden en heel zuinig.

Indien de mrb niet zo idioot hoog was hadden wij weer een tdi genomen.

Groet Yal
 

Michel

Forumguru
Mijn 1.4 TSI heeft inmiddels bijna 90.000 km gereden zonder enig probleem. Het is altijd even afwachten hoe deze motor het blijft doen als je van plan bent om 2 ton op de klok te gaan zetten (wat ik zelf waarschijnlijk niet zal doen), maar qua techniek is dit toch wel een pareltje. Van de 1.4 TSI's die met turbo en compressor zijn uitgerust, bestaan wel behoorlijke lijsten met klachten en problemen, maar Skoda past die 160 pk uitvoering (gelukkig) niet toe in de Octavia of de Superb.

Mijn ervaring tot op heden: twee onderhoudsbeurten waarbij alleen de motorolie is ververst, als het om werkzaamheden aan de motor gaat. Bij de 60.000 km beurt zijn verder de bougies volgens regulier onderhoud vervangen. Dat is al het werk dat al die tijd aan de motor is gedaan, behalve een software upgrade bij 30.000 km, maar daar heb ik in de dagelijkse praktijk verder niets van gemerkt.

Het brandstofverbruik schommelt in mijn geval, bij over het algemeen veel snelwegkilometers, tussen de 1:13,5 (in de winter) en 1:16,5 bij toch een tamelijk vlotte rijstijl.
Na de eerste 15.000 km heb ik voor de zekerheid een kwart liter olie bijgevuld en bij 80.000 km heb ik dat nogmaals gedaan, maar dat was meer voor de zekerheid dan dat het peil te laag stond. De motor verbruikt dus wel een beetje olie, maar dat doet iedere automotor. Bij mijn Fabia 2.0 moest ik soms tussen de onderhoudsbeurten in (die waren iedere 15.000 km) weleens een halve liter olie bijvullen.

Over een paar weken de derde onderhoudsbeurt. Eerlijk gezegd verwacht ik weinig bijzonderheden (even afkloppen).

Als ik weer voor de keuze zou staan, zou het weer een TSI motor worden. Misschien dan wel de 1.8 TSI, hoewel het met een 1.4 TSI zeker niet behelpen is, vind ik.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik rij nu een octavia I uit 2004 met een 1.9 TDI die stage II getuned is door VVT met PD520 verstuivers van 90 naar 150 pk van 210nm naar 312 nm er kon nog meer uit maar ik wilde geen rook, laag verbruik en geen bot er in komende turbo.....

dus leek me een 1,4 wel leuk met een milde tunning naar 160pk wel aardig ,, in de zomer verstook ik 1 op 21 a 22 hangt van de omstandigheden af winters een 1 km minder op een liter.

het is puur die MRB dat ik geen diesel meer koop, anders wist ik het wel een CR 2.0 140 naar 180\190 pk tunning niet omdat ik altijd door trap maar wil gewoon snel kunnen inhalen.


maar die 1,4 hebben een ketting geen tandriem scheeld een tandriem wissel doet een 600 ex waterpomp....
 

hemi24

Forumguru
Met de komst van de TSI motoren en het vertrek van de goede oude pompverstuiver, neig ik steeds meer naar de TSI i.p.v. de TDI..! Dus gewoon lekker doen!!!
 

Michel

Forumguru
@Yal:een koppel van 250 nm hebben en dan beweren dat trekkracht mist? Als het koppel wordt vergeleken met een explosievere turbo diesel dan kan ik me voorstellen dat dit een behoorlijk contrast is, maar ik denk dat die 1.8 TSI toch wel serieus sneller is vergeleken met een TDI. En de TSI's staan er om bekend dat ze zuinig kunnen zijn, maar dat dit bij deze motoren nog meer afhangt van de manier waarop met het gaspedaal wordt omgegaan.
 

Ruud

Nieuw lid
Heb zelf nu al een jaar een octavia business line 1.2 TSI. Doet t prima. Vorig jaar naar spanje op vakantie, met bagagewagen, kofferdeksel, fietsen en 4 personen, en dan nog voldoende power.
Verbruik op de snelweg (100 km) 1 op 20, gecombineerd verbruik 1 op 17. Nu 34000 op de teller en geen enkel probleem
 

MarcoO2

Forumguru
@Yal:een koppel van 250 nm hebben en dan beweren dat trekkracht mist? Als het koppel wordt vergeleken met een explosievere turbo diesel dan kan ik me voorstellen dat dit een behoorlijk contrast is, maar ik denk dat die 1.8 TSI toch wel serieus sneller is vergeleken met een TDI. En de TSI's staan er om bekend dat ze zuinig kunnen zijn, maar dat dit bij deze motoren nog meer afhangt van de manier waarop met het gaspedaal wordt omgegaan.
Helemaal mee eens. En net als de andere tsi's is deze uiteraard ook te tunen, en dan serieus snel.

Nadeel van die TSI-blokken is wel dat ze, door de complexere techniek, ook kwetsbaarder worden in die zin dat, áls er iets fout gaat, het vaak ook goed fout gaat. Een paar maanden geleden liep mijn 1.8TSI compleet in de soep omdat er een rubbertje in de hydraulische kettingspanner kapot was. De revisist zei toen ook dat zij relatief veel TSI-motoren (van alle soorten en maten) ter revisie krijgen, waarbij een klein defect tot verhoudingsgewijs grote problemen heeft geleid.

Maar goed, het zijn wel heerlijke motoren, en ook na de bovenstaande ervaring zou ik privé zo een 1,8TSI kopen.
 

Klaasje

Forumguru
Heb zelf nu al een jaar een octavia business line 1.2 TSI. Doet t prima. Vorig jaar naar spanje op vakantie, met bagagewagen, kofferdeksel, fietsen en 4 personen, en dan nog voldoende power.
Verbruik op de snelweg (100 km) 1 op 20, gecombineerd verbruik 1 op 17. Nu 34000 op de teller en geen enkel probleem
1:20 ??? ik ben blij als ik 1:14 haal met mijn 1.2 tsi . Dan rijdt ik niet eens sportief en dagelijks snelweg
Heb wel DSG
 

dj.verhulst

Forumguru
Dat is wel ontzettend zuinig,, dat doe je normaal met een stadautotje....

een Daihatsu cuore .

@marco02

dat is nou net het gene wat ik hoor, je zou toch verwachten dat zo iets niet stuk gaat de eerste 200 K en 5 jaar ???
 

CDO

Forumguru
@dj.verhulst.

Als je nu in een stevig getunde TDI rijdt en je bent gewend aan de duw in de rug dan rijdt een TSI wel duidelijk anders. Het gaat mijns inziens allemaal wat vloeiender. De sensatie van de duw in de rug is misschien wat minder, maar als je naar buiten kijkt gaan de bomen toch wel erg snel voorbij.

Ik had in mijn TDI's ook altijd het gevoel van snelheid alleen de powerband was smal (je moest al redelijk snel weer schakelen om in het juiste toerengebied te blijven), met mijn 1.8TSI gaat het allemaal vloeiender en is de powerband veel breder.
 

sitechris

Donateur
Fijne blokken die tsi-tjes. Stil, voldoende trekkracht, redelijk zuinig en lekker breed toerenbereik. Ik hoef nooit meer een tdi.
 

dj.verhulst

Forumguru
@dj.verhulst.

Als je nu in een stevig getunde TDI rijdt en je bent gewend aan de duw in de rug dan rijdt een TSI wel duidelijk anders. Het gaat mijns inziens allemaal wat vloeiender. De sensatie van de duw in de rug is misschien wat minder, maar als je naar buiten kijkt gaan de bomen toch wel erg snel voorbij.

Ik had in mijn TDI's ook altijd het gevoel van snelheid alleen de powerband was smal (je moest al redelijk snel weer schakelen om in het juiste toerengebied te blijven), met mijn 1.8TSI gaat het allemaal vloeiender en is de powerband veel breder.


ik heb gekozen voor een niet te abrupte opbouw vermogen om de aandrijflijn te sparen en een lompe duw vind ik niet prettig, kan je wel verminderen door het gas te doseren.
maar zo is het gebied waarin ie opbouwt vergroot ( minder stijl )

een 1.8 TSI ambieer ik niet omdat ik ook graag zuinig rij, wel moet ik zeggen met een 1.8 TSI ben je gelijk klaar
 

CDO

Forumguru
wat is zuinig.

Er zijn hele grote verschillen.

Als je je auto zakelijk rijdt en nieuw koopt of least kijk je anders tegen zaken aan dan wanneer je prive tweedehands koopt / least.

Voor mij (30.000 km per jaar, zakelijk nieuw gekocht) was TDI eigenlijk geen optie, verschil in het werkelijk (dus niet het geleuter uit de boekjes) verbuik tussen een 140 pk / 170 pk TDI en een 160 pk TSI is denk ik niet zo groot als iedereen denkt.

1 op 12 in een TSI tegenover 1 op 15 / 16 op een TDI (bron Spritmonitor).
Daarnaast afschrijving / nieuwwaarde verschil etc etc.

Voor mij lag het omslagpunt pas bij 45.000 km per jaar.....

Bij prive aanschaf kan dit heel anders uitkomen, zeker als je een auto koopt met de kop eraf. Verbuik is op het totale kostenplaatje van een auto vaak maar de nummer twee qua kosten, zeker bij aanschaf van een nieuwe auto of een jong gebruikte (afschrijving is dan ook bijna altijd de grootste kostenpost).

Let wel, dit is puur zakelijk bekeken, emotie speelt natuurlijk altijd een zeer grote rol!!
 

CDO

Forumguru
en niet te vergeten, ik kan als ik erg mijn best doe, best wel 1 op 13 / 14 (op de verbuiksmeter ook wel tussen de 1 op 17 / en 1 op 23 bij 80km/h in de 6) rijden met een 1.8TSI... of de rest van mijn mede weggebruikers het leuk vindt is dan weer een ander verhaal:grin:
 
@dj.verhulst: Ik heb 4 jaar in een Octavia2 1.9tdi gereden en daarna "vrijwillig" verplicht overgestapt naar (tijdelijk) een VW Golf 1.2tsi. Die auto had een handgeschakelde 6 bak en ik vond hem persoonlijk erg pittig rijden. Vooral in de 3e versnelling zat er behoorlijk wat power in. Dat beviel eigenlijk zo goed dat ik m'n 1.9TDI in het begin niet miste... maar toen....
kwam mij huidige auto. Een Skoda Octavia FL 1.2TSI DSG en die is niet vooruit te branden. Zelfde motor zou je zeggen en die Octavia weegt volgens mij niet heel veel meer dan die Golf maar die DSG bak valt me echt vies en vies tegen. Is al een keer naar gekeken (nw software erop) maar voor mij nooit meer een DSG bak. Vooral in de stad schakelt de bak uitzichzelf heel snel naar de 6e of 7e versnelling terwijl je bijv dan maar 60/70 km p/uur rijdt.

Als je dan vervolgens een inhaalmanouvre wil doen of nog even snel het verkeerslicht wil halen ... vergeet dat maar... Enige voordeel is dat je met die dsg bak ook zelf kan schakelen... Dan is het wel goed te doen.
 
Bovenaan Onderaan