TSI motoren doen of laten staan?

dj.verhulst

Forumguru
1 op 13 voor een 1.8TSI ach het is beter dan 1 op 10 a 11 . afwijkingen hebben ze allemaal wel , de mijne zegt dat ik 1 op 26,5 rij maar bij de pomp is daar een 1 op 22,5 van over.

maar een DSG daar hou ik ook niet van, maar ze hebben toch ook verschillende programma's ? zodat ze wat vlotte schakelen ?
een DSG is een stukje zwaarder, kwetsbaarder, ze zijn wel beter geworden in loop der tijd en tuners weten er ook beter raad mee, maar toch....


denk dat een 1,2 met een milde tuning naar een 130 pk al heel erg leuk rijden is, wel erg zuinig kunnen, zuiniger dan een 1,4,, maar wel iets meer vermogen, ze zouden ook iets lichter zijn en aangezien een 1,4 TSI ambition combi 1255 weegt als ie net die 5 minder weegt scheeld dat ook weer in de MRB
 

bert2

Lid
Volgens de meest recente (1-6) prijslijst van de Octavia weegt de 1.4TSI Greentech Combi 1240 kg. De DSG weegt 1245 kg. De HB is nog iets lichter. Scheelt dus toch in de MRB.
 

RefleCs

Forumguru
Persoonlijk ben ik heel tevreden met de 1.2 TSI in m'n nieuwe Faab. Het is een genot om mee te rijden. Momenteel rijd ik zo'n 1 op 14 maar dan doe ik niet mijn best en de auto heeft nog maar een km of 700 gelopen dus even afwachten wat de toekomst brengt. Het is de 105 pk versie.
 

MarcoO2

Forumguru
@marco02

dat is nou net het gene wat ik hoor, je zou toch verwachten dat zo iets niet stuk gaat de eerste 200 K en 5 jaar ???
Tsja, het blijft techniek. En even kort door de bocht: hoe complexer die is, hoe groter ook de kans dat er iets stuk gaat.
 

wimoost

Nieuw lid
ik zeg DOEN. Ik heb aardig wat motoren gehad, de laatste was een Opel 2.2i benzine, maar deze 2.0 TSI (benzine) laat ze allemaal, en dan bedoel ik allemaal de acherlichten zien.
De boost waar jullie het hier over hebben is in deze auto adrenaline verhogend. Gewoon eens een keer plankgas wegrijden en je vraagt je af waneer we gaan opstijgen.

Leuk om te doen natuurlijk en zeker als je de auto pas hebt zoals ik (1 maand nu) .. het gemiddeld verbuik inclusief het af en toe eens lekker intrappen blijft steken bij de 1:10,3 hetgeen mij voor deze auto meevalt.
 

Okkie15

Nieuw lid
Geweldige motoren, die TSI machines. Rij zelf nu 11/2 jaar in Octavia met een 1.4TSI met DSG-bak, en dat rijdt formidabel. Een van de fijnste motoren die ik ooit gehad heb. (Er staat nu 35k op de teller). Vooral op lange reizen op de Autobahn/route een prima motor. Maar het blijft een turbo, dus wel met zorg behandelen (in tegenstelling wat sommigen beweren): rustig warm laten lopen, niet direkt uitzetten na een lange rit e.d.. Het zijn kleinigheden, maar volgens mij wel het behoud van je motor.
 

deusjevo

Forumguru
Heb zelf nu al een jaar een octavia business line 1.2 TSI. Doet t prima. Vorig jaar naar spanje op vakantie, met bagagewagen, kofferdeksel, fietsen en 4 personen, en dan nog voldoende power.
Verbruik op de snelweg (100 km) 1 op 20, gecombineerd verbruik 1 op 17. Nu 34000 op de teller en geen enkel probleem

Huuhhh, 1 op 20 :shocked:

Hulde aan je gouden rechtervoetje dan, verzeker 'm maar goed....
 

ppaddo

Lid
1:20 in een 1.2 TSI is inderdaad een oorkonde waard! Dat is (veel!) beter dan de gemiddelde fabrieksopgave van 1:17,5! Knap hoor. Ik heb toevallig vorige week mijn vrouw de hemel in geprezen omdat die met veel snelwegkilometers gemiddeld 1:17,4 had gereden. Zelf rij ik iets minder zuinig en haal daarmee ergens tussen de 1:14 en 1:15.

De motor vind ik eigenlijk wel een fijn dingetje in combinatie met de handbak. De dsg vond ik ook te snel opschakelen en in het sport programma weer net te laat. Ik ben vlot zat weg en met een versnellingetje terugschakelen is iedere inhaalactie zo gedaan.
Hij heeft nog geen onderhoud gehad sinds de aflevering in februari, maar dat duurt niet zo lang meer. Dan zullen we wel zien of er wat te melden valt. tot nu toe is het een hele verbetering t.o.v. de 1.6 8 klepper die ik in mijn vorige Seat Leon had zitten. Dat komt met name door het enorme verschil in koppel!
 

dj.verhulst

Forumguru
Zo'n 1.6 8v of 1.6 FSI daar is wel aan te komen en niet zo duur, maar die dingen voelen wat armetieriger aan als je uit een goed getunde TDI komt, en niet zo zuinig als je mee wil komen met de stroom
vandaag weer,, ff een trailer trekken 2150 kg (trein gewicht) merk je helemaal niks van hooguit bij het remmen een beetje dat ie wat drukt.....

JDE tuning in lochem kan uit een 1.2 TSI een 140 pk halen,, niet slecht lijkt me heb je de 1,4 niet nodig
 

Rallye

Forumguru
Aangezien mijn motor in ander delen van het VAG-rijk ook een TSI is: ik heb ook wel eens 40 liter getankt na 200 kilometer (na de rit waarvan links hiernaast een aandenken staat). Aan de motor is (afkloppen) nog nooit iets gebeurd. 110.000 kilometer op de teller.
 

jalex_h

Forumguru
Doen, anders krijg je later spijt!
Ben zelf overgestap van een 1.9 TDI (105 pk) naar een 1.8 TSI. Ik was dieselverslaafd (vanwege de trekkracht bij lage toeren, altijd handig met een zware caravan) riep net as anderen "nooit meer benzine". Nou, da's wel verleden tijd. Die TSI rijdt gewoon nog prettiger. Ben net terug uit Frankrijk en heb daar, met de caravan, de nodige hellingen voor mijn kiezen gehad. En dat met snelheden en een gemak waarvan ik bij een diesel slechts kon dromen. En hij blijft dan maar sleuren. Als je koppelverslaafd bent, is dit wel het ultieme :)
 

plaza

Forumguru
Ja , sorry hoor paulb1978 , maar wat verwacht je dan met een 1.2 tsi met dsg ,
in een redelijke zware auto, dat je de straatstenen er mee uit rijdt ?
 

yal

Lid
@Yal:een koppel van 250 nm hebben en dan beweren dat trekkracht mist? Als het koppel wordt vergeleken met een explosievere turbo diesel dan kan ik me voorstellen dat dit een behoorlijk contrast is, maar ik denk dat die 1.8 TSI toch wel serieus sneller is vergeleken met een TDI. En de TSI's staan er om bekend dat ze zuinig kunnen zijn, maar dat dit bij deze motoren nog meer afhangt van de manier waarop met het gaspedaal wordt omgegaan.

Het is maar wat je gewend bent, 250nm maakt op mij weinig indruk ,de 1,8tsi vind ik niet snel, fijn lopend naaimachine motortje wat helaas niet erg zuinig is.
Een standaard tdi 130pk is helaas net vlotter op de snelweg.
De 1,8 tsi is met volle bepakking niet beresterk en kan makkelijk wat meer trekkracht gebruiken,bergop schakeld de dsg vaak een tandje terug (of 2) ,chippen was ik van plan maar laat ik achterwege ivm. de zwakke DSG7 bak.
Ik heb meer dan 30keer Spanje - Nederland gereden en met de Skoda nu 2 keer Spanje en 1 keer Andorra.

Mijn vorige golf met tdi 110pk en bora met 115pk 285nm had ik meer fut bergop. De bora is nu niet meer te vergelijken omdat deze is getuned.

Ben dit keer in 17uur naar spanje gereden, dit ivm. de vele stops met de kleine meid , met een gemiddeld verbruik van 1:10.

Met de golf/bora reed ik op deze ritten altijd 850 a 900km op 1 tank, soms net 1000km met goed ontluchten en dan lagen de snelheden hoger.

De tsi rijd alleen zuinig met kruipen en achter vrachtwagens blijven hangen, maar niet in 't normale dagelijkse verkeer en zeker niet volgeladen en met de airco aan!

Ik zou zeker een tdi nemen indien de mrb niet zo idioot hoog was, zeker ivm. betrouwbaarheid.

Groet Yal
 

Rallye

Forumguru
@yal: 1:10 met een 1.8? Dan ben ik met mijn 1:12 naar Frankrijk nog zuiniger met de RS! Normaal 1:11,4.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik ben een vette 300 NM bij 2000 tmp gewend en moet zeggen dat went heel snel ,, een kennis met een A5 en een 211 pk 2.0tsi blok is alleen op hogere snelheden vlotter maar tussen de 20 en 140 ben ik altijd eerder weg en maak ik meters eer ie erbij komt, en letterlijk 2 x hoger verbruik, precies wat Yal zegt als die MRB niet zo bruut was dan wist ik het wel .......

maar goed ben wel wat wijzer geworden in middels

een 1,2tsi kan je op 130 a 140 pk laten zetten en is een stukje zuiniger dan een 1,4
een 1,4 heeft veel meer vermogens reserves hoorde ook dat ie een sterker koppeling en bak heeft maar gebruikt meer maar als rustig en beheerst rijd haal je ook 1 op 15 , de 1,2 kan nog beter een 1 op 17/18buiten de stad 80/100 wegen .
 
Heb een 1.2TSI O2 combi 2010 met 6H. Werkelijk verbruik in de zomer 1:16-1:17, winter ca. 1:16. Ik rijd vrij rustig, nieuwe rijden, mede ivm de verkeerssituatie in NL die hard rijden totaal zinloos maakt.

Vroeger ook diverse diesels gehad o.a. de 2.0 TDci 115 pk van Ford in een Mondeo combi vorige generatie (dus eigen Ford blok).

Tja qua trekkracht (koppel) niet te vergelijken, dat kan ook niet. Maar qua comfort (geluid) is die 1.2TSI een stuk fijner, heerlijk stil. Zo'n diesel is af en toe wel een tractor. Ik reed met die Ford ook niet beter dan 1:16-1:17. Qua acceleratie is die 1.2TSI zelfs iets sneller, qua top net iets minder.

Heb er nu 44000 km op staan, geen enkel probleem.

Dus zeker een proefrit maken. Je kan tegenwoordig zelfs de 1.4TSI met 20% bijtelling krijgen, hoeveel dat in rijplezier uitmaakt weet ik niet. Is natuurlijk iets krachtiger. De 1.2TSI is geen strepentrekker, maar kan toch behoorlijk goed meekomen. Tuning kan nog wat doen.
 

dj.verhulst

Forumguru
Ik wil zeker nog gaan rijden,, maar heb wel gezien dat er overal voor een 1.4 toch wel een 18 K moet dokken alleen als je wagens heb met krankzinnige hoge km standen voor hun leeftijd.
denk dat het volgend jaar wel beter word, al denk ik dat men langer leased omdat dit goedkoper is en de huidige regeling voordelig is, al zal dat voor de niet mrb vrij auto's minder sterk zijn....

ik vind 1 op 16 a 17 helemaal niet slecht voor een wagen van dergelijk formaat en gewicht, d'r schijnt behoorlijk meer vuur in te zitten dan in de oude 1,6 8V blokken.....
 

yal

Lid
@yal: 1:10 met een 1.8? Dan ben ik met mijn 1:12 naar Frankrijk nog zuiniger met de RS! Normaal 1:11,4.

Dit verbruik halen wij steeds sinds de auto nieuw is, ook zit er net zoveel roet in de uitlaat v/d tsi als in de tdi.
Motor loopt als een zonnetje en heeft nagenoeg geen olieverbruik.

Wij hebben ooit weleens een tank leeggereden en 1:13 gehaald, maar dat lukt al tijden niet meer.

Als ik flink mijn best doe op de autobahn, dan haal ik 1:7 a 1:8 , of onze motor is niet goed of ze zijn allemaal zo dorstig?

Dat een 1,2 tsi zuinig is geloof ik wel, iemand die een beetje doorrijd zou geen 1,2 nemen maar een rustige rijder juist wel.

Met de tdi haalde ik met gemak 1:19/20 nu na de tuning ongeveer 1:18, dus het kan wel.........

Groet Yal
 

Rallye

Forumguru
Mijn normale verbruik is inclusief af en toe (één maal per maand) 400 km Autobahn. Verder vooral veel provinciale weg en af en toe snelweg in Nederland, waar ik maximaal 160 rij. Ik vul tussen twee beurten 1 liter olie bij (dit jaar een keer, vorig jaar ook).
 
Ja , sorry hoor paulb1978 , maar wat verwacht je dan met een 1.2 tsi met dsg ,
in een redelijke zware auto, dat je de straatstenen er mee uit rijdt ?

:-) @Plaza, je hebt gelijk, zo bedoelde ik het ook niet. Wat mij alleen verbaasde was het enorme verschil tussen die 1.2tsi handgeschakelde motor in de VW Golf en de 1.2tsi DSG7 in mijn huidige (helaas niet zelf gekozen) Octavia. Gewicht van beide auto's ontloopt elkaar niet heel veel maar de "beleving" van autorijden (=lees optrekken etc.) is een wereld van verschil. Vandaar dat ik totzover niet echt enthousiast ben over die DSG bak.
 
Bovenaan Onderaan