TSI motoren doen of laten staan?

@reddrummaster: :) Hahahaha.. niet altijd haast maar ik hou wel van doorrijden. Je zal me echter nooit door roodlicht en of met 90 door de bebouwde kom zien rijden. Enne... ik geef toch de voorkeur aan SKODA! :-)
 
LoL, me2. Golf is ook een mooie auto, heeft alleen het imago niet mee. Ik probeer zelf binnen bebouwde kom netjes aan de snelheid te houden en in woonwijken helemaal. 80 wegen en (auto)snelweg meestal 10km te hard. Maar goed, op een autosnelweg is 130 nog geen afwijking van 10% op de wettelijke limiet :-). Voordeel is wel dat ik nu een Polo TDI uit 2008 rijd en daarin wil je niet harder dan 130. Hiervoor had ik een 1-serie en werd 140kmh 'normaal'. Dat is het nadeel van een still, stabiele auto.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Er zijn anders ook talloze mensen met een "stille, stabiel" auto die zich prima aan de max. snelheid weten te houden. Ik denk dat ze daar zo'n ronde meter voor gebruiken die in alle auto's recht voor de bestuurder is geplaatst. Maar eigenlijk zeg je het zelf al: ik probeer me aan de snelheid te houden. Ik zou zeggen, niet proberen, maar gewoon doen!
 

nomad

Senior Member
@Jalex_h Ik ben heel benieuwd. Ik ruil over een maand mijn 2.0 TDI in voor een 1.8 TSI. Eens kijken hoeveel dat scheelt. Ik heb laatst nog een Guillietta 170 pk laten zien dat een 2.0 tdi met maar 140 gewoon sneller is. Hij kwam er niet voorbij. wat mij betreft het mooiste moment van 2011. Aangezien de top van die alfa op 192 ligt, heb ik bij 190 mijn rechtvoet wat laten vieren, zodat ie er nog net voorbij kon. Stak mijn duim nog op, maar kreeg een middelvinger terug :-))
 

sitechris

Donateur
Een alfa met 170 pk haalt makkelijk de 215 km/h. Die 192 klopt niet. Zelfs een octi greenline met 105 pk haalt dat. Overigens niet netjes die middelvinger.
 

nomad

Senior Member
Moest natuurlijk tijdens het rijden even kijken waar ik mee van doen had en de kentekenchecker gaf als topsnelheid 192 op. Zijn wel RDW gegevens, dus weet niet of het klopt.
 

plaza

Forumguru
Paulb, die nieuwe tuning van JD van jouw motor zou denk ik al je problemen oplossen.
Een ritje naar Lochem is het wel waard.
 

JayAce

Nieuw lid
He mensen,

ik zou graag eens willen weten wat jullie zouden doen een octavia ambition 1.2 TSI met 77 KW of een octavia ambition 1.4 TSI met 90 KW (allebeide zijn A-label). Ben erg benieuwd of iemand kan adviseren wat nu fijner is voor iemand die zo'n 15.000 km per jaar af legt.

ik twijfel zelf nog wel erg dus ben eens benieuwd wat jullie er van vinden.

groet
JayAce
 

JayAce

Nieuw lid
@kiekkiek ik ben zeker geen automaat rijder... wil zelf wel de controle houden daarom twijfel ik tussen de 1.2 en de 1.4 TSI. Nu de 1.4 TSI ook in eco uitvoering is met A label neig ik sterk die kant op maar ben gewoon eens benieuwd hoe jullie het verschil ervaren hierin.
 

plaza

Forumguru
1.4 is weer meer uit te halen bij tunen, bij grotere auto's zoals een octavia heb je baat bij voldoende Koppel
en pk's ( 150 pk en 280 NM bij tuning 1.4 , en let op dit zijn minimum waarden , vaak wordt er wel 155-160 pk
en 300 nm gehaald )
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik begrijp niet wat het aantal per jaar gereden kilometers ermee van doen heeft, eerlijk gezegd. Je moet gewoon doen wat je het prettigst vindt rijden. Verder schijnen sommigen hier het idee te hebben dat iedereen per definitie zijn/haar auto wil laten tunen, maar dat is natuurlijk niet zo.
 

plaza

Forumguru
nee hoor, niet iedereen wil tunen, maar het verschil met een aantal jaren geleden is
dat er toen met non turbo motoren van 1.6 tot 2.5 liter in combinatie met zware auto's
werd gereden, en nu zware octavia 's en superb's met 1.2 en 1.4 turbo motoren worden
uitgerust, die eigenlijk ( vind ik ) net te licht zijn , maar ook velen het met mij eens zijn,
gezien het feit dat er tegenwoordig bijna net zoveel getunende als nietn getunende auto's
rondrijden.
 

JayAce

Nieuw lid
@plaza: ok, bedankt voor de input. En als ik over wil gaan op tuning voor deze auto's waar kan ik dan het beste bij terecht? suggesties?
@freewheeler2: Je hebt gelijk, niet iedereen hoeft te tunen en voor sommigen maakt het aantal kilometer wellicht wel uit. Beter te veel informatie als te weinig informatie toch? Heb je zelf ook ervaring met een dergelijke auto of niet?

Is er verder iemand die het verschil gemerkt heeft?
ik ga morgen op pad naar de skoda dealer en dan kijken of die van beide versies 1 heeft staan, kan ik gelijk proefrijden.

bedankt weer.
 

Falcon

Donateur
Over tuneervaringen kan je genoeg vinden op het forum.

1.2TSI of 1.4TSI... Vooral het verbruik verschil tussen deze 2 kan groot zijn. Zo kan een 1.4TSI vaak max 1 op 15 halen, maar de 1.2TSI juist weer 1 op 20. Maar daar tegenover staat weer het verschil in NM en PK's. Met andere woorden hoevaak wil jij bij de pomp staan?

Het is heel persoonlijk welke keuze je moet maken. In het algemeen heb je in nederland aan de 1.2TSI voldoende en voorop de duitse autobahn is een 1.2TSI ook voldoende. Maar zodra je een caravan gaat trekken en regelmatig je auto volgeladen hebt met meuk, zal je de extra power van de 1.4TSI kunnen waarderen.

Maar daartegenover staat natuurlijk ook een netto meer bedrag per maand voor de 1.4TSI (ook voor leaserijders). De fiscalewaarde is hoger of je nu 20% bijtelling betaalt of niet.

Voor de Octavia zijn er trouwens nog wel een paar dingen te bedenken die je comfortabeler kunnen laten rijden, maar dat heeft zeker niks met TSI motoren te maken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
nee, zelf geen ervaring mee. Maar ik zou gewoon eens een proefrit maken met beide. Ik begrijp wel dat je die 1.2 bepaald niet moet onderschatten.
 
Bovenaan Onderaan