TSI motoren doen of laten staan?

sitechris

Donateur
Moet je snel zijn, want de atmosferische krachtbron is aan het uitsterven. Opel, Renault, PSA groep etc.....ze zijn/gaan allemaal al over op de turbo. En met de meeste TSI motoren is overigens niets mis. Overigens bieden de turbo's meer voordelen. Naast meer trekkracht ben je met gewone rijstijl ook zuiniger. Scheelt je dus echt wel wat centjes.
 

adjego

Actief lid
Wat altijd het nadeel is van internet, is dat de meeste verhalen die je leest over auto's/motoren, is dat er iets niet werkt of iets niet goed is. De verhalen dat het allemaal gewoon werkt hoor je veel minder. Op zich is het goed om iedereen te informeren over problemen, maar hierdoor wordt er toch weer een verkeerd beeld geschetst. Ja er zijn problemen met de TSI motoren, en ja er zijn problemen met DSG versnellingsbakken, maar lang niet iedereen die met zoiets rijdt heeft er problemen mee. Laat er 15/20% problemen mee hebben, en 80% daarvan zoekt het internet op om hun verhaal kwijt te kunnen.
 
E

Ex-lid 2926

@sitechris: De Japanse merken zijn nog niet massaal overgegaan naar downsize benzinemotoren met turbo. Daar zou mijn voorkeur dan in eerste instantie naar uitgaan. Dat verbruiksvoordeel van TSI motoren is voor een groot deel theoretisch. In vergelijkingstesten in de autobladen zijn turbomotoren vrijwel nooit zuiniger dan de atmosferische krachtbronnen. In een recente uitgave van Auto Motor und Sport tussen een drietal coupé's van Mercedes, BMW en Audi was de turboloze 6 cilinder BMW zuiniger dan Audi en Mercedes met turbo. Ik snap ook wel dat de kleine turbomotoren de (nabije) toekomst hebben tot de komst van de electrische auto's maar op dit moment hebben die motoren nog niet mijn voorkeur.
@adjego: Klopt helemaal. Ook in dit forum komen nogal eens wat problemen met Skoda's aan de orde en dan zou je ook gaan twijfelen aan de betrouwbaarheid. Toch denk ik dat het percentage klachten over de kleine turbomotoren groter is dan over de niet turbomotoren van hetzelfde merk. Ik kan het natuurlijk niet onderbouwen met cijfers, maar die indruk krijg ik na het lezen van de vele reviews.
 

michelover

Forumguru
Ben momenteel toe aan mijn derde turbo motor uit de VAG rekken en ik heb nog nooit problemen gehad. Als jer graag een ongeblazen motor wil hebben met dezelfde prestaties/eigenschappen zit je al snel op een 2.0L of V(R)6 motor. Dat turbo's meer brandstof verbruiken geloof ik niet zo. Mijn Superb haalt toch ruim 700 km op een tank, met mij Cupra4 en VR6's die dezelfde prestaties neer zetten als mijn 1.8TSI kwam ik niet verder dan 400 a 500 km als ik rustig aan deed. Zelfs mijn RS was zuiniger als voorgaande wagens. Mijn A3 1.8T was ook vele malen zuiniger dan mijn GTI 16V en de V6's. Kan zijn dat ik niet geheel objectief ben daar ik vanaf mijn eerste wagen alleen maar VAG producten rij (22jr) , maar tot nu toe zonder problemen!!
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad is de overgang op kleine turbomotoren vooral veroorzaakt door de belachelijke verbruikscyclus (te laagtoerig, langzame accelleratie). In de dagelijkse praktijk, zo blijkt uit vele testen zijn grotere niet-turbomotoren vaak zelfs zuiniger.

Nadeel van de combinatie turbo/compressor van VW schijnt de magneetkoppeling te zijn die de overgang tussen beide regelt. Die maakt geluid en de overgang is voelbaar (zie ook de duurtest van de Tiguan in de Auto Motro und Sport. Helaas komt dit probleem er bij gewone testen niet uit.
 

sitechris

Donateur
Turbo is zuiniger bij gewoon gebruik. Maar als je gaat trappen is atmosferisch zuiniger. Daarom dat in testen de turbomodellen relatief onzuinig zijn omdat daar ook gas gegeven wordt. Dus afhankelijk van je rijstijl heb je voor of nadeel.
 

bobby45

Actief lid
ff en box er tussen zetten en je heb zo 150 pk uit en 1.4 tsi de compressor werkt tot 1500 en dan gooit en poelie de compressor los.
wel is de turbo iets groter van de 160 pk 1.4 tsi:uitlachen:
 

maartenv84

Senior Member
Dat atmosferische moteren zuiniger zouden zijn bij een zelfde soort rijstijl geloof ik niet. Sterker nog, mijn voorloop auto was een Renault Megane Hatchback 1.6 met 83kW. Bij deze auto zat het verbruik tussen de 7 en 8l per 100km. En dat haal ik nu met gemak bij dezelfde manier van rijden met mijn O2 combi 1.2TSI met 77kW (nu op 6.1l/100KM) en haal nu gemak 800km op een tank. En de Skoda komt nog sneller vooruit ook.


EDIT: Ik geloof dat de manier van rijden daadwerkelijk kan veranderen als je naar een turbo overstapt. Soms nodigt het echt wel uit om even door te trekken en ja, dan stijgt het verbruik erg snel. Maar om hetzeflde "resultaat" te krijgen, moest ik bij de Renault veel meer gas geven dan bij de skoda en ik denk dat je dat dus ook terug ziet in het verbruik.
 
Over het verbruik van de 1,4 TSI 160 pk DSG in mijn vorige Golf hoor je mij ook niet klagen gemiddeld 750 a 800 kilometer op een tank, beter als het vervangend vervoer dat ik nu al sinds april rij door allerlei gedoe met de leasemaatschappijen een atmosferige Ford Focus SW 1,6 bezine als ik de 600 kilometer op een tank haal ben ik heel blij. Zelfde gebruik voornamelijk autobaan en wat stadsritjes in de schaal van 95% en 5 % rij normalite ongeveer 40000 op jaarbasis.

Alleen de betrouwbaarheid van de 160 pk is me heel erg tegengevallen, nu weet ik natuurlijk niet hoe dit met de 122pk versie en de 1,2 tsi is.
 

JayAce

Nieuw lid
Wou even laten weten dat de auto in ieder geval super bevalt tot nu toe. De 1.4 TSI doet het bij mij in elk geval geweldig en ga er over 1,5 week mee op vakantie. Kijken hoe we de 3000 af te leggen kilometers doorkomen (zal wel probleemloos zijn net als de eerst 1500 kilometer).

I like to drive...:D
 

Octavarium

Actief lid
@bobby45: wat je zegt klopt niet. Een 122pk 1.4 TSI heeft geen compressor en is dus niet 'twin charged' zoals de 1.4 met 160pk. Je zult er vast 150pk uit kunnen halen, maar dan puur door het verhogen van de turbodruk, van een compressor is geen sprake.
 

bobby45

Actief lid
Ja dat klopt . hogere lucht druk meer brandstof meer vermogen.

ik heb en 1.4 tsi gekozen 122 pk is genoeg soms ff in de 4 en toeren maken.

de 1.2 tsi was iets goedkoper maar ik ben geen lease rijder dus is het en 1.4 tsi geworden op lpg:baby012:
 

Octavarium

Actief lid
Van de 1.4 TSI met 122pk kun je zolangzamerhand zeggen dat het een zeer betrouwbare motor is. Comfortabel, soepel, stil en tegen sportief aan..
Ik ken genoeg mensen die al meer dan 140.000km op de teller hebben gezet zonder enig probleem.

Volgens mij zijn er met de handgeschakelde 1.8 TSI ook weinig problemen, afgezien van het verhaal van Marco ken ik niemand die er echt problemen mee heeft gehad, afgezien van het wat nerveuze karakter.. Ik loop nu tegen de 80.000km en heb nog geen enkel probleem gehad met dit blok, wat gechiptuned is. Zolang je hem goed warm rijdt, op tijd olie bijvult en hem -vooral in de winter- altijd even laat nadraaien voordat je de sleutel eruit haalt, kan er volgens mij weinig mis gaan.. Oh ja, door de dunne longlife olie zweet hij wat bij de turbo en verbruikt een klein beetje olie, maar daar valt mee te leven.
 

MarcoO2

Forumguru
Volgens mij zijn er met de handgeschakelde 1.8 TSI ook weinig problemen, afgezien van het verhaal van Marco ken ik niemand die er echt problemen mee heeft gehad, afgezien van het wat nerveuze karakter..
Ik ken verder ook niemand (met problemen). En mijn problemen zijn ook te relateren aan de (buitensporige) manier waarop ik mijn auto in de dagelijkse praktijk gebruik. Tenminste, ik neem aan dat de meeste mensen hun auto niet tussen de 70 en de 100 keer per dag starten en laten stoppen... ;)

Nu maar hopen dat ik er ook in combinatie met de DSG-7 zo tevreden over blijf... ;)
 

Octavia32

Forumguru
Nou ik heb nu dus 12 pagina's gelezen en ben wel tot de conclusie gekomen dat als je een 2.0 TDI (140pk versie) en in mijn geval 185pk en 395nm er eigenlijk geen 1 TSI versie is die hetzelfde gevoel kan geven met uitzondering van de 2.0TFSI motor (RS) en dat ik ook geen DSG bak moet nemen terwijl mij dat heerlijk lijkt in combinatie met een tuning van de DSG doktor...En verder ben ik ook tot de conclusie gekomen dat kleinere motoren met turbo's toch niet echt geschikt zijn voor zware auto's zoals de octavia en de suberb VB 1.2TSI.
Ik heb zelf proefgereden in een 1.2TSI suberb combi en dit was geen pretje, zeker niet met wat ik gewend ben.

maar smaken en rijstijl verschillen evenals het budget ik ben er in ieder geval uit dat het toch minimaal 1.8TSI getuned moet zijn wil het voldoen aan mijn eisen.
 
E

Ex-lid 2926

Ik zou natuurlijk wat gemist kunnen hebben bij het introduceren van nieuwe motoruitvoeringen van Skoda, maar de hierboven door Octavia32 aangeduide en proefgereden Superb Combi 1.2TSI bestaat volgens mij niet.
 

hemi24

Forumguru
@Octavia32: Beetje krom vergelijk een getunede 2.0 TDI (PD) met een standaard TSI... Ik heb in het verleden wel eens in een 2.0TDI gereden met 199pk en 420Nm, maar dat heeft ook maar weinig meer weg van de standaard motor: zoiets is domweg beestachtig!

DSG zou ik met een gerust hard durven kopen, zolang het maar de vertrouwde zestraps is en niet de lichtere DSG-7...

S2C met 1.2 TSI lijkt me inderdaad een zeldzame verschijning ;)
 

Octavarium

Actief lid
@ Octavia32: een stage 1 getunede 1.8TSI is een stuk sneller dan een stage 1 2.0 PD TDI en ietsje sneller dan een standaard 2.0TSI.

TSI motoren zijn voor voor het gevoel wel een stuk subtieler dan de PD TDI's, waar -zeker als ze getuned zijn- inderdaad lomp veel koppel in zit. Dat koppel komt met een explosieve klap vrij, waardoor je bak, aandrijfassen en banden minder lang leven, maar waardoor de auto beslist beresnel aanvoelt.
Dat explosieve is er echter bij 4000 toeren al uit. Grote voordeel van een 1.8/2.0 TSI is dat het koppel wat rustiger wordt opgebouwd en dat de motor pas bij 4000 pas 'wakker wordt' en zo zonder problemen doorhaalt tot 7000 toeren :-)

Mijn beeld is misschien vertekend omdat ik een liefhebber van bezinemotoren ben; ik heb onder dwang van 'de baas' 3 PD TDI tractoren gehad, heb nu een TSI en wil nooit meer anders dan benzine rijden.

Die superburb zal wel een 1.4TSI zijn geweest..
 

hemi24

Forumguru
Dat explosieve is er echter bij 4000 toeren al uit. Grote voordeel van een 1.8/2.0 TSI is dat het koppel wat rustiger wordt opgebouwd en dat de motor pas bij 4000 pas 'wakker wordt' en zo zonder problemen doorhaalt tot 7000 toeren :-)

Probeer dat maar eens grafisch weer te geven en dan opnieuw hard te maken...

naamloos.JPG
 
Bovenaan Onderaan