TSI motoren doen of laten staan?

Octavarium

Actief lid
@ Hemi24: Kan ik uit deze opmerking opmaken dat je van mening bent dat het onzin is wat ik zeg? :crazy:

Ter bewijs van het feit dat de mijn stelling juist is overleg ik bewijs 1a van art. 10 ABT sportsline, de vermogenskromme van een stage 1 2.0 TDI versus de vermogenskromme van een stage 1 1.8 TSI :laugh::
2.0TDI.jpg
1.8 TSI.jpg


Zoals je ziet heeft een stage 1 1.8 TSI vanaf +- 4200 toeren +- 200pk en begint op dat moment pas echt van z'n plek te komen (vermogen stijgt nog door tot +- 210 pk bij +- 6100 toeren). Het vemogen daalt na 6800 en iets voorbij 7000 wordt de fuel cutoff geactiveerd. Het vermogen van 2.0 TDI daalt al na 4000 toeren. Bij 4500 toeren voelt het al alsof deze motor geen fut meer heeft en schakel je vanzelf op.

Koppelkromme staat er weliswaar niet in, maar ik heb in beide auto's gereden en neem maar van mij aan dat het (overigens hogere) koppel van de 2.0 TDI er heel wat lomper inklapt dan dat van een 1.8 TSI. Bij de stage 1 2.0 TDI vloog ik zowat door de achterruit bij volgas, terwijl dat bij mijn auto (een stage 1 1.8 TSI) heel wat geleidelijker gaat.


..ik weet trouwens niet waarvoor ik dat balkje wat je meestuurt zou moeten gebruiken. Er zijn iets teveel variabelen (denk aan gekozen versnelling, overbrengingsverhoudingen, zoals FD e.d.) om dat te kunnen gebruiken.
Bij 6800 toeren in z'n 6 rijdt een stage 1 1.8 TSI +- 250km/uur op de teller. Of een 2.0TDI die snelheid haalt durf ik niet te zeggen.
 

MarcoO2

Forumguru
't Is maar net waar je van houdt! Ik vind een langer aanhoudende koppem- en vermogenskromme, zoals bij mijn getunede 1.8TSI, vele malen lekkerder rijden dan de korte, kractiger vermogens- en koppelexplosie van een PD-TDI.
 

hemi24

Forumguru
en wat is het verschil: 80 - 160 km/h over een bereik van 1800 tot 3600 toeren of over een bereik van 3500 tot 7000 toeren?!?
 

Octavarium

Actief lid
Wat heb je aan 7000 toeren, terwijl je de snelheid al bij 4000 toeren kunt halen..?

Wat heb je aan een tractor als je ook een snellere, stillere, soepelere auto kan kiezen voor een lagere prijs?

en wat is het verschil: 80 - 160 km/h over een bereik van 1800 tot 3600 toeren of over een bereik van 3500 tot 7000 toeren?!?

Het verschil tussen wat en wie? Misschien kun je je vraag iets verder specificeren..
 

hemi24

Forumguru
Misschien moet je toch even naar het eerder geposte plaatje kijken, of de door jezelf geposte vermogenskrommes eens over elkaar heenleggen.

Laatst heb ik als leenauto een dat een 1.2TSI gereden met vrijwel hetzelfde vermogen als mijn 1.6TDI. Weinig verschil qua vermogen, alleen heeft de TDI minder toeren nodig bij dezelfde snelheid, in vergelijking tot de TSI...

Als ik niet zoveel kilometers zou maken, zou ik hoogstwaarschijnlijk ook voor hetzelfde geld een potentere TSI hebben gereden, maar goed als je jaarkilometrage ruim 1½ keer boven het omslagpunt zit, heb je (bij onze leasemij) weinig keus... :mad:
 

Octavarium

Actief lid
en wat zou er dan moeten gebeuren? Je komt niet echt met argumenten :ahum:

...om jou een lol te doen gekeken naar de eerder geposte plaatjes en blijf bij alles wat ik tot nu toe gepost heb in dit topic: mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de 1.8 TSI, die sneller, stiller, moderner en in mijn ogen makkelijker rijdt, zonder met een norse brom bij lage toeren banden op te branden en na 4500 toeren plotseling te stikken.

Met andere woorden het hoogtoerige motorkarakter van de 1.8 TSI valt dat meer in mijn straatje..
Het blijft, zoals Marco al zei ook natuurlijk een kwestie van smaak. Wellicht ben jij meer iemand die voor een voorkeur heeft voor aan traktormotor grenzende, achterhaalde dieseltechniek. No love lost ;)

(En dan heb ik het puur over PD TDI's, niet over de commonrailtechniek zoals de 1.6 TDI)
 

Octavia32

Forumguru
@all het was inderdaad de 1.4TSI suberb combi vegissing van mijn kant.Maar ik blkijf erbij dat deze motor in combinatie met DSG niet echt vlot vooruit komt.
 

Michel

Forumguru
Tja, wat is vlot? Een Superb met 1.4 TSI zit ook in 10,5 seconden op 100 km/u. Dat vind ik voor een "instappertje" van een middenklasser niet echt verkeerd. Die 1.4 TSI is in de Superb trouwens niet te combineren met een DSG.
 

Octavia32

Forumguru
Ik haal inderdaad het een en ander door elkaar ik heb in de suberb combi gereden in de 1.4TSI handgeschakeld en een maand of 2 later een proefrit in een gemaakt in een Octavia..
Type1.2 TSI / 77 kW DSG-7
AandrijvingVoorwielaandrijving
CO2 uitstoot136 gr/km
Bijtelling20%
EnergielabelATopsnelheid191 km/u
Acceleratie0-100 in 10,9 s.
Verbruik5,9 L /100km (1 op 16,9)

Toen ik de auto voor een beurt moest wegbrengen en dit was ook geen succes.

Ik moet zeggen dat turbo motoren tegenwoordig meer gewaardeerd worden dan vroeger, Men dacht toen altijd van dat zijn benzine slurpers(vb mijn familie) Echter je kunt een turbo gebruiken en misbruiken (zuinig of niet zuinig rijden).
@marco wat verbruikt jouw getunede Octavia 1.8TSI want ook ik ben wel geintresseerd in Benzine.Had vroeger een Octavia 1 1.8turbo 20v liep als een zonnetje maar verbuikte 1 op 10 bij vlot rijgedrag, ben vanwege kilometers overgestapt naar diesel eerst een Laguna II (geen succes) en binnen een jaar de Octavia II 2.0. Mijn verbruik gemiddeld zit op 1 op 16 en lange afstand Snelweg 1 op 19 althans 5.3l/100km via CC 120km/h.
 
Bovenaan Onderaan