Topsnelheid

octofreak

Actief lid
Re: Topsnelheid....

Tja ik weet er niet zoveel van om te beoordelen welke temperatuur goed is, maar ik kan me zo voorstellen dat kouder lucht minder zuurstof bevat...
 

Ralph

Lid
Re: Topsnelheid....

Koudere lucht is compacter, dus kan er meer lucht ( zuurstof ) in, wat dus meer vermogen geeft.
 

octofreak

Actief lid
Re: Topsnelheid....

Hmm /forum/images/graemlins/crazy.gif zo had ik het nog niet bekeken.

Dus dadelijk als het -15 vriest kunnen we voor de 230 gaan? /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

Ralph

Lid
Re: Topsnelheid....

Op je auto zit een Lucht massa Meter. Deze meet luchtwaarde voordat deze de motor ingeblazen wordt. Aan de hand van deze geregistreerde gegevens wordt ook de hoeveelheid van de inspuiting geregeld door de computer.
 

Potje

Actief lid
Re: Topsnelheid....

Er zit toch wel een intercooler op de TDi's van vandaag de dag? Het vermogen van een motor neemt toch juist een beetje af in de winter?

Immers, het verschil in normale temperatuur van de diesel en de verbrandingstemperatuur is hoger en zal dus meer energie nemen tot verbranding. Toch? Of zit ik er nu naast...
 

Ralph

Lid
Re: Topsnelheid....

Het doel van de intercooler is, zoals het woord eigenlijk al suggereert, dat de lucht gekoeld word zodat er meer lucht in de verbrandingskamers komt. ( echter er kan meer koude lucht in 1 kubieke cm dan warme lucht ) Wat betreft de teperatuur van de diesel, dit heeft volgens mij geen invloed, alleen bij de start. Maar daar zijn de gloeispiralen voor...
 
Re: Topsnelheid....

Volgens door de extra luchtweerstand (koud = zwaardere lucht). En volgens mij heeft een turbo-auto juist als voordeel dat hij ook hoog in de bergen zijn vermogen kan leveren (de turbo laat net zoveel lucht binnen tot het afregelpunt). Dus andersom geredeneerd zal er wel niet zoveel winst te behalen zijn door in koude lucht te rijden.

Maar goed, onlangs in Duitsland even 225 op te teller (gps ruim over 210), maar volgens mij was het licht bergaf. Daarna niet meer gehaald, voornamelijk door bochten en ik denk ook wat tegenwind (en ik wilde het ook veilig houden) kwam ik niet veel verder dan 205 op GPS. Maar samengevat gaat het redelijk vlot naar de 190...200 (op teller), en dan kruipt het door afhankelijk van condities.
 

Hablah

Nieuw lid
Re: Topsnelheid....

In m'n vorige Octavia 1.8T 20v een top van 220 op de teller. Totdat ik die met 160 in de vangrail gelegd heb.
En m'n huidige 1.8T 20v chipped naar 210pk ook iets van 220 maar dan wel in de regen...enneh kheb em niet gevloerd durfde niet echt harder kwam net van Q-base Duitsland, was lange nacht...

kZal binnenkort weer eens gaan scheuren auf die autobahn, khou jullie op de hoogte.
 

Potje

Actief lid
Re: Topsnelheid....

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ach, haal straks de M+S banden en die zullen wel 195 zijn. Gaan we het daar ook eens even mee proberen. Later meer....

[/ QUOTE ]

Welnu: op de afsluitdijk met de M+S banden van 225 breed kreeg ik m toch op 199 km/h (nét geen 200). Wind bleek niet eens pal op de kont te staan maar enigszins opzij.

Trots keek ik daarna naar mijn Octi...

/forum/images/graemlins/worshippy.gif
 

higgy

Forumguru
Re: Topsnelheid....

Op de Afsluitdijk? Verstandige plek... (not)
Wat dacht je: wat Jantje Lammers kon (lang geleden, dat wel), kan ik ook?
 

Potje

Actief lid
Re: Topsnelheid....

Geloof me, als geaard Fries die nu in de randstad woont, heb ik menig 200 km/h-bariere doorbroken op de afsluitdijk zonder kleerscheuren.

/forum/images/graemlins/koffie.gif

Nu de Skoda nog!

/forum/images/graemlins/1761.gif
 

Potje

Actief lid
Re: Topsnelheid....

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik met mn 1.9D: 145 km/h!!!!!!!

[/ QUOTE ]

Geweldig!
En als het zonnetje, neem ik aan!
 

deusjevo

Forumguru
Re: Topsnelheid....

Hee, waar blijven de grote mannen verhalen van de 1.6 MPI motoren /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif
 
Re: Topsnelheid....

260 op de teller, had toen geen GPS aan boord maar zal volgende week een foto maken, vermoed zo`n 245 echte kilometers

auto : getunede octavia 1 RS
banden : 205/45 r 17 /forum/images/graemlins/2133.gif
 

higgy

Forumguru
Re: Topsnelheid....

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Hee, waar blijven de grote mannen verhalen van de 1.6 MPI motoren /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

[/ QUOTE ]
184 echte km's in Duitsland goed genoeg?
 
Re: Topsnelheid....

hou er wel even rekening dat je met de gemiddelde M/S band een stuk minder hard mag rijden dan met een "normale" band... heb nu zelf types eronder waar ik "maar" 210 km/h mee mag...

zou dit dus even nakijken voor je je gaspedaal helemaal opentrekt en de kans op een klapband riskeerd !!!
 

deusjevo

Forumguru
Re: Topsnelheid....

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Hee, waar blijven de grote mannen verhalen van de 1.6 MPI motoren /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

[/ QUOTE ]
184 echte km's in Duitsland goed genoeg?

[/ QUOTE ]

Oke, klinkt goed, hoeveel was dat op de teller /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

Volgens Autoweek zou hij 190 km/u moeten halen, zal dan iets over de 200 op de teller zijn /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif
 

higgy

Forumguru
Re: Topsnelheid....

Dat was een dikke 190 op de teller. De echte snelheid ontleende ik aan m'n VDO navigatiesysteem die dat weergeeft.
 
Bovenaan Onderaan