Superb 2 in verglijk met zijn concurenten.

Swiss

Actief lid
Hoezo, je bent toch niet jaloers op de 3 dubbele Nederlandse taks op alles wat te "betaksen" is?

Superb Elegance 170pk CRD 6-handbak:
> België: 31590
> Nederland: 38390

Da's dus één van de verschillen tussen B en NL: bij jullie zijn de wagens incl alle mogelijke taksen, in B dus niet. Bij je 31590 komt er nog Belasting op Inverkeersstelling van 2479 Euro. Je rijdt tenslotte met een "zware" wagen (vindt de wetgever). Dus dan kom je al over de 34000 Euro uit. Het is nog altijd een stuk goedkoper, maar het verschil is al een stuk kleiner...

On topic: ik moet eind dit jaar ook van bedrijfswagen wisselen, maar de Mondeo staat niet op m'n lijstje. Ten eerste omdat ik zelf slechte ervaringen heb met Ford (de Focus is volgens sommigen de beste in z'n categorie, ik vind dit alvast niet) en ten tweede omdat ik inderdaad ook van collega-FM's berichten hoor over de wankele betrouwbaarheid van de Mondeo.
Bij mij is de keuze eerder Insignia of S2. Of laat ik toch het kind in mij los en wordt het een O2 RS?
 

cloink

Actief lid
Bij mij is de keuze eerder Insignia of S2. Of laat ik toch het kind in mij los en wordt het een O2 RS?
Grappig, sinds gisteren zijn dat ook mijn keuzes, met de RS als hele grote outsider. De Mondeo heb ik ondertussen ook zo goed als laten varen door de toenemende stroom van berichten over de twijfelachtige betrouwbaarheid.

Gisteren dus met de Insignia gaan proefrijden: een 2.0 met 160pk, maar helaas ook met automaat. Die automaat is - in tegenstelling tot de DSG van oa. Skoda - geen zegen en bezorgde de wagen een wat laks karakter. Verder wel helemaal te spreken over de Insignia: prima afwerking, gaat goed vooruit en rijdt erg romig. Twee kleine minpuntjes: hoewel ik de rijhouding al beter kreeg dan voorheen, is ze niet perfect (nvdr: dit probleem doet zich specifiek voor mij voor, ik ben dan ook 1m98) en de koffer vind ik precies geen toonbeeld van regelmatige vormen, ik vraag me dus ook af of je de laadvloer perfect vlak krijgt bv.?

Volgende week (21e) verschijnt er in AutoGids een detailtest, ben eens benieuwd! :) Verder staat er ook nog een proefrit met de Superb 2.0 140pk met DSG op het programma tijdens de nocture van het Autosalon nu maandag. Ook daarvoor ben ik eens benieuwd, want ik vrees een beetje dat de prestaties/sensaties me gaan teleurstellen... Wordt vervolgd!
 

LenK

Forumguru
Da's dus één van de verschillen tussen B en NL: bij jullie zijn de wagens incl alle mogelijke taksen, in B dus niet. Bij je 31590 komt er nog Belasting op Inverkeersstelling van 2479 Euro. Je rijdt tenslotte met een "zware" wagen (vindt de wetgever). Dus dan kom je al over de 34000 Euro uit. Het is nog altijd een stuk goedkoper, maar het verschil is al een stuk kleiner...
Vergeet niet dat in NL nog €500 - €1000 afleveringskosten worden gerekend (ontstaan om belasting te vermijden).
 

cloink

Actief lid
Ok... Voor alle Belgen die nog naar het autosalon gaan: zéker een proefrit met Rodolfo (onzeker van de naam) gaan doen! Deze chauffeur neemt je mee en demonstreert (op de openbare weg!) zowat elk elektronisch snufje, zoals daar zijn: ABS, ESP, etc.

I kid you not: een bocht van 180 graden (voor zij die hem kennen: de bocht richting de A12 als je vanuit de Brusselse binnenring komt) tegen 120 zowat? We reden in elk geval 2 a 3 keer zo snel als het andere verkeer. En dan te weten dat het kletsnat was vandaag, het regende echt pijpestelen. Ik vermoed als je een rit aanvraagt in de 170pk versie, de sensaties nog wat sterker zijn.

In elk geval: ik ben absoluut overtuigd! Ook de 140pk versie met DSG rijdt gewoon super. De Superb gaf in deze omstandigheden en zelfs met deze onstuimige manoeuvres geen krimp. Aaaaahhhh, keuzes, keuzes!
 

Swiss

Actief lid
Vandaag op het Autosalon ook een testrit meegemaakt met de S2 140 pk (geen O2 RS en geen S2 170 beschikbaar). Zelfde chauffeur als bij Cloink, maar deze man is ofwel héél zeker van zijn zaak, ofwel heeft hij een serieuze dead-wish. Bij gietende regen (weg stond bij momenten blank) en 4°C (nét geen vorst aan de grond?) de fly-overs A12-Brusselse Ring waar je 50 mag tegen 120-130 nemen, da's risky. Maar de wagen gaf inderdaad geen kik. Qua wegligging hoeft hij al zeker niet onder te doen voor de Mondeo/Passat.
De 140 pk is zéker krachtig genoeg, volgens deze Adolpho (Rodolpho, whatever) is zelfs de 1.9 al "voldoende". Ik ben benieuwd, ik ga die zeker ook nog wel eens proberen...
Alleen jammer dat de DSG niet kan. Met 177 g/km komt de 2.0 TDi DSG nét in categorie E, en zoals bij vele bedrijven is men bij ons beperkt tot klasse D. En 1.9 is niet leverbaar met DSG. :-s

Exeo en O2 zijn afgevallen, de keuze S2 - Insignia blijft echter onbeslist: twee topwagens aan zéér interessante prijzen...
 

cloink

Actief lid
Bij gietende regen (weg stond bij momenten blank) en 4°C (nét geen vorst aan de grond?) de fly-overs A12-Brusselse Ring waar je 50 mag tegen 120-130 nemen, da's risky.

Yep! Herkenbaar! Nu knijp ik hem niet snel, want ik hou wel van een sportieve rijstijl, maar dat was er voor mij toch ook een beetje over... :yeah:
 

tlpeter

Actief lid
Het is gewoon onverantwoord !
Een beetje olie kan dan genoeg zijn.
Dat hij zichzelf terpletter rijdt is één ding maar er rijden meer mensen op de weg !
 
Ok... Voor alle Belgen die nog naar het autosalon gaan: zéker een proefrit met Rodolfo (onzeker van de naam) gaan doen! Deze chauffeur neemt je mee en demonstreert (op de openbare weg!) zowat elk elektronisch snufje, zoals daar zijn: ABS, ESP, etc.

I kid you not: een bocht van 180 graden (voor zij die hem kennen: de bocht richting de A12 als je vanuit de Brusselse binnenring komt) tegen 120 zowat? We reden in elk geval 2 a 3 keer zo snel als het andere verkeer. En dan te weten dat het kletsnat was vandaag, het regende echt pijpestelen. Ik vermoed als je een rit aanvraagt in de 170pk versie, de sensaties nog wat sterker zijn.

In elk geval: ik ben absoluut overtuigd! Ook de 140pk versie met DSG rijdt gewoon super. De Superb gaf in deze omstandigheden en zelfs met deze onstuimige manoeuvres geen krimp. Aaaaahhhh, keuzes, keuzes!

Met een beetje pech zal deze Rodolfo ook nog wel eens de kreukelzone gaan testen met iemand ernaast...
 

cloink

Actief lid
Verder staat er ook nog een proefrit met de Superb 2.0 140pk met DSG op het programma tijdens de nocture van het Autosalon nu maandag. Ook daarvoor ben ik eens benieuwd, want ik vrees een beetje dat de prestaties/sensaties me gaan teleurstellen... Wordt vervolgd!
Bon, vandaag ook nog eens zelf gaan rijden met deze versie en ik ben helemaal overtuigd: ook deze motor met PD en 30 paardjes minder, doet het uitstekend in de Superb en zeker i.c.m. de DSG.

Binnenkort zien jullie me vanzelf wel verschijnen in het "wat heb je besteld" topic! :D
 
Superb of Mondeo.....

Sinds kort heb ik een nieuwe accountmanager aangenomen om een rayon in Nederland te behappen. Deze beste man die stond erop dat zijn leaseauto mee ging in zijn contract bij ons.
Inmiddels zijn leasecontract overgenomen en sinds kort zijn we als bedrijf in het bezit van een : Ford Mondeo Wagon (Exclusieve Versie)
En nee, niet met 200.000 km op de teller, maar een hele jonge auto met nog maar : 35.000 op de teller.
Vandaag was deze beste man op training met een andere collega, en ik dacht : pik even zijn Mondeo Wagon in om eens proef te rijden.
Gestart, gas.......en ... spijt dat ik achter het stuur gekropen was.

Beste Skodarijders:
Wees nou absoluut blij dat je een Skoda heb.
Ik heb werkelijk nog nooit zo'n jonge, verschrikkelijke zwabber auto onder mijn kont gehad. Ik herinner me een tijdje geleden nog even de discussie op dit forum met een Ford fanaat, maar helaas moet ik hem toch teleur stellen.
Dit is echt geen waar voor je geld (zeg : bijtelling).
Na een paar kilometertjes snelweg, provinciale weg en binnenweg was ik er echt klaar mee. Een ongelofelijk slechte auto waar werkelijk weinig goed aan is. Wat stuurt deze auto zwaar en wat zwabbert deze auto enorm over de weg. Slechte grip op het asfalt en veel bijgeluiden tijdens het scherp insturen. Ik hoef het natuurlijk niet over de beenruimte achterin te hebben...
Dus dan hierbij toch even een "real time" mini-autotest voor de mensen die willen weten of ze nu een Skoda of Ford moeten nemen in de lease.

Nu was ik al blij met de overstap van Volkswagen naar Skoda Superb II, maar deze Ford Mondeo Wagon slaat alles.:biggthumpdown:
Dus even zonder grappen :
Op ons bedrijf hebben we het besluit : SKODA.
Dus geen geintje : Ik heb voor de echte Ford-fanaat een Mondeo Wagon in de aanbieding / Luxe Diesel versie in de kleur donker blauw met alles erop en eraan ter overname in de lease. Looptijd : nog een maandje of 48 (kon ik ook niets aan doen)
Ben alleen bang dat ik hem hier op dit forum niet ga kwijtraken.....

Eind van de middag stapte ik weer in mijn vertrouwde Superb II.... en dan weet je ... afijn, laat ook maar.....
 

MarcoO2

Forumguru
Leuk verhaal inderdaad! Maar is het echt zo erg? Die Mondeo's staan niet echt bekend om hun slechte weggedrag, integendeel! Al blijft het natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak!
 

cvegreen

Forumguru
Oei , ford zo slecht ? Had dit toch niet echt gedacht . Ik heb ook een ford gehad , niets mis mee , maar ik het nog geschreven hier . Skoda heeft iets los gemaakt in mij , wat tot op heden geen enkel merk gedaan had met mij .
 

sitechris

Donateur
Verrassend verhaal. Ik heb zelf ook in de Mondeo gereden, imo buitengewoon plezierige auto. Ik vind persoonlijk de Superb net wat betere keus, want de Mondeo heeft imo een beetje een net-niet interieur. Maar dat de Mondeo zwabbert? Dat is de eerste keer dat ik dit lees.
 

LenK

Forumguru
Ik kan me nog herinneren dat ik in de tijd van mijn O1 een keer in een Focus heb gereden.
Ik wist niet wat ik meemaakte wat een positief verschil met het O1 weggedrag.

Ford's onderstellen worden alom geroemd als maatstaf in hun klasse.
Deze Mondeo zal dus wel slappe bandjes gehad hebben.
 

hemi24

Forumguru
Afgezien van het feit dat ik de Mondeo de tupperware onder de auto's vind (raar glimmend plastic interieur): de rij-eigenschappen van Ford's huidige modellen staan bovenaan in elke klasse.

Lijkt me exemplarisch deze wagen.

Zou hoe dan ook kiezen voor een S2 Combi, alleen al vanwege het binnenste van de wagen!
 

Zorro

Nieuw lid
Superb of Mondeo.....

Sinds kort heb ik een nieuwe accountmanager aangenomen om een rayon in Nederland te behappen. Deze beste man die stond erop dat zijn leaseauto mee ging in zijn contract bij ons.
Inmiddels zijn leasecontract overgenomen en sinds kort zijn we als bedrijf in het bezit van een : Ford Mondeo Wagon (Exclusieve Versie)
En nee, niet met 200.000 km op de teller, maar een hele jonge auto met nog maar : 35.000 op de teller.
Vandaag was deze beste man op training met een andere collega, en ik dacht : pik even zijn Mondeo Wagon in om eens proef te rijden.
Gestart, gas.......en ... spijt dat ik achter het stuur gekropen was.

Beste Skodarijders:
Wees nou absoluut blij dat je een Skoda heb.
Ik heb werkelijk nog nooit zo'n jonge, verschrikkelijke zwabber auto onder mijn kont gehad. Ik herinner me een tijdje geleden nog even de discussie op dit forum met een Ford fanaat, maar helaas moet ik hem toch teleur stellen.
Dit is echt geen waar voor je geld (zeg : bijtelling).
Na een paar kilometertjes snelweg, provinciale weg en binnenweg was ik er echt klaar mee. Een ongelofelijk slechte auto waar werkelijk weinig goed aan is. Wat stuurt deze auto zwaar en wat zwabbert deze auto enorm over de weg. Slechte grip op het asfalt en veel bijgeluiden tijdens het scherp insturen. Ik hoef het natuurlijk niet over de beenruimte achterin te hebben...
Dus dan hierbij toch even een "real time" mini-autotest voor de mensen die willen weten of ze nu een Skoda of Ford moeten nemen in de lease.

Nu was ik al blij met de overstap van Volkswagen naar Skoda Superb II, maar deze Ford Mondeo Wagon slaat alles.:biggthumpdown:
Dus even zonder grappen :
Op ons bedrijf hebben we het besluit : SKODA.
Dus geen geintje : Ik heb voor de echte Ford-fanaat een Mondeo Wagon in de aanbieding / Luxe Diesel versie in de kleur donker blauw met alles erop en eraan ter overname in de lease. Looptijd : nog een maandje of 48 (kon ik ook niets aan doen)
Ben alleen bang dat ik hem hier op dit forum niet ga kwijtraken.....

Eind van de middag stapte ik weer in mijn vertrouwde Superb II.... en dan weet je ... afijn, laat ook maar.....
Helemaal mee eens. Vorige auto was een Mondeo, nu een Superb Elegance. Een wereld van verschil.
 

VEEJAY

Forumguru
Heb 2 weken een mondeo 1.8 gehad, was prima mee te rijden. Niet sportief maar wel meer uitstraling dan een Octavia2.
 

LenK

Forumguru
meer uitstraling dan een Octavia2.
Rijdt iemand in Skoda voor de uitstraling dan
grin.gif
 
Bovenaan Onderaan