Superb 2 in verglijk met zijn concurenten.

___JC___

Forumguru
Laat ik eens gaan vloeken in de kerk...

Stel je moet nu een nieuwe leaseauto (ik mag pas weer over een jaar gaan winkelen). Je wil een ruime auto met lekker veel opties, bij voorkeur een benzineturbo. Het hoeft geen circuitauto te zijn maar het moet wel lekker sportief rijden. Wat doe je dan?

Nou hoor ik jullie denken, je neemt de nieuwe Superb 2. Bijvoorbeeld een 1.8TSI (met chip toch 200pk) Elegance voor EUR 33.890.
- je wil dus de Abt chip (zeg EUR 1.250)
- je wilt 18 inch velgen (zeg EUR 1.000)
- je wilt navigatie (EUR 2.300)
- je wilt een sportonderstel (zeg EUR 500)
Met metalliclak en wat afleverkosten zit je dan op ongeveer EUR 40.000

Maar je hebt nu dus ook de Mondeo 2.5turbo (220pk) in Titanium S pack edition. Die kost in 5 deurs versie EUR 37.890 en heeft standaard 18 inch velgen, half lederen bekleding en Xenon.
- stel je neemt navigatie EUR (zeg 2.000)
Met wat metalliclak en dergelijke kom je ongeveer op EUR 40.000.

De Superb is redelijk fulloptions en nog net iets ruimer dan de Mondeo, maar zal qua rijden niet in de buurt komen van de Mondeo en heeft zelfs met chip nog net ff wat minder vermogen.

De Mondeo heeft een heerlijke 5 cylinder met bakken vermogen en is erg sprotief qua looks en rijden, maar er is wel erg veel plastic in verwerkt en je ziet er al zoveel rijden op de Nederlandse wegen.

Dus de vraag is welke zou je nemen?
 

Ralph

Lid
Ford zou absoluut niet mijn keuze worden! Nee, als het puur uit die twee moet kiezen zou de keuze op de SuperB.

Ik zou (ga) ook voor een audi gaan kijken, iets minder opties, maar toch wel een klasse hoger!!
 

Hetzer

Forumguru
en je ziet er al zoveel rijden op de Nederlandse wegen.

Dus de vraag is welke zou je nemen?

persoonlijk vind ik de S-2 mooier en origineler qua uiterlijk, en ook een stuk degelijker dan de Mondeo, waar je er inderdaad al erg veel van ziet rond rijden...........
 
Ik zou wel met beide uitvoeringen rijden.
Uiterlijk is niet belangrijk, goede stoelen en zitpositie wel.

Persoonlijk vind ik de ford er van buiten beter uitzien en misschien is modeljaar 2010 wel iets aangepast (beter dashbord dan).
 

VEEJAY

Forumguru
Hey JC,

De mijne loopt af over 4 maanden. Ik ga ook van baan switchen waardoor ik benzine kan gaan rijden. De leasevergoeding ex btw/tanken wordt dan 1050.

Heeeel lang nagedacht over 3 serie/A4 maar dat is echt puur voor het patsen en je krijgt bijzonder weinig opties voor het vele geld. Daarna Insignio overwogen maar dat is het toch net niet.

Wat ik nu denk dat het wordt is:
Seat Exeo 2.0 of 1.8tsi met alles erop en eraan.

Mondeo is zeker mooi en je krijgt echt veel voor je geld, alleen ben ik niet zo groot als JC en vind de auto daarom niet echt bij mij passen. Daarbovenop heb ik iets met het VAG merk..
 

LenK

Forumguru
Je hebt zelf je voorkeur al laten blijken. Je hecht veel waarde aan sportiviteit.
Dan moet je echt de Mondeo wel kiezen.
Alleen zou ik dan wel een zwart dashboard ipv die bling bling plaat doen.
Nadeel van de Mondeo is inderdaad dat je hem veel ziet. Met de Superb zal je dat niet gebeuren.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik zou voor de SuperB gaan. Je ziet de Mondeo echt op elke hoek van de straat.
 

___JC___

Forumguru
Dat lelijke plastic dashboard in de Mondeo is met het S pack vervangen voor sjiek pianoblack dus dat probleem is gelukkig opgelost.
Ik vind beide modellen wel mooi, maar de S2 is inderdaad degelijk en de Mondeo is sportiever.

Exeo of A4 of 3 serie is geen optie want die leveren gewoon te weinig ruimte voor mijn 2.10 meter. En als ik er al in kan is het achterin weer helemaal niks. Misschien dat de Insignia of Passat nog een optie is maar dan moet ik echt even gaan passen.

Ik hoor niemand over de sublieme rijeigenschappen van de Mondeo of de heerlijke 2.5 turbo 5 cylinder motor ?
 

SkodaMan

Actief lid
Beste JC,

Je kunt ook zaken als gewicht, verbruik en CO2 uitstoot meenemen in je beslissing. Ook de Twin-door van de SuperB2 kan een voordeel zijn. Maak eens een lijstje met eigenschappen die je belangrijk vindt en geef dan punten per auto:

Uiterlijk:
Zitpositie:
Verstelbaarheid van de stoel:
Verstelbaarheid van het stuur:
Bochten gedrag:
ESP/ASR:
Motorvermogen:
Motor koppel:
Versnellingsbak:
Trekgewicht:
Laadgewicht:
Laadgemak:
Verbruik:
CO2 uitstoot:
Dealer:

enz.
 
Stond er laatst in Autoweek niet een test waarin Superb en Mondeo tegen over elkaar werden gezet (met Passat erbij geloof ik) ?
Kwam Superb als beste uit. Van Mondeo kan ik me herinneren dat de stoelen niet helemaal jofel zijn.
 

___JC___

Forumguru
Ik ben er nog niet uit, maar dat komt wel goed.
Ik was met name even benieuwd naar de mening van de mede skodaforummers.

Nog even voor jullie info:

Uiterlijk: Hij moet niet lelijk zijn maar het is niet van doorslaggevend belang, wel dikke velgen en laag aub.
Zitpositie: Erg belangrijk
Verstelbaarheid van de stoel: Uiteraard ook erg belangrijk
Verstelbaarheid van het stuur: Idem
Bochten gedrag: Hij moet lekker sportief een bocht kunnen pakken.
ESP/ASR: Moet erop zitten
Motorvermogen: Minimaal 150pk maar hoe meer hoe beter.
Motor koppel: Idem
Versnellingsbak: Handgeschakeld aub
Trekgewicht: Boeit niet ik neem geen trekhaak
Laadgewicht: Boeit ook niet
Laadgemak: Idem
Verbruik: Leasebak dus niet belangrijk
CO2 uitstoot: Idem
Dealer: Daar kom je niet zo vaak als het goed is, maar ze moeten wel meedenken en de service moet goed zijn.
 
ik zou voor dàt geld een Fabia sport nemen, en de rest besteden aan een Roomster voor je vrouw, of nog een fabia voor je kinderen, als je die dan hebt. Hou je nog steeds genoeg over om ook nog eens leuk een reisje mee te pikken naar warmere oorden. ik ken zakenrelaties die van mercedes C-klasse compressor naar een Corsa diesel gegaan zijn, en het heeft hen allemaal goed gedaan.
 

___JC___

Forumguru
ik zou voor dàt geld een Fabia sport nemen, en de rest besteden aan een Roomster voor je vrouw, of nog een fabia voor je kinderen, als je die dan hebt. Hou je nog steeds genoeg over om ook nog eens leuk een reisje mee te pikken naar warmere oorden. ik ken zakenrelaties die van mercedes C-klasse compressor naar een Corsa diesel gegaan zijn, en het heeft hen allemaal goed gedaan.

Met alle respect, maar ik zal NOOIT in een Corsa of Fabia gaan rijden...
 

LenK

Forumguru
ik ken zakenrelaties die van mercedes C-klasse compressor naar een Corsa diesel gegaan zijn, en het heeft hen allemaal goed gedaan.
Nadat ze ontslagen waren zeker :grin:
Eén tandje lager kan ik me nog voorstellen maar dit hierboven klinkt als een afgang van de bovenste plank.
 

Falcon

Donateur
Ik zou even gaan kijken met wat er bij Ford en Skoda aan fabriekopties die normaal fabriekaf gebeuren achteraf kunnen gedaan worden, zodoende dat je daar geen bijtelling over hoeft te betalen.

Maar ik krijg de indruk dat het jou meer gaat om comfort, performance en uiterlijk, dan je maandelijkse bijdrage aan de overheid ;)

Wat ik even mis.. de Octavia is geen optie voor je meer? RS en Scout zijn nog leverbaar zonder facelift :)
 
Nadat ze ontslagen waren zeker :grin:
Eén tandje lager kan ik me nog voorstellen maar dit hierboven klinkt als een afgang van de bovenste plank.

'n Evenredige afwaardering (of afgang, inderdaad) conform de marktresultaten en aandelenfluctuaties, vermoed ik!
 

cloink

Actief lid
Misschien dat de Insignia of Passat nog een optie is maar dan moet ik echt even gaan passen.
Ik wou inderdaad net ook de Insignia suggereren. Over die achterkant ben ik niet erg wild, maar langs de andere kant vind ik de Superb in profiel ook best "zo-zo". Binnenin ziet de Insignia er in elk geval heel erg netjes uit en eerlijk gezegd (ik ben geen 2.10, maar toch ook 1.98): vind jij vandaag de dag nog heel erg veel nieuwe wagens waar je niet in kan? Tien jaar geleden was dat een ramp (en kon ik al niet in een "deftige" wagen), maar nu?
 
neen jongens, het waren zaakvoerders van buitengewoon goeddraaiende zaken. Dat is het hem net: op een bepaald moment stel je je als zelfstandige voor de vraag: wat wil ik/ wat heb ik nodig? die vraag stelt een werknemer die zich in een auto van de zaak zet , natuurlijk niet.

Iedereen die zich zo iets "onmogelijk" kan voorstellen, heeft eigenlijk maar twee keuzes: een peperdure azohummer voor de suv-freaks of een blinkende Bugatti. alles eronder staat dan gelijk met "ik wil maar ik kan niet". Als iemand z'n ego zoiets echt nodig heeft, weet ik niet wat hij in een Skoda doet. dat iets voor mensen met een "simply clever" instelling. Ik heb Audi's, Mercedessen, Saab's, Alfa's, BMW's en Ford's getest vooraleer ik 100% tevreden mijn skoda besteld heb.

Waarom? Gewoon, het is een schitterende pretentieloze bak, en nét dat pk'tje méér, of nét die betere restwaarde (wat niet klopt), of nét dat meer prestige, wat maakt dat nou uit? Als ik mijn auto in Brussel parkeer, hoef ik geen schrik te hebben, dat hij er na 15min niet meer staat, mijn klanten denken nooit dat ze me teveel betalen, en mijn ego heeft beslist geen merknaam nodig om zich beter te voelen.
Dàt maakt het verschil uit: niet altijd het allerbeste willen, maar bewust kiezen en kunnen downsizen.
 

___JC___

Forumguru
vind jij vandaag de dag nog heel erg veel nieuwe wagens waar je niet in kan? Tien jaar geleden was dat een ramp (en kon ik al niet in een "deftige" wagen), maar nu?

Het gaat steeds beter inderdaad. Japanse of Koreaanse auto's zijn nog weleens een probleem maar het meeste is tegenwoordig gemaakt op zeer lange mensen. Achterin is een ander verhaal. Bij 80% van de huidige nieuwe auto's kan je niet normaal achter mij zitten.

Maar ik krijg de indruk dat het jou meer gaat om comfort, performance en uiterlijk, dan je maandelijkse bijdrage aan de overheid ;)

Wat ik even mis.. de Octavia is geen optie voor je meer? RS en Scout zijn nog leverbaar zonder facelift :)

Het gaat meer om performance en opties dan om bijdrages en het milieu inderdaad. De RS is geen optie wat mij betreft omdat ik nu weleens een auto wil waar ik gewoon met 4 mensen makkelijk in kan als ik achter het stuur zit. Dat gaat in de O2 (net) niet.
 
Bovenaan Onderaan